Herní doba: 15 min
Herní kategorie: strategická
Autoři: Uwe Rosenberg
Rok vydání: 2014

Ušijte si vlastní vzorovanou deku v logické hře Patchwork

Autor: Lucies | 11.10.2022 | 4

Poskládejte barevné a vzorované kousky látek tak, aby vám vznikla unikátní a zajímavá deka. Ale pozor, nebude to tak jednoduché! Správná deka musí obsahovat jen minimum děr a také se hodí mít na ní sem tam nějaký ten knoflík. Sveďte se svým protihráčem rychlou bitvu o dostupné kousky látek, knoflíky a záplaty a vytvořte tu nejlepší deku ze všech.

Baví vás jednoduché logické hry? A hledáte takovou, kterou rychle a snadno odehrajete ve dvou hráčích? Potom by vám neměla uniknout drobná krabice, jež uvnitř skrývá zábavnou hru Patchwork pro dva hráče. Hrou Patchwork se na českých stolech baví deskohráči už několik let, ale nyní přichází v novém vydání od vydavatelství Blackfire. Pojďme se tedy podívat na Patchwork detailněji a představit si, pro koho je hra určená a jaké jsou její hlavní výhody a nevýhody.

Patchwork je hra pouze pro dva hráče. Jedna herní partie vám zabere přibližně 30 minut, ale záleží samozřejmě na tom, jak moc budete přemýšlet nad umístěním jednotlivých dílků a svými dalšími herními tahy. Na krabici je uvedeno, že je hra určena pro hráče od osmi let, což podle nás přibližně odpovídá věku, ve kterém už je dítě tuto rychlou, logickou hru schopno zvládnout. Skvěle se hodí ale i pro dospělé, kteří shánějí něco rychlého, ale zároveň trochu strategického na svůj stůl.

Krabice hry a pravidla

Komponenty a obsah krabice

Patchwork nepatří mezi ty největší stolní hry, a tak je i její krabice poměrně malá. Uvnitř najdete jednu desku s počítadlem času, na které si budete zaznamenávat, jak rychle vám ve hře ubývá čas. K tomu jsou určené dva různě barevné žetony ze dřeva. Součástí balení jsou také dvě hráčské desky s mřížkou, jež představují deku, na níž budete skládat jednotlivé kousky látek. Jak hráčské desky, tak počítadlo času jsou vyrobeny z kvalitního kartonu a nemusíte se bát, že byste je snadno zničili. Počítadlo času je dokonce oboustranné a každý si může vybrat design počítadla, jež se mu líbí více.

Nejdůležitějším herním komponentem jsou potom samotné kousky látek, představované různě tvarovaný kartonovými destičkami. Designově nejsou až tak zajímavé, ale jsou sladěné a na výslednou deku je po dohrání hry vlastně docela pěkný pohled. Ze stejného kartonu jsou vyrobené také malé čtvercové záplaty, jež se dají použít na zakrytí přebytečných děr na vaší dece. Nedílnou součástí hry je také celá řada kartonových knoflíků. Ty představují herní měnu, budete s nimi platit za jednotlivé kousky látek, ale také za ně na konci hry dostanete vítězné body.

Privátní: Kartonové žetony kousků látek.jpg
Kartonové žetony kousků látek

Jako poslední v malé krabici najdeme velkou dřevěnou figurku v přírodní barvě, s níž si budete zaznamenávat aktuální pozici mezi kousky látek. Jak figurka, tak ukazatele času jsou z na omak příjemného dřeva a určitě bychom hře měli přičíst k dobru, že její komponenty nejsou vyrobené z plastu, ale z kvalitního přírodního materiálu. Zapomenout bychom samozřejmě neměli ani na dvoje pravidla z pevného papíru, jedny v češtině a druhé ve slovenštině. Pravidla jsou rozkládací, takže trochu jiný koncept, než je u herních pravidel běžný, ale vůbec ničemu to vzhledem k malému rozsahu pravidel nevadí.

Celkově mi přijde kvalita komponentů poměrně dobrá a není si na co stěžovat. Samozřejmě je potřeba dávat pozor při vylamování kartonových dílků, protože se mohou snadno poškodit, ale to platí skoro u jakékoliv deskové hry, která obsahuje kartonové komponenty. Chybí jen nějaký insert v krabici, ale je pravda, že u takto malé hry rozhodně není nutností, i když nějaké pytlíčky na uložení kartonových knoflíků a kousků látek by se určitě hodily.

Privátní: Jedna ze dvou stran počítadla času.jpg
Jedna ze dvou stran počítadla času

Obsah a srozumitelnost pravidel

Jak už jsem psala výše, pravidla jsou poměrně krátká a jednoduchá. Naštěstí taková je i hra samotná, takže stručnost pravidel je spíše ku prospěchu. Uvnitř jsou velmi jednoduše vysvětleny hlavní herní mechanismy, takže stačí jedno přečtení a už budete moci hru plnohodnotně hrát. Po několika partiích jsme si všimli menších detailů, které nebyly v pravidlech zmíněny, ale nešlo o nic zásadního.

Jak se hra hraje?

Patchwork je jednoduchá a rychlá logická hra, takže i samotný princip hraní je poměrně snadný. Přípravu hry máte hotovou za malou chvilku, což je určitě příjemné, zejména u takto krátké hry. Doprostřed stolu se obvykle umístí počítadlo a oba hráči položí svůj ukazatel času na první pole. Dále na počítadlo času rozmístíme žetony záplat, umisťují se na již dopředu vyznačená místa. Okolo počítadla se potom náhodně rozloží do kruhu žetony kousků látek a před ten nejmenší z nich patří velká dřevěná figurka. Každý hráč si před sebe dá pět knoflíků do začátku hry a také herní desku, jež představuje deku.

Privátní: Připravená partie.jpg
Připravená partie hry Patchwork

Potom už se můžete pustit do samotného hraní. Zajímavostí Patchworku je, že se hráči v jednotlivých tazích nestřídají, ale vždy hraje ten, kdo je více vzadu na počítadle času. Klidně se tak může stát, že bude jeden z hráčů hrát několikrát za sebou, než dožene toho druhého. Jakmile je hráč na řadě, může si vybrat ze dvou dostupných akcí. Buď se může přesunout před svého spoluhráče na počítadle čase a získat stejný počet knoflíků jako polí, které při této akci překročil. Alternativou je vybrat si jeden z prvních tří žetonů látek, které se nacházejí po směru hodinových ručiček před dřevěnou figurkou. Pokud si hráč některý dílek vybere, umístí ho na svou deku a musí za něj zaplatit požadovanou cenu v knoflících. Následně se posune o počet polí na počítadle času, které jsou uvedené na daném dílku látky. Pokud během jakéhokoliv posunu na počítadle čase hráč překročí symbol knoflíku, může si vzít přesně tolik knoflíků, kolik jich má na své desce deky. Tam je dostane jednoduše pomocí různých dílků látek, které na sobě mohou mít jeden až tři knoflíky. V případě, že během posunu hráč překročí záplatu, může si jí ihned vzít a umístit ji na jakékoliv volné pole na jeho dece. Každou záplatu může získat jen jeden z hráčů, takže záleží na tom, kdo k poli se záplatou dojde ukazatelem času jako první.

Hra končí ve chvíli, kdy oba hráči dojdou do cíle počítadla času. Potom následuje sečtení veškerých bodů a vybrání vítěze. Body můžete získat za jednotlivé knoflíky, které jste během hry nasbírali, ale neutratili. Hráč, který jako první na své dece zaplnil souvislou plochu o rozměru 7×7 polí, dostane navíc sedm bonusových bodů. Aby to nebylo tak jednoduché, musí si každý hráč odečíst dva body za každé pole na jeho dece, jež zůstalo neobsazené. Snadno se tak můžete dostat na nula bodů, nebo dokonce do mínusu.

Privátní: Zaplněná deka (hráčská deska).jpg
Hráčská deska zaplněná žetony kousků látek

Dojmy z odehraných her

Už víme, jak se hra Patchwork hraje. Jaká ale doopravdy je? A bude vás bavit ji pravidelně hrát? Tyto otázky se pokusím zodpovědět níže. Pro začátek bych uvedla, že hra Patchwork není klasickou hráčskou deskovou hrou, ale je to spíše takový mini tetris obohacený o druhého hráče a pár pravidel. S tím ke hře musí člověk přistupovat a potom si ji dozajista oblíbí tak jako já.

Pro mě je Patchwork hrou, u níž se skvěle pobavíme a snadno s ní vyplníme čas mezi několik většími deskovkami. Hodit se může také ve chvíli, kdy není na větší hru čas nebo energie, a přesto si chcete zahrát něco, u čeho je potřeba přemýšlet a trochu plánovat. Právě to je na hře Patchwork velmi příjemné. Je to rychlá a na pravidla jednoduchá hra, mozek vám ale může poměrně zavařit, obzvlášť v případě, kdy se snažíte plánovat na mnoho kol dopředu.

Díky tomu, že se pokaždé umisťují dílky látek jinak, se nemusíte bát, že by hra byla stále stejná a existovala jen jedna vítězná strategie. Někdy může být výhodnější rychle proběhnout počítadlem času a hru ukončit, jindy se může hodit co nejpomalejší postup a honba za co největším počtem knoflíků. Ve hře se někdy dostanete do mínusu, to ale rozhodně nevadí. Vždy se totiž srovnáváte s druhým hráčem, takže i s mínusovými body se dá partie vyhrát, přestože se to moc nestává.

Hra také nabízí trochu jiný herní zážitek než běžné logické hry. Musíte totiž pečlivě promyslet, do čeho se vyplatí investovat svůj čas z počítadla a své knoflíky. Knoflíky vám totiž na konci mohou přinést vítězné body a čas se zase může hodit k vyplnění deky. Právě toto balancování, kdy prostě tak jako tak nemůžete získat všechno, co chcete, je na hře doopravdy zábavné.

Ve dvou hráčích Patchwork přirozeně funguje skvěle, koneckonců byl právě pro dva hráče navrhnutý. Může tak být dobrou volbou pro hráčské dvojice, které mají problém najít zábavnou a krátkou hru, jež by výborně fungovala i v tak nízkém počtu hráčů.

Celkové zhodnocení

Patchwork nepatří mezi velké hráčské hry, ale přesto může být příjemnou jednohubkou pro hráčské dvojice. Partie je svižná a zábavná, na pochopení pravidel stačí několik minut a na konci hry navíc budete mít příjemný pocit z dobře odvedené práce, až uvidíte svou výslednou deku. Komponenty jsou poměrně kvalitní, vyrobené ze dřeva nebo kartonu. Patchwork je zkrátka přesně ta hra, jíž potřebujete, pokud chcete něco rychlého a krátkého, u čeho se ale budete muset zamyslet.