Vydavatelé: Hobby World
MindOK
Autoři: Yuri Zhuravlev
Rok vydání: 2014

Yuri Zhurahlev: Panovník (recenze z Mfantasy.cz)

Autor: PepaK | 1.12.2015 | 3

Mezi tradiční zábavy aristokracie patří lov kanců, podpora umění, milování s krásnými ženami a především boj o moc. Hra Panovník, jak možná chápete z názvu, vás nepostaví před rozzuřeného kance ani spoře oděnou mlynářovic dceru. Svolejte žoldnéře, připravte peníze pro podplacení soudců a oprašte šibenici – vítězem může být jen jeden. Ten, který dokáže vybudovat největší pyramidu moci!

Yuri Zhuravlev je talentovaný mladý muž, který se nebojí podělit o svoji tvorbu. Díky tomu už vydal dvě hry, Costa Ruana, kde se v kůži náčelníka domorodého kmene snažíte vést svůj lid k obecnému blahu, a Panovníka, který je trochu sobečtější a myslíte v něm jen a jen na sebe. Takže ze života…

Cílem v Panovníkovi je získat co nejvíce vítězných bodů. Ty nahráváte různými způsoby – vytvoříte si vojenskou převahu, dokážete těžit hodně diamantů, proniknete do tajů magie či vědy. Veškeré tyto schopnosti vám nahrávají postavy, hlavní druh karet ve hře. Postavy (zasazené tematicky do fantasy) vykládáte před sebe, kde si budujete svoji pyramidu moci. Čím výše umístíte vybraný charakter, tím efektivněji vám bude sloužit – například verbíř na první úrovni pyramidy naverbuje dalšího člověka, ale pokud jej vyložíte do druhé úrovně, kromě brance vám vydělá také pěkných pár diamantů (které zde slouží jako platidlo) navíc.

Charaktery získáváte přes tzv. aukci. Na stůl rozdáte čtyři postavy a všichni hráči se tajně rozhodnou, po které touží, přičemž svou volbu vyjádří skrze diamant v příslušné barvě. Pokud se pak zjistí, že dva hráči chtěli do svých služeb stejnou postavu, mají smůlu – o diamanty přijdou a nic nezískají. Je tedy důležité taktizovat a odhadovat, co má soupeř v plánu zahrát a jakým pickem mu jeho snažení co nejvíc zmařit.

Po aukci nastává budovací fáze kola, kdy každý hráč zapojuje do své pyramidy charaktery či zákony, což je druhá skupina karet, která má vlastní schopnosti. Zákony jsou sice zadarmo, ale musí být dobře zahrány, jinak se jejich schopnost mine efektem. Tak jako tak, ani budovací fáze není bez rizika a člověk si ji musí pečlivě naplánovat – jinak se může stát, že mu odměna za jeho kartu ufrnkne před nosem.

Samotná hra má velmi jednoduchý princip, který se mi podařilo rozluštit i ve tři ráno po osmi hodinách divoké párty, z čehož soudím, že jej pochopí úplně každý. K tomu přispívají i přehledná a kvalitně zpracovaná pravidla. Zároveň Panovníkovi nechybí dynamičnost a zábavnost. Kola jsou krátká, drama při aukci i budování velké a všemu přispívá grafická stránka hry, která je prostě úžasná. Žetonky jsou pěkně vyrobené a vizuálně i barevně odlišené, obrázky karet se směle můžou měřit s kreslířskými orgiemi typu Magic: The Gathering. Jedinou drobnou pihou na kráse je prostorová náročnost. Počítejte s tím, že ve čtyřech hráčích potřebujete pořádně velký stůl či koberec, aby každý mohl zkusit vyladit svoji pyramidu.

Panovník je jednoduchá, zábavná hra, která má myšlenku i provedení na velmi slušné úrovni. Výhodou může být také její nízká pořizovací cena, odpovídající oblíbenému českému modelu „Za málo peněz hodně muziky“. Rus zkrátka rozumí boji o moc, to nám Yuri Zhuravlev dokázal velmi přesvědčivě a už se těšíme, jaký další kousek tento mladý designér vytáhne z klobouku.

Marek Dvořák

Recenze původně vyšla na http://www.mfantasy.cz/2015/10/yuri-zhurahlev-panovnik-recenze-2/