Již v pravěku se lidé začali sdružovat. Ve skromných počátcích kmenů, kdy se lidé učili ovládat oheň a tesat kamenné nástroje, se začaly formovat základy budoucích civilizací. S každým novým objevem a překonanou překážkou se kmeny rozrůstaly a sílily, až se z nich staly mocné národy. Cesta k moci a slávě však bývá trnitá, plná bojů, nepokojů a neustálého přizpůsobování se měnícímu se světu.
Ve hře Nova Era se hráči vtělí do rolí vůdců civilizací, které provedou rovnou 3 érami s cílem vybudovat nejmocnější imérium ze všech. Budou hospodařit s různými zdroji, vynalézat technologie, najímat významné historické osobnosti a třeba také čelit nepokojům svého obyvatelstva, pokud si nedají pozor. V průběhu hry a i na jejím konci budou sbírat body a hráč, co jich získá nejvíce, vyhraje danou partii.
Příprava hry a představení herních prvků
Každý hráč dostane svou desku civilizace, na kterou si bude umisťovat získané zdroje (4 různých barev), bude na ní sledovat úroveň nepokoje své civilizace (5. barva – černá) a také k ní bude přikládat získané karty technologií, osobností či území. Od každého zdroje si vezme po jednom žetonu a nepokoj si nastaví na úroveň 0.
Do středu herní plochy hráči umístí společný hrací plán, na kterém jsou hlavně stupnice pohrom (4 barev základních zdrojů + Temný věk pro černou barvu), a na každou se umístí ukazatel na počáteční pole. Dále se na tomto plánu eviduje, jaké kolo jaké éry se právě hraje.
Hráči připraví společnou nabídku karet technologií pro 1. éru (4 řady karet v několika sloupcích dle počtu hráčů) a navíc si ještě rozdají po 2 kartách ze startovních technologií. Tyto karty představují různé objevy a vynálezy a váží se k jedné ze 3 ér hry. Každá karta má barvu jednoho ze 4 základních zdrojů, svou cenu a také různé efekty.
Dále hráči připraví společnou nabídku karet osobností (opět dle počtu hráčů) pro 1. éru. Podobně jako karty technologií mají svou cenu a efekt. Osobnosti barevně patří k černé a jejich pořízení funguje trochu odlišně (viz popis průběhu hry).
Posledním podstatným prvkem je 15 herních kostkek v barvách zdrojů (4 základní + černá), které hráči umístí do sáčku. K nim ještě patří kulaté žetony tzv. kostkových oblastí, kterých hráči připraví o jednu více, než je hráčů, a na ně budou hráči umisťovat nabídku kostek pro dané kolo.
A budování civilizací může začít.
Průběh hry
Partie hry je rozdělana do 3 ér, přičemž na konci každé proběhne bodové vyhodnocení civilizace a příprava (primárně karet) na další éru (pokud nejde samozřejmě o poslední). Samotná jedna éra se skládá ze 3 kol a každé z nich má 8 fází:
1. Hod kostkami (pouze první hráč)
První hráč postupně ze společného sáčku losuje vždy 3 kostky, kterými hodí a výsledek umístí na jeden z kulatých žetonů kostkových oblastí.
2. Výběr kostek
V této fázi si hráči postupně volí jednu z dostupných kostkových oblastí s kostkami, které jim přijdou nejvhodnější (rozhodují se hlavně na základě jejich barev a hodnoty). Zajímavostí je, že pokud je součet hodnot kostek vyšší, než 10, musí o rozdíl navýšit úroveň nepokoje své civilizace.
3. Postup pohrom
Nyní by měla zůstat jedna nevybraná kostková oblast. Barva kostek na ní určí ukazatele pohrom, které se posunou, a jejich hodnota pak, o kolik polí na stupnicích.
4. Vyhodnocení Temného věku
Jednou z pohrom je i Temný věk. Pokud ukazatel této pohromy (černý na černé stupnici) dosáhne svého posledního pole, upadnou všechny civilizace až do konce aktuální éry do Temného věku. To pak znamená, že v této fázi musí každý hráč vrátit jednu kostku získanou v 2. fázi zpět do pytlíku. A zbývajícím kostkám snížit hodnotu o 1.
5. Používání kostek
Nyní hráči posupně vyhodnocují získané kostky, přičemž podstatná je jak jejich barva, tak i hodnota. Každou kostku mohou použít pro jednu z následujících akcí:
- Vývoj technologie – Hráč vyloží do své civilizace kartu technologie, která svou barvou odpovídá barvě zvolené kostky a má cenu stejnou či nižší, než je hodnota kostky (případně může rozdíl doplatit žetony zdroje stejné barvy). Kartu může vzít se společné nabídky (vždy ale jen nejspodnější v daném sloupci), nebo ze své ruky.
- Najmutí osobnosti – Hráč zvolí kostku, kterou použije. Když zvolí černou, tak může navíc manipulovat s hodnotou nepokoje své civilizace. Buď ho sníží (když je osobnost „levnější“, než hodnota kostky) nebo zvýší v případě opačném. Když využije kostku jiné barvy, musí o celou cenu osobnosti navýšit nepokoj své civilizace.
- Zisk zdrojů – Hráč získá zdroje odpovídající barvě a hodnotě kostky zvolené pro akci (nelze použít černou kostku).
- Snížení nepokoje – Hráč použije černou kostku a o její hodnotu sníží úroveň nepokoje své civilizace.
- Oprava poškozené karty – Hráč použije jakoukoli kostku jakoukoli hodnoty a může opravit až 2 své poškozené karty a otočí je lícem vzhůru.
- Rozšíření územi – Za kostku libovolné barvy a hodnoty může hráč ke své civilizaci přiložit kartu území. Musí při tom ještě tedy splnit podmínku, která je na této kartě uvedena. Kartu může vzít se společné nabídky, nebo ze své ruky.
- Výzkum technologie či průzkum území – Hráč si za jednu kostku (jakékoli barvy a hodnoty) může vzít jednu kartu technologie či území ze společné nabídky do ruky.
6. Vyhodnocení pohrom
Nyní hráči vyhodnotí zbývající 4 pohromy (a barvami odpovídajícími 4 barvám pokroku) a za každou stupnici, na které ukazatel dosáhl posledního pole, si musí hráči poškodit karty technologie odpovídající barvy. Poškozenou kartu otočí lícem dolů a nemohou do její opravy využívat jejich efektu. Některé karty mohou hráče před vlivem pohrom chránit.
7. Produkce
Hráči postupně vyhodnotí své vyložené karty a aktivují efekty označené symbolem produkce (ozubené kolo). Obvykle jde o zisk zdrojů, ale může jít například i o zisk bodů nebo nárůst nepokoje civilizace a další.
8. Úklid kola
Posune se například ukazal pořadí kola v dané éře, případně pokud bylo 3. dané éry, tak se provede bodování konce éry a příprava hry na další éru (připraví se karty technologií a osobností této nové éry, hráči odhodí vyložené osobnosti z éry předchozí a podobně). Následně může začít další kolo (stejné nebo i nové éry).
Konec hry
Partie Nova Ery končí poté, co hráči dohrají 3. kolo 3. éry. K dosavadnímu bodovému zisku dopočítají body za zdroje, které nevyužili při hře, a hráč s nejvíce body se stává vítězem.