Edge Entertainment
Stratelibri
Autoři: Nate French
Rok vydání: 2010

Vábenie Morie (2 trpasličie hracie balíky)

Autor: pbch | 27.5.2016 | 2

Rozšírenie Stín a plamen dôstojne zakončilo 2. cyklus s názvom Trpasluj. Pribudlo množstvo nových kariet a zároveň sa rozšírili aj možnosti pri skladaní hracích balíkov. Ako už napovedá názov, samotný cyklus je zameraný hlavne na trpaslíkov. Síce sa objavili iba dvaja noví trpasličí hrdinovia, ale získali sme pár skvelých kariet, ktoré budú tvoriť v budúcnosti kostru trpasličích balíkov.
V tomto článku opíšem 2 hracie balíky. Aj keď máme v tomto momente k dispozícii presne 6 hrdinov - trpaslíkov, ostatných kariet zameraných na túto tému je dosť na to, aby som zložil dva schopné, spolupracujúce hracie balíky. Samozrejme použijem aj zopár kariet mimo tému z dôvodu zvýšenia sily a účinnosti trpaslíkov. Keď sa teraz na tieto dva balíky pozriem, nie je možné ich jednoznačne zaradiť ako bojový, podporný, alebo questujúci. Dôvod je jasný. Dáin Železná Noha zvyšuje všetkým trpaslíkom silu vôle a útoku. Pri veľkom počte trpaslíkov v hre je to ohromný bonus, ktorý dokáže pohnúť nejedným scenárom. Túto masu spojencov by som nazval hlavnou zbraňou trpaslíkov.

Poďme sa pozrieť na hrdinov, ktorých máme k dispozícii. Vo sfére velenia je to Dáin Železná Noha a Glóin, vo sfére taktiky Gimli a Thalin, vo sfére poznania Bifur a sféra duchovná ponúka Dvalina. Ak nechcem trhať jednotlivé sféry, tak mám len 2 možnosti ako zložiť balíky. Ja som sa rozhodol pre kombináciu sfér velenia s poznaním a taktiky spolu so sférou duchovnou.

Potrebné rozšírenia: 3x Základní Sada, Střetnutí na Skalbalu, Putování do Rhosgobelu, Mrtvé Močály, Návrat do Temného Hvozdu, Khazad-dûm, Brána Rudorohu, Cesta do Roklinky, Pozorovatel ve Vodě, Dlouhá Tma, Základ Kamene, Stín a Plamen.

Sféry: hrací balík č.1 – velenia 2/3, poznania 1/3, hrací balík č.2 – taktiky 2/3, duchovnej 1/3

Hrací balík č.1
Kráľova družina

Hrdinovia: (štartovné ohrozenie: 27)
Bifur (Khazad-Dûm)
Dáin Železná Noha (Návrat do Temného Hvozdu)
Glóin (Základní Sada)

Spojenci: (23)
1x Brok Železná Pěst (Základní Sada)
3x Dlouhovous Starší (Základ Kamene)
3x Dlouhovous Skřetobijec (Základní Sada)
1x Bombur (Cesta do Roklinky)
3x Ereborský Kovář (Základní Sada)
3x Ereborský Kronikář (Khazad-Dûm)
1x Dlouhovous Kartograf (Střetnutí na Skalbalu)
3x Kovkop ze Železných Hor (Základní Sada)
2x Dozorčí Domů Uzdravování (Dlouhá Tma)
3x Gandalf (Základní Sada)

Doplnky:  (10)
2x Mocný Velitel (Stín a Plamen)
3x Správce Gondoru (Základní Sada)
3x Durinův Odkaz (Pozorovatel ve Vodě)
2x Ochránce Lórienu (Základní Sada)

Udalosti: (17)
3x Durinova Píseň (Khazad-Dûm)
3x Vábení Morie (Cesta do Roklinky)
2x Dárky na Rozloučenou (Putování do Rhosgobelu)
3x Zákeřný Útok (Základní Sada)
3x Nezahálíme (Stín a Plamen)
3x Daeronovy Runy (Základ Kamene)

Počet kariet: 50

Mimo stôl: (8)
Dúnadanská Skrýš (Mrtvé Močály)
Dúnadanský Signál (Návrat do Temného Hvozdu)
Sebezáchova (Základní Sada)
Čerstvé Stopy (Dlouhá Tma)
Rozmíšky (Putování do Rhosgobelu)
Narviho Opasek (Khazad-Dûm)
Znalosti Předků (Khazad-Dûm)
Mistr Hutě (Stín a Plamen)

Stratégia: Kombinácia sfér velenia a poznania je jedna z najlepších možností pre zloženie trpasličieho balíka. V sólo hre je to často používaná záležitosť, a v budúcnosti spolu s obidvomi sága rozšíreniami Hobitov (Over Hill and Under Hill, On the Doorstep) ešte naberie na sile. Sféra velenia umožňuje produkciu zdrojov, čo je dobre, lebo tu nájdem len drahých spojencov. Vďaka tomu ľahko zaplatím aj množstvo trpaslíkov zo sféry poznania, ktorá mi zabezpečí ťahanie kariet. To by bol v krátkosti princíp fungovania balíka. Na ruke mať dostatok kariet a na hrdinoch zdroje, aby ich bolo čím zaplatiť.

Hlavnou postavou oboch balíkov je Dáin Železná Noha zo sféry velenia. Je to vďaka jeho pasívnej schopnosti zvýšenia sily vôle a útoku všetkým trpaslíkom, ak je pripravený. Toto robí z množstva spojencov v hre mocnú armádu. Mojou prioritou bude udržať Dáina pripraveného počas fáze úlohy a pokiaľ to pôjde aj počas fáze boja. Tento bonus mi ušetrí zopár rúk schopných udržať zbraň. Ďalším hrdinom z tej istej sféry je Glóin, ktorý za každé pridelené zranenie získa zdroj. Jeho reakciu nebudem využívať pravidelne, lebo nemám na to postavený balík. Raz za čas s ním môžem brániť, alebo zobrať priame zranenia. Inak bude vyslaný na úlohu, alebo mi pomôže v útoku. Posledným hrdinom je Bifur zo sféry poznania, ktorého jedinou starosťou bude plniť úlohu. Pomocou jeho akcie si zoberiem pre túto sféru každé kolo zdroj, ak to bude možné. Vďaka tomu som schopný pravidelne zahrať spojenca za cenu 2 zdrojov. Zhromažďovanie zdrojov je potrebné aj z dôvodu zaplatenia akcií rôznych spojencov. Hrdinovia majú veľmi pekné počiatočné ohrozenie 27, najmä vďaka Bifurovi.

Spojencov začnem menovať najdrahším z nich, a to je Brok Železná Pěst. Jeho cena je 6 zdrojov, a aj keď má atribúty ako hrdina, zaradil som ho z čisto tématického dôvodu a len v 1 kópii. S najväčšou pravdepodobnosťou sa do hry dostane iba cez Zákeřný Útok, alebo ak zomrie 1 z hrdinov. O niečo lacnejší je Dlouhovous Skřetobijec za 4 zdroje. Je to rodený útočník so skvelou reakciou, kedy po vstupe do hry udelí 1 zranenie každému orkovi v hre. Funguje to výborne spolu s Thalinom vyslaným na úlohu. Má 3 body zdravia, čo využijem pri bránení, alebo ak bude treba rozdeliť nejaké priame zranenia. Posledným spojencom zo sféry velenia je Dlouhovous Starší. Jeho cena je prístupnejšia, presne 3 zdroje. Primárne bude vyslaný vždy na úlohu s tým, že jeho reakciu nepoužijem. Nechcem riskovať zníženie sily vôle za možný zisk 1 žetónu postupu. Vidím, že produkcia zdrojov bude potrebná práve pre túto sféru. Zmeniť moje rozhodnutie môže len pohľad na karty v ruke počas hry.
Prejdem k sfére poznania, ktorá je najbohatšia na trpaslíkov za rozumnú cenu. Za 3 zdroje do balíka zaradím Bombura a Dlouhovousa Kartografa, oboch v 1 kópii. Použitie týchto spojencov závisí od scenára. Bomburove schopnosti ocením v prípade, že sa zamotám v lokáciách. Po jeho vyčerpaní môžem znížiť vybranej lokácii ohrozenie o 1. Ak je to lokácia s vlastnosťou Podzemí, tak sa jej ohrozenie nepočíta vôbec. Najlepšie na tom je, že takmer všetky lokácie v cykle Trpasluj majú túto vlastnosť. Na druhej strane dav trpaslíkov nemá žiadny problém na úlohe, a z toho dôvodu Bombur nie je moc hraný. Dlouhovous Kartograf má o trocha lepšie atribúty ako Bombur, ale na jeho úplné využitie je potrebný dostatok zdrojov na hrdinovi zo sféry poznania. Ja na Bifura doplnok Správce Gondoru hrať neplánujem a ako som písal vyššie, jeho akcia pri veľkom množstve trpaslíkov, kedy po zaplatení 1 zdroja mu zvýšim silu vôle o 1 (je možné zaplatiť aj viac zdrojov súčasne), nie je potrebná. Obaja spojenci majú 3 body zdravia, a znesú tak prípadné priame zranenia, ale sú nahraditeľní. Ereborský Kovář je celkom schopný spojenec. Za 2 zdroje dostanem dobré atribúty a 3 body zdravia. K tomu môžem vrátiť z odhadzovacieho balíka niektorého hráča najvyššie odhodený doplnok, ktorý opustil hru na príkaz karty stretnutia, alebo po zahraní udalosti hráčom. Kovkop ze Železných Hor po vstupe do hry odstráni z hrdinu doplnok s vlastnosťou okolnost, ktorý spôsobuje jeho vlastníkovi určité obmedzenia. Následne poslúži ako útočník. Za 2 zdroje je to výborná voľba. Ereborský Kronikář je špeciálny spojenec, ktorý nemôže brániť ani útočiť. Stojí 1 zdroj a buď bude poslaný na úlohu, alebo využijem jeho akciu, vyčerpám ho, zaplatím 1 zdroj zo sféry poznania, a môžem pripraviť vybraného trpaslíka. Veľmi šikovné v prípade, že som nútený brániť Dáinom, ktorý po pripravení opäť navýši silu útoku všetkým trpaslíkom.
A teraz spojenci bez vlastnosti trpaslík. Vo sfére poznania je to Dozorčí Domů Uzdravování za 2 zdroje. Liečenie pre armádu trpaslíkov nie je nutné, ale pre zvýšenie bezpečnosti ho môžem zaradiť. Opakované použitie liečenia vyžaduje zaplatenie zdrojov, ktoré mať asi nebudem, ale vyliečenie 2 rôznych postáv za kolo mi bude postačovať. Z neutrálnej sféry mám Gandalfa, stálicu každého hracieho balíka. Jeho reakciu na vstup do hry vyberiem podľa aktuálnej situácie v hre.

Doplnky, aj keď v nižšom počte, sú dôležitou súčasťou tohto hracieho balíka a napomáhajú k jeho správnemu fungovaniu. Správce Gondoru bude produkovať zdroje primárne pre sféru velenia, aby bolo možné zaplatiť za jej drahé karty. Vďaka tomu sa každé kolo pokúsim 1 zdroj preniesť na Bifura cez jeho akciu. Durinův Odkaz, doplnok ktorý by som nazval srdcom tohto hracieho balíka. Za každého zahratého trpaslíka si potiahnem kartu. Získam tak omnoho viac možností na rozvinutie mojej stratégie. Potiahnuté karty budem schopný hrať vďaka zvýšenej produkcii zdrojov. Mocný Velitel je doplnok špeciálne pre trpaslíkov, ktorý zvýši o 1 bod ich celkové zdravie. Nie je to nutnosť, ale s ním budem kľudnejší pri bránení nepriateľských útokov. Zostal mi len Ochránce Lórienu zo sféry poznania. Za odhodené karty z ruky zvýšim obranu, alebo silu vôle hrdinovi s týmto doplnkom. Ťahanie kariet je silnou stránkou balíka a nakŕmiť Ochránce Lórienu by nemal byť problém. Aj tento doplnok nie je pre chod balíka nutný. Možno ho nahradiť napríklad doplnkom Narviho Opasek.

Kariet udalostí mám viac ako obvykle. Tentokrát je to na úkor doplnkov. Začnem klasikou ako Zákeřný Útok. Za 1 zdroj v prípade núdze dám do hry na celú fázu spojenca. Vhodné pri nečakanom útoku nepriateľa, alebo ako pomoc na úlohe, či ako kombo so spojencom Dlouhovous Skřetobijec kedy mám možnosť takto zabiť viac orkov naraz. Durinova Píseň je výborná udalosť za 1 zdroj. Možno ju zahrať len na trpasličieho hrdinu, ktorému zvýši všetky atribúty o 2 až do konca kola. Neuveritelne silná zbraň v prípade, že dokážete hrdinu počas kola viac krát pripraviť. Nezahálíme je udalosť za 0 zdrojov. Umožňuje vyčerpať X trpaslíkov, aby som pridal X zdrojov hrdinovi a potiahol si 1 kartu. Ak nechcem, nevyčerpám nikoho, jednoducho si zoberiem len kartu. Túto možnosť volím na začiatku hry, kedy sa potrebujem prepracovať k nejakej dôležitej karte. Naopak v priebehu hry si počkám a pred koncom kola trpaslíkov vyčerpám, aby som získal zopár zdrojov. Výborná karta, ktorá pomôže so zaplatením drahých spojencov. Vábení Morie je drahšia udalosť, ktorá stojí 3 zdroje, ale pre 2 hracie balíky s trpaslíkmi je to úplná nutnosť. Pripraví všetkých trpaslíkov v hre. A to je veľmi silný efekt. Postavy pošlem na úlohu, pripravím ich a všetci mi pomôžu aj v boji. Dobré kombo je s udalosťou Nezahálíme. Poslednou udalosťou zo sféry velenia sú Dárky na Rozloučenou. Slúži na presun zdrojov zo zásoby zdrojov hrdinu zo sféry velenia na iného hrdinu. Táto sféra by mala mať dostatok zdrojov, tak prečo sa o ne nepodeliť s ostatnými. Daeronovy Runy je jediná udalosť zo sféry poznania. Za 0 zdrojov si potiahnem 2 karty a potom 1 z ruky zahodím. Jeden z najlepších efektov na ťahanie kariet v celej hre. Týmto spôsobom sa zbavím duplikátov unikátnych kariet na ruke. Ak mám na ruke Ereborského Kováře tak prednostne zahadzujem doplnok.

Hrací balík č.2
Ostrie sekery

Hrdinovia: (štartovné ohrozenie: 29)
Dvalin (Khazad-Dûm)
Gimli (Základní Sada)
Thalin (Základní Sada)

Spojenci: (21)
2x Ereborský Mistr Boje (Dlouhá Tma)
3x Gondorský Kopiník (Základní Sada)
3x Vazal Pána Větru (Mrtvé Močály)
3x Zkušený Sekerník (Základní Sada)
2x Veterán u Nanduhirionu (Khazad-Dûm)
2x Bofur (Brána Rudorohu)
3x Zigilský Kovkop (Khazad-Dûm)
3x Gandalf (Základní Sada)

Doplnky: (14)
3x Sekera z Trpasluje (Khazad-Dûm)
2x Kroužkové Brnění (Dlouhá Tma)
3x Stará Pamětina (Putování do Rhosgobelu)
3x Roste ve Mně Síla (Dlouhá Tma)
3x Nečekaná Odvaha (Základní Sada)

Udalosti: (15)
3x Paráda (Základní Sada)
3x Khazâd! Khazâd! (Khazad-Dûm)
3x Zkouška Vůle (Základní Sada)
2x Trpasličí Hrobka (Základní Sada)
2x Ukvapený Úder (Základní Sada)
2x Tma Nás Neleká (Khazad-Dûm)

Počet kariet: 50

Mimo stôl: (8)
Arwen Undómiel (Pozorovatel ve Vodě)
Pozorovatelka Hvězd z Imladris (Základ Kamene)
Posměšná Písnička (Mrtvé Močály)
Sprška Kamení (Cesta do Roklinky)
Prudký Zásah (Základ Kamene)
Gondorský Roh (Základní Sada)
Stát a Bojovat (Základní Sada)
Boty z Ereboru (Khazad-Dûm)

Stratégia: Druhý balík spojil dohromady sféry duchovnú a taktiky. Tu nenájdem také množstvo trpaslíkov ako v 1. hracom balíku, ale napríklad sféra taktiky sa nestratí v boji ani s tým, čo má k dispozícii. K tomu sa pridajú výborné doplnky ako zbrane a brnenie a karty udalostí na podporu útočnej sily. Sféra duchovná vôbec nevyniká, čo sa týka trpaslíkov. Povedal by som, že je najslabšia na zloženie tohto tématického balíka. Bude si robiť svoju prácu ako v ktoromkoľvek inom balíku. Teda rušiť efekty kariet stretnutia, navyšovať silu vôle počas fáze úlohy, pripravovať postavy a ťahať karty. Tento balík sa v princípe bude snažiť hlavne bojovať a podporovať postavy v hre cez rôzne doplnky a udalosti.

Pre hrdinov zo sféry taktiky zájdem až do základnej sady. Musím prezradiť, že ešte dlho, predlho budeme čakať na nového trpasličieho hrdinu z tejto sféry. Začnem členom spoločenstva prsteňa. Gimli, Glóinov syn bude môj obranca a neskôr, keď ho dokážem pripraviť, využije zranenia utŕžené v boji a pripojí sa k útoku. Ďalej je tu Thalin, ktorý bude vždy vyslaný na úlohu, aby udelil zranenie každému odhalenému nepriateľovi. To mi veľmi uľahčí hranie, lebo dosť nepriateľov, najmä v cykle Trpasluj, má 1-2 body zdravia. Vo sfére duchovnej je k dispozícii iba Dvalin, ktorý je čistokrvný bojovník, a tvorí určitú výnimku v tejto sfére. S podporou Dáina má silu útoku 3, jeho obrana a body zdravia sú zhodné s Gimliho, a vďaka tomu dokáže aj brániť. Pri pohľade na Dvalinovu reakciu súdim, že bol stvorený pre cyklus Trpasluj. Ak Dvalin zaútočí a zabije orka, hráč ktorý ho kontroluje si zníži svoje ohrozenie o 2. Reakcia presne vystihuje zameranie duchovnej sféry. Tento trpaslík je hráčmi trocha podceňovaný, ale na druhej strane mimo trpasličí balík a bez orkov jeho hodnota prudko klesá. Hrdinovia majú počiatočné ohrozenie 29. Je to vyššie číslo ako pri 1. hracom balíku, ale stále v norme. Naviac je tu šanca na znižovanie ohrozenia počas boja použitím Dvalinovej reakcie.

Spojenci v tomto hracom balíku tvoria akúsi spoločnosť trpaslíkov, ľudí a orlov.  Vo sfére taktiky je to Zkušený Sekerník za cenu 2 zdrojov. Veľmi šikovný trpaslík, ktorý ubráni aj nejaký slabší útok. Ja ho budem hlavne používať na útočenie. Veterán u Nanduhirionu stojí 4 zdroje a jeho atribúty sú blízke hrdinovi. Sila útoku 3 (s Dáinom 4), obrana 2 a 3 body zdravia. Keď vstúpi do hry, udelím mu 1 zranenie, a pravdu povediac neviem, prečo si autori hry zvolili túto podmienku. Je to dobrý spojenec použiteľný v boji, ale vďaka jeho cene ho zaradím do balíka len v 2 kópiach. Ereborský Mistr Boje stojí 3 zdroje a na začiatku hry sú jeho atribúty slabšie ako Zkušeného Sekerníka, ktorý je lacnejší. Sila útoku sa mu zvyšuje s pribúdajúcim počtom trpasličích spojencov v hre. Za každého ďalšieho takéhoto spojenca, ktorého kontrolujem, získa Ereborský Mistr Boje +1 k sile útoku. Hrám ho len v 2 kópiach, lebo si musí počkať pokiaľ budú iní trpaslíci v hre. Pôvodne mal zvýšenú silu útoku za každého trpaslíka v hre, teda aj za hrdinov. Text jeho schopnosti bol neskôr upravený v oficiálnych FAQ. Gondorský Kopiník mi už tématicky do hracieho balíka nepasuje, ale na druhej strane jeho kombo s Thalinom je výborné a v Trpasluji plne využiteľné. Thalin zraní vo fáze úlohy odhaleného nepriateľa a kopiník ho vo fáze boja dorazí bez toho, aby dostal možnosť zaútočiť. Samozrejme mám na mysli nepriateľov, ktorí majú 2 body zdravia, a takých je tu dostatok. Za 2 zdroje dostanem schopného spojenca. Posledným zo sféry taktiky je Vazal Pána Větru za 1 zdroj. Poslúži na jednorazové bránenie útoku, alebo ako výpomoc druhému balíku pri útočení.
Vo sfére duchovnej mám iba 2 spojencov, a to trpaslíkov. Bofur stojí 3 zdroje, ale jeho služby sú neoceniteľné. Vo fáze úlohy, po odhalení kariet stretnutia, ale ešte pred jej vypočítaním zaplatím 1 zdroj a dám Bofura do hry vyčerpaného a vyslaného na úlohu. Zvýšim si tak celkovú silu vôle postáv vyslaných na úlohu o 2 (o 3 s Dáinom). Týmto spôsobom dokážem ovplyvniť výsledok úlohy potom, ako odhalím karty stretnutia. Ak budem úspešný na úlohe, Bofur sa na konci fáze vráti naspäť do ruky. V opačnom prípade (aj v prípade rovnosti sily vôle a ohrozenia kariet v oblasti odhalenia) zostáva v hre, a to iba za zaplatený 1 zdroj. Samozrejme Bofura môžem použiť aj v boji a vydrží aj nejaké priame zranenia vďaka svojim 3 bodom zdravia. Jeho zahranie je príležitostné, preto volím 2 kópie do balíka. Druhým a posledným trpaslíkom vo sfére duchovnej je Zigilský Kovkop za 2 zdroje. Je to lacný spojenec, ktorého všetky atribúty sa rovnajú 1. Pomocou jeho akcie si dokážem produkovať zdroje, ale ja to nevyužijem. Na slepo hádať cenu kariet sa neoplatí. Lepšie použitie Zigila je v spolupráci s kartami, ktoré umožňujú náhľad do hracieho balíka. Spomeniem napríklad Pozorovatelku Hvězd z Imladris. Aspoň že v spolupráci s Dáinom vyzerá trocha viac k svetu. Na záver zostal len Gandalf z neutrálnej sféry, ktorého nemôžem nechať mimo dobrodružstva. Použitie jeho schopností je každému hráčovi určite jasné.

Doplnky zo sféry taktiky ako Sekera z Trpasluje, alebo Kroužkové Brnění využijem v boji. Sekera zvýši o 1 silu útoku trpaslíkovi, a ak postava s týmto doplnkom zaútočí, udelím 1 zranenie brániacemu sa nepriateľovi. Dobré na tejto zbrani je to, že zranenie dostane nepriateľ vždy, nech je jeho obrana akákoľvek. Doplnok často používam aj na spojencov. Napríklad Zkušený Sekerník má silu útoku 2. S Dáinom už 3, a so sekerou 4. Plus ktomu ešte reakcia na pripojenej zbrani. Kroužkové Brnění je pre trpaslíkov, alebo hobitov. Postava s týmto doplnkom získa 1 bod zdravia a +1 k sile obrany. Vhodné najmä na brániacich hrdinov ako Dáin Železná Noha a Gimli. Získajú tak viac priestoru na pokrytie útokov s vysokou silou.
Vo sfére duchovnej mám na ťahanie kariet doplnok Stará Pamětina, ktorý pripojím k lokácii, a po jej preskúmaní si zoberiem 3 karty. Primárne ho použijem pre tento hrací balík, keďže druhý balík pracuje s doplnkom Durinův Odkaz. Roste ve Mně Síla je veľmi užitočný doplnok, ktorý sa naplno uplatní v celom cykle Trpasluj. Je výhradne určený pre trpaslíkov a dobrá správa je, že nestojí ani zdroj. Má reakciu ktorá hovorí, že keď vycestujem do lokácie s vlastnosťou Hora, alebo Podzemí môžem pripraviť postavu s týmto doplnkom a znížiť svoje ohrozenie o 1. Takmer všetky lokácie v Trpasluji majú tieto 2 vlastnosti. V jednom doplnku mám akciu naviac a zníženie ohrozenia. Obe tieto vlastnosti zastrešuje duchovná sféra. Vhodné najmä na Thalina, ktorého povinnosťou je byť vyslaný na úlohu. Posledným doplnkom je Nečekaná Odvaha za 2 zdroje. Vždy sa hodí možnosť pripraviť hrdinu a znova ho použiť. Napríklad Dáin bude brániť útok nepriateľa, a keď ho pripravím, zvýši silu útoku všetkým trpaslíkom.

Udalosti začnem opisovať povinnou kartou, Parádou. Zamedziť útoku, hlavne v prvých kolách hry, kedy ešte nie som na boj dostatočne pripravený, môže znamenať rozdiel medzi rýchlou prehrou a víťazstvom. Problém spôsobí aj nepriateľ s vysokým útokom, alebo ma môže prepadnúť viac nepriateľov v jednom momente. Khazâd! Khazâd! je udalosť ktorá zvýši útok vybraného trpaslíka o 3 až do konca fáze. Vhodné zahrať na postavu, ktorú je možné znova pripraviť a využiť tak bonus na 2 útoky. Na to mám doplnok Nečekaná Odvaha a spojenca Ereborský Kronikář. To je všetko zo sféry taktiky.
Z duchovnej sféry mám Zkoušku Vůle na zrušenie nevhodného efektu pri odhalení na karte stretnutia. Ukvapený Úder sa zameria na efekty kariet tieňa. Zabráni tak navýšeniu útoku, vyčerpaniu, alebo udeleniu zranenia postavám, či odhodeniu môjho doplnku. Toto všetko by mohlo ohroziť hru. Zaujímavá je karta udalosti Tma Nás Neleká. Stojí 2 zdroje a do konca fáze zvýši silu vôle všetkým trpaslíkom o 1. V prípade, že je aktívna lokácia s vlastnosťou Hora, alebo Podzemí tak až o 2. Kartu použijem, ak budem potrebovať vysokú silu vôle na úlohe. Napríklad v záverečnom záťahu na kartu úlohy, kedy ma delí od víťazstva len položenie dostatočného množstva žetónov postupu. Iný prípad môže nastať, ak mám plnú oblasť odhalenia a nemôžem si dovoliť zvýšiť ohrozenie o vysokú hodnotu. Poslednou udalosťou je Trpasličí Hrobka za 1 zdroj. Pomocou nej si vrátim na ruku z odhadzovacieho balíka akúkoľvek kartu zo sféry duchovnej. Využijem podľa situácie v hre.

Možné kombo:
Thalin + Dlouhovous Skřetobijec/Gondorský Kopiník – staré, dobré kombo fungujúce od počiatku hry. Thalin udelí zranenie nepriateľom odhaleným počas fáze úlohy a neskôr ho spojenci dorazia. 100% použiteľné na nepriateľov, ktorí majú 2 body zdravia.

Daeronovy Runy + Ereborský Kovář – pomocou tohto skvelého efektu na ťahanie kariet zahodím z ruky doplnok, ktorý si hneď po zahratí spojenca vrátim späť na ruku. Bifur + Správce Gondoru + Dlouhovous Kartograf – Bifur môže získať vďaka svojej akcii a doplnku na produkciu zdrojov až 4 zdroje za kolo. Za ne môžem navýšiť silu vôle cez kartografa.

Ereborský Kronikář + Dáin Železná Noha – pomocou akcie kronikára dokážem pripraviť Dáina, aby som využil jeho pasívnu schopnosť v boji. Kombo sa dá použiť aj v spojení s inými trpaslíkmi.

Nezahálíme + Vábení Morie – vyčerpám všetkých trpaslíkov, ktorých kontrolujem, zinkasujem zdroje a potiahnem si kartu. Okamžite ich všetkých pripravím. Na to, aby som bol ziskový musím vyčerpať minimálne 4 trpaslíkov.

Durinova Píseň + Nečekaná Odvaha/Ereborský Kronikář/ Roste ve Mně Síla – ak dokážem akýmkoľvek spôsobom pripraviť hrdinu, môžem viac krát profitovať z jeho zvýšených atribútov.

Bofur + Gondorský Roh – plus 3 sila vôle v každej fáze úlohy a zadarmo? Áno, prosím. Stačí dať tento doplnok na hrdinu zo sféry duchovnej.

Thalin + Roste ve Mně Síla – Thalin musí byť vyslaný na úlohu. To hovorí jeho schopnosť. On je moja prvá voľba pri zahratí tohto doplnku. Samozrejme funguje dobre na všetkých trpaslíkov.

Variácie: Nie všetky scenáre sa dajú vyhrať s rovnakým hracím balíkom. Z toho dôvodu je nutné, ak chcete byť úspešní, v hracom balíku spraviť určité zmeny. V rozbore oboch balíkov som už naznačil, že niektoré karty nie sú vyslovene nutné pre hru určitého scenára, alebo pre zvolenú stratégiu. A keď vlastníte len 1 základnú sadu, pár kariet vám bude chýbať. Napíšem vám, aké možnosti sa ponúkajú na doplnenie, alebo na ich výmenu.

Slabinou, aj keď pri trpaslíkoch to tak nevidím, by mohla byť nemožnosť balíkov vzájomne si pomáhať pri bránení, alebo útočení. Trpaslíci totiž nedisponujú kľúčovými slovami stráž a střelec. Tu budú nápomocné doplnky Dúnadanská Skrýš a Dúnadanský Signál, alebo spojenec Arwen Undómiel, ktorá ešte zvýši silu obrany o 1 zvolenej postave. Taký Dáin Železná Noha ako stráž s obranou 4 určite poteší všetkých hráčov. Na zvýšenie bodov zdravia tu je doplnok Boty z Ereboru. Ten sa môže hodiť Glóinovi, ak by ste chceli hrať doplnok Posměšná Písnička, a brať na neho zranenia z inej postavy. Vtedy odporúčam zlepšiť liečenie napríklad doplnkom Sebezáchova. Kto chce využiť schopnosť Zigilského Kovkopa, mal by zaradiť Pozorovatelku Hvězd z Imladris, aby bral zdroje naisto. Môžete udelovať aj priame zranenia pomocou rôznych kariet udalostí. Karta Čerstvé Stopy udelí zranenie práve odhalenému nepriateľovi a hráči ho môžu ignorovať pri kontrole stretnutia. Výborná vec, ak sa na začiatku hry nechcete stretnúť s nepriateľom. Karta sa dá využiť aj s pomocou Thalina. Sprška Kamení udelí nepriateľovi v oblasti odhalenia toľko zranení, koľko vyčerpáte postáv. Pri množstve trpaslíkov dokážete zabiť aj pevného nepriateľa. Ak si budete udržovať v hre zraneného nepriateľa, cez udalosť Rozmíšky môžete tieto zranenia preniesť na iného nepriateľa. Výborná pomoc pri príšerách s vysokou hodnotou obrany. Prudký Zásah znásobí zranenia udelené jedným trpaslíkom. V prípade útoku viacerých postáv si to treba rozpočitať tak, aby postava s najväčšou silou útoku už udelovala zranenia, a nie prekonávala silu obrany. Pomôcť so zdrojmi vie Narviho Opasek, alebo Gondorský Roh. Vrátiť spojenca z odhadzovacieho balíka hráča dokáže udalosť Stát a Bojovat. Vhodné najmä ak sa vám nedostáva žiadne „telo“ na ruku. Keď vo fáze úlohy nepreskúmate aktívnu lokáciu a radi by ste vycestovali do niektorej z oblasti odhalenia, zahrajte Znalosti Předků. Voľný trpaslík, vhodný na vyčerpanie sa nájde vždy, a položené 4 žetóny postupu na aktívnu lokáciu s vlastnosťou Hora, alebo Podzemí potešia. Záverom ešte spomeniem spojenca Mistr Hutě, ktorý môže byť veľmi platný pre Dáinov balík, kde je potrebné dostať do hry čo najskôr pár dôležitých doplnkov.

Záverečné hodnotenie: Musím konštatovať, že už z kariet dvoch cyklov sa dajú zložiť 2 výborné hracie balíky trpaslíkov, ktoré excelujú po menších úpravách v celom cykle Trpasluj. Ich sila je založená na veľkom množstve spojencov, ktorých posilňuje hrdina Dáin Železná Noha. Keď k tomu pridám zopár výborných doplnkov a udalostí zameraných len na samotných trpaslíkov, úspech je zaručený.
Ak si vyskúšate hru s týmito hracími balíkmi, podelte sa s ostatnými o vašej postrehy a skúsenosti. Prípadne napíšte, aké zmeny ste uskutočnili, a ako sa vám osvedčili.

Temný hvozd, tvoja cesta za dobrodružstvom...

Video archív autora článku o kartovej hre Pán prstenů.