Pán prstenů: Společenstvo prstenu – Štychová karetní hra již svým názvem napovídá, o jako hru půjde. Hráči se v ní převtělí do rolí známých hrdinů z Pána prstenu a postupně si projdou 18 kapitol, které pokrývají dění v první knize této legendární knižní trilogie. A hlavní herní mechanikou při tom bude hraní štychů (více viz níže).
Příprava hry a hlavní herní komponenty
Na začátku herní partie si hráči vezmou kartu kapitoly, kterou budou chtít hrát, přičemž ideální je hrát příběh popořadě od 1. po 18. kapitolu. Tato karta pak popisuje, jací hrdinové budou při hraní kapitoly k dispozici a také podmínku vítězství:
- Buď jde o tzv. krátkou kapitolu a stačí, aby v ní hráči splnili pouze úkoly hraných postav nebo
- o kapitolu dlouhou a pak hráči musí splnit úkoly všech postav, které jsou pro kapitolu k dispozici (což může znamenat odehrát i více kol, ve kterých si hráči obmění postavy a odehrají jinak kapitolu od úplného začátku).
Do středu stolu k této kartě kapitoly hráči přiloží dostupné karty postav. Přičemž každá postava má vlastní specifický úkol, který musí hráč v herním kole/rozdání splnit a také případnou přípravnou akci, kterou musí hráči provést před zahájením hraní.
Mezi úkoly patří například požadavek na výhru 3 štychů v jednom kole/rozdání (Bilbův úkol) nebo třeba vyhrát nejméně štychů v daném kole/rozdání (úkol Pipinův).
Dalším důležítým prvkem je 37 hlavních herních karet, které jsou rozděleny do 4 základních "barev" (kopce, hory, lesy a stíny) s hodnotami 1-8. A zbývajících 5 pak má "barvu" speciální a jde o prsteny s hodnotami 1-5. Všechny karty se zamíchají, jedna se odloží stranou jako tzv. ztracená karta a zbytek se rozdá hráčům (s drobnou výjimkou při hře 2 hráčů).
Hráč, který dostal kartu prstenu s hodnotou jedna, se stává Frodem a bude při hře hlídat, zda se mohou již vynášet karty prstenů (musí se splnit jisát podmínka).
Na základě obdržených herních karet si hráči vyberou z dostupných postav ty, jejichž úkoly se jim zdají nejsnáze splnitelné. Jen pozor, některé postavy může karta kapitoly určit jako povinné a ty si musí hráči do daného kola/rozdání rozebrat.
Nyní hráči ještě provedou přípravné akce uvedené na zvolených kartách postav (některé si mohou vyměňovat karty s jinými atp.).
A herní kolo/rozdání může začít.
Průběh hry (= jednoho kola/rozdání)
Jedno herní kolo/rozdání probíhá vlastně totožně jako u jiných štychovek. První hráč (v prvním štychu Frodo) vynese jednu ze svých karet, čímž určí barvu tohoto štychu a hodnotu první karty. Další hráč v pořadí musí zahrát stejnou barvu a kartu vyšší hodnoty. Pouze pokud nemůže (ale skutečně nemůže), může vynést jinou libovolnou kartu.
Když odehrají všichni hráči jednu kartu, určí se, kdo tento štych získal. Tím je hráč, který zahrál kartu barvy tohoto štychu (= barva první vynesené karty) a tato karta měla nejvyšší hodnotu. Tento hráč si vezme všechny vynesené karty a stává se prvním hráčem pro následující štych.
Speciální pravidlo platí pro hraní karet prstenů. Tyto karty hráči mohou vynášet až od okamžiku, kdy ji vynesl někdo z nich proto, že neměl štychem vyžadovanou kartu. A navíc karta prstenu s hodnotou 1 je nejmocnější kartou ve hře a hráč, který ji do štychu vynese se může rozhodnout, zda daný štych vyhrál (nezávisle na ostatních zahraných kartách) nebo se vítěz určí běžným pravidlem.
Konec hry (kola a kapitoly)
Herní kolo/rozdání končí v momentě, kdy hráči odehrají všechny hlavní herní karty, které na začátku dostali. Pokud se v něm všem hráčům povedlo splnil úkol své postavy, zvítězili. A pak záleží, zda hráli kapitolu krátkou nebo dlouhou:
- V případě krátké zvítěžili úplně (pro vítězství stačí splnit úkoly hráči zvolených postav) a mohu přejít na kapitolu další.
- Když hráli dlouhou kapitolu, pak musí zajistit, že splnili úkoly všech postav kapitolou určených. Pokud nemohli hrát se všemi postavami jedno kolo/rozdání, musí odehrát i další do doby, než takto splní úkoly všech postav.
Pokud se ale nepodaří i jen jednomu hráči úkol své postavy splnit, končí dané kolo/rozdání prohrou a hráči musí danou kapitolu hrát od úplného začátku.
Kampaň
Pro hraní dalších kapitol hra obsahuje 96 karet kapitol, přičemž 18 z nich určuje pravidla kapitoly a další slouží k jejich hraní. Jsou to typicky:
- karty nových postav (s novými úkoly),
- karty hrozeb, které ovlivňují úkoly některých postav (např. Sam),
- karty událostí, které mění pravidla hry,
- karty darů, které kapitola přiřkne některým postavám a ty pak mohou těžit z benefitů tohoto typu karet.