Sierra Madre Games
Autoři: Matt Eklund
Phil Eklund
Rok vydání: 2016

Recenze z GeekCave.cz

Autor: Edric | 17.1.2018 | 11

Pax Renaissance je karetní hrou pro 2-4 hráče od 12 let s herní dobou 60-120 min autorů Phila a Matta Eklundových. Jak jistě někteří víte, Phil Eklund je autorem několika skutečně náročných, ale zároveň zábavných her s velkou spoustou herních možností a strategií. U nás se na jeho hry v podstatě specializuje právě vydavatelství Fox in the Box, které již vydalo například hru Neanderthal: Lovci mamutů. Je dobré hned na začátek zmínit, že Eklundovy hry jsou dobré a patří ke špičce co se deskoherních designů týká, ale nic není zadarmo a v případě jeho tvorby vás čeká poměrně trnitá cesta k jejich zvládnutí, která začíná už pravidly, ale na jejímž konci čekají sladké plody v podobě skvěle propracované a fungující hry. Asi je všem jasné, že Pax nebude úplně vhodný pro začátečníky, ale už se na něj pojďme společně podívat!

Hráči se v roli renesančních bankéřů (protože peníze vládnou světu v každé době, nebudeme si nic nalhávat), kteří se snaží dosáhnout na jeden ze čtyř možných způsobů vítězství. Ke každému však vede zcela jiná cesta a je nutné starat se i o jiné záležitosti. Soupeří se tak o dominantní náboženský vliv, imperiální vliv (čím více svých loutek v podobě vládců vytvoříte, tím lépe), globalizační vítězství se pak poměřuje pomocí obchodního a námořního vlivu. Poslední možností je renesanční vítězství, kde se zase poměřuje počet republik a zákonů. Pokud nikdo nedosáhne dostatečného vlivu, vítězí hráč nejbohatší (přeci jen jste bankéři) nebo hráč s větším počtem uměleckých symbolů. Celá hra vlastně není tak úplně složitá na základní pochopení, ale jednotlivé akce je nutné znát a přemýšlet dopředu a vše plánovat (asi jako šachy) a vědět, na co se zaměřit a co nechat ležet ladem.

Po rozbalení krabice opatřené ilustrací Marinuse van Reymerswaeleho vás čeká hlavně 120 karet, které tvoří jádro celé hry. 10 oboustranných karet vytváří mapu Evropy (z jedné strany je království, z druhé teokracie). Ke každé části mapy pak náleží i obligátní oboustranná karta království/republiky. Po čtyřech kartách zastupuje hráče a jednotlivé typy vítězství. Nepostradatelných je 92 karet renesančních osobností, které vám budou ve vašem úsilí svými schopnostmi pomáhat, rozdělených na východní a západní část. Kromě karet zde dále najdeme 40 plastových žetonů mincí a dřevěné žetony, které se inspirují klasickými šachy – najdeme zde jezdce symbolizující těžkou jízdu, válce představující hrady a šlechtice a střelce, kteří znázorňují náboženské představitele (všechny tři typy jsou ve třech barvách, představujících 3 typy náboženství – katolíckou církev, reformátory a islám) a 40 žetonů ve čtyřech barvách pro hráče. Poslední věcí jsou pak pravidla, která je vhodná doplnit o výuková videa, vytvořená přímo vydavatelem (odkaz pod recenzí).

Jak se hraje?

Jak jsem již řekl výše, cílem je dosáhnout pomocí manipulací na jedno ze čtyř možných vítězství. Nechci zde rozebírat celá pravidla dopodrobna, protože by to k ničemu nebylo. Celá hra začíná přípravou mapy Evropy, rozmístěním jednotlivých figur a náhodného vylosování části karet z východní a západní části, což zajistí, že žádné dvě hry nebudou stejné a rozšiřuje už tak obrovskou variabilitu hry. Hráči se postupně střídají v tazích a vždy provedou dvě akce z nabídky možností – koupit kartu z nabídky (asi nejčastější, ale pozor, nikdy nesmíte mít víc než právě dvě karty v ruce), prodat kartu, vyložit, aktivovat východní či západní část vašich karet (a tím provést jejich operace), nebo deklarovat vítězství. Poté se provede klasická „údržba“ a pokračuje další hráč. Zní to vcelku jednoduše, ale je důležité domýšlet a přemýšlet nad důsledky svých voleb – posuny figurek, změny státních režimů, popravy a machinace, to vše vyvoláváte vy a záleží jan na vašich rozhodnutích, která však nejsou snadná, protože např. nasazení biskupa může být dvousečné - v jedné chvíli vám pomůže, ale hned následně může být použit proti vám. Zvláštností celé hry je, že jednotlivé figurky na herní mapě (až na barevné kostky hráčů) nikomu nepatří a ke svým akcím je využívají všichni společně. Může tak docházet k častým konfliktům. Ač se to možná z tak krátkého popisu hraní nezdá, hra nabízí nepřeberné taktické možnosti a způsoby jako dosáhnout požadovaných cílů. Žádné dvě z nabízených karet, zobrazujících reálné postavy od Alžběty Báthoryové po Vlada Napichovače, nejsou stejné a všechny přinášejí jiné možnosti a jiné kombinace schopností.

Jaká je?

Pax Renaissance je naprosto úžasná a detailně vytvořená hra, která by se v mnoha ohledech dala přirovnat skoro až k simulátoru doby. Nabízí nepřeberné možnosti a volby, ale za cenu toho, že do hry musíte proniknout, což není úplně jednoduché a jen správné pochopení pravidel je výzva, ovšem odměněná hodinami skvělé zábavy. I když se to nezdá, hra je sice pro náročné hráče, ale rozhodně není určená jen jim a užije si jí široká skupina zájemců (rodina s dětmi si ji sice nezahraje, ale pro tu ani není určená). Velký dík patří vydavatelství Fox in the Box za vytvoření videoprůvodce hrou, který vám jistě pomůže proniknout do nejasností, ale i jednotlivých základních taktik. První partie budou jistě pomalejší a nad každou volbou se budete déle zamýšlet, ale postupně do všeho plynule proniknete a budete chtít víc. Nelze opomenout ani skvělé zpracování, jak dřevěných komponent, tak i karet a pravidel - ať už se jedná o grafické zpracování nebo o překlad jak herního textu, tak textů osvětlujících historický kontext. Pokud vás baví hry, ve kterých je minimum náhody (nebo spíš žádná), rádi přemýšlíte, taktizujete a vymýšlíte různé strategie nebo jen máte rádi historii, Pax Renaissance je hra přímo pro vás, tuhle hru si prostě užijete!

P.S. Na oficiálním kanálu Fox in the box na Youtube.com se můžete podívat na skvělý videonávod ke hře!

Recenze původně vyšla na GeekCave.cz