Nova Era - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 60–90 min (reálná data)
Herní svět: Středověk, Starověk
Herní kategorie: karetní hra, strategická, budovatelská, ekonomická
Herní mechanismy: neuvedeno
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Asmodee Czech Republic - logo
Autoři: Andrea Chiarvesio
Rok vydání: 2025
Dostupnost:
5 obchodů (cca 899–934 CZK)
1 obchod (1029 CZK)
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

Již v pravěku se lidé začali sdružovat. Ve skromných počátcích kmenů, kdy se lidé učili ovládat oheň a tesat kamenné nástroje, se začaly formovat základy budoucích civilizací. S každým novým objevem a překonanou překážkou se kmeny rozrůstaly a sílily, až se z nich staly mocné národy. Cesta k moci a slávě však bývá trnitá, plná bojů, nepokojů a neustálého přizpůsobování se měnícímu se světu.

Ve hře Nova Era se hráči vtělí do rolí vůdců civilizací, které provedou rovnou 3 érami s cílem vybudovat nejmocnější imérium ze všech. Budou hospodařit s různými zdroji, vynalézat technologie, najímat významné historické osobnosti a třeba také čelit nepokojům svého obyvatelstva, pokud si nedají pozor. V průběhu hry a i na jejím konci budou sbírat body a hráč, co jich získá nejvíce, vyhraje danou partii.

Příprava hry a představení herních prvků

Každý hráč dostane svou desku civilizace, na kterou si bude umisťovat získané zdroje (4 různých barev), bude na ní sledovat úroveň nepokoje své civilizace (5. barva – černá) a také k ní bude přikládat získané karty technologií, osobností či území. Od každého zdroje si vezme po jednom žetonu a nepokoj si nastaví na úroveň 0.

Privátní: setup.common.area.webpDo středu herní plochy hráči umístí společný hrací plán, na kterém jsou hlavně stupnice pohrom (4 barev základních zdrojů + Temný věk pro černou barvu), a na každou se umístí ukazatel na počáteční pole. Dále se na tomto plánu eviduje, jaké kolo jaké éry se právě hraje.

Hráči připraví společnou nabídku karet technologií pro 1. éru (4 řady karet v několika sloupcích dle počtu hráčů) a navíc si ještě rozdají po 2 kartách ze startovních technologií. Tyto karty představují různé objevy a vynálezy a váží se k jedné ze 3 ér hry. Každá karta má barvu jednoho ze 4 základních zdrojů, svou cenu a také různé efekty.

Dále hráči připraví společnou nabídku karet osobností (opět dle počtu hráčů) pro 1. éru. Podobně jako karty technologií mají svou cenu a efekt. Osobnosti barevně patří k černé a jejich pořízení funguje trochu odlišně (viz popis průběhu hry).

Privátní: cards.personalities.cz.webp

Posledním podstatným prvkem je 15 herních kostkek v barvách zdrojů (4 základní + černá), které hráči umístí do sáčku. K nim ještě patří kulaté žetony tzv. kostkových oblastí, kterých hráči připraví o jednu více, než je hráčů, a na ně budou hráči umisťovat nabídku kostek pro dané kolo.

A budování civilizací může začít.

Průběh hry

Partie hry je rozdělana do 3 ér, přičemž na konci každé proběhne bodové vyhodnocení civilizace a příprava (primárně karet) na další éru (pokud nejde samozřejmě o poslední). Samotná jedna éra se skládá ze 3 kol a každé z nich má 8 fází:

1. Hod kostkami (pouze první hráč)

Privátní: dice.offer.4.players.webpPrvní hráč postupně ze společného sáčku losuje vždy 3 kostky, kterými hodí a výsledek umístí na jeden z kulatých žetonů kostkových oblastí.

2. Výběr kostek

V této fázi si hráči postupně volí jednu z dostupných kostkových oblastí s kostkami, které jim přijdou nejvhodnější (rozhodují se hlavně na základě jejich barev a hodnoty). Zajímavostí je, že pokud je součet hodnot kostek vyšší, než 10, musí o rozdíl navýšit úroveň nepokoje své civilizace.

3. Postup pohrom

Nyní by měla zůstat jedna nevybraná kostková oblast. Barva kostek na ní určí ukazatele pohrom, které se posunou, a jejich hodnota pak, o kolik polí na stupnicích.

4. Vyhodnocení Temného věku

Jednou z pohrom je i Temný věk. Pokud ukazatel této pohromy (černý na černé stupnici) dosáhne svého posledního pole, upadnou všechny civilizace až do konce aktuální éry do Temného věku. To pak znamená, že v této fázi musí každý hráč vrátit jednu kostku získanou v 2. fázi zpět do pytlíku. A zbývajícím kostkám snížit hodnotu o 1.

5. Používání kostek

Privátní: gameplay.civilization.cz.webpNyní hráči posupně vyhodnocují získané kostky, přičemž podstatná je jak jejich barva, tak i hodnota. Každou kostku mohou použít pro jednu z následujících akcí:

  • Vývoj technologie – Hráč vyloží do své civilizace kartu technologie, která svou barvou odpovídá barvě zvolené kostky a má cenu stejnou či nižší, než je hodnota kostky (případně může rozdíl doplatit žetony zdroje stejné barvy). Kartu může vzít se společné nabídky (vždy ale jen nejspodnější v daném sloupci), nebo ze své ruky.
  • Najmutí osobnosti – Hráč zvolí kostku, kterou použije. Když zvolí černou, tak může navíc manipulovat s hodnotou nepokoje své civilizace. Buď ho sníží (když je osobnost „levnější“, než hodnota kostky) nebo zvýší v případě opačném. Když využije kostku jiné barvy, musí o celou cenu osobnosti navýšit nepokoj své civilizace.
  • Zisk zdrojů – Hráč získá zdroje odpovídající barvě a hodnotě kostky zvolené pro akci (nelze použít černou kostku).
  • Snížení nepokoje – Hráč použije černou kostku a o její hodnotu sníží úroveň nepokoje své civilizace.
  • Oprava poškozené karty – Hráč použije jakoukoli kostku jakoukoli hodnoty a může opravit až 2 své poškozené karty a otočí je lícem vzhůru.
  • Rozšíření územi – Za kostku libovolné barvy a hodnoty může hráč ke své civilizaci přiložit kartu území. Musí při tom ještě tedy splnit podmínku, která je na této kartě uvedena. Kartu může vzít se společné nabídky, nebo ze své ruky.
  • Výzkum technologie či průzkum území – Hráč si za jednu kostku (jakékoli barvy a hodnoty) může vzít jednu kartu technologie či území ze společné nabídky do ruky.

Privátní: cards.technologies.cz.webp

6. Vyhodnocení pohrom

Nyní hráči vyhodnotí zbývající 4 pohromy (a barvami odpovídajícími 4 barvám pokroku) a za každou stupnici, na které ukazatel dosáhl posledního pole, si musí hráči poškodit karty technologie odpovídající barvy. Poškozenou kartu otočí lícem dolů a nemohou do její opravy využívat jejich efektu. Některé karty mohou hráče před vlivem pohrom chránit.

7. Produkce

Hráči postupně vyhodnotí své vyložené karty a aktivují efekty označené symbolem produkce (ozubené kolo). Obvykle jde o zisk zdrojů, ale může jít například i o zisk bodů nebo nárůst nepokoje civilizace a další.

8. Úklid kola

Posune se například ukazal pořadí kola v dané éře, případně pokud bylo 3. dané éry, tak se provede bodování konce éry a příprava hry na další éru (připraví se karty technologií a osobností této nové éry, hráči odhodí vyložené osobnosti z éry předchozí a podobně). Následně může začít další kolo (stejné nebo i nové éry). 

Konec hry

Partie Nova Ery končí poté, co hráči dohrají 3. kolo 3. éry. K dosavadnímu bodovému zisku dopočítají body za zdroje, které nevyužili při hře, a hráč s nejvíce body se stává vítězem.

Autor: Zeus

Vybíráme z Bazaru

Lords od Ragnarok
Lords od Ragnarok
Akt. cena: 1700 Kč
Končí za: 4 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas