Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2 - 4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 120 min |
Herní svět: | Renesance |
Herní kategorie: | karetní hra |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | Fox in the Box Sierra Madre Games |
Autoři: | Matt Eklund Phil Eklund |
Rok vydání: | 2016 |
Sdílej: |
Dojmy?
Tak už sem někdo práskne nějaké dojmy z hraní? :) Určitě by mě zajímala atmosféra hry, hratelnost, délka a balance v různém počtu hráčů a taky náročnost pravidel (zaregistroval jsem v diskuzích nějaké sporné výklady některých situací při hře)po první hře
Po první hře (ve třech) dojmy veskrze pozitivní. Hra zábavná a podle mě vyvážená, ale první hra je spíš taková výuková. I když člověk dobře nastuduje pravidla, v první hře se je teprve učí používat a dělá úplný nesmysly, které si uvědomí až pár tahů později. Největší dojem na mě asi udělalo obrovské množství možností co jde dělat. Atmosféra pro mě výborná, ale chce to mít načtené pravidla. Při rychlém vysvětlení je to hodně abstraktní, pokud se řekne při rolnickém povstání útočí koně válce a kostičky na kartě, tak ti to bez vysvětlení, že jezdci představují královské vojsko, válce/věže šlechtice a jejich družiny a kostičky utlačované nevolníky nic moc neřekne.
Dojmy
V týdnu jsem si přečetl pravidla, rozložil hru dvou hráčů... pak jsem si pravidla přečetl ještě několikrát a nakonec i úspěšně odehrál pár cvičných her, abych byl připraven na víkendovou ostrou hru. Doporučuji přípravu opravdu nepodcenit. Hra sama o sobě složitá není, ale některé akce jsou si podobné a v jejich vyhodnocování se dá lehce ztratit.
Příprava je velmi rychlá, rozhodně pod pět minut, ale vysvětlit pravidla ostatním zabere dobrou hodinku, plus dalších 30 minut pro doplňující otázky a na nějaké zopakování. Příjemně mě ale překvapilo, jak rychle se spoluhráči zorientovali, a od cca třetího kola tahy začaly plynout vcelku svižně. S příležitostnými dotazy k vyhodnocení specifických situací se ale musí vlastník hry smířit, ty jen tak nezmizí. Ač jsem strukturu pravidel ze začátku nepovažoval za nejšťastnější, nakonec jsem vždy rychle našel, co jsem potřeboval.
V bodech k samotné hře:
Atmosféra je výborná. Spousta událostí/osobností je z hodin dějepisu známá a text na kartách funguje také výborně, takže o hlášky není nouze.
Délka hry odpovídá odhadu na krabici, pod dvě hodiny jsme se vešli.
V návaznosti na předchozí bod bych zmínil možné potíže s AP. Hráč má ve svém kole jen dvě akce, ale vybrat ty správné bývá velmi obtížné, protože možností je opravdu mnoho.
Hra umí být docela krutá a není složité někoho z hráčů tak trochu "zaříznout". Situace se ale na mapě mění velmi často, takže není obtížné se do hry zase rychle vrátit. Mimo jiné i nějaká ta dohoda mezi hráči sem tam padne.
Výborná znovuhratelnost. Hráli jsme ten den hru třikrát po sobě (spoluhráči si vyžádali ještě dvě opakování) a každá hra se vyvíjela úplně jinak. I když se karty třeba opakují (rozšíření jsem nechal ještě v krabici), dají se v dané situaci použít jinak atd.
Peníze jsou hybnou silou hry a získat je přímočaře se povede málokdy, proto mě překvapilo, že si každý našel nějaký kreativní způsob, jak si je vydělat.
Samotné jádro hry leží ale v kombinaci jednotlivých akcí ze svých karet tak, aby měnily dění na mapě podle představ hráče a je velmi zábavné, když se to i daří.
Ideál jsou 3-4 hráči. Jen pro dva by byla mapa příliš velká.
Jedinou výtku mám k plastovým žetonům mincí... chtěl bych nějaké hezké kovové :) Jinak karty i figury jsou perfektní.
Původně jsem měl předobjednávku na anglickou verzi, ale nakonec jsem se rozhodl počkat si na českou, takže očekávání byla velká, ale samotná hra je ještě předčila. 10/10
ostatné PAX
možno by sa niekomu hodilo to porovnať s ostatnými Pax_ami. V čom je zásadný rozdiel, lebo čo sa mi dostalo do uší, vychádza to z podobných príncipov ako v pax pamir. Len neviem, čo tým básnik chcel povedať :)
porovnanie
vsetky Paxy su podobne v zasade v tom ze hru urcuje nahodne vybraty balik kariet. To zarucuje ze kazda partia je ina. v baliku su namiesane vzdy ine karty a v inom poradi.
Spaja ich tiez hlbka temy. Na kartach je mnozstvo flavour textov, ktore hraca vtiahnu do deja a su poucne. V kazdom pripade mna vzdy ovplyvnili natolko, ze som si datu temu iniciativne dostudoval.
Tematicky je nam Renaissance asi najblizsie, ale aj mexicka revolucia ci Afganistan v 19.st, su vzrusujuce temy o ktorych mozno bezne menej vieme, lebo niesu priamo sucastou nasej historie, ale stoja za dostudovanie.
Podla mojej skromnej mienky su vsetky vynikajuce (Pamir ale odporucam hrat vyhradne len s rozsirenim a variant Nation Building aby sa vyrovnal ostatnym).
Aj ked su vsetky herne velmi podobne hraju sa inak a v kazdom sa inak dosahuje vitazstvo.
Od Porfiriany k Renaissance mi pride ze stupa zlozitost.
Porfiriana postrada mapu / a tri lokacie existuju nepriamo na kartach. Pamir ma uz primitivny plan so 6 lokaciami + nejake hranice, Renaissance ma lokacii 10 a vsetky hranice medzi nimi.
Porfiriana nema ani nejakych panacikov, kocky reprezentuju len prijem, vojenske jednotky su reprezentovane kartami. V Pamire je uz niekolko druhov jednotiek, ktore sa kladu na lokacie, alebo na karty, v Renaissance je uz druhov jednotiek podstatne viac.
Porfiriana nema na rozdiel od dalsich dvoch "uzavrety market". Vsetky transakcie sa vykonvaju medzi hracom a bankom. Na konci tahu si kazdy hrac urobi ekonomiku kde ma nejake stabilne prijmy. V ostatnych Paxoch zarabas akciami.
Pamir a Renaissance maju rozne akcie na konkretnych kartach z ktorych si zostavujes svoje "tableau" a potom ich mozes pouzivat. Porfiriana funguje inak. Karty ti tam mozu poskytovat len nejaky prijem, body vplyvu potrebene na vitazstvom nejaku spec.schopnost alebo vojakov.
Porfiriana je celkovo jednoduchsia ako ostatne dve a riesi sa tam vsetko v podstate len kartami. (to vsak neznamena ze je menej zabavna)
Na vitazstvo potrebujes v kazdom Paxe splnit urcite podmienky co zjednodusene znamena ze za spravnych okolnosti mat tie spravne body vplyvu.
Tym sa vsak podobnost konci, lebo v kazdej hre sa to dosahuje uplne inym sposobom, co suvisi aj vzdy s konkretnou temou.
Ja mam vsetky Paxy a vsetky stale rad hravam.
gaspar
super, určite nie som sám, kto ocení tento tvoj elaborát!
dojmy po první hře
O víkendu jsem měl možnost si konečně zahrát tuto výjimečnou hru. Bylo to asi 4 hodinové drama, kde jsme byli tři nováčci a jeden zkušený matador v této hře. Mohl bych teď napsat, že ta hra byla naprosto fantastická a už dlouho jsem u hry nezažil tak silný historický zážitek.
Ač je pax velice minimalistická hra, tak v sobě skrývá neuvěřitelné množství příběhů. Za každým pohybem malé dřevěné figurky si můžete představit velkolepé bitvy, krvavé křížové výpravy nebo ostrý konkurenční boj o obchodní koncese. A proto nám ta partie trvala tak dlouho. Protože jsme to v tom hledali a rozhodně ne marně! Četli jsme si předlouhé historické popisy a přemýšleli, proč má ta která karta danou schopnost. Ten investovaný čas se vyplatil, protože jsme nelitovali jediné minuty.
V paxu jsem měl skutečně pocit, že skrze peníze ovládám běh dějin. V jednom kole byli Francouzi s Angličany nejlepší přátelé (protože oba národy ovládal jeden hráč) a v druhém už mezi nimi zuřila válka, protože ve Francii vypuklo povstání a za frantíky už tahal hráč druhý. Je úžasný pocit, když si uvědomíte, že mocní králové a sultáni, jsou pouhými loutkami na vašich provázkách.
Ano pochopili jste správně, ze hry jsem nadšen. Cesta k ní je pravda trochu trnitější než u jiných her a zkušený vysvětlovač je neocenitelná výhoda. Ale pokud tohle zdoláte a setkáte se s příjemnou partou, kteří mají chuť si hru užít stejně jako vy, hra vás odmění.
Když by se mě někdo zeptal, k čemu se to dá připodobnit, váhal bych, ale trochu jsem si to v hlavě rozmyslel. Většina z vás asi zná Zeměplocha-Ankh Morpork. Než si začnete ťukat na čelo, pokusím se vám to vysvětlit. Během hry se přesně neví, na jaké vítězství, kdo hraje. Můžete hrát na všechno a tím trochu blufovat. Nám se například stalo, že jeden hráč od začátku hry držel v ruce kartu, na kterou jsme mezitím zapomněli, a tím by nás děsně převezl (pokud by se stačil dostat na tah). Podobně jako v Zeměploše můžete hrát na takové to standardní vítězství, když skončí hra. Obě hry umí být neskutečně konfliktní a naděláte si u nich nepřátele na život a na smrt. Když chcete vyhrát, musíte to mít připravené předem, takže ostatní hráči mají možnost vás nějak oslabit. Obě hry jsou převahové s notnou dávkou náhody, kde když vás štěstěna opustí, rychle přijdete o svou drtivou převahu. Možná bych ještě společné prvky našel, ale nechci vás nudit.
Moc se těším na další partie. Vždyť když vezmete v úvahu, že v partii použijete jen malou část karet, je jasné, že každá hra bude naprosto odlišná. Tudíž se budou dít nové příběhy. Kde spolu budou celé národy válčit a umírat jenom proto, že na tom pár rodin v Evropě děsně vydělává.
Díky ti liško
Dojmy
Hru jsem poprvé vyzkoušel před týdnem a od té doby nehraju nic jiného. Se ženou máme za sebou 5 her. První hra byla hodně kostrbatá a spoustu věcí jsme hráli špatně a vlastně jsme vůbec nevěděli, co děláme. S opakovaným hraním si to ale sedlo. Hra má neskutečnou atmosféru a je velmi napínavá. Člověk si chvili zvyká na to, že mu krom koncesí ve hře skoro nic nepatří a vlastněné karty představují pouze politický vliv. Když se pak stane, že váš soupeř provede džihád za pomoci jednotek vámi ovládaného krále a nechá je přitom umřít, čimž překazí plány na tažení do jiné země, tak jen čumíte s otevřenou pusou, jak se vám vaše dominance rozsypala jako domeček z karet. Všem doporučuji se hry nebát, prokousat se pravidly, najít na netu gameplay (doporučuji heavy cardboard) a nechat se pohltit. Hra stojí pár stovek a má větší hloubku a koule než kdejaká figurkovka za tisíce!
___
redaktor Deskofobie
Dojmy
Nejsem moc zkuseny hráč, ale hravý... Zatím 3solo a 2ve dvou, zatím se učím, ale pro mne zatím nejlepší hra! Kdyby měl někdo chuť a nervy v Praze, rád někdy někam přijedu...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Duna: Tajemství rodu Nové
Akt. cena: 700 Kč
Končí za: 11 dnů