Peloponnesian War

xxxxxxxxxx hodnoceno 3x (Seznam vlastníků)

Peloponnesian War - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 2
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Starověk
Herní kategorie: válečná
Čeština: není
Vydavatelé: GMT Games
Autoři: Mark Herman
Rok vydání: 2019
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Podrobné pitvání nejasností v pravidlech

EDIT: Po úvaze nakonec přece jen původní příspěvek roztrhám a otázky na pravidla vložím zvlášť do Otázek. Tady tedy nechávám jen to kňourání nad tím, co se mohlo udělat líp (zároveň to snad poslouží jako upozornění na pravidla, která by někomu mohla utéct).

Následující příspěvek berte prosím s rezervou, jsem už maličko deformovaný z korigování pravidlových textů, takže něco je spíš snaha o perfekcionismus (a nebo to prostě jen nevyhovuje mému pohledu na přehledně psaná pravidla).

Nečetl jsem zatím scénáře v playbooku (mimo 10.1, který jsme zkoušeli rozehrát), takže z těch by možná vyplynuly další poznámky - ty třeba někdy časem :) Zároveň jsem se pokusil při psaní zohlednit jak oficiální FAQ z dílny GMT (dostupný na jejich stránce hry s datem 3. 1. 2020), tak neoficiální FAQ z BGG datovaný k 3. červenci 2020 (odkazy můžu případně přidat, ale obojí se dá poměrně snadno vyhledat).

Nerozebírám vyslovené chyby, které jsou navíc povětšinou pokryty ve FAQ.

Omlouvám se za slohovku, na druhou stranu ale musím říct, že jsem ještě asi nikdy nestrávil tolik času procházením materiálů ke hře (a sepisováním dotazů), abych zjistil, jak se vlastně má hrát.


1) Proč není v přípravě hry na str. 6 uvedeno, že Makedonie je spojencem Athén a je to uvedeno až v 5.5.3.1? Příprava hry v pravidlech je určena pro kampaňovou hru, pro kterou platí i situace z 5.5.3.1. Ano, ve zkráceném scénáři to (asi) neplatí, ale vzhledem k tomu, že ten má vlastní podkapitolku hned za přípravou hry (tj. 1.4), mohla být výjimka pro něj uvedena tam - i vzhledem k tomu, že jsou tam uvedeny i ostatní změny oproti kampaňové hře. Ano, pokud člověk přečte vše, nakonec se to dozví, ale podle mě zbytečně pozdě. Tenhle problém se mi stal i v u některých dalších pravidel.

2) 4.1.1: Alcibiades by mohl mít Strategy Rating uvedeno jako "2 (1)" jako připomínku. Dobré by bylo uvést ve 4.1.1, který event spouští jeho "zradu". A až neoficiální FAQ (4.7) uvádí, že tento leader nikdy neopouští Spartu, což je taky dobré vědět...

3) 4.1.2: "Defensive strategy requirements" jsou zde definovány jinak než ve strategických matricích. Jakmile jsou podle knihy pravidel "requirements met", může nehráčská strana pokračovat svou útočnou strategií. V matricích je naopak uvedeno, že pokud "a space meets a requirement", je na něj potřeba poslat "force". Tohle je pak trochu matoucí z hlediska herních pojmů. Podle pravidel o operacích (na každou je potřeba leader) si navíc myslím, že by v matricích neměla být uvedena "force", ale "army" (tj. SP i s leaderem), resp. "force" by implikovala jiné možnosti řešení situace - viz bod 15.

4) 6.1.1: Euxine LOC by na tomto místě měl být lépe specifikován, navíc by mohl mít i uvedeny souřadnice v Gazeteeru.

5) Podle 4.1.2 nelze útočit na domovské město, pokud má soupeř moje rukojmí a zároveň zatím ve hře ještě nenastalo příměří. Podle 6.6 ale nejde útočit na soupeřovo domovské město, dokud má tento soupeř moje rukojmí, kteří se odstraňují, pokud je vyhlášeno příměří. To je podle mě trochu rozdíl, ne? Kapitola 9.3 pak upřesňuje, že opravdu platí první varianta (tzn. jakmile nastane první příměří, už se pak rukojmí neřeší). Formulace v 6.6 je tedy zřejmě nepřesná.

6) Poslední poznámka v 6.9 - nechápu, proč není uvedena v kapitole 7, kam logicky patří (a místo toho na ni jen odkazuje). Trpí stejným problémem jako bod 1, jen je to teda o něco málo lepší, protože člověk si to přečte dřív a ne až později. Pokud by si ale chtěl např. připomenout všechny náležitosti fáze povstání (logicky v kapitole 7), tato informace mu uteče.

7) Kapitola 8.2 implikuje, že eliminované jednotky nehráčské strany by měly být odkládány někam "bokem", aby bylo jasné, z jakého výběru bude následně nehráčská strana "verbovat". Není na to upozorněno ani v kapitole "Important Game Terms" (kde je heslo "Eliminated") a není na to třeba ani vyčleněno místo na mapě. Tohle je spíš designový než pravidlový problém, nicméně info o tom, že je důležité, které jednotky padly nehráčské straně v boji, mohlo zaznít třeba už v Combat fázi (kapitola 6).

8) 9.3, odrážka 4: Info o snižování příjmu za povstání mohlo být uvedeno až v následující odrážce, která vyjmenovává ostatní "srážky z příjmu". Takhle si přečtu odrážku 4 a hned si řeknu: "a co ten zbytek"? Navíc pak odrážka 5 řeší už jen vypleněná města a Eisphoru. Jak je to ale s příjmem za Théby a Korint, Sicílii, Euxine a Epidamnos? A dále k příměří - žeton se normálně posune o daný počet kol a ta vlastně neproběhnou? Tematicky by to dávalo smysl, ale není to nikde uvedeno. Taky není řečeno, jestli ta stavba 5 jednotek (odrážka 6) platí za každé kolo příměří, nebo za celou dobu (např. u odrážky 5 je jasně řečeno, že se příjem násobí).

9) Strategy Matrix - Sparta: U druhé obranné strategie je nejasně řečeno že pole "musí být cílem expedice". Pokud tedy expedice nedorazí (např. intercept a prohraná bitva), je potřeba poslat znovu? Tipuju, že ano... Tahle podmínka se vlastně vyskytuje i u první obranné strategie Sparty a u obranné strategie Athén (jen je trochu lépe formulovaná, takže tam je jasné, že jednotky se následně musí na polích vyskytovat). V neoficiálním FAQ (4.2) píše Mark Herman, že důvodem téhle formulace je to, aby byly jednotky nehráčskou stranou poslány i na pole, kde se již vyskytují jiné její jednotky, které tam mohly zůstat z dřívějšího průběhu hry. Nicméně pokud bych se striktně držel příkazu a poslal expedici na pole, kde už jsou starší jednotky, tak i pokud by tato expedice někde po cestě ztroskotala, byla by podmínka následně splněna - pole bylo vybráno jako objective a moje jednotky jsou v ZOI jednotek (ve formě "Force" - viz bod 3) nehráčské strany. Podle Marka to ale prý nejde a na pole musí dorazit čerstvá expedice.

10) "Coalition spaces" jsou definována jen na BGG (a v neoficiálním FAQ - ten oficiální mlčí). Navíc FAQ říká, že by to měla být všechna pole definovaná v Post-Combat Movement Table, ale ve jmenném seznamu chybí námořní pole: Piraeus a Gwythium.

11) Taková perlička - info ke scénáři Decelean War v části 10.1.3 B uvádí "no armistice can occur during this scenario". Zároveň je jednou z možných podmínek konce hry v 10.1.4: "an armistice occurs". Rozumím, co tím chtěl básník říci, ale... :D

12) V setupu mohli říct, že si člověk může položit na příslušná pole ty statusové žetony neutrálních měst (Argos, Syrakusy, Byzantium atd.). Takhle jsem si musel při následném procházení komponent domyslet, že nevím, k čemu se používají, takže jsou ve hře asi právě kvůli tomu, ať si člověk nemusí pamatovat, kudy může a nemůže chodit. (Nebo se možná používají v nějakém scénáři, jehož pravidla jsem zatím nečetl).

--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB
24.1.2021 00:25:13 | Upraveno autorem (porovnej)

Dobrý práce!
Ty jo, je toho teda dost. Fakt dobrá práce.

24.1.2021 08:42:38

Richmond
Díky, stálo mě to včera odhadem přes tři hodiny času. Tak snad to ostatním pomůže hru rozchodit...

(Otázky jsem teda nakonec hodil bokem...)

--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB

24.1.2021 08:50:06 | Upraveno autorem (porovnej)

cz
Inač neplanuje liška toto v buducnosti počeštiť aj s opravenými pravidlami?

hra sa mi páči ale radsej kupujem všetko v ceštine.

24.1.2021 09:18:07

Lucas
Trochu offtopic v tomhle vlákně, ale ok ;)

Momentálně o ničem nevím, v hlasování o GMT lokalizaci se ale poměrně vysoko umístila Comancheria. Takže pokud nějaká sólovka vyjde, tak asi spíš ta. A je otázka, jestli by cz/sk trh uživil dvě wargaming sólovky vydané brzo po sobě...

--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB

24.1.2021 10:01:28

Reprint
Nejdřví by ale dle mého muselo GMT ohlásit reprint a pak splnit podmínku 500 preorderů, nemám pravdu? Což ale vzhledem k těm chybám asi bude brzo :)
---------------------------------------
Autor blogu Války v jednom
www.valkyvjednom.blogspot.cz

24.1.2021 10:06:07

Richmond
Český tisk jede nezávisle na ostatních - třeba Churchill se tiskl teď na podzim a co jsem koukal do posledního GMT newsletteru, tak třetí print anglického Churchilla se teprve chystá. Takže to na sobě nezávisí. Samozřejmě ale kdyby to mělo být česky, tak by to chtělo ty chyby vychytat (příp. třeba popřesouvat/doplnit ty nedostatky, které zmiňuju v úvodním příspěvku).

--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB

24.1.2021 11:40:19 | Upraveno autorem (porovnej)

jo a zpátky k tématu vlákna
Doufám, že se mi někdo vyjádří k tomu hejnu otázek, které jsem nasypal vedle do https://www.zatrolene-hry.cz/spolecenska-hra/peloponnesian-war-9466/otazky/ ;)

--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB

24.1.2021 11:41:36

8)
Podle BGG jsem zřejmě špatně pochopil první část - jde o to, že při příměří se vypleněná pole ignorují, tzn. nesráží se za ně příjem (za mě celkem nešťastně použitý wording). Ignoruje se také zisk z Eisphory, pokud by na něj hráč měl normálně nárok. (https://www.boardgamegeek.com/thread/2587797/armistice-effects-revenue)

Žeton se zřejmě posunuje: https://www.boardgamegeek.com/thread/2403518/armistice

a třetí část otázky zůstává nejasná.

--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB

26.1.2021 21:58:17 | Upraveno autorem (porovnej)

.
Tak nakonec se na BGG (https://www.boardgamegeek.com/thread/2587821/) zapojilo pár dalších lidí včetně samotného autora hry.

Otázky, které jsem položil u hry, se na základě odpovědí, které jsem dostal na BGG, pokusím postupně odpovědět.

Vzhledem k tomu, že v tomto vlákně zbyly už v podstatě jen ty připomínky, nechám ho tak. Ale kdybyste měli další postřehy, klidně pište :)

A doufám, že hru teda brzy rozchodím... :)

--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB

3.2.2021 13:09:49

Nejasnosti
Tak mám to brát tak, že vše je vysvětleno?
-----------------------------------
Autor blogu Války v jednom
www.valkyvjednom.blogspot.cz

3.2.2021 13:22:03

Richmond
De facto asi jo, jen teda ne vše úplně od Marka... Toho už jsem se pak ptal jen na věci, kde nebylo vysvětlení vůbec žádné nebo jen vysloveně dojmologické (a třeba v jednom případě odpověděl jinak než jiný uživatel).

Každopádně mám pročtenu většinu fór z BGG, které podle názvu zněly jako něco, kde bych mohl tápat (spousta dotazů na BGG obecně padá na věci, které jsou poměrně jasně popsané v pravidlech). Takže případně budu k dispozici. Pořád doufám, že za ten týden, co jsem na tom strávil, ta hra bude stát ;P

--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB

3.2.2021 15:21:25 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

Pán prstenů + komplet Stíny Temného hvozdu
Pán prstenů + komplet Stíny Temného hvozdu
Akt. cena: 3398 Kč
Končí za: 2 dny

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas