Edge Entertainment
Stratelibri
Autoři: Nate French
Rok vydání: 2010

Ako zložiť svoj prvý hrací balík kariet

Autor: pbch | 11.2.2015 | 14

Priatelia, je pár dní po vianociach a určite si niektorí z vás našli pod stromčekom darček v podobe kartovej hry Pán prsteňov. Zo svojich skúseností viem, že nie je jednoduché na prvý pokus pochopiť pravidlá hry a zložiť ten správny hrací balík. Tak, ako je doporučené v pravidlách, pravdepodobne si vyskúšate hrať s mono balíkom každej sféry, teda s kartami len jednej farby. Na prvé zoznámenie sa s hrou to možno bude stačiť, ale moc úspechov v hre od toho nečakajte. Krása tejto hry spočíva práve v skladaní hracieho balíka, hľadaní tej správnej kombinácie kariet v rôznych sférach a v pomere jednotlivých typov kariet v balíku. Obtiažnosť tejto hry je vysoká, ale chce to len popracovať na zložení hracieho balíka a pochopení základných princípov a pravidiel hry.

V tomto článku vám podrobnejšie popíšem ako zložiť hrací balík, na čo sa treba zamerať, ktoré sféry použiť a aké pravidlá je potrebné dodržať. Každý začínajúci hráč väčšinou dostane do ruky 1 balenie kartovej hry Pán prsteňov. Prečo spomínam počet kópií? Na ideálne hranie a skladanie svojho balíka by ste potrebovali 3 kópie základnej sady. Niektoré karty sú v krabici len v 1 kópii a pravidlá povoľujú mať v balíku 3 rovnaké karty. Tu ide hlavne o to, aká dobrá je tá karta a ako rýchlo ju chcete dostať do hry. S pribúdajúcimi rozšíreniami chýbajúcu kartu moc nepocítite, lebo budú k dispozícii stále nové karty.

V článku budem pracovať len s kartami 1 základnej sady.

Zostavenie balíka sa začína zvolením schopností, na ktoré má byť balík zameraný.

Môžete si zložiť tématický balík zameraný na vlastnosť Rohan, Gondor, alebo elfov či orlov. Táto možnosť je však prístupnejšia až s množstvom ďalších rozšírení. V základnej sade sú možnosti dosť obmedzené. Zameriam sa teda hlavne na funkčnosť balíka.

Ďalšou podmienkou je počet hráčov, ktorí budú hrať. Po dohode s nimi sa môžete zamerať na balík, ktorý má vysokú silu vôle a dokáže manipulovať s lokáciami, alebo naopak môžete hrať balík, ktorý je dobrý v boji s nepriateľmi. Pri viacerých hráčoch by sa mali jednotlivé balíky navzájom dopĺňať.

Ja sa zameriam na skladbu balíka pre sólo hru k scenáru Průchod Temným hvozdem. Budem musieť skombinovať viacero schopností, aby bol úspešný. Chcel by som, aby balík mal zvýšenú silu vôle, lebo tá, premenená na žetóny postupu na úlohe, je kľúčom k víťazstvu v scenári. Ďalej chcem, aby balík dobre obstál v boji. Tu to nebudem hnať do extrémov. Stačí mi, aby som mal v prípade potreby nejakú obranu a útok. V balíku chcem aj ťahanie kariet, ktoré mi zabezpečí viac možností pri hraní scenára. Teda budem mať vyššiu šancu v správny moment použiť kartu, ktorú práve potrebujem. Ďalej by som si chcel znižovať svoje ohrozenie, aby som sa vyhol bojom so silnejšími nepriateľmi. Nechcem, aby ma prekvapili karty stretnutí, či už zrada, alebo efekt tieňa. Pripravím teda balík aj na túto možnosť. Nakoniec spomeniem produkciu zdrojov, ktorá určite poteší každého hráča ak sa nachádza v balíku.

Pri zložení balíka musíme pamätať na to, že v závislosti od scenára, je potrebné sa vysporiadať s 3 druhmi kariet stretnutia: nepriatelia, lokácie a zrady.

Pokračujem výberom sfér, s ktorými chcem hrať.

Pozriem sa, ktorá zo sfér spĺňa moje vyššie spomenuté požiadavky na schopnosti balíka. Všeobecne platí takéto rozdelenie sfér a jednotlivých schopností:

• Velenie (velení, leadership, fialová) - produkcia zdrojov, pripravenie vyčerpaných postáv, podpora sily vôle, okrajovo boj, ťahanie kariet
  • Poznanie (vědění, lore, zelená) - ťahanie kariet, liečenie, manipulácia s kartami stretnutia a hracím balíkom, manipulácia s ohrozením v oblasti odhalenia
  • Duchovná (duševno, spirit, modrá) – zrušenie efektov pri odhalení, správa lokácií, manipulácia s ohrozením, manipulácia s hracím balíkom, zrušenie efektov tieňa, navýšenie sile vôle, obnovenie kariet odhadzovacieho balíka, pripravenie vyčerpaných postáv
  • Taktika (taktika, tactics, čevená) – priame zranenia, obrana/absorbovanie zranenia, útok

Z popisu jednotlivých sfér je jasné, že svoj balík zložím z kariet sféry duchovnej a velenia. Tieto dve sféry dokonale spĺňajú moje požiadavky na schopnosti balíka.

Všeobecne doporučujem hrať dvoj-farebný balík, hlavne ak s hrou začínate. Je to taký štandard pre túto hru. Ďaľšou možnosťou je balík troj-farebný, ktorý si vyžaduje viac skúseností a pomalšie sa rozbieha. Mono balík, teda balík v jednej sfére, sa stáva reálnejším so zvyšujúcim sa počtom rozšírení. Nikdy však úplne nepokryje schopnosti chýbajúcich sfér.

Nastal čas na výber hrdinov

Pravidlá povoľujú vybrať si 1 až 3 hrdinov. Ja určite doporučujem brať hrdinov 3. Budete mať viac možností v hre a prístup ku kartám z viacerých sfér. Výber hrdinov záleží na tom, aký balík chcete hrať a čo od neho očakávate.

Každý hrdina má svoje ohrozenie, ktoré je súčtom jeho schopností (sila vôle, útok, obrana) a životov. Sú výnimky pri ktorých tento súčet neplatí vďaka ich silnej schopnosti. Sčítaním ohrozenia všetkých hrdinov získate svoje štartovné, alebo počiatočné ohrozenie. Toto je dosť dôležité číslo, lebo sa od neho odvíja možné priame stretnutie s nepriateľmi v hre. Osobne doporučujem držať sa počiatočného ohrozenia okolo 30. Ideálne je byť pod 30, ale to záleží aj na tom, aký scenár sa chystáte hrať. Ak viete, že nepriatelia majú vyššiu cenu stretnutia, alebo budete schopný si ohrozenie počas hry znížiť, môžete si dovoliť začať hrať s vyšším počiatočným ohrozením.

Prejdem k samotnému výberu hrdinov podľa mojich, vyššie popísaných požiadaviek.

Na zvyšovanie sily vôle a na úlohu je ideálna Éowyn zo sféry duchovnej. Je to pre mňa jasná voľba, lebo jej sila vôle 4 je medzi hrdinami základnej sady neprekonatelná a ešte aj dlho po ďalších rozšíreniach zostane. Naviac jej môžem zvýšiť silu vôle o 1 za zahodenú kartu z ruky. To bude moja hrdinka číslo 1. Éowyn má ohrozenie 9.

V každom scenári sa nájde dosť nepriateľov, ktorí sa budú snažiť zastaviť moje napredovanie v scenári, preto musím byť schopný obstáť v boji. Moje predstavy bojovníka spĺňa hrdina zo sféry velenia Aragorn. Jeho útok je 3, obrana 2 a má 5 životov. To sú výborné schopnosti, ktoré využijem pri bránení, alebo útoku. Dokonca ho môžem poslať aj na úlohu so silou vôle 2 a vďaka jeho reakcii ho za 1 zdroj z jeho zásoby zdrojov pripravím a bude k dispozícii v boji. To bude môj hrdina číslo 2. Aragorn má ohrozenie 12.

Na posledné tretie miesto sa mi ponúka viac možností. Zo sféry duchovnej sú to Eleanor a Dúnhere. Zo sféry velenia sú to Glóin a Théodred. S Eleanor by som dokázal vymeniť kartu zrady s nepríjemným efektom pri odhalení. To pokryjem udalosťou Zkouška vúle. Dúnhere dokáže útočiť do oblasti odhalenia, ale to by som musel mať nízke ohrozenie, aby tam nepriatelia zostali. Boj budem riešiť spojencami a Aragornom. Glóin je celkom univerzálny hrdina. Je to bojovník a za zranenia, ktoré dostane, dokáže vyrábať zdroje. Má vyššie ohrozenie ako ostatní spomínaní hrdinovia a to mi nevyhovuje. Glóina však nemôžem použiť, lebo ho nedokážem liečiť. Na to by som musel hrať sféru poznania. Posledným hrdinom zo spomenutej štvorice je Théodred, ktorý mi zvýši silu vôle na úlohe, vie produkovať zdroje potom ako je vyslaný na úlohu a má výbornú reakciu, ktorá perfektne spolupracuje s Aragornom. Keď oboch pošlem na úlohu, Théodred vyrobí zdroj, ktorý dám na Aragorna, lebo je tiež poslaný na úlohu a za tento zdroj sa Aragorn pripraví, a bude mi nápomocný v prípadnom boji. Théodred bude môj hrdina číslo 3. Jeho ohrozenie je 8 a to sa mi páči, lebo sa v celkovom súčte dostanem na číslo 29, teda pod 30, ako som si želal.

Eleanor a Dúnhere sú tiež dobrá voľba. Obaja majú prijateľné ohrozenie. Voľba závisí od hraného scenára a od schopností na ktoré by som sa chcel viac zamerať vo svojom balíku. Pri ich výbere by bol balík zameraný viac na sféru duchovnú.

Trojica hrdinov, ktorých som vybral je: Éowyn, Théodred a Aragorn. Na úlohu budú vyslaný všetci traja, na obranu a útok mi poslúži Aragorn s tým, že brániť by som chcel lacnými spojencami, ak to bude možné.

Zloženie hracieho balíka

Pomer kariet v balíku by mal byť približne dve tretiny kariet vo sfére, ktorá má zastúpenie v 2 hrdinoch a jedna tretina kariet vo sfére, v ktorej mám len 1 hrdinu. Je to z dôvodu, aby som nemal na ruke veľa kariet vo sfére s 1 hrdinom, na ktoré nebudem mať dostatok zdrojov. Stojí za zmienku, že hracie karty, zaradené v balíku vo sfére, ktorú zastupuje 1 hrdina, by nemali byť moc drahé. Respektíve by to nemali byť len drahé karty. Zoberme si príklad, že dostanem na ruku karty, ktorých cena na zahratie je 3-4 zdroje a ja mám len 1 hrdinu, ktorý má prístup k týmto zdrojom. Ak by som si chcel našetriť na niektorú z týchto kariet zdroje, zdržalo by ma to minimálne 3 kolá. Tohto nepísaného pravidla sa nemusím striktne držať, ak hrám nejakú kartu na vyrábanie zdrojov, alebo kartu, ktorá pridá ikonu potrebnej sféry hrdinovi. Musím však myslieť na to, že tú kartu nemusím vidieť v ruke počas celej hry.

Ďalším pravidlom, ktoré sa snažím v rámci možností dodržiavať je pomer typov kariet v balíku. Chcel by som, aby spojencov bola asi polovica balíka, teda 25 kariet. Je to vysoké číslo, ale spojenci so svojimi schopnosťami, môžu odviesť svoju prácu buď na úlohe, v obrane, alebo v útoku, plus niektorí majú špeciálnu schopnosť. Karty doplnkov a udalostí by mali zabrať druhú polovicu balíka. Každý typ jednu štvrtinu, teda 12-13 kariet. Samozrejme aj toto treba brať s rezervou. Je to iba akési doporučenie. Všetko záleží na vašom štýle hrania, scenári a skúsenostiach.

Pravidlá povoľujú zaradiť do balíka najviac 3 kópie z každej karty. Pri výnimkách je toto vždy uvedené priamo na karte. Poznáme aj karty unikátne. Sú to tie karty, ktoré majú pred svojim názvom malý, čierny kruh. Každý hrdina je unikátna karta. Nedávalo by zmysel, ak by bol v hre 2 krát Aragorn. Niektorí spojenci a karty doplnkov sú tiež unikátne. Čo z toho vyplýva pre nás? Počas hry, v jednu chvíľu, nemôžu byť v hre vyložené dve unikátne karty s rovnakým názvom zároveň. To znamená, že napríklad doplnok Správce Gondoru nemôžem hrať na hrdinu, ak už tento doplnok je v hre na inom hrdinovi. Aký je potom dôvod na zaradenie unikátnej karty do balíka v 3 kópiach? Odpoveď je jednoduchá. Zvýši sa tým šanca, že tú kartu dostanem skôr na ruku. Na určenie v akom počte kartu zaradiť do balíka použijem jednoduchú pomôcku.

• 1 kópia – poteší ma, ak sa karta objaví
  • 2 kópie – bolo by dobré túto kartu mať
  • 3 kópie – karta je pre mňa dôležitá, musím ju mať čo najskôr

Treba myslieť na to, že ak hráte všetky karty v 3 kópiach, bude váš balík menej rozmanitý. V 2 kópiach dosiahnete prístup k viacerým druhom kariet, ale balík nebude tak hustý a vaša šanca na potiahnutie karty, ktorú práve potrebujete sa zníži. Po kompletnom zložení balíka sa väčšinou vrátim späť, počet kópií prehodnotím a spravím potrebné úpravy.

Výber spojencov

Spojencov vyberiem podľa toho, či spĺňajú moje požiadavky na schopnosti balíka, alebo dokážu pokryť nejakú slabšiu stránku balíka. Pri výbere sa riadim nasledovnými kritériami.

• schopnosť na karte spojenca – Má spojenec nejakú špeciálnu schopnosť, ktorá zapadá do môjho konceptu, alebo podporuje iných spojencov, alebo pokrýva slabé stránky môjho balíka?
  • schopnosti spojenca – Akú má spojenec silu vôle, útok, obranu? Pomôže mi v nejakej fáze hry? Dokáže prežiť zopár útokov?
  • cena spojenca – Ako často som schopný zahrať spojenca vzhľadom na jeho cenu? Ako sa mi vrátia investované zdroje v porovnaní s jeho schopnosťami? Môžem za tú istú cenu hrať spojenca, ktorý je pre mňa vhodnejší?
  • funkčnosť spojenca – Bude spojenec v hre ako obetný baránok? Bude jeho príspevok na úlohe, obrane a útoku mať vôbec zmysel? Bude väčšinu času vyčerpaný pre využitie jeho schopnosti?

Teraz pristúpim k samotnému výberu spojencov do môjho balíka, podľa požadovaných schopností a kritérií zo sfér duchovnej a velenia. Berte do úvahy, že na zloženie balíka použijem len 1 kópiu základnej sady.

• Zvěd od Sněžné (boj) – 3 kópie. Môj balík nutne potrebuje obrancu. Zvěd je typický príklad lacného obrancu. Inými slovami, je to obetný baránok. Za cenu 1 zdroja mi vykryje útok nepriateľa a pri vstupe do hry, vďaka jeho reakcii, položím žetón postupu na lokáciu.
  • Strážce citadely (boj) – 3 kópie. Ďalší obranca. Stojí až 2 zdroje, ale budem potrebovať viac tiel, ktoré sa vrhnú pod ostrie nepriateľovej zbrane. Strážce citadely nemá žiadnu špeciálnu vlastnosť, ale v prípade potreby využijem jeho silu vôle 1.
  • Syn Arnoru (boj) – 2 kópie. Tento spojenec je už za 3 zdroje a použitelný je len v útoku. Vo fáze plánovania dokáže cez svoju reakciu stiahnuť z oblasti odhalenia nepriateľa, ktorý sa so mnou ihneď stretne. Týmto spôsobom prispeje na úlohe, lebo výška ohrozenia v oblasti odhalenia bude nižšia.
  • Lučištník od Stříberky (boj) – 2 kópie. Elf stojí 3 zdroje a jeho kľúčové slovo strelec v sólo hre nevyužijem. Sila útoku 2 poteší a v prípade potreby môže ísť aj na úlohu so silou vôle 1.
  • Dlouhovous skřetobijec (boj) – 2 kópie. Trpaslík, na ktorého zahratie sú potrebné 4 zdroje. Útok má rovnaký ako predchádzajúci dvaja spojenci, ale má obranu 1 a čo je dôležitejšie má 3 životy. Jeho reakcia je bojovne ladená. Po vstupe do hry dostane každý skřet v hre 1 zranenie.
  • Faramir (zvýšenie sily vôle) – 2 kópie. Faramir stojí 4 zdroje, ale dokáže mi výrazným spôsobom zvýšiť silu vôle vďaka jeho akcii. Jeho vyčerpaním pridám +1 silu vôle všetkým postavám, ktoré kontrolujem. Má obranu 2 a 3 životy, vďaka čomu ho môžem použiť aj ako obrancu.
  • Stopař ze severu (správa lokácií) – 2 kópie. Podľa môjho názoru jeden z najlepších spojencov v hre. Za 4 zdroje dostanem výborné schopnosti a užitočnú reakciu. Tá hovorí, že ak stopára vyšlem na úlohu, môžem položiť 1 žetón postupu na všetky lokácie, ktoré sa práve nachádzajú v oblasti odhalenia. Jeho schopnosť nie je presne to, čo hľadám pre svoj balík, ale nepriamo sa jedná o zvýšenie sily vôle. Minimum hrdinov a spojencov z duchovnej sféry má silu útoku 2. Naviac má obranu 2 a 3 životy. To z neho robí univerzálneho spojenca, ktorého rád zaradím aj keď nehrám scenár, v ktorom sa nachádza veľké množstvo lokácií.
  • Tulák Bral – 2 kópie. Hobitova schopnosť nie je pre sólo hru, ale základná sada neponúka moc spojencov na výber, tak musím brať čo mám k dispozícii. Na druhej strane, za cenu 2 zdrojov má Tulák Bral slušné schopnosti a jeho služby využijem v rôznych situáciách.
  • Průvodce z Lórienu (správa lokácií) – 3 kópie. Schopnosť položiť 1 žetón postupu na aktívnu lokáciu je podobná ako u stopára, ale výsledný efekt môže byť podstatne slabší. Jeho schopnosti nie sú hodné 3 zdrojov, ktoré treba zaplatiť, aby sme ho zahrali do hry. Tulák Bral je na tom lepšie a stojí menej zdrojov. Zaradil som 3 kópie, ale Průvodce z Lórienu nebudem prioritne hrať. Možno ho použijem ako „potravu“ pre akciu Éowyn. Všetko závisí od konkrétnej situácie v hre.
  • Gandalf – 3 kópie. Karta čarodeja, ktorú chcete mať v každom balíku. Má výborné schopnosti a pomocou jeho reakcie si môžem znížiť svoje ohrozenie, ťahať karty, udeliť priame zranenia, zvýšiť silu vôle a použiť ho v boji. Veľmi univerzálny spojenec. Bohužiaľ, na konci kola musí opustiť hru. Pre viacnásobné použitie sa posnažím Gandalfa hrať aj cez Zákeřný útok.

To sú moji spojenci v celkovom počte 24, čo je takmer polovica balíka kariet. Pomer jednotlivých sfér je nasledovný. Sféra velenia 14 z 24 kariet, sféra duchovná 7 z 24 kariet a neutrálna sféra 3 z 24 kariet. Rozloženie sfér je dobré vzhľadom na hrdinov, ktorí dané sféry zastupujú. Sféra duchovná, 1 hrdina, 7 kariet spojencov. Sféra velenia, 2 hrdinovia, 14 kariet spojencov.

Výber doplnkov

Teraz si vyberiem do svojho balíka nejaké doplnky. Vlastne o veľkom výbere sa nedá hovoriť, lebo sféra duchovná a velenia majú v základnej sade len 5 druhov doplnkov.

• Celebríanin kámen (zvýšenie sily vôle) – 1 kópia. Táto karta výborne spĺňa potreby môjho balíka a naviac tvorí akési kombo v spojení s Aragornom, ktorý získa +2 silu vôle a ikonu zdrojov sféry duchovnej. Vlastne budem mať 2 hrdinov aj zo sféry duchovnej. Stojí 2 zdroje a jediná nevýhoda tejto karty je, že v základnej sade je iba v 1 kópii.
  • Správce Gondoru (produkcia zdrojov) – 2 kópie. Ďalší skvelý doplnok do môjho balíka. Stojí 2 zdroje a každé kolo mi zaručuje prísun 2 zdrojov na hrdinu naviac. Tým hrdinom bude Aragorn, ktorý ich využije v kombinácii s doplnkom Celebríanin kámen na platenie drahých spojencov z oboch sfér a samozrejme aj na svoju akciu. Hrdina s týmto doplnkom získa vlastnosť Gondor.
  • Nečekaná odvaha (pripravenie vyčerpanej postavy) – 1 kópia. Doplnok, ktorý je očakávaný v každom balíku. Stojí 2 zdroje a musí byť pripojený len na hrdinu, ktorého môže po vyčerpaní opäť pripraviť. Nie je to zrovna schopnosť ktorú hľadám, ale použitie akcie hrdinu naviac poteší. Napríklad budem brániť Aragornom útok nepriateľa, cez Nečekanú odvahu ho pripravím a zaútočím naspäť.
  • Přízeň paní (zvýšenie sily vôle) – 2 kópie. Za cenu 2 zdrojov získam +1 silu vôle pre zvoleného hrdinu. Normálne tento doplnok nehrám, lebo za rovnakú cenu môžem hrať spojenca, ktorý má pre mňa univerzálne použitie (sila vôle, obrana, útok).

Do hracieho balíka som zaradil celkovo 6 kariet doplnkov, po 3 kópie z každej sféry. To nespĺňa kvótu jednu štvtinu všetkých kariet, ktorej som sa chcel držať. Ak pracujem len s 1 základnou sadou nemám viac z čoho vyberať. Posledný možný doplnok, ktorý som nezaradil je Síla země zo sféry duchovnej. Stojí 1 zdroj a pripája sa na lokáciu, ktorej zníži ohrozenie o 1. Keďže hrám Stopaře ze severu, ktorý sa mi postará o lokácie, je pre mňa Síla země zbytočnou kartou. Naviac jej efekt nie je trvalý. Lokácia totiž po preskúmaní odíde z hry a s ňou aj tento doplnok.

Výber udalostí

Ako posledný typ kariet na výber som si nechal karty udalostí. Teraz už viem, že zvolenú kvótu pre udalosti prekročím. Môžem si dovoliť zaradiť ich viac, ako kompenzáciu za nižší počet kariet doplnkov. Pri výbere kariet udalostí začnem s tými, ktoré vhodne zapadnú do môjho balíka vďaka schopnostiam, ktoré požadujem.

• Zkouška vůle (zrušenie zrady) – 2 kópie. Na tejto karte môžu závisieť životy mojich hrdinov a spojencov. Za 1 zdroj dokáže zrušiť efekt pri odhalení na práve odhalenej karte stretnutia. Je to reakcia, tak sa musím rozhodnúť hneď, či zruším efekt, ktorý napríklad prikazuje udeliť 1 zranenie všetkým vyčerpaným postavám. V scenároch s vyšším počtom zrád v balíku stretnutí je táto karta udalosti kľúčová. Nahrádza schopnosť Eleanor s tým rozdielom, že Zkouška vůle zruší efekt pri odhalení na každej karte, čo môže Eleanor urobiť iba na kartách zrád a aj to kartu zrady musím nahradiť novou kartou.
  • Ukvapený úder (zrušenie efektu tieňa) – 2 kópie. Dôležitá karta, ktorá môže zachrániť život brániacemu sa hrdinovi, potom ako bol odhalený nepríjemný efekt tieňa. Za 1 zdroj ho jednoducho zrušíme. Svojim spôsobom je karta nápomocná aj v boji.
  • Trpasličí hrobka (ťahanie kariet) – 1 kópia. Nejedná sa o klasické ťahanie kariet, lebo kartu si vraciam z odhadzovacieho balíka naspäť do ruky. Za 1 zdroj si môžem zobrať kartu len zo sféry duchovnej. Oplatí sa v spojení s kartami udalostí Zkouška vůle a Ukvapený úder. V prípade potreby siahnem po spojencovi, alebo karte udalosti na zníženie svojho ohrozenia. Trpasličí hrobka je všestranná karta, ktorá podporuje viacero schopností.
  • Statečná oběť (ťahanie kariet) – 2 kópie. V boji určite prídem o pár spojencov, preto je zaradenie tejto karty na mieste. Za 1 zdroj si potiahnem 2 karty potom, ako hru opustí postava, ktorú som kontroloval. Funguje aj v spojení so Zákeřným útokom.
  • Uvítání Galadhrim (zníženie ohrozenia) – 2 kópie. Jedna z najlepších kariet na zníženie ohrozenia. Stojí až 3 zdroje, ale svoje ohrozenie si znížim o 6. To mi pomôže udržať nepriateľov v oblasti odhalenia a brať si ich postupne.
  • Za Gondor! (boj) – 2 kópie. Za cenu 2 zdrojov zvýšim o 1 silu útoku všetkým postavám a o 1 silu obrany postavám s vlastnosťou Gondor. To v mojom prípade sú Faramir, Strážce citadely a tiež Aragorn, ak má doplnok Správce Gondoru. Za Gondor! hrám ak som v stretnutí s väčším počtom nepriateľov, alebo keď potrebujem zvýšiť svoju silu útoku na zdolanie nepriateľa, ktorý má vysokú obranu a množstvo životov.
  • Světlo ve tmě (boj) – 1 kópia. Nejedná sa priamo o podporu boja, ale o pomoc v poslednej chvíli, keď nie som pripravený na útok nepriateľa. Za 2 zdroje môžem vrátiť nepriateľa, ktorý je so mnou v stretnutí do oblasti odhalenia. Túto kartu treba hrať s rozumom, lebo je možné, že budúce kolo do oblasti odhalenia pribudne ďalší nepriateľ a situácia sa rapídne zhorší.
  • Síla vůle (správa lokácií) – 2 kópie. Niektoré lokácie majú nepríjemné efekty, ktoré sa spúšťajú na konci kola. Táto karta mi môže s týmto problémom pomôcť. Stojí 0 zdrojov (na jej zahratie potrebujem kontrolovať aspoň 1 hrdinu zo sféry duchovnej) a potom ako vycestujem do lokácie, vyčerpám postavu zo sféry duchovnej a položím 2 žetóny postupu na túto lokáciu.
  • Stát a bojovat – 3 kópie. Kam zaradiť túto kartu? Ťažko povedať, ale jej schopnosť je skvelá. Cena je X a ja si môžem vybrať spojenca, z ľubovolnej sféry (nie neutrálnu) vo svojom odhadzovacom balíku a dať ho do hry pod moju kontrolu. X je cena vybratého spojenca. Ak počas hry budem nutne potrebovať dať do hry spojenca, a žiadneho nemám na ruke, zahrám Stát a bojovat a pohľadám si nejakého v odhadzovacom balíku.
  • Zákeřný útok – 2 kópie. Vždy keď hrám sféru velenia, tak zaradím do balíka túto kartu udalosti. Vynikajúce kombo je spolu s Gandalfom, ale v nutnosti ju použijem aj v spojení s iným spojencom. Za 1 zdroj dám do hry spojenca, nech je jeho cena akákoľvek. Spojenec pobudne v hre iba do konca fáze a ak prežil, vráti sa na ruku. Pri takto zahranom Gandalfovi môžem tiež využiť jeho reakciu.
  • Temná volba (pripravenie vyčerpanej postavy) – 1 kópia. Cena karty je 5 zdrojov. Spolu s Gandalfom je to najdrahšia karta v balíku. Pomocou nej dokážem pripraviť všetky vyčerpané postavy v hre. Silná karta najmä v hre viacerých hráčov. Podľa situácie ju použijem v boji pri stretnutí s množstvom nepriateľov, alebo po vyslaní všetkých postáv na úlohu.

Celkovo som vybral do svojho balíka 20 kariet udalostí. Je to viac ako plánovaná jedna štvrtina balíka, teda 12-13 kariet, ale doplnkov som zaradil podstatne menej ako by som mohol. Zo sféry velenia mám 7 z 20 kariet a zo sféry duchovnej mám 13 z 20 kariet. Je to trocha nepomer so zložením hrdinov, ale v hre by to nemal byť problém.

Mám vyskladaný balík, ktorý obsahuje 50 kariet. 24 kariet spojencov, 6 kariet doplnkov a 20 kariet udalostí. Ak by som mal k dispozícii viac lacných spojencov, určite by som ich pridal na úkor nejakých kariet udalostí. Najväčší problém vidím v tom, že základná sada obsahuje iba 1 kópiu kariet ako Nečekaná odvaha a Celebríanin kámen. Sú to dôležité karty, ktoré by som rád hral čo najskôr a nemajú problém uplatniť sa v hre spolu s kartami ďalších rozšírení.

Aké karty na úvodnú ruku?

Ešte skôr ako si rozdám 6 kariet na ruku, musím mať predstavu o tom, aké karty by som rád videl v mojej ruke hneď na začiatku hry, lebo to je jediný moment, kedy môžem využiť mulligan. Mulligan je dobrovoľná možnosť zamiešať potiahnutých 6 kariet naspäť do balíka a rozdať si ich znova. Toto môžem spraviť len raz za hru.

Všetko sa odvíja od scenára, ktorý budem hrať. Tento článok píšem hlavne pre začínajúcich hráčov. Balík som zostavil pre 1. scenár základnej sady Průchod Temným hvozdem. S týmto odporúčam začať. Je ideálny na zoznámenie sa s hrou.

Setup tohto scenára umiestni hneď na začiatku hry do oblasti odhalenia Lesného pavúka a Starú lesnú cestu. Je mi teda jasné, že už v 1. kole sa určite stretnem minimálne s jedným nepriateľom. Z toho dôvodu chcem na úvodnej ruke vidieť aspoň jedného lacného spojenca, ktorého som schopný zahrať už v 1. kole. Budem rád, ak sa objavia vo väčšom počte. Ďalej chcem mať doplnok Správce Gondoru, aby som neskôr dokázal zaplatiť drahých spojencov a Aragornovu reakciu. Toto sú kľúčové karty na dobrý rozbeh hry. Rád uvidím Zákeřný útok, ktorým dokážem reagovať na neočakávanú situáciu. Prípadne karty udalostí na zrušenie efektu pri odhalení, alebo efektu tieňa, keby sa hra rozhodla na mňa pritlačiť hneď od začiatku. Potešili by doplnky, ktoré mi dajú permanentný bonus. Sú to Nečekaná odvaha a Celebríanin kámen. Kvôli nim však mulligan neskúšajte. Sú v balíku len v 1 kópii a šanca, že budú medzi 6 kartami je nízka.

Keď už sa pre mulligan rozhodnem, musím počítať s možnosťou, že dostanem na ruku horšie karty ako som mal predtým. Preto musím pred mulliganom posúdiť, či karty po prvom rozdaní spĺňajú aspoň niektoré moje požiadavky na správny rozbeh balíka.

Hranie a neskoršie úpravy

Správnu funkčnosť balíka si skutočne overíte až počas hrania. Najlepšie je odohrať aspoň 4-5 hier, aby ste mohli zistiť aké slabiny a nedostatky má váš balík. Vždy sa nájde priestor na vylepšenie. Aj keď s kartami základnej sady viac možností nemáte, s pribúdajúcimi rozšíreniami budete mať širší výber. Počas hrania by ste mali sledovať či vami zvolené schopnosti balíka pracujú tak, ako ste si predstavovali. Po dohratí si môžete položiť nasledovné otázky. Je moja sila vôle slabá, alebo prehnane vysoká? Obstojím dostatočne v boji? Dokážem sa dôsledne zbavovať nepriateľov, alebo sa hromadia so mnou v stretnutí? Neuviazol som v množstve lokácií? Zostala nejaká karta v mojej ruke dlhší čas? Nemal som na jej zahratie zdroje, dôvod, alebo ju nahradila vhodnejšia karta?

Balík by mal byť testovaný na viacerých scenároch, aby ste si vyskúšali jeho schopnosti v rôznych situáciách, proti rôznym herným mechanikám a kartám stretnutia. Opäť musím pripomenúť, že toto nie je možné dodržať len s kartami základnej sady a s špeciálne zostaveným balíkom pre konkrétny scenár.

Pár tipov pre ľahšie hranie

Ak by bola hra aj naďalej pre vás ťažká, mám pár tipov na jej zjednodušenie. Hrajte so 40 kartami v balíku. Minimum 50 kariet je len pre turnajové hranie, teda s kľudom môžete pár kariet odobrať. V tomto prípade doporučujem vyradiť predovšetkým drahé karty ako Dlouhovous skřetobijec, Průvodce z Lórienu, Temná volba, a pár kariet udalostí ako Světlo ve tmě, Síla vůle. Znížením počtu kariet dosiahnete zvýšenie šance, že potiahnete dôležité karty, ktoré si budete môcť dovoliť aj zaplatiť.

Ďalšia z možností je naskenovať dôležité karty ako Nečekaná odvaha, Celebríanin kámen a Zákeřný útok, aby ste ich mali v 3 kópiach, dať do obalov a používať v hre. Potom ich v balíku nahradíte menej dôležitými kartami. Ak si to môžete finančne dovoliť, kúpte si druhú a tretiu základnú sadu.

Posledná možnosť, ktorú umožňuje hra je Easy mode, ale o tom sa už dočítate v mojom staršom článku.

Dúfam, že vám článok pomôže pochopiť princíp a spôsob zostavenia hracieho balíka a vďaka tomu sa dostanete ľahšie do hry. Práve stavba hracieho balíka je základným kameňom tejto hry a ak preniknete do jej tajov úspech sa čoskoro dostaví.

Pri písaní som sa po dlhej dobe vrátil k prvému scenáru s názvom Průchod Temným hvozdem a zahral si ho len s kartami základnej sady. Trocha som zaspomínal na moje ťažké začiatky s touto hrou a množstvo prehier, ktoré som utrpel. Dnes, so skúsenosťami získanými hraním je vidieť evidentný pokrok. Odohral som 7 hier s balíkom, ktorý som popísal v článku a dosiahol som 7 výhier. Takže netreba to vzdávať hneď na začiatku. S pribúdajúcim počtom hier porastú aj vaše skúsenosti a budete zbierať víťazstvá.

Ja vám prajem veľa zábavy a príjemných chvíľ pri hraní tejto výbornej hry, ktorá si zaslúži dostať sa viac pod kožu začínajúcim hráčom.

Hrací balík

Hrdinovia: (3)