Edge Entertainment
Stratelibri
Autoři: Nate French
Rok vydání: 2010

Pracujú v utajení - 2.časť

Autor: pbch | 8.2.2017 | 2

Niekoľko týždňov naspäť som uverejnil článok s názvom “Pracujú v utajení”, v ktorom som popísal hrací balík pracujúci s mechanikou Utajení (Secrecy). Tento spôsob hrania bol predstavený v 2. cykle, v Trpasluji, a nepriniesol príliš mnoho kariet s týmto kľúčovým slovom. Avšak aj z toho mála som poskladal celkom dobre fungujúci sólo balík s dvojicou hrdinov Théodred – Balin. Podľa môjho názoru sú títo dvaja hrdinovia viac ako vhodný práve do hracích balíkov s mechanikou Utajení. Je to spôsobené najmä ich schopnosťami narábať so zdrojmi, čo pri počte dvoch hrdinov určite uvíta každý hráč. Theodred po vyslaní na úlohu zdroj “vyrobí”, a Balin si ho od neho môže zobrať. Takto sa dajú zdroje jednoducho prelievať tam kde to je práve potrebné, a neprichádza k prestojom z dôvodu nevhodných kariet na ruke.
V rozšírení Základ kamene sa objavil ďalší horúci kandidát do tohto typu hracích balíkov, a to Glorfindel vo sfére duchovnej (spirit). Je to hlavne vďaka svojmu nízkemu ohrozeniu, ktoré je len na hodnote 5. Potrebuje však svoj doplnok Světlo Valinoru, aby bol plne funkčný. V opačnom prípade si hráč po jeho vyslaní na úlohu musí zvýšiť svoje ohrozenie, čo sa vôbec nezlučuje s myšlienkou fungovania hracieho balíka v Utajení.

V tomto článku vám predstavím druhý hrací balík pracujúci s mechanikou Utajení. Opäť použijem iba dvoch hrdinov. Bude to spomenutý Glorfindel a k nemu sa pripojí Legolas. Mojim cieľom bolo vytvoriť balík do tandemu s Théodredom a Balinom. Takto mi vybraní hrdinovia zaistia prístup ku všetkým sféram. Hneď na začiatku upozorňujem, že hrací balík budem opisovať pre hru dvoch hráčov. Pravdepodobne by bol úspešný aj v sólo hre, predpoklady na to má (sila vôle, rušenie efektov kariet stretnutia, boj), ale osobne to vyskúšané nemám.
Môj hlavný dôvod zobrať Legolasa bol ten, že má kľúčové slovo Střelec (Range), a v prípade potreby by dokázal vypomôcť v boji druhému hraciemu balíku. Na druhom mieste je jeho výborná reakcia – po zabití nepriateľa položím žetóny postupu na kartu úlohy, alebo na aktívnu lokáciu. Aj týmto spôsobom dokážem prispieť na úlohe. V neposlednom rade získam prístup k zbraniam a kartám udalostí vo sfére taktiky, ktoré mi podstatne uľahčia boj.
Mnohých z vás určite napadne, že vhodným kandidátom do balíka s utajením je hrdina Dúnhere. Áno, je to tiež dobrá možnosť. Jeho útok do oblasti odhalenia si priamo pýta miestenku do hracieho balíka s touto mechanikou. Problém nastáva v jeho vyzbrojení, aby bol schopný jedným útokom nepriateľa v oblasti odhalenia zabiť. V opačnom prípade sa každým kolom zvyšuje hodnota ohrozenia kariet stretnutia v oblasti odhalenia. Výmena Glorfindela za hrdinu zo sféry taktiky vyrieši vyzbrojenie Dúnhera, ale zase budete strácať silu vôle. Tá je mimoriadne dôležitá najmä v prvých kolách hrania, aby neprišlo k prudkému zvýšeniu ohrozenia hráčov, čo by spôsobilo nemožnosť použiť mechaniku Utajení.
Glorfindel je výborná voľba. Má nízke ohrozenie, silu vôle a silu útoku na hodnote 3, a oba atribúty môže využiť v rovnakom kole. Zvládne aj prácu s lokáciami ak má doplnok Asfaloth. Vďaka nemu mám zdarma prístup k znížovaniu ohrozenia cez udalosť Elrond’s Counsel. Nesmiem opomenúť ani jeho 5 bodov zdravia. Tie sa zídu ak bude treba rozdeľovať priame zranenia z efektov kariet stretnutia.

Teraz sa už však pustím priamo do podrobného popisu hracieho balíka.

Hrdinovia: (štartovné ohrozenie 14)
Glorfindel (Základ kamene)
Legolas (Základná sada)

Obidvoch hrdinov som predstavil a podrobne opísal čo od nich očakávam o pár riadkov vyššie. Nebudem sa opakovať, ale pridám ešte nejaké postrehy. Určite je nezanedbateľná prítomnosť Glorfindela, ktorý aj po vyslaní na úlohu bude k dispozícii pre fázu boja. Spolu s Legolasom tak získam silu útoku 6, a to iba z dvoch hrdinov. Táto hodnota bohato postačuje na klasických nepriateľov s priemernými atribútmi nachádzajúcich sa v ľubovoľnom scenári. Sféra duchovná mi umožní prístup ku kartám na rušenie efektov kariet stretnutia, a na zníženie ohrozenia. To je pre hracie balíky pracujúce s mechanikou Utajení veľmi dôležité. Hodnota štartovného ohrozenia 14 je veľmi pekná. Umožní mi vybudovať nejakú armádu kým príde k stretnutiu s nepriateľmi.

Spojenci: (20)
2x Arwen Undómiel (Pozorovatel ve vodě)
1x Bofur (Brána Rudorohu)
1x Orli z Mlžných hor (Návrat do Temného hvozdu)
1x Elfhelm (Mrtvé močály)
2x Garda z Edorasu (Putování do Rhosgobelu)
2x Gandalf (Základná sada)
3x Gondorský kopiník (Základná sada)
1x Stopař ze Severu (Základná sada)
2x Nejlepší z Jízdmarky (Kopce Emyn Muil)
3x Vazal Pána větru (Mrtvé močály)
2x Cestující ze Západu (Návrat do Temného hvozdu)

Predstavme si teraz spojencov tohto hracieho balíka. Arwen prispeje svojou silou vôle na úlohe, ale hlavne zvýši obranu vybranej postave. Tá zároveň získa kľúčové slovo Stráž (Sentinel), a moja voľba padne vždy na spojenca. Podľa aktuálnej situácie na stole sa rozhodnem, z ktorého hracieho balíka bude. Bofur je výborná poistka, alebo povestné steblo slamky, ktorej sa chytá topiaci. Za plnú cenu ho hrať nechcem, vždy si ho podržím na ruke pre stav núdze vo fáze úlohy. Ak ma nedostane do plusových čísel, zostane v hre len za 1 zdroj. Orlov z Mlžných hor mám, tak ako všetky drahé karty, v hracom balíku len v 1 kópii. Spojenec s dobrými atribútmi mi pomôže s tým, čo budem práve potrebovať. Navyše dokáže získať bonus pri odchode iných orlov z hry. Elfhelm zjemní zvýšenie ohrozenia pre tento balík, môže útočiť, alebo brániť. Vďaka Arwen má silu obrany 3, tak ako predchádzajúci orly. Garda z Edorasu je perfektná najmä na rozbeh hry. Nízka sila vôle na úlohe v prvých kolách je veľkou hrozbou pre hracie balíky s Utajením. Gandalf má široké použitie. Z jeho reakcií si vyberiem tú najvhodnejšiu, podľa situácie v hre. Trápi ma nejaký nepriateľ? Mám málo kariet na ruke? Moje ohrozenie je vysoké? To všetko dokáže vyriešiť Gandalf. Gondorský kopiník je výlučne na obranu nepriateľských útokov. Má kľúčové slovo Stráž a tak jeho služby môže využiť aj druhý hrací balík. Stopař ze Severu, môj obľúbený spojenec, ma zbaví množstva lokácií v oblasti odhalenia. Ak nie je čo skúmať, bez problémov ho využijem aj v boji. Nejlepší z Jízdmarky slúži na správu lokácií, prípadne na obetovanie pri útoku nepriateľa. Vazal Pána větru, jednorazový útočník vie zvrátiť víťazstvo v boji na moju stranu. S kľúčovým slovom Střelec prispeje v útoku na nepriateľa, ktorý je v stretnutí s druhým hráčom. V čase núdze ho obetujem, a Orli z Mlžných hor získajú bonus pre obranu aj útok. Cestující ze Západu prispeje hlavne na úlohe, ale ak sa objaví lokácia s nepríjemným efektom na vycestovanie, viem ju pomocou tohto spojenca vymeniť s aktívnou lokáciou.

Doplnky: (16)
3x Stará pamětina (Putování do Rhosgobelu)
3x Světlo Valinoru (Základ kamene)
3x Zásoby (Pozorovatel ve vodě)
3x Ostří z Roklinky (Cesta do Roklinky)
2x Luk z Roklinky (Pozorovatel ve vodě)
2x Nečekaná odvaha (Základná sada)

Potiahnutie kariet pomocou Starej pamětiny pre môj, alebo iný hrací balík môže byť vykúpením z trápenia a tým správnym nakopnutím stratégie. Světlo Valinoru je veľmi dôležitý doplnok pre Glorfindela. Bez neho akoby bol len polovičným hrdinom. Čím skôr sa objaví, tým lepšie. Doplnok Zásoby je nutná karta pre hrací balík pracujúci v Utajení. Mať o zdroj viac každé kolo pre hrdinu je veľké plus. Ak však ohrozenie presiahne hodnotu 20, táto karta stráca svoju hodnotu. Obaja hrdinovia sú elfovia, nie je teda problém pripojiť k nim doplnok Ostří z Roklinky. Ten je základom mojej bojovej stratégie. Znižuje nepriateľom silu obrany o 2 a značne mi uľahčuje ich zabitie. V prvom rade ním vyzbrojím Legolasa, ktorému tak zvýšim jeho účinnosť v boji. Pre Glorfindela mám zase doplnok Luk z Roklinky, ktorý dáva hrdinovi kľúčové slovo Střelec. Nebude tak problém pripojiť sa k Legolasovi a zaútočiť na väčšieho nepriateľa, ktorý by skončil v stretnutí s druhým hráčom. Nečekanou odvahu pripojím k hrdinovi podľa potreby. Väčšinou skončí na Legolasovi, ale dobré je mať počas kola viac krát k dispozícii aj hrdinu z druhého hracieho balíka.

Udalosti: (14)
3x Zkouška vůle (Základná sada)
3x Elrondova rada (Pozorovatel ve vodě)
3x Paráda (Základná sada)
2x Ukvapený úder (Základná sada)
3x Nenápadný úder (Brána Rudorohu)

Na rušenie efektov kariet stretnutia mám v balíku stálice ako Zkouška vůle a Ukvapený úder. Mať prístup k sfére duchovnej a nezobrať ich by bol hriech. Vo vhodnú chvíľu mi môžu zachrániť kožu, a umožnia mi pokračovať ďalej v hre bez vážnejších strát. Podobne udalosť Paráda zabráni útoku nepriateľa v čase, keď na neho nebudem ešte pripravený. Udalosť Elrondova rada zníži moje ohrozenie, prispeje na úlohe, a to všetko za nula zdrojov. Na koniec mi zostala udalosť Nenápadný úder. Podľa mňa karta ako robená do hracieho balíka s Utajením. Ak útočím na nepriateľa, ktorého cena stretnutia je vyššia ako moje ohrozenie, môžem vybranej postave zvýšiť silu útoku o 3. A to najlepšie, zahratie tejto karty ma nestojí ani jeden zdroj.

Počet kariet: 50

Sféry: taktiky (1/2), duchovná (1/2)

Potrebné rozšírenia: 2x Základná sada, Putování do Rhosgobelu, Kopce Emyn Muil, Mrtvé močály, Návrat do Temného Hvozdu, Brána Rudorohu, Cesta do Roklinky, Pozorovatel ve vodě, Základ kamene.

Mimo stôl:

1x Landroval (Putování do Rhosgobelu)
2x Gondorský roh (Základná sada)
2x Světlo ve tmě (Základná sada)
2x Sprška kamení (Cesta do Roklinky)
2x A Elbereth! Gilthoniel! (Stín a plamen)
2x Z dohledu (Dlouhá tma)
2x Rychlý úder (Základná sada)

Aj vy poznáte ten problém kedy si neviete spomedzi všetkých kariet vybrať presne 50? Hovoríte si, aj toto by sa mi zišlo, táto karta by tiež mohla byť platná, a podobne. Niektoré karty by ste plne využili v iných scenároch, a tie spomenuté v tomto článku zase nie. Práve preto tu mám odstavec s názvom mimo stôl.
V prvom rade musím napísať, že som nevyužil všetky dostupné karty pre mechaniku Utajení. Sféra duchovná ponúka udalosti Z dohledu a A Elbereth! Gilthoniel!, ktoré je možné hrať lacnejšie ak mám ohrozenie pod hodnotou 20. Z dohledu zabráni nepriateľom v stretnutí so mnou útočiť a  po zlacnení stojí 2 zdroje. Dobrá správa je, že pri väčšom počte nepriateľov nezaútočí ani jeden. Zlá správa je, že udalosť nie je možné použiť pre druhého hráča.
A Elbereth! Gilthoniel! je celkom zaujímavá karta udalosti. Potom ako nepriateľ zaútočí, môžem ho dať na spodok balíka stretnutia. Následne, ak je moje ohrozenie nižšie ako cena stretnutia nepriateľa, musím svoje ohrozenie nastaviť práve na hodnotu ceny stretnutia tohto nepriateľa. Karta je robená práve pre mód Utajení. Stojí 4 zdroje, ale po zlacnení ju môžem hrať úplne zadarmo. Využitie nájde najmä v konfrontácii s nepriateľmi s nízkou cenou stretnutia. Práve oni mi dokážu znepríjemniť rozbeh hry s nízkym ohrozením. Sú nepriatelia s cenou stretnutia na hodnote 10, alebo 15. To môže znamenať povinné stretnutie sa s nimi aj pri hraní v móde Utajení. Použitie udalosti A Elbereth! Gilthoniel! je pre mňa bez postihu pokiaľ cena stretnutia nepriateľa neprekročí výšku môjho ohrozenia. V opačnom prípade si budem ohrozenie zvyšovať. Poznáte tú situáciu kedy si držíte v oblasti odhalenia nepriateľa, s ktorým sa ešte stretnúť nemusíte až do chvíle, kedy jeho cena stretnutia dosiahne vaše ohrozenie. Potom sa už stretnutiu nevyhnete, ale po zahraní A Elbereth! Gilthoniel! zabránite útoku bez akéhokoľvek postihu. Horšie je, ak sa vaše ohrozenie dostane nad hodnotu 20. Zaplatiť plnú sumu 4 zdroje môže byť problém a udalosť sa väčšinou stáva mrtvou kartou.
Udalosť Světlo ve tmě nemá kľúčové slovo Utajení, ale jej cena sú 2 zdroje a to je viac ako prijateľné. Nepriateľ v stretnutí s ľubovoľným hráčom sa vráti do oblasti odhalenia. Nezaútočí, ale nezraním ho ani ja. Len si odložím boj s ním o kolo neskôr veriac, že sa mi podarí lepšie sa naň pripraviť.
Množstvo lacných spojencov v balíkoch pracujúcich s Utajením dáva logiku. Preto nájde použitie aj udalosť Sprška kamení. Udeliť zranenia nepriateľovi v oblasti odhalenia je dobrý spôsob ako ho dostať z hry. Táto hodnota je rovná počtu vyčerpaných postáv hráča. Pri bránení lacnými spojencami je vhodný aj doplnok Gondorský roh. Po úprave autorov hry vyrobí zdroj len po zabití postavy.
Unikátny spojenec Landroval je veľmi drahá postava. Našetriť 5 zdrojov v hre s dvoma hrdinami je vždy problém. Tento orol však dokáže vrátiť do hry zabitého hrdinu, a to môže znamenať rozdiel medzi víťazstvom a prehrou v hranom dobrodružstve.
Ak nemám po ruke obrancu, s ktorým by som bránil útok nepriateľa, udalosť Rychlý úder mi umožní vybrať postavu a zaútočiť ako prvému. Samozrejme má to zmysel iba vtedy, ak nepriateľa dokážem zabiť jednou postavou.

Možné kombo:

Stopař ze Severu + Nejlepší z Jízdmarky – kombinácia týchto dvoch spojencov ponúka možnosť zbaviť sa v okamihu lokácie nachádzajúcej sa v oblasti odhalenia, na ktorej preskúmanie sú potrebné 3 žetóny postupu.

Legolas + Ostří z Roklinky + Nečekaná odvaha – hrdina so silou útoku 3 útočí na nepriateľa, ktorý má zníženú silu obrany. Vďaka doplnku Nečekaná odvaha túto činnosť môže vykonávať vo fáze boja viac krát. Za každého zabitého nepriateľa Legolas položí 2 žetóny postupu na aktívnu lokáciu, alebo na kartu úlohy.

Záverečné hodnotenie:

Hrací balík je veľmi silný v boji. Zaručuje mu to sféra taktiky a hrdina Glorfindel. Nie je žiadny problém ani s útočením na nepriateľov, ktorí sú v stretnutí s inými hráčmi. Slabinou balíka by sa mohla ukázať absencia stáleho obrancu s vyššou silou obrany. Tu sa dá použiť vylepšený spojenec Orli z Mlžných hor. Hrací balík funguje výborne aj vo fáze úlohy, ale prvé kolá hry sú slabšie. Je potrebné dostať najprv na stôl zopár spojencov, aby vypomohli Glorfindelovi so silou vôle. Zvyšovanie ohrozenia po neúspešnej úlohe komplikuje prácu mechaniky v Utajení.
V úvodnej ruke by som určite rád uvidel doplnok Světlo Valinoru pre Glorfindela, Ostří z Roklinky pre Legolasa, a zopár spojencov so silou vôle. Ako v každom hracom balíku s nízkym štartovným ohrozením chcem čo najskôr zahrať doplnok Zásoby. Karty na rušenie efektov kariet stretnutia sú vždy vítané.
Spísal som jeden z mála rozborov spolupracujúcich hracích balíkov pre dvoch hráčov. Tí z vás, ktorý uprednostňujú hru viacerých hráčov ich určite musia vyskúšať.

Pozrite si aj článok o hracom balíku "Pracujú v utajení" s Théodredom a Bifurom.