Stratelibri
Autoři: Nate French
Rok vydání: 2010

Výprava do Středozemě

Autor: Kafe s mlikem | 18.7.2012 | 42

Pro koho je recenze určena?

Hráčem jsem poměrně krátkou dobu. Ještě před půl rokem jsem akorát tušil, že mohou existovat i jiné, zajímavější hry než jsou Dostihy a Sázky. Když jsem se do tohoto koníčku ponořil trošku hlouběji a začal si pročítat různé články a recenze, záhy jsem začal narážet na všelijaké tajemné zkratky a cizokrajné výrazy. Proto se pokusím všechny speciální termíny, na které v recenzi narazím, podrobně vysvětlit. Začátečníkům to může pomoc a pokročilejším hráčům to neublíží :). Abych odpověděl na otázku v nadpisu, recenze je zaměřena spíše na nezkušenější hráče mající o tuto hru zájem.

Koho by mohla hra zajímat?

Na tomto místě si dovolím vyjádřit svůj osobní názor. Podle mě je tato hra ideální pro páry, které chtějí svůj společný volný čas trávit i jinak než jen pasivním koukáním se na televizi nebo čtením knihy. Obrovská výhoda je, že pokud partner či partnerka nemá čas nebo náladu si hrát, hru si užijete i sami ve své plnohodnotné variantě pro jednoho hráče.

Hra se samozřejmě neomezuje pouze na páry. Užije si ji téměř každý, kdo má blízko k fantastice, má rád výpravné příběhy, hezké ilustrace a v neposlední řadě karetní hry všeho druhu.

Co je to vlastně zač?

Lord of the Ring: Living Card Game (LotR: LCG) je živá karetní hra (LCG). Ptáte se, co znamená, že je živá? Jedná se o formát, který se vyvinul ze sběratelských karetních her (používaná zkratka je CCG – z angl. Collectible Card Game a asi nejznámějším zástupcem je Magic: the Gathering). U sběratelských karetních her vyšel základní balíček karet a k němu pravidelně vycházely další rozšiřující balíčky, které obsahovaly náhodné karty. Základní princip živé karetní hry (zkratka LCG – z angl. Living Card Game) je obdobný, s tím rozdílem, že rozšiřující balíčky vždy obsahují známé, předem dané karty a hráč ví, co kupuje a co může čekat.

V tomto formátu již několik her existuje (namátkou Warhammer: Invasion nebo Call of Cthulhu: The Card Game) a společné mají to, že jsou kompetitivní. To znamená, že hráči soupeří mezi sebou. V tomhle ohledu je LotR: LCG novinkou, protože se jedná o čistě kooperativní hru, tedy hráči se společnými silami snaží vyzrát nad nástrahami, které na ně nachystá hra.

LotR: LCG je tedy kooperativní živá karetní hra určená pro 1 – 2 hráče.

Co dostanu a stojí to za to?

Pořízením základní hry ( angl. termín je „core set“) získáte:

• 226 karet (12 karet hrdinů, 120 karet hráče, 84 karet setkání a 10 karet výpravy)
  • 2 počítadla míry ohrožení (musí se sestavit)
  • 97 různých žetonů (1 žeton prvního hráče, 40 žetonů zdrojů, 26 žetonů pokroku a 30 žetonů zranění

Jako u většiny her vydaných společností Fantasy Flight Games (FFG) je kvalita herních komponent výborná. Žetony a počítadla ohrožení jsou vyrobeny z tvrdého kartónu. Žetony a počítadla se musí nejprve vyloupat z kartónových archů a počítadla se musí navíc sestavit. Sestavení počítadel je jednoduché a je dobře popsáno v pravidlech.

Karty jsou ve standardní kvalitě, a kdo by měl obavu o poškození karet při častém míchání, může si pořídit buď běžné obaly, nebo obaly, které se vyrábějí přímo pro tuto hru (ruby obalů mají ilustrace rubů karet ve hře). Kapitolou samou a sobě jsou ilustrace, které jsou jednoduše nádherné. Tady je škoda jakýchkoliv slov a čtenář může ilustrace sám posoudit např. v galerii u této hry zde na webu.

Jak se hra hraje?

Karty ve hře jsou rozděleny na karty hráče (player cards), karty setkání (encounter cards) a karty výpravy (quest cards). Základní hra obsahuje tři různé výpravy odstupňované obtížností. Hráč si zvolí, kterou výpravu si chce zahrát a podle pravidel pro danou výpravu nachystá balíček výpravy (quest deck) skládající se z několika karet výpravy a balíček setkání (encounter deck). Do balíčku setkání se, stejně jako u balíčku výpravy, vybírají pouze určité karty dané konkrétní výpravou.

Aby hráč úspěšně splnil výpravu, musí si nachystat herní balíček (player deck). A tady začíná zábava. Hráčovy karty jsou rozděleny na sféry vlivu. Jsou zde čtyři a každá sféra se zaměřuje na něco jiného. Např. sféra taktiky je zaměřena především na boj s nepřáteli nebo sféra znalostí je pro změnu zaměřena na léčení a dobírání si karet. Z tohoto příkladu lze vidět, jak se můžou jednotlivé sféry a karty navzájem doplňovat. V sestavování balíčku (deck-building) mají hráči docela volnost, pouze s několika omezeními, jako že balíček musí obsahovat přinejmenším 50 karet a nesmí obsahovat víc než 3 kopie stejné karty. Dále ve hře figurují ještě neutrální karty, které nepatří do žádné sféry. V základní hře je jedinou takovou kartou Gandalf, který je zde ve 4 kopiích. Pro první hry se doporučuje použít již nachystané balíčky jednotlivých sfér, aby se hráči seznámili s jednotlivými kartami. Každá sféra obsahuje 29 karet + 1 Gandalfa.

Ke každé sféře náleží tři hrdinové. Hrdinové jsou důležití, protože získávají zdroje pro placení karet a navíc pokud přijdete o všechny hrdiny, hra pro vás končí. Hrdinové jsou různě silní a mají různé vlastnosti a schopnosti, kterých budete hojně využívat při hře. Hráči mohou při hře použít od jednoho až po tři hrdiny na hráče. Kromě svých vlastností mají hrdinové také různou míru ohrožení a součet míry ohrožení všech vašich hrdinů stanoví vaši celkovou počáteční míru ohrožení. Mít vysokou počáteční míru ohrožení může být značně nevýhodné.

Jakmile si sestavíte herní balíček (nebo použijete již připravený balíček sféry) můžete se směle pustit do hry. Napoprvé si z vašeho balíčku vezmete šest karet do ruky a pak na začátku každého kola si vždy přiberete jednu kartu a přidělíte zdroje svým hrdinům. Každá karta má svou cenu, kterou musíte těmito zdroji zaplatit, abyste ji mohli zahrát. Důležité je, že za kartu z určité sféry můžete zaplatit pouze zdrojem patřícím hrdinovi téže sféry. Proto při sestavování svého balíčku musíte také myslet na to, čím budete za karty platit.

Na kartách výpravy jsou instrukce potřebné ke splnění dané fáze výpravy. Po úspěšném splnění všech fází vyhráváte hru.

Jaké to je?

Z počátku jsem měl obavu ze stavění balíčku. Neměl jsem s tím zkušenost a vybírání karet mi nepřišlo jako zvlášť velká zábava. Ale už po pár hrách s různými předpřipravenými balíčky jsem začal vidět spojitosti mezi jednotlivými kartami a začal jsem plánovat, co s čím použiji. Sestavování balíčku je přinejmenším stejná zábava jako samotné hraní a není lepšího pocitu, než když vidíte, jak vám funguje všechno, tak jak jste si naplánovali. A pokud vás tato část hry nijak nenadchne, vždycky můžete postavit balíček podle něčího návodu, kterých je plný internet :).

Hra patří mezi obtížnější a to, jak z hlediska pravidel, tak z hlediska obtížnosti hry. Samotná pravidla nejsou zas až tak složitá, ale z počátku mohou působit trochu zmateně. Herní kolo je rozděleno do několika fází a některé fáze ještě mají několik kroků. V různých fázích a krocích můžete nebo naopak nesmíte provádět určité akce a zapamatovat si co a kdy můžu a nemůžu mi dělalo trošku problémy. Nicméně na internetu existují dobré pomůcky na usnadnění a po pár hrách vám to přejde do krve. Další problémy mohou plynout z nepochopení nebo nejistého výkladu některých karet. Opět odkazuji na internet, kde najdete jak oficiální, tak neoficiální FAQ k výkladu karet. Bohužel musím upozornit, že naprostá většina materiálu je v současné době v angličtině. Pokud budete i nadále tápat, vždycky se můžete zeptat ve zdejší diskuzi.

Samotná hra je ohromná zábava. V principu jde o vhodné naplánování a načasování použití kombinací různých hrdinů, spojenců, předmětů, akcí a událostí. Hra má úžasnou atmosféru, kterou dokreslují ilustrace a citáty z Tolkienových knih na kartách. Mechanismus hry je založen na počítání různých hodnot. Například při útoku na nestvůru odečítáte útočnou sílu vašich postav od obranné hodnoty nestvůry. Pokud je váš útok větší, nestvůru zraníte nebo ji rovnou zabijete. Ačkoliv se jedná pouze o sčítání a odčítání čísel, s kapkou představivosti bude jedna vaše skupinka hrdinů nasazovat krk při plnění důležitého poslání za záchranu Středozemě, zatímco další partička ji bude krýt ze zálohy, aby mohla odrazit hordy Temného pána a provést statečný, mnohdy sebevražedný, protiútok. Pokud představivost nemáte, inu bohužel, pak se jedná o pouhé sčítání a odčítání čísel.

Jak už jsem zmínil, hra není jednoduchá. Asi vám bude chvilku trvat, než přijdete na to jak ideálně zkombinovat karty tak ať co nejefektivněji splníte určitou výpravu. Také, jako u každé jiné karetní hry, se občas budete potýkat s náhodou, ať už se bude jednat o smůlu nebo o štěstí při dobírání karet hráče nebo odhalování karet setkání. Ale právě obtížnost a nepředvídatelné situace jsou hnacím motorem, které vás budou nutit kombinovat a zkoušet hru zas a znova.

LotR: LCG je kooperativní živá karetní hra pro 1 – 2 hráče, ke které do dnešního dne existuje již několik rozšiřujících balíčků dobrodružství (adventure packs) včetně jednoho většího rozšíření. Rozšiřující balíčky obsahují nové hrdiny, karty hráčů, karty setkání a výpravy, což vám dává vetší možnosti při sestavování herního balíčku a umožňuje prožívat stále nová dobrodružství.

Hru bych doporučil fanouškům Pána prstenů a milovníkům fantastiky obecně. Díky povaze hry bych ji také doporučil hráčům, kteří spolu neradi soupeří a raději budují něco společně.

Na úplný závěr ještě poznámka, že hra má vyjít v češtině, ale v době psaní této recenze jsem neměl možnost posoudit její kvalitu.