Rozšíření pro hru: Pandemic
Herní kategorie: desková hra, kooperativní
Autoři: Matt Leacock
Thomas Lehmann

Těžký život bioteroristy

Autor: Parxel | 23.7.2010 | 19

Pandemic: Nové hrozby jsou rozšířením stejnojmenné kooperativní hry Pandemic. Vzhledem k tomu, že mám velmi rád základní hru, tak pro mne bylo toto rozšíření poměrně jasnou volbou a hned v úvodu musím poznamenat, že naplnilo mé očekávání. Celé rozšíření je v podstatě koncipováné jako několik "částí", které můžete různě kombinovat a doplnit tak základní hru o nové postavy, události nebo se můžete postavit 3 novým výzvám, kterými je: zhoubný kmen, mutace a bioterorista. Pojďme se nyní podívat podorobněji na jednotlivé prvky tohoto rozšíření.

Technické provedení

Asi první věc, která vás upoutá po otevření krabice, je 6 petriho misek s přiloženými polepkami. Petriho misky slouží k ukládání barevných kostiček infekce a výborně dokreslují atmosféru hry, bohužel jsou trochu velké, a když je dáte všechny do krabice s ostatními komponenty, tak vám uvnitř vznikne slušná tlačenice. Z tohoto důvodu jsem se rozhodl petriho misky nepoužívat. Jinak nemám k technické stránce hry nic, co bych mohl vytknout.

Nová povolání

V rozšíření najdete 6 nových povolání a 1 revidovanou kartu operačního experta. Celkem podrobně jsou nová povolání vysvětlena v popisu hry a myslím si, že není potřeba je zde nějak zvlášť rozebírat. Tento popis lze také nalézt v pravidlech, která jsou volně ke stažení. Rozšíření navíc obsahuje 1 hrací figurku pro každé povolání (i pro povolání ze základní hry). Nové figurky jsou oproti těm původním o něco meší a skladnější. Pro mě osobně jsou nová povolání vítanou změnou, která přináší do hry svěží vítr a nové kombinace.

Nové akční karty

Dále do hry přibylo 8 akčních karet a s tím souvisí i malá změna základních pravidel. Nově se na začátku hry všechny akční karty zamíchají a do hry se náhodně vylosují 2 karty za každého hráče. Tím se částečně kompenzuje obtížnost hry pro různý počet hráčů a navíc nemáte nikdy 100 procentní jistotu, jaké akční karty jsou ve hře. U nových akčních karet bych se rád ještě zastavil, protože některé z nich jsou schopné výrazně změnit hru, pokud vám přijdou ve správný čas. Jednou z takových karet je "změna povolání". Jak již název napovídá, umožňuje tato karta aktuálnímu hráči vybrat si nové povolání, pričemž volba závisí plně na jeho rozhodnutí. Pokud vám tato karta přijde na začátku hry, tak vám může hru hodně usnadnit. Já jsem např. začínal hru s operačním expertem a tuto kartu jsem dostal hned při úvodním rozdávání. Poté, jsem v následujících 2-3 kolech vybudoval cca 3 základny na různých místech a změnil si povolání na medika. S vybudovanými základnami jsme pak už vystačili až do konce hry. A to se to pak fajnově cestovalo. Jinou akční kartou je "rychlé nasazení vakcíny". Tahle karta vám umožní vyléčit (odebrat) až 5 kostiček infekce ze sousedících měst, ale podmínkou je, že jí zahrajete ihned po vynalezení léku. Díky téhle kartě jsem v podstatě s bioteroristou skončil ve čtvrtém kole, ale o tom ještě dále. Na druhou stranu pokud vám chybí lék na poslední nemoc, tak vám je rychlé nasazení vakcíny v podstatě k ničemu, protože jakmile lék vynaleznete, tak hra končí. Další akční karty vám umožní např.: zahrát 2 akce navíc, udělat pohyb s cizí postavou (podobně jako dispečer), odebrat 2 kostičky infekce z různých míst, vzít si z odkládacího balíčku hracích karet 1 kartu libovolného města (podobně jako archivář) aj.

Legendární obtížnost

V krabici naleznete také jednu novou zelenou kartu epidemie. S tou si můžete zahrát hru se sedmi epidemiemi. Této obtížnosti se říká legendární. Efekt na hru si lze celkem snadno představit. Epidemie chodí velmi rychle za sebou, a protože je v odkládacím balíku infekcí málo karet, tak vám každou chvíli přijde pandemie, které se v podstatě nelze ubránit. Na druhou stranu tím, že se protáčí menší množství infekčních karet, tak lze poměrně snadno uhodnout, jaké karty vám přijdou. My jsme zkoušeli hrát hru na legendární obtížnost pouze jednou a hned napoprvé jsme uspěli. Stalo se nám totiž něco, co jsme dosud v této hře nezažili. Karty zkrátka chodily vyjímečně dobře, takže jsme hned zkraje hry vymýtili jednu nemoc. Krátce po té druhou a asi v polovině hry třetí. Nakonec nám ve hře zůstala jenom černá nemoc a s tou jsme si už hravě poradili. Takže na konci hry, když jsme vynalezli lék na poslední nemoc, nám zbyly na hracím plánu 2 černé kostky. Pandemie jsme měli za celou hru asi 3. Přiznám se, že jsem čekal nakládačku jako hrom a výsledek mě naprosto překvapil. Ale myslím si, že jsme měli hodně velké štěstí na karty. Jindy když jdou karty špatně, tak máme co dělat i s 5 epidemiemi.

Výzva: Zhoubný kmen

Zhoubný kmen se hraje velmi podobně jako klasické epidemie. S tím rozdílem, že do hry přidáte místo karet epidimií karty zhoubného kmene. Tyto karty fungují úplně stejně jako klasické epidemie, ale navíc obsahují určitý dodatečný efekt, který se vztahuje pouze na zhoubný kmen. Zhoubný kmen se určí v okamžiku, kdy se otočí první karta zhoubného kmene. Stává se jím nemoc, která má na hracím plánu největší zastoupení. V případě rovnosti více nemocí se zhoubný kmen určí náhodně. Od tohoto okamžiku se pak na zhoubný kmen vztahují dodatečná pravidla, která mohou hráčům výrazně ztížit hru. Některé efekty mají trvalý účinek, např.: pandemie zhoubného kmene posunuje počítadlo pandemií o 2, na vynalezení léku zhoubného kmene potřebujete o 1 kartu více, pokud je při infekci tažena karta zhoubného kmene, taháte o jednu kartu infekce navíc. Jiné efekty jsou jednorázové např.: skryté ložisko, které de facto může vrátit již vymýcenou nemoc zpět do hry. Zkrátka se zhoubným kmenem přibyde do hry plno nevypočitatelných momentů. Moje zkušenosti s hraním této výzvy jsou hodně odlišné. Stalo se nám, že jsme měli už dostatečný počet karet v ruce na vynalezení nemoci a pak přišla epidemie s efektem, že na vynalezení léku potřebujem o kartu víc a to nám hodně zkřížilo plány. V jiné hře nám zhoubným kmen nedělala téměř žádné potíže. Při jiné hře jsme měli hodně červených karet ve hře a zhoubný kmen nám způsobil to, že jsme de facto od začátku hry tahali o jednu kartu infekce navíc a to už je pak na hře hodně poznat.

Výzva: Mutace

Mutace přináší hry pátou (fialovou) nemoc. Tato nemoc má pouze 12 kostiček a řídí se jinými pravidly než ostatní nemoci. Během přípravy se do hracího balíčku přimíchají 3 karty - událost mutace a do odkládacího balíčku epidemií se přidají 2 karty mutace. Na počátku hry není na hracím plánu ani jedna fialová kostka. Ta může do hry vstoupit dvojím způsobem, jednak tažením události - mutace obsažené v hracím balíčku a jednak tažením karty mutace z balíčku infekcí. V případě událostí se vykoná to co je napsané na danné kartě např. vytáhnou se 3 spodní karty infekcí a do každého města se umístí 1 fialová kostka. Mutace v balíčku epidemií fungují podobně, pokaždé když se během fáze infekce vytáhne karta mutace, vezme se spodní karta z balíčku infekce a do danného města se umístí 1 fialová kostka. Nicméně pokud ve fázi infekce vytáhnete kartu města, ve kterém se nachází mutace, přidáváte do města jak 1 kostku mutace, tak i 1 kostku odpovídající choroby. Pokud dojde k pandemii fialové nemoci, tak se ve městě nechá pouze 1 fialová kostka (2 se odeberou) a do každého sousedního města se přidá po jedné kostce jako u ostatních nemocí. Další odlišnost mutace spočívá ve způsobu, jakým je možné vynalézt lék. K vytvoření potřebuje 5 libovolných karet, přičemž alespoň 1 karta se musí shodovat s městem, ve kterém se vyskytuje fialová nemoc (mutace). To vede k jedné, dle mého pohledu trochu nelogické situaci. A to sice, že pro hráče je někdy nevýhodné léčit určité město, protože by tím mohli dočasně přijít o možnost vynalézt lék na fialovou nemoc. Samotnou hru to nijak nekazí, ale přijde mi to trochu v rozporu se zájmem postav. Výzvu: Mutace lze hrát současně s výzvou: zhoubný kmen s  a u nás je to nejoblíbenější varianta hry.

Výzva: Bioterorista

Poslední novinkou tohoto rozšíření je výzva: bioterorista. Tato varianta staví jednoho hráče do opačné role. Bioterorista je zodpovědný za šíření fialové nemoci (nelze ho proto kombinovat s výzvou mutace). Hráč hrající za bioteroristu hraje mezi tahy jednotlivých hráčů, vždy po fázi infekce. K dispozici má tři akce a z toho jedna je vždy pohyb. Akce nejsou povinné a bioterorista k nim může využívat karty z balíčku infekcí. Může si jednak dolízávat karty, pohybovat se přímým letem nebo charterem a může karty používat k infikování. Pokaždé, když použije kartu k cestování, musí hráčům oznámit, že jeho postava byla spatřena na daném letišti, aniž by jim řekl, o jaký typ letu šlo. Infikování je dvojího typu buďto lokální, hráč prostě přidá 1 fialovou kostku do města, čímž de facto odhalí svou pozici, nebo vzdálené, při kterém hráč odhodí kartu daného města. Veškeré pohyby a akce, které bioterorista uskutečnil, si hráč zaznamenává na speciální list, který je součástí rozšíření. K bioteroristovi bych dodal ještě jednu důležitou věc. Normálně není figurka bioteroristy na mapě. Umísťuje se tam pouze v případě, že se ve městě, ve kterém se bioterorista nachází, objeví nějaká postava. V tom případě se umístí fugirka bioteroristy na mapu a hráči ho mohou za jednu akci zatknout. Bioterorista se pak může osvobodit, ale při každém zatčení musí odhodit všechny karty na odhazovací balík. Navíc pokud hráči vynaleznou lék na fialovou nemoc a vymýtí ji, bioterorista okamžitě končí hru. Což ještě neznamená automatickou výhru hráčů. Hru za bioteroristu jsem si vyzkoušel pouze jednou a skončil jsem překvapivě ve čtvtém kole díky akci rychlé nasazení vakcíny a díky medikovi, jejichž zásluhou se podařilo protihráčům nemoc vymýtit a tak jsem přišel o místo. Zkrátka práce bioteroristy není žádná sranda a chce si to dávat pozor, protože vynalézt lék na fialovou nemoc není zase tak obtížné a pokud proti vám navíc hraje medik, může se vám snadno stát, že prohrajete velmi rychle, tak jako se to přihodilo mně.

Shrnutí

Podle mého názoru, přináší toto rozšíření do hry plno nových možností, které činí hru pestřejší, zajímavější a méně stereotypní. Všechny výše popsané novinky považuji pro hru za přínosné a velmi dobře ladící s tématem hry. Příprava je sice nepatně delší a složitější, ale v porovnání s tím, kolik zábavy vám toto rozšíření přinese, je to zanedbatelné mínus. Další malou výtku mám ke způsobu vynalézání léků na fialovou nemoc (mutaci). Pravidla hry vás v podstatě nutí neléčit určité město, protože jinak si znemožníte nebo alespoň ztížíte možnost vynalezení léku na tuto nemoc. To mi připadá trochu nelogické, nicméně to není nic, co by kazilo zážitky z hraní. Co napsat na závěr? Hráče, kteří kritizují hru pro nedostatek příběhu, toto rozšíření zřejmě neosloví, protože v tomto směru zůstává hra naprosto stejná. Nicméně pokud jste si oblíbili základní hru, tak vám tohle rozšíření můžu vřele doporučit. Myslím si, že vás rozhodně nezklame!