Pán prstenů: Duel o Středozem

xxxxxxxxxo hodnoceno 23x (Seznam vlastníků)

Pán prstenů: Duel o Středozem - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–2
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 30 min (reálná data)
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: karetní hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Asmodee Czech Republic - logo
Autoři: Antoine Bauza
Bruno Cathala
Rok vydání: 2024
Dostupnost: 13 obchodů (cca 689–719 CZK)
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Lehké vítězství - Podpora ras - zelené karty

Včera se nám stalo že Sauron dvakrat po sobě vyhrál na Podporu ras, přesně ve stejnou chvíli. Hral první a ve 3 věku si vzal 6 symbol. Nic s tim nešlo udělat. První ze symbolů do sbírky si vzal díky tomu že hrál jako první.

Druhou hru jsem si více co si Sauron bere a vice ovlivňoval nabidku ale bylo to vlastně jen o blokování jedné strategie. Mezi lokacema byl Lindor (Šedé přistavy), takže se k těm Orlům opět dostal. 
O tomhle vítězství vím, ze funguje jako docela dobrá strategie i v klasickém 7WDuel. Tady je to díky přesným typům žetonů v rasách ještě mocnější. Spojenectvi s Hobity chce každý. Není tam žeton, který by ti nepomohl vyhrát a Orli jsou jasná volba.

Po prvních hrách, kdy jsem byl opravdu nadšený jak je hra tématická, přišla studená sprcha.

Paradoxně na BGG lidi brlají zas nad jinou kombinací, ale tyká se to komba Lidi a Elfů.

Máte s tím někdo podobnou zkušenost?

13.10.2024 09:04:30

Mě přišli slabé modré karty. Ale spíš jsem to hrál obecně špatně - s příliš velkým zaměřením na jednu věc. Zelené, mi přijdou jasně silnější než modré to je asi jasné.

 

13.10.2024 11:21:31 | Upraveno autorem (porovnej)

@Lumirius Ahoj, zatím jsme hráli 4 hry, 1x remíza a pak 1x výhra v každé podmínce. Přátelství bylo asi nejtěžší, protože mi soupeř sebral jedinou kartu čarodějů a nenašel jsem orly. Naštěstí jsem koupil lokaci a zahrál si čaroděje z odhazovacího balíčku. 

Třeba vojenské vítězství se mi podařilo v druhém věku, a hobiti doběhli do hory osudu o kolo dřív než si soupeř stihnul vzít poslední rasu co potřeboval k vítězství. 

 

Takže mi moc nepřijde, že by rasy byli dominantní vítězná strategie, ale uvidíme po více hrách, 

Vzumm

14.10.2024 11:46:04

7 divů jsem nehrál dlouho, ale co si vybavuji, tak bylo potřeba od začátku hlídat zelené karty a brát je, i když člověk tu strategii nejel. V momentě, kdy se soupeři připustily zelené karty ve větší míře, bylo už pozdě brečet nad tím, že mu nešlo zabránit vzít poslední karty, které mu přinesly opravdu hodně bodů. Podobně s vojenstvím. Pokud na to člověk dojel tak ne v momentě, kdy bral oponent poslední karty s mnoha symboly a permanentě tlačil hráče ke zdi, ale v momentě, kdy se ve vojenství vybudoval náskok.

Hru nemám a nehrál jsem. Podle videí mi to připadlo tak, že zkušení hráči se budou celou hru navzájem hlídat a skončí to počítáním, kdo dominuje ve více lokalitách. 

Překvapilo mně, že to na bgg někteří hodnotí lépe jak 7 divů duel. Jasně odpadlo tam počítání a čáry se surovinami, ale na můj vkus efekty karet jsou natolik přímočaré, že si nejsem jistý jak hra obstojí z hlediska variability v běhu na dlouho trať. To že by tu variabilitu mohly vytvořit žetony efektů jednotlivých ras mně nenapadlo. 

Hra vypadá hezky, o tom žádná, ale bude z ní nadčasový držák jako ze 7 divů duelu?

14.10.2024 12:28:05 | Upraveno autorem (porovnej)

@czechImenhotep Podle mě zrovna v 7 Duelu bylo v základu vyhrát na zelené karty dost těžké a člověk musel hrát to a jen to. Pak jen stačilo aby špatně vyšla zelená karta k soupeři který si toho všimnul a lehce tohle snažení zaříznul.

Až rozšíření tomu pomohlo a už to není “vyhraju na zelené nebo prohraju”.

14.10.2024 12:42:26

@deiv_lupen To ano, stejně se tak karta mohla otočit hráči, který jich už měl kupu a bral je. Nebylo nic jednoduššího než sem tam nějakou zelenou preventivně sosnout a nečekat na poslední věk jestli tomu, kdo jich má kupu přijdou i ty poslední a dokoná dílo zkázy. Ten stesk, že hráč dobral 6. kartu frakce bez možnosti obrany mi přišel povědomý. Jestli není problém spíš v tom, že se jeden hráč dostal k předchozím pěti kartám frakcí, ne to že hra bez možnosti obrany přihrála poslední šestou kartu frakce a kdyby to otočila jinak tak měl vítěz smůlu. Vzhledem k otáčení karet je to vlastnost hry, se kterou je nutno počítat. Není to třeba spíš o tom, že tady se mi ohromně hodí karta do moji strategie, tak ji vezmu namísto abych preventivně sbalil protihráči třetí zelenou? V původním duelu pokud si to vybavuji dobře občas hráči přihrála spoustu bodů náhodně otočená fialová karta v posledním věku, kterou by mu jinak protihráč sebral.

Tady jsem to pochopil tak, že pokud hráč skončí s pěti zelenými kartami nebo nedoběhne na tracku s prstenem, tak vpodstatě v závěrečném bodování ty karty nemají žádný význam, u předchozí hry z toho byly alespoň nějaké body. Proto track s prstenem dělá dvojtahy apod. a u zelených hráč dostává silné žetony, aby všichni přednostně automaticky nezbrojili.

14.10.2024 12:54:01 | Upraveno autorem (porovnej)

Původní Duel mám nahranej skrz naskrz i s rozšiřkama. V podstatě máš i nemáš pravdu. Rozhodně je tu výhra na symboly jednodušší než v původní hře. Zároveň ale nemám pocit, že to představuje takovej problém, protože i ostatní typy výhry jsou tu mnohem jednodušší. Vyhrát na válku bylo v původní hře téměř nemožný, pokud jedna strana nehrála vyloženě špatně nebo to nepodcenila. Tady je to téměř každá druhá partie. Prostě tu mnohem víc než v původní hře platí, že pokud soupeř na něco hraje a ty to necháš nekontrolovaný, pravděpodobně na to vyhraje. Pokud oba pojedete jen jednu strategii a nebudete kontrovat soupeře, pak je to v podstatě hod mincí, komu přijdou dřív karty potřebný pro zavření jeho strategie. Ale taková hra postrádá význam. Pointa téhle i původní verze je se strategicky bránit soupeři a zároveň si sám klestit cestu k vítězství, hledat kličky, dobře načasovat a nakombinovat nějaký akce.

Hra na symboly byla i v původním Duelu o tom, že pokud na ně necháš hrát soupeře nekontrolovaně, servíruješ mu výhru na stříbrným podnose (leda by měl fakt extrémní smůlu a v každým věku se náhodně vyřadily právě zelený karty). Válku můžeš zvrátit, stačí občas zatáhnout za provaz a nenechat to soupeře dotáhnout do konce. Vítězný body jdou taky nahnat na spoustě dalších míst. Ale symboly, který už jednou soupeř získal, mu prostě nevezmeš. Je to zkrátka o tom přizpůsobovat se konkrétní partii a tomu, na co zrovna soupeř hraje. Tady je těch způsobů, kterýma získat chybějící symboly, výrazně víc. Ve starým Duelu byla nejsilnější zbraň pro výhru na symboly Div, co umožní postavit kartu z odhazováku. Tím, že nepřišel do každé partie a navíc se Divy draftovaly, byla mnohem menší šance ho mít. Tady je dostupnej v každé partii a získat ho můžou oba hráči. 

Druhá hrozně silná zbraň pro výhru na symboly byly opakovaný tahy. Těch je v téhle verzi hry extrémně moc. Kromě dvou enginových žetonů, co umožní dvojtah při stavbě obyčejné karty, to je ještě na trackeru prstenu a v podstatě i to, že při získání lokace nemusíte dobrat kartu z nabídky, ale prostě si tu lokaci vzít, je taková slabší verze dvojího tahu, protože se změní pořadí draftu.

Pak je v obou hrách žeton sedmýho symbolu. V původní hře je 12 žetonů + 3 z rozšiřek. Do hry se jich dostane jen 5, takže už tak je asi jen 30-40% šance, že ten žeton bude vůbec ve hře. Jasně, byl tam Div, co umožnil vzít si 3 random žetony z krabice a jeden si nechat, ale i tak byla pořád jen 50% šance, že mezi nimi bude ten, co potřebuješ. Prostě není žádná garance, že ho najdeš. Tady v podstatě je. Div, kterej umožnil vzít si žetony z krabice, nahradila lokace, co umožní projít si libovolnou hromádku národů, a prostě si z ní jeden žeton vzít. Žádná loterie, žádný počítání pravděpodobnosti. Prostě si ho vezmeš a máš vystaráno. Nehledě na to, že i kdyby ti soupeř tu lokaci vyfoukl, tak si můžeš za běžných podmínek vzít od každýho národu 2 ze 3 žetonů a vybrat si, to je 66% šance.

Každopádně jak jsem psal na začátku, nevidím v tom takovej problém, pokud to hraješ jako strategickou, konfliktní duelovku a ne solitérní set collection. I kdyby soupeři na haluz vyšel draft tak dobře, že v prvním i druhým věku získá v prvním tahu symbol, stačí mu nenechat všechny ostatní, spálit aspoň nějakej, a případně tlačit co nejvíc na tu válku, aby musel řešit i něco jinýho než sbírání žetonků. Ono se reálně dá na válku vyhrát téměř i v 2. věku, pokud na to soupeř totálně prdí. Zažil jsem partii, kde jsem na konci 1. věku měl prezenci v 6 ze 7 národů a zbýval mi jeden poslední. Pak se soupeř vzpamatoval a vystrnadil mě a bojovali jsme až do 3. věku.

14.10.2024 14:00:55 | Upraveno autorem (porovnej)

@czechImenhotep  Já hře hrozně fandím a jsem z ní nadšenej. Až na ten absolutní výsměch Reposu v podobě nedostupných prom, což je problém po celým světě (a tajně furt doufám, že je někdy dotisknou a dají volně k prodeji) je ta hra fakt uhlazená a dotažená.
 


Ale pokládám si podobnou otázku jako ty. Jestli má na to být taky v top20 nejlepších her všech dob a mít kultovní status, nebo má jen aktuální hype díky kombinaci fakt šíleně slavných jmen (Cathala, Bauza, Dutrait, LOTR, 7W).  

 

Osobně mi Duel o Středozem rozhodně nevzal chuť hrát původní hru. Spousta věcí mi v tom pořád chybí a vlastně ten největší dopad na originál pro mě je, že mi teď přijde hrozně ošklivej :)  Pokud by vydali nějakou výroční edici 7W:Duelu i s oběma rozšiřkama v tomhle božím grafickým kabátku, tak pravděpodobně ani jednu z těch dvou současných her už nevytáhnu :)   Do té doby je budu prostě střídat. Kompletní 7W:Duel, když budu chtít komplexní mini-eurovej zážitek s obrovskou variabilitou, a Duel o Středozem, když budu chtít krásnou, svižnou hru, kterou lehko naučím nový hráče a nebudu v ní automaticky dominovat, protože znám hromady strategií.

14.10.2024 14:20:21 | Upraveno autorem (porovnej)

Proma u původního Duelu byla také dotiskovaná, tak snad budou časem dostupné i pro nový duel.

Zatím máme odehrané čtyři hry a výhra na zelené karty nebyla ani jednou - 1xprsten, 1xobsazení 7 regionů a 2xrozhodl počet ovládaných regionů na konci hry. 

20.10.2024 17:01:07

zatím mám 3 hry za sebou a pokažde to zatím skončilo na 7 obsazených uzemí 

21.10.2024 20:54:24 | Upraveno autorem (porovnej)

My jsme hráli pět her, čtyřikrát to dopadlo obsazením sedmi regionů a jen jednou jsem vyhrála na zelené karty a to ještě se štěstím, protože synovi to tahem předtím těsně na obsazení nevyšlo a na kartě, kterou mi odkryl (a neměl jinou možnost) byla rasa čarodějů jako poslední rasa, co mi chyběla. Jinak by to bylo asi zase na regiony. A v jedné hře mi chyběl jeden prsten k tomu, aby Frodo se Samem došli na konec.

22.10.2024 08:40:40

Vybíráme z Bazaru

Duna Imperium CZ obalené karty
Duna Imperium CZ obalené karty
Akt. cena: 610 Kč
Končí za: 3 dny

Offcanvas