Autoři: Grace Holdinghaus
Rok vydání: 2022

Udržíte v Rohanu mír?

Autor: Ferry007 | 4.12.2022 | 6

Balíček figurek Zhouba z pustin přináší další obsah do velké výpravné hry Pán Prstenů: Putování po Středozemi. Obsahuje tři nové figurky postav a jedenáct karet nového předmětu a povolání.

Vydavatelství FFG oznámilo, že tímto rozšířením ukončuje celou ságu o Pánu prstenů, jedná se tedy o poslední vydaný obsah k této velkolepé hře.

Současně s balíčkem vychází i další, též úplně poslední nová kampaň nazvaná Jedovatý příslib. Je dostupná v aplikaci jako dokoupitelné DLC za 189 Kč. Právě v ní využijete dvě ze tří figurek, i když kampaň můžete odehrát i bez tohoto rozšíření. Potřebujete k ní ale předchozí velké rozšíření Válečné tažení.

Poznámka: Recenze popisuje hraní a průběh kampaně tak, abych neprozradil hlavní příběh. Nové herní prvky ale uvést musím. Přesto se budu snažit neuvést nic, co by mohlo být bráno jako velký spoiler.

Obsah balení

Předmět „Krátký meč“

Příjemným překvapením je pro mě nový předmět, který využívá Ducha jako útočnou vlastnost. Od začátku hry tak máte silný předmět třeba pro Gandalfa nebo Dís. Jako bonus u něj můžete po utracení další jedné inspirace přidat ještě jeden zásah, a hlavně modifikátor probodnutí. Důležité je, že musíte utratit další jednu inspiraci, v originále je na kartě „you may spend 1 inspiration“.
Myslím si, že použití sousloví „po použití jedné inspirace“ svádí k tomu využít tento efekt vždy, pokud utratíte nějaké inspirace na změnu symbolu osudu na úspěch. Opět se tedy dostáváme do konfliktu s nešťastným překladem, ale to už je bohužel u této hry snad i tradice. Nicméně – pokud budete tento správně efekt využívat, dostanete se i tak často na 7 zranění + probodnutí, což je na jednoruční zbraň hodně a hravě tak ze začátku porazíte všechny obrněné nepřátele. Tato zbraň tak patří mezi to lepší, co si můžete pro svého hrdinu zpočátku vybrat, pokud má silného Ducha. Co rozhodně nepatří mezi to lepší, je vylepšení meče na druhé úrovni. Přídá vám jen jeden zásah navíc. Třetí úroveň je už mnohem lepší, ale nechápu, proč je druhá tak slabá oproti jiným. Povinný efekt na čtvrté úrovni se může hodit také jen někdy, asi bych do něj nikdy nešel. Zvlášť když vám třetí úroveň dovolí za inspiraci ignorovat protiútoky.

nový předmět Krátký meč
Předmět Krátký meč se všemi vylepšeními na vyšších úrovních

Hned po vydání kampaně byla v aplikaci očividná chyba – předmět Krátký meč většinou nešel při výběru počátečního vybavení vybrat. Tato chyba by ale měla být k dnešnímu dni opravena (odzkoušeno na Androidu).

Dovednost Stvoření-přítel

Při studiu originálních textů na kartách jsem si i zde všiml menší nesrovnalosti. Na některých kartách je zmíněno „na začátku vašeho kola“, což je v rozporu s originálem „at the start of your turn“. Správnější by tak bylo napsat „na začátku vašeho tahu“, protože začátek kola je fáze obnovení, hráči nehrají, a jaksi nedává smysl použít karty. Navíc slovo „turn“ je na jiných kartách běžně překládáno jako „tah“, takže se opět jedná o menší nesrovnalost v překladu.

Toto povolání se poněkud vymyká ostatním, a to hlavně v absenci třetí počáteční karty. Také disponuje levnějšími kartami s úspěchy, má jich tak k dispozici víc, než většina ostatních povolání. Na druhou stranu je karet vylepšení málo, proto je to ideální start na „multipovolání“. V našem případě se jednalo o cestovatele ze základní sady. Ten generuje inspiraci a později nevyprovokovává útoky, a to, jak se dozvíte později, pro jsme potřebovali.

Role Stvoření-přítel
Karty dovedností nového povolání „stvoření-přítel“

Figurky

Co jsou Eadris a pán Angon zač, zjistíte hned ze začátku kampaně Jedovatý příslib. Proto je skvělé mít jejich figurky, abyste věděli, s kým budete mít tu čest. Charakter těchto postav je trošku jiný než u ostatních bossů z jiných kampaní, ale nechci prozrazovat, v čem by se mohli lišit.

Pán Angmaru představuje závěrečného bosse v kampani Válečné tažení. „Nazgúl“ na letící bestii se na vás v posledních scénářích vrhne a vystřídá tak obyčejnou bestii, kterou tam budete mít, pokud toto rozšíření nevlastníte. Bestii můžete vyvýšit nad základnu nástavci, a dodat tak boji s ní třetí rozměr.

Všechny figurky jsou kvalitní a nijak nevybočují z FFG standardu. Byla by radost je namalovat, ale bohužel jsem na to neměl čas a ani bych si na to zatím netroufl.

Privátní: WhatsApp Image 2022-11-28 at 22.26.40.jpeg
Zleva: Pán Angmaru, Pán Angonu, Eadris

Kampaň Jedovatý příslib

Úvodní obrazovka kampaně Jedovatý příslib

Od této kampaně jsme si od začátku slibovali nové herní mechaniky a provázání všech dříve použitých komponent z předchozích rozšíření (jezdecká zvířata, žetony zkaženosti, strasti…). Já si vybral Gandalfa v roli Všetečky a přítelkyně Fréhildu v nové roli Stvoření–přítel. Chtěli jsme v jedné kampani poznat jak nové povolání, tak nový předmět. Gandalf má ducha čtyři a generuje hodně inspirace, takže Krátký meč byla jasná volba. Fréhilda má od začátku hry Bělovlase s vlastností „bytost“, na kterou je navázáno množství jejich karet dovedností.

Abychom si nepřišly jako úplní min-maxeři, rozhodli jsme se zvýšit si trochu obtížnost. V aplikaci jsme vybrali normální, ale při prozkoumávání terénu si nebudeme brát inspiraci za každý mapový díl. Tuto modifikaci uvedl v jedné své recenzi Mart, čímž mu děkuji za skvělý nápad! Těžkou obtížnost jsme si nevybrali záměrně – ve dvou hráčích jsou pak na plánu doslova desítky nepřátel, trvá hodně dlouho jejich vyhodnocování a bossové mají neúměrně moc životů. Myslíme si tedy, že toto je vhodný kompromis, abychom s inspirací zacházeli šetrně a zbytečně s ní nerozhazovali. Hru máme poměrně nahranou, ale i tak by to pro nás měla být výzva.

Privátní: WhatsApp Image 2022-11-27 at 19.28.45.jpeg
Vybavení Gandalfa

Během prvních scénářů jsme se občas s aplikací dostali do zvláštních situací. Dokončili jsme úkol a aplikace mlčela – neřekla nám do konce fáze stínu nic. Přišlo nám to divné, ale nevíme, zda je to normální chování nebo nějaká potenciální chyba.

Další zajímavou věc jsme objevili záhy – neúměrné množství nepřátel. Nebude to asi moc velký spoiler, když řeknu, že se na jedné desce bojiště octnulo třeba i 11 nepřátelských jednotek různých druhů. Hrajeme ve dvou, na normální obtížnost, zbývala cca 2 kola a každé kolo zabijeme na prvním levelu ve dvou maximálně 4 jednotky. Připadali jsme si poměrně beznadějní, tolik nepřátel jsme při hře dvou ještě nikdy neviděli (co se mapy bojiště týče). Situace naštěstí šla vyřešit, ale vývojáři nám nedali moc na výběr.

Když už jsme u možnosti výběru, v tomhle musím tvůrce pochválit. Když s někým rozmlouváte nebo jinak interagujete, máte na výběr spoustu voleb. Můžete se zeptat na mnoho otázek, nebo si třeba jen přisednout a nic neříkat (ilustrativní příklad). Rozmluvy mají i nepříjemné následky, a musíte si tak svá herní rozhodnutí dobře rozmyslet. Měli jsme tak pocit, že přímo ovlivňujeme dění scénáře, a to nejenom rozhodnutím o větvení příběhů.

Netrvalo pak moc dlouho, a už se nám též splnila část našich očekávání – využijete tu karty strastí a jízdní zvířata přidaná minulým rozšířením Válečné tažení. Dokonce byla přítomna i zkaženost, ale dosti okrajově.

V dalších scénářích si pro nás autoři připravili další novinku – dočasná pravidla navíc. V aplikaci se pod ukazatelem hrozby zobrazí dodatečné pravidlo, které mají hráči dodržovat. Nechci prozrazovat, co vám hra umožňuje, ale byl bych rád, aby se podobné twisty ocitly i v jiných kampaních. Podobnou zajímavostí byly hádanky. Ty do prostředí Pána prstenů neodmyslitelně patří, a bylo tak příjemným zpestřením je řešit.

Následně jsme měli možnost okusit další prvky, jedinečné pro tuto kampaň. Při prozkoumávání mapy putování vám hra přikáže některá místa označovat a vám z toho plynou výhody… a někdy i nevýhody. Najednou se i vyplatilo si připravovat karty s úspěchy. To se obvykle nedělá (alespoň zpočátku), ale hra vám dala dobrý důvod tak učinit. Již tradiční souboj s nikdy neumírajícím bossem byl doveden k dokonalosti – ale dalo se tomu jít naproti dost neotřelým způsobem.

V kampani jsme odehráli 13 scénářů, přičemž přibližně 6 bylo na mapě bojiště a zbytek na mapě putování. Měli jsme ale pocit, že jich mohlo být méně, protože jsme první scénáře prohráli. Jeden z posledních byl totiž vysloveně expící, ikdyž jsme měli už kompletní výbavu. Příběh se očividně může větvit, a umožnit tak další znovuhratelnost.

Hra se vás občas zeptá, jakou máte například hodnotu moci, někdy jestli máte připravenou kartu s určitým klíčovým slovem a někdy musíte i obětovat karty z balíčku, abyste uspěli. Po vzoru Válečného tažení se scénáře prolínají krátkými intermezzy pro vyřešení „místních záležitostí“. Také jsme narazili na mechaniku „útěku“ známou ze Stínových cest, ale opět provedenou trochu jinak. Z hlediska originality se zde tedy autoři opravdu vyřádili a nové nápady byly doslova na každém kroku.

Překlad

Jen málo her si zaslouží v recenzi kapitolu zabývající se překladem, ale o PánOprstenů to platí dvojnásob. V rozšíření jsou 4 z 11 karet přeloženy nepřesně, v aplikaci se mnohokrát objeví celý anglický odstavec, a někdy i věta česká střídá větu anglickou. Přidejme k tomu špatné přeložení klíčových slov Vědomost za Znalost a máme tu perfektní završení celé ságy, smutně zúročující chyby v předchozím rozšíření. Mapa putování je najednou mapa cesty, Stvoření je špatně přeložené klíčové slovo Bytost. To byly jen chyby, kterých jsme si všimli my, ale možná jich je ještě víc. A to je velká, velká škoda…

Zhouba z pustin přináší do hry nový zajímavý obsah, využitelný v každé kampani. Hezkým, leč skromným způsobem (co se fyzického obsahu týče) se s námi hra loučí, a uzavírá tak celou éru PánOprstenů. Pokud máte základní hru a baví vás, nové povolání a jeden nový předmět představují zajímavé zpestření ve vašich dalších dobrodružstvích. Takto to ale můžete vnímat jen tehdy, pokud dokážete přehlédnout množství chyb, špatných překladů a nesrovnalostí. Fanoušek už je nejspíš zvyklý (což je minimálně smutné), ale skalní hráč zvyklý na perfekcionismus u jiných her by se měl poohlédnout jinde.

Jedovatý příslib je z hlediska příběhu a originality rozhodně nejlepší kampaní a hra by zasloužila, aby se některé prvky promítly do některých slabších kampaní.

Poznámka pod čarou

Na závěr malá úvaha. Podle nás, a i podle statistik na BGG (uvedlo tak 56 % hlasujících), je nejlepší projít hru právě ve dvou. Tahy rychle odsýpají a můžete si vzájemně pomáhat, na cestách jste ale často i sami, z čehož některé karty profitují. Je zde ale více než důležité zvolit vhodnou postavu, povolání a vybavení. Jaká nejlepší kombinace se osvědčila vám?

U nás je to rozhodně Cestovatel + Boj/generátor inspirace (Lovec/Ochránce). S vhodným vybavením máte inspirace spoustu (i na těžké obtížnosti) a můžete dobře pracovat s připravenými kartami. Z tohoto hlediska se mi Gandalf + všetečka jeví jako HODNĚ přesílená kombinace. Obrovské možnosti vracení a přípravy karet, prohlížení balíčku, vysoké staty, mobilita, dobrý útok a neomezeně inspirace ze mě udělaly v posledních scénářích doslova bestii… a takový má Gandalf být, no ne?

Jak se rozhodnete naložit s časem, jenž vám byl dán?