nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Pán Prstenů: Putování po Středozemi

Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: desková hra, kooperativní, vývoj postavy
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: ADC Blackfire Entertainment
Fantasy Flight Games
Autoři: Grace Holdinghaus
Nathan I Hajek
Rok vydání: 2019
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Krátké dojmy z první hry - Bez spoilerů

Tak včera jsme s přítelkyní odehráli první hru. Pár dojmů v bodech:
-aplikace je mnohem chytřejší, než v Panství, nahazuje random eventy, docela chytře pracuje s nepřáteli, rozhazuje je tak, aby vás obklíčili
-scénář obsahuje milion pro příběh nedůležitých bodů zájmu. Narozdíl od Panství, kde je prakticky každé prohledávání příběhové, zde je hromada vedlejších, které vám dají jen nějaký bonus
-trochu nezvyk s tím, jak člověk pořád hraje se stejnou výbavou a jen si tuní skilly, ale je to příjemná změna
-každá postava je opravdu výrazně odlišná ve stylu hry, Gimli je bojová mašina, která i v prvním scénáři při troše štěstí sám vyndá celou skupinu skřetů
-kampaňová hra je boží, je to mnohem lepší, než Panství, protože člověk vyloženě chce pokračovat dál, navíc když se pěkně vylepší mezi scénáři
-management Inspirace je stěžejní
-obtížnost se dost solidně stupňuje, v první půlce má člověk pocit, že je až moc silný oproti nepřátelům, pak začne přituhovat, první scénář je příjemně vyladěný obtížností
-pravidla jednoduchá, vysvětlené za 10 minut, aplikace neuvěřitelně pomůže, protože obstarává ty nejotravnější věci
-setup první hry je nepříejmně dlouhý, ale v dalších scénářích to odpadá za předpokladu, že si chytře uložíte karty postav do oddělených pytlíčků už připravené na další hru

Pokud máte někdo otázky, klidně se ptejte.

Více dojmů ve videu za pár dní ;)

Zatím hodnotím hru velmi kladně. Baví mě víc, než Panství, ale uvidíme, jak se to začne rozjíždět.
____________________________________________________
Natáčím deskoherní videa na Youtube na kanále Bartyx Gaming!

18.4.2019 08:19:13

Dokončení


Legolas, Gimli povolani nejdrive doporucovane - lovec a ochrance. Po nakoupeni obou dovednosti za 12 zkusenosti jsem povolani zmenil na stopar, lupic. Prijde mi, ze tato dvojka se vyborne doplnuje ve vlastnostech.

22.5.2019 13:03:19

Dokončení

Dokončil jste někdo ve hře 1 hráče? Jaké jste využily postavy a povolání?

22.5.2019 08:51:04

Bilajz86

Jako odměna za splnění některých vedlejších úkolů.

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

5.5.2019 09:48:27

Tituly

Z čeho se dostávají ty tituly? Po 3 odehraných scénářích jsme ještě ani na jeden nenarazili.

5.5.2019 09:32:40

Černý vlk

Jojo, díky teda :)

5.5.2019 08:55:45

Bargud

Ano, hraji sám za dvě postavy. Mám za sebou 6 scénářů. Je pravda, že někdy je to tak tak. Nemám moc času ztrácet v boji více, než jednu akci. Proto Bilbo musí trefit 3 úspěchy s probodnutím, případně Aragorn použije titul, aby jeho 8 zásahů šlo na všechny v oblasti. Dá se to kombinovat a promýšlet tak, abys z každé akce vymačkal maximum. V polovině kampaně jsem změnil Aragorna z kapitána na strážce, hodně to pomáhá s přežíváním (hlavně Bilba, který těch zranění moc nepobere).

Takže rada: zefektivnit akce a promyslet souhru povolání tvých postav. A neustále mít hodně inspirace - právě pro krizovky.

Upraveno autorem (porovnej)

5.5.2019 07:29:19

Hraje někdo sám?

Hraje někdo sám - za dvě postavy (či víc)? Mám za sebou třetí kapitolu, a nemůžu si teď pomoct od pocitu, že by se hodily další dvě ruce ve zbrani.. První dva scénáře jakž tak ok - byť jsem měl vždy namále, ale ve třetím všude spousta žetonů k prozkoumání (houby apod. už neprohledávám..) a nepřátel také ne zrovna málo. Je mi jasné, že s dalším hráčem by to aplikace trochu ztížila, ale skutečně se nemůžu zbavit dojmu, že je toho na ty dvě postavy všeho tak nějak moc. Hrál to tak někdo? Přišlo vám to podobný?
Konkrétně u té třetí kampaně jsem už vše posbíral, chtěl se vrátit, ale na zpáteční cestě mi skřeti stopli jednu postavu, kterou umlátili :D Poslední vzdor jako na potvoru při zamíchání balíčku nevyšel.
Na zabíjení není tolik času, jak člověk musí kvůli ukazateli temnoty tak spěchat.

5.5.2019 03:29:35

Bueno

Většinou jsou to nějaký bonusy který můžeš použít jednou během scénáře. Kupříkladu mám Přítel Medvědů co ti dává stráž 4, což je velmi příhodné když tě mlátí zlobr po hlavě :D
Po použití je odebereš a zamícháš zpět do balíčku před dalším scénářem.

2.5.2019 09:57:19

VitekS

A ty tituly slouží k čemu?

*****
Too old to Rock'n'roll, too young to die.

2.5.2019 09:25:14

Malcom

Tu inspiraci dostaneš když se ti to povede tak na půl. My máme po 6 scénářích 4 tituly a 3 předměty, takže si nějak nestěžujeme. To jsme dělali setkání co jsou po cestě.

2.5.2019 09:19:08

Větvení a vedlejší úkoly - SPOILERY

Jenom bych přidal informaci, kterou by mohli někteří případní zájemci o hru ocenit. To větvení je ve hře jedno a spočívá v tom, že když se rozhodnete pro boj s jedním nepřítelem, otevře se vám jedná kratší kampaňová mapa a jedno bojiště. Pak normálně navážete na stejný scénář, na který byste narazili, kdybyste se rozhodli s tímto nepřítelem nebojovat. A jediný rozdíl pak asi bude v posledním kole kamapanê, kde se s největší pravděpodobností budete muset s oním nepřítelem střetnout. Jinak nečekejte nějaké další větvení.

A co se týče vedlejších úkolů, tak nejspíš existuje nějaký "zásobník úkolů", který ty vedlejší mise dává do hry v podstatě náhodně. Na základě dvojího kompletního "proklikání" celé kampaně v aplikaci a všech dostupných úkolů můžu s čistým svědomím napsat, že naprosto stejná vedlejší mise, která napoprvé byla někde ve třetím scénáři, se napodruhé objevila někde kolem sedmého. A například mise, kterou jsem viděl v jednom gameplay videu prvního scénáře na YouTube se mi poprvé objevila někde ke konci a napodruhé někde v prostředku. Jinak odměnou za drtivou většinu úkolů byly pouze žetony inspirace, zkušenosti nebo se hrdinové stali povzbuzenými, úkoly se skoro nikdy nevětvily a obvykle se plnily tím, že některý hrdina podstoupil test na některou vlastnost. Ale asi má cenu je občas zkoušet, protože někdy byly odměnou i karty předmětů.

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

Upraveno autorem (porovnej)

1.5.2019 22:34:19

Menší dojmy

S toho co máme zatím odehráno, tak jsem zjistil že ta aplikace nemá ráda asi Beravor. Jinak by se nestalo že všichni elitní nepřátelé včetně toho Trolla jdou po mě. Kdežto opodál stojící Aragorn se dloube v nose, protože ty skřetí podržtašky co jdou po něm, jsou rádi že dorazí do jeho oblasti a pak radši spadnou na ten rezavý meč, který sebou tahají :D

1.5.2019 21:11:45

Dojmy

Strašně moc bych tuhle hru chtěl mít rád, ale holt není pro mě. Mechanismy jsou osvědčené, fungující, zábavné... Je to prostě dobrá hra. Ale já jsem jako chorobný kompletionista příliš frustrovaný tím, že nestihnu ve scénáři otočit každý kámen, protože mě dopředu žene čas. Arbitrárnost aplikace je pak další problém, random vyskakování nepřátel klidně rovnou na poličku s hrdinou, objevování dílků mapy na druhé straně stolu, odkud jsme zrovna odešli (to jsme si těch ruin jako vážně nevšimli, když jsme kolem šli prvně?)... Jak už jsem řekl, frustrace je první slovo, které si s touhle hrou spojím (a není to frustrace z toho, že by nás hra drtila).

Co mi přijde úsměvné jsou některé naprosto hloupé příběhové texty - honíte skřety po kopcích a najednou kde se vzal, tu se vzal, farmář, a jestli byste mu nešli sklidit tuříny. Na mapě je žeton hrozby, tak ho plní napětí jdete prozkoumat, jen aby se zjistilo, že to byla husa zapletená v křoví...

Kvalita překladu se pak řeší v jiné diskuzi, ale nutno říct, že zatímco FFG uspělo a vytvořilo hru, kterou si mnoho lidí bude užívat, tak BF podle mého absolutně selhalo.

Upraveno autorem (porovnej)

1.5.2019 21:05:35

První dojmy

Máme za sebou s ženou 3 scénáře (Aragorn a Gimli) a je to super. Velmi jednoduché mechanismy, absence kostek, obtížnost tak akorát (třetí scénář jsme dohráli při hrozbě 66 z 68). Rozhodně se těším na další hraní a rozvinutí příběhu.
Ano čeština v apce stojí za starou belu, ale doufám v brzký update.

1.5.2019 19:19:08

spartik

Diky za dojmy spartiku, po hře pokukuji a chtěl jsem vědět jak se hra líbí, a spousta lidí tu komentuje po prvním scénáři že to není buhví co..Naštěstí koukám, že většina co to dotáhne někam dál tak je dost spokojená, takže se na hru taky vrhnu :)

1.5.2019 18:35:24

Dojmy

Mám za sebou 8 scénářů v sólo hraní. První dva jsem hrál dvakrát a tak je z toho malinko patrná znovuhratelnost. -> variabilní mapa zcela jiná, vedlejší události na mapě zcela jiné, hlavní události zcela stejné. OK u kampaní s variabilní mapou je to malinko jiné, ale u scénářů s bitevní mapou už tolik ne. Nedovedu si představit co se změní např u 4 teho scénáře. Tento 4. scénář hru odstartoval a musím říci, že i nadále drží tuto vysokou laťku. Dále zjistíte, že se budou scénáře větvit, takže si užijete nelehké rozhodování kudy se vydáte.
Zatím jsem spokojený moc. Vše se mi podařilo vyhrát i když pár misí jsem měl na kahánku u jedné jsem Gimliho křísil :). Příběh je vidět že je vyumělkovaný zatím mne nepohltil, ale ani mne neuráží. Jak se hra posouvá, tak levelovaní a výběr povolání mne začíná pořádně bavit a už se dá mluvit o pořádné optimalizaci karet v balíčku.

1.5.2019 16:37:32

Obtížnost

Jenom koriguji svůj předchozí příspěvek. Žetony inspirace za průzkum dostáváte jen v normální obtížnosti. A ještě přihodím několik postřehů z dnešní hry. Na gymnaziálním kroužku jsme rozjeli kampaň pro pět hráčů na normální obtížnost. Pět hráčů je hodně a na kolo čekáte opravdu dlouho. Škoda, že se nedá hrát ani trochu simultánně. První scénář jsme prohráli, sice ne v prvním kole, ale stejně mě to štve. Doufal jsem totiž, že se na normální obtížnost budeme moct kochat různými serepetičkami a skončilo to vlastně fiaskem, kdy jsme už dvě kola před koncem věděli, že to nedáme. Potom jsme se už jen snažili nasbírat co nejvíce vědomostí. Pořád mám trochu problém s tím, že hra neoznačuje ty důležité žetony interakce. A někdy opravdu nejde odhadnout, co je zásadní a co je jen rozptýlení. Další věcí je souboj, který nějak funguje, ale uchvátaná hra vás tlačí dopředu a vy se prostě musíte nepřátele provokovat pohybem a nechat se zraňovat. Na nějaké mlácení není čas.
Jsem dost kritický ale je fakt, že nepamatuji hru, kterou bych hrál 10 a během týdne a chtěl hrát znova. Každopádně všem doporučuji hrát na normální obtížnost. Bez žetonů inspirace to totiž není vůbec tak zajímavé.

29.4.2019 18:08:23

hratelnost

Mám za sebou 5 scénářů a každý je jiný. Jak příběhově, tak i stylem hraní. Jednou je potřeba hrdiny rozdělit, jindy držet u sebe. Bojujete, pátráte, snažíte se rychle pohybovat mapou, vyhýbat se stínům a nepřátelům, řešíte záhadu.
A taky vývoj postav. Změnil jsem role (Aragorna a Bilba) a od té doby je Bilbo pěkný řezník :))) Při představě, že pojedu pak celou kampaň s jinými hrdiny...těším se :)

29.4.2019 09:51:10

scénáře

My jsme zatím dohráli první čtyři scénáře a spokojenost. V prvním jsme neuspěli těsně před koncem. Nejlepší a nejtěžší mi přišel 4 scénář. Jinak ne vždy to musí končit bojem. :D

29.4.2019 09:10:53

Llano


No zrovna s Gloomehaven bych to nesrovnával, protože tam plnění oněch questů je spíše dojdi na konec dungu a vymlať bosse. Nepočítám-li osobní úkoly. My se nakonec zatím dostali jen na první scénář takže uplně nemužu soudit. Zatím vládne spokojenost z mechanik, ale i proto že čekáme to co píšou ostatní že první scénář je nemastnej neslanej a pak se to rozjede.

29.4.2019 08:39:01

hrateľnosť

Po stránke hrateľnosti je na tom hra ako? je to viac-menej Panství, alebo treba kombinovať a riešiť rébusy, ako splniť questy/scenár - a la Gloomhaven?

28.4.2019 13:03:51

obtížnost

Základní obtížnost mi přijde pro opravdové začátečníky v takových hrách. Po pěti scénářích ve dvou jsme jen jednou prohráli, a to v podstatě pouze kvůli tomu, že jsme na bojišti vůbec nevyužívali výhod žetonů terénu (k obraně, dalším zásahům atd.) a protiútok nestvůr jsme hráli i na jiného hrdinu, pokud útočící hrdina nebyl v dostřelu. Boj a odpočinek nás tak zdržely více a hrozba se naplnila.

28.4.2019 09:50:53

Stepan

26 vědomostí po osmy hrách je zatraceně málo, my máme po 4 hrách 20 vědomostí a to mi přijde málo. Bát se toho že zkušenosti vám zaplevelí balík je nesmysli, vždy po scénáři tu kartu můžete vrátit a zkušenosti se vám taky vrátí. Prostě vyzkouším, nefunguje vrátím a vezmu za ty XP jinou.

Upraveno autorem (porovnej)

27.4.2019 22:42:03

Spokojenost


Já mám právě odehranou první hru (misi), a musím říct, že jsem spokojený. Jako sólo hraní za dvě postavy. Velice se těším na další putování - i v případných rozšířeních. Dost mě překvapilo to nutné spěchání, ale za zápor to považovat nebudu. Hru jako takovou jsem si v poklidu užíval, takže za mě rozhodně ano (i přes tu první misi, která je prý na úvod nic moc).
Jak zábavné vydrží vytváření/ovlivňování balíčku karet bude otázka..

27.4.2019 20:48:20

Bedikk

Díky za informace k pravidlům. Inspiraci za objevení regionu jsme si nebrali. A to bylo určitě hodně zásadní. Vypočítání hrozby je dost důležité, to se taky hodí.
Po osmém scénáři to ale rozjíždět znovu nebudeme. Ne ve stejné skupině. Zkušenosti všechny nevyužíváme, stejně by nám to zaplevelilo balík.
Jinak si myslím, že mechaniky hry jsme pochopili. Jenom je škoda, že většina věcí je tam jen jako lákadlo, kterému člověk nesmí podlehnout. Hele houbičky - nechoď tam dostaneš tam jen inspiraci a to pokud dvě inspirace zaplatíš. Hele trpaslice - vůbec s ní nemluv, nestihneš dojít sem nebo tam. To mě na té hře asi nejvíce točí.
PS: Po osmé hře máme 26 vědomostí je to málo?

27.4.2019 15:50:24