Noc upírů - obrázek

Herní svět: Horror
Herní kategorie: desková hra, karetní hra
Autoři: Richard Garfield

Nastala Noc upírů a vy si ji vypijete do sytosti!

Autor: Azifaral | 19.2.2023 | 4

Slunce konečně kleslo pod obzor a brány hradu se otevřely, aby místní upíři zahájili noční lov a ukojili svůj hlad po lidské krvi. Upíři sprintují do tmy, běží přes hory, pak přes pláně, pak přes les a nakonec dorazí do bludiště, aby našli jednu, jedinečnou růži. S růží v ruce, živící se na místním obyvatelstvu, kdykoliv to jde, se upíři ženou zpět k hradu, aby se dostali do bezpečí jeho zdí dříve, než ráno vyjde slunce.

Noc upírů je deck-buildingová desková hra s upíří tématikou pro 2–6 hráčů, ve věku od 12 let (jsem přesvědčen, že ji bez problému zvládnou i zkušenější desetiletí hráči) a na hru byste si měli vyhradit zhruba 60 minut. Pokud ji budete hrát v plném obsazení, nějakých těch pár minut bych určitě ještě přidal. Hru vytvořil Richard Garfield a v roce 2021 ji vydalo francouzské vydavatelství Origames. Na naše deskoherní stoly ji v loňském roce přineslo a lokalizovalo vydavatelství Albi, které mi také tento výtisk poskytlo na recenzi, za což bych jim chtěl poděkovat.

Noc upírů přináší na naše deskoherní stoly velmi netradiční téma
Noc upírů přináší na naše deskoherní stoly velmi netradiční téma.

Ve hře Noc upírů se stanete jedním z upírů

Coby krvežíznivý upír se budete snažit získat co nejvíce vítězných bodů (symbolizovaných kapkami krve) lovením lidí, získáváním pomocníků a sbíráním úkolů. A to vše dříve, než skončí noc a na zem dopadnou první žhavé paprsky slunce.

Celou hru Noc upírou zdobí skvělé ilustrace

V krabici se, kromě velkého balíčku karet, nachází také hrstka kartonových žetonů, hromádka dřevěných hráčských žetonů, dřevěný ukazatel tahů, sada kartonových desek stupnice lovu a herní deska. Herní deska je oboustranná: jedna pro běžnou hru (režim Veterán) a druhá pro hru začátečníků (režim Nováček). Obě strany jsou až na některé bodovací značky totožné.

Stylizovaná krabice skrývá velmi kvalitní insert , který vám s přípravou velmi pomůže
Stylizovaná krabice skrývá velmi kvalitní insert, který vám s přípravou velmi pomůže.

Na herní desce je vyobrazen hrad a okolní krajina, která je rozdělena na pět oblastí: horní polovinu desky zabírá zelený les, dolní polovinu hnědé pláně (které zahrnují pobřeží a kousek vodní plochy), uprostřed najdeme bílé zasněžené hory, uvnitř těch se nachází hřbitov a uprostřed něj pak hrad. U hradu začíná spirálovitá cesta, která se vine ven, obtéká celou herní plochu a končí v bludišti na jejím vrcholu. Cesta z hradu do bludiště je z větší části tvořena silnicí, ale v nížinách se rozděluje na železnici, silnici a loď.

Z každého kousku herního komponentu pocítíte upíří téma.

Na trase jsou rozmístěna políčka, které upíři využívají při pohybu – každé z nich je označeno kolečkem a budovou, hřbitovem, truhlou s pokladem nebo lodí. Mnohá jsou jen obyčejnými políčky bez jakéhokoli významu, ale řada z nich jsou specifické typy políček, které upírovi, jenž se na nich zastaví, poskytnou dodatečné benefity. Například studna umožňuje upírům dodatečný lov, zatímco hřbitovy dávají upírům možnost získat další úkoly. Kromě regionů, cest a zastávek jsou na herní desce také plochy pro umístění karet a žetonů, které jsou svázány s konkrétními políčky, a podél spodní části herní desky je umístěn ukazatel vítězných bodů.

Žetonů úkolů je zde opravdu velká hromada.

Základními kartonovými žetony, které jsou součástí hry, jsou žetony úkolů a bonusové žetony. Obdélníkové žetony úkolů mají na zadní straně obrázek hřbitova, který odpovídá lokalitám, kde jsou žetony úkolů umístěny. Na přední straně žetonu úkolu je název úkolu a stručný popis jeho herního efektu. Kulaté bonusové žetony mají na zadní straně obrázek truhly s pokladem a rozmístíte je na políčka s truhlami. Pokud je truhla otevřená, žeton položíte lícem nahoru, v opačném případě lícem dolů. Každý bonusový žeton má lícové straně symbol, který následně využijete v průběhu hry. Na lokalitu hradu položíte podle počtu hráčů adekvátní počet osmiúhelníkových bodovacích žetonů, na kterých jsou v sestupné hodnotě kapky krve vítězných bodů. Každý hráč dostane kartonovou kartu hráče ve své barvě s unikátním jménem a kresbou postavy. Dále hráči dostanou dřevěný žeton hráče s portrétem své postavy a dřevěný ukazatel skóre. Posledním žetonem je žlutý dřevěný ukazatel průběhu tahu ve tvaru srpku měsíce.

Noc upírů všechny pozve na jeden velký lov

Hráči položí své hráčské žetony na lokalitu hradu, a to v pořadí, které je udáno součtem rychlosti prvních tří karet, které si doberou. Čím bude upírova rychlost nižší, tím dříve z hradu vystartuje za svou kořistí.

Hlavní prvky hry tvoří karty lovu

Každý upír začíná s balíčkem šesti karet. Startovní balíčky jsou identické, až na obrázek upíra ve spodním rohu, který určuje, komu balíček patří. Karty lovu jsou rozděleny do čtyř typů: schopnosti, lidé, pomocníci a tři unikátní karty růží. Každá karta lovu je nádherně ilustrovaná obrázkem, který buď evokuje určitou schopnost, nebo portrét člověka či pomocníka. Na kartách je také uvedeno, kolik pohybu karta poskytuje, pokud se nachází ve vaší herní oblasti, jakou hodnotu vítězných bodů má karta při ulovení a další informace, jako jsou herní efekty a ikony, které ovlivňují bodové hodnocení na konci hry.

Za některého z těchto „fešáků“ je opravdu radost hrát!

Ve hře se vyskytují čtyři různé typy lidí: vesničané, duchovní, vojáci a šlechtici. Většina karet lovu se stává součástí balíčků hráčů/upírů a prochází jejich rukama několikrát za hru, ale některé jsou označeny jako „trvalé“ a zůstanou vyložené ve vaší herní oblasti, pokud je nějaká specifická podmínka neodstraní. Existuje určitá podmnožina karet lovu označená pro použití v režimu nováčků, která má za úkol osadit horní část balíčku kartami, jež mají usnadnit hru začátečníků tím, že do prvních několika kol hry přidají více užitečných karet.

Ve hře najdete 4 druhy karet – pomocníků, schopností, lidí a...
Ve hře najdete 4 druhy karet – pomocníků, schopností, lidí a…
... tři unikátní karty růží, které přilákají každého upíra.
…tři unikátní karty růží, které přilákají každého upíra.

Stupnice lovu vám nabídne spoustu lákavé kořisti

Stupnice lovu je deska se třemi sloupci, které jsou nahoře očíslovány čísly 3, 2 a 1, což představuje cenu karet v každém sloupci. Stupnice lovu je modulární a budete ji vždy sestavovat podle počtu hráčů. Skládá se ze čtyř dílů, jejichž složením se mění počet řádků, takže vždy obsahuje o jeden řádek více, než jaký je počet hráčů. V každém tahu se do sloupce 3 vyloží lícem nahoru karty lovu a ty, které jsou již ve hře, se posunou doprava do dalšího sloupce s nižší hodnotou. Postupně se v průběhu tahů přesunou zbylé karty až na sloupce s hodnotou jedna, kde se postupně na sebe vrství.

Na herní desku rozložíte žetony, ukazatele bodů a žetony hráčů, na desku lovu zase karty. Lov může začít!

Vaší zbraní je rychlost – musíte se rychle pohybovat…

Na začátku hry si každý hráč zamíchá své počáteční karty a tři karty si dobere. Jakmile je hráč na tahu, vyloží karty na stůl do své herní oblasti. Některé karty mají na sobě efekty dobírání a odhazování, které je třeba provést ještě před pohybem, a to v pořadí, které si hráč sám zvolí. Karty se odhazují z herní oblasti a dobírají se do herní oblasti, nikoli do ruky. Poté, co hráč dokončí dobírání a odhazování, sečte zbývající rychlost na kartách ve své herní oblasti a určí, jakým způsobem svou rychlost utratí. Hráči mohou použít libovolné množství své dostupné rychlosti k pohybu jedním směrem po cestě směrem k bludišti nebo hradu, v jednom tahu ovšem nesmí dvakrát projít stejné políčko.

Herní mechanismus je velmi snadný – ve svém tahu odehrajete 3 karty.

…ale také nesmíte zapomínat lovit

Jestliže hráči po pohybu zbývají nějaké nevyužité body rychlosti, může tyto body použít k lovu na stupnici lovu. Každý očíslovaný sloupec představuje množství bodů rychlosti potřebných k lovu v daném sloupci. Takže zcela nové karty vyložené v tomto tahu ve sloupci 3 stojí tři body, karty z minulého tahu, které jsou nyní ve sloupci 2, stojí dva a karty hromadící se ve sloupci 1 stojí jeden. Při lovu na určitém místě na stupnici si vezmete všechny karty na daném místě. Lovem ve sloupci 1 je možné získat i více karet najednou, protože se zde postupem času nastřádají.

Při lovu si musíte pečlivě vybírat svou kořist

Základní princip hry Noc upírů spočívá v tom, že se pohybujete po stezce a snažíte se získat vítězné body lovením karet na stupnici lovu, které si můžete přidat do svého balíčku. Karty pomocníků a schopností jsou velmi užitečné, ale vítězné body vám poskytnou jen velmi zřídka. Lidé naopak poskytují spoustu vítězných bodů, ale téměř nikdy nemají body rychlosti a několik lidí obsahuje dokonce negativní efekty. Někteří lidé jsou například „pikantní“ a nutí vás přesunout se k nejbližší studni, když se objeví ve vaší herní oblasti. Karty, které nasbíráte při lovu, jdou přímo na vaši odhazovací hromádku. Když vám dojdou karty v dobíracím balíčku, zamícháte odhazovací hromádku a ta se stane vaším dobíracím balíčkem.

V průbehu hry budete putovat pohradím, lovit jednotlivé nešťastníky, největší odvážlivci se vydají až pro růže. Ale všichni musí poočku sledovat měsíc, který neúprosně odměřuje konec hry a návrat do hradu.
V průběhu hry budete putovat pohradím, lovit jednotlivé nešťastníky, největší odvážlivci se vydají až pro růže.
Ale všichni musí poočku sledovat měsíc, který neúprosně odměřuje konec hry a nutnost návratu do hradu.

Velmi důležitou součástí lovu je také plnění úkolů

Počet bodů a způsob hry se bude měnit podle toho, jaké karty pomocníků, schopností a lidí se vám podaří ulovit, a také podle toho, jaké žetony úkolů a bonusů nasbíráte. Existují dva veřejné úkoly, které jsou na začátku hry umístěny lícem nahoru na herní desku a v průběhu hodnocení je využijí všichni upíři. Ostatní žetony úkolů upíři sbírají při svém běhu krajinou a na konci hry je může využít pouze ten upír, který je získal. Jak už jsem poznamenal, čím více lidí ulovíte, tím více bodů sice získáte, ale tím méně efektivní je váš balíček a tím pomaleji se pohybujete.

Pozření člověka urychlí váš pohyb

Jedním ze způsobů řešení této situace je „pozření“ lidské kořisti ve vašem balíčku. Když se naskytne příležitost „pozřít člověka“ (existují políčka na herní desce, karty lovu a bonusové žetony, které vám to umožní), přesunete karty lidí ze své herní oblasti nebo z odhazovacího balíčku do části „pozřeno“ pod svou deskou hráče. Karty se vám budou stále započítávat do výsledného hodnocení, ale už je nebudete zpátky vracet zpět do vašeho dobíracího balíčku, čímž se zachová čistota a rychlost.

Když „pozřete“ některého z lidí, tak si očistíte svůj herní balíček a přitom vám karty stále zůstanou.
Když „pozřete“ některého z lidí, pročistíte si svůj herní balíček a přitom vám karty stále zůstanou.

Růže v bludišti působí na upíry jako magnet

Pro upíry, kteří se dostanou až do bludiště, jsou připraveny tři unikátní karty růží, které si mohou vzít. Upíři mohou mít v balíčku pouze jednu růži, každá má jedinečný bodovací mechanismus a upír si může vybrat tu, kterou chce. Hráči se budou muset rozhodnout, zda chtějí závodit o šanci získat růži, zůstat poblíž hradu, nebo udělat něco mezi tím. Lov dále od hradu přináší více vítězných bodů za uloveného člověka a příležitost k jeho pozření a sbírání užitečných žetonů, ale čím více se vzdálíte od hradu, tím těžší bude dostat se včas zpět.

Do hradu se musíte vrátit před východem slunce

Postupně, jak budete pokračovat v lovu, se bude vaše zásoba karet zvětšovat, ale nezapomeňte, že v každém tahu si dobíráte pouze tři karty! Čím více karet bez bodů rychlosti (lidí) budete mít v zásobě, tím méně rychlosti budete mít k dispozici. To je ovšem velmi důležité, protože získávání vítězných bodů se vyplatí pouze v případě, že přežijete východ slunce. Abyste jej přežili bez úhony, musíte se do konce patnáctého tahu dostat zpět do hradu. Pokud se v režimu veteránů nestihnete dostat do hradu včas, musíte se ocitnout alespoň na hřbitově, kde sice přežijete, ale ztratíte část vítězných bodů. V režimu pro nováčky vám stačí vrátit se do hor, kde sice přežijete, ale vaše ztráta vítězných bodů bude velmi významná. Nicméně, pokud vás sluneční paprsky na konci hry zastihnou v nížině či dokonce v lese, hru prohrajete bez ohledu na to, kolik se vám podařilo nasbírat vítězných bodů.

Když se přiblíží konec hry a s ním první papasky slunce, tak už musíte být bezpečně ukryti za mohutnými stěnami hradu. V horsším případě si zalezete do hrobu na hřbitově a v režimu pro nováčky můžete zůstat i v horách. Kdekoliv jinde vás ovšem slunce spálí na prach a z pracně nabytých bodů nebude vůbec nic.
Když se přiblíží konec hry a s ním první paprsky slunce, už musíte být bezpečně ukryti za mohutnými stěnami hradu. V horším případě si zalezete do hrobu na hřbitově a v režimu pro nováčky můžete zůstat i v horách. Kdekoliv jinde vás ovšem slunce spálí na prach a z pracně nabytých bodů nebude vůbec nic.

Co se mi na hře Noc upírů líbí?

• Grafika. Je opravdu velmi hezká, originální, zábavná a dokonale spjata s tématem. Upírské téma vnímáte od posledního žetonu, přes karty lovu až po herní desku. Od prvního okamžiku, kdy vyjde měsíc a upíři vyrazí z hradu, navíc cítíte drobný, ale stálý časový tlak. Každý z upírů musí zvažovat, zda opravdu celý herní plán proběhne sprintem až k bludišti, kde si utrhne jedinečnou růži a zase bude muset běžet zpět. Nebo se bude pouze potloukat v podhradí a snažit se plnit úkoly, ale zase riskovat setkání se svou konkurencí. Největší boj nastane v posledních kolech, kdy bude měsíc mizet a hrad bude pořád tak proklatě daleko. Tento prvek rozhodně významně přispívá k zábavnosti hry.
  • Relativní pravidlová snadnost. Ve svém tahu prostě vyložíte dobrané karty (a případně vyhodnotíte jejich efekty), a poté už pouze zvažujete, kolik bodů rychlosti utratíte na pohyb své postavy a kolik vám zůstane na lov. Navíc, když se rozhodnete pro lov, co si zvolíte? Člověka, který vám přinese hodně vítězných bodů krve a nebo pomocníka, či schopnost? Všechny tyto věci potřebujete, dokáže vám to zamotat hlavu a přitom nemusíte řešit rovnice hodné atomových inženýrů.
  • Propojení konceptu budování balíčků s pohybem po hrací ploše přidává do hry skvělou další vrstvu strategie a jak už jsem řekl, téma s touto mechanikou funguje skvěle. Na jednu stranu potřebujete mít velký balíček plný těch nejlepších bodových karet, což je princip deckbuildingu. Na druhou stranu štíhlý, protože karty s hodně body vám poskytnou minimální schopnost se pohnout. To lavírování a optimalizace je velmi příjemná.
  • V neposlední řadě celkové provedení karet, herní desky, žetonů a dřevěných komponentů s kvalitním insertem v krabici, díky kterému hru rychle vyložíte na stůl a na konci hry během chvíle uklidíte.

Co se mi na hře Noc upírů trošku vadí?

• Na prvním míste bych jmenoval pravidla. Mají osm stran plných ilustrací a vysvětlujícího textu v rámečcích. Je to efektivní a výstižné, bez vedlejších nebo přídavných textů, ale zdá se, že snaha ušetřit místo stála pravidla jejich přehlednost. V některých okamžicích je text tak stručný, až je nutné pro pochopení pochopení prohlížet doprovodné ilustrace. Některé situace nejsou v pravidlech vůbec rozepsány a musíte si je domyslet sami. Jeden příklad za všechny. Jak jsme si už popsali výše, ve hře najdete různé typy karet lovu a v nich existují 4 typy karet lidí. Ale to se u popisu druhu karet vůbec nedozvíte! Ani jejich seznam, o symbolech ani nemluvím. Přitom je to velmi důležité, protože s tím počítají karty úkolů.
  • Růže a celá ta filosofie muset běžet na druhou stranu herního plánu a přitom riskovat, že se nedokážete vrátit včas. Ony vám sice přinášejí jeden nebo dva body za kolo v závislosti na tom, kterou růži získáte, ale i tak si myslím, že je to příliš malý benefit. Když nad tím přemýšlím, body, které růže generují, se dají snadno vykompenzovat ulovením několika vysoce bodovaných lidí. Na toto může mít každý různý pohled a možná, že jsem neodhadl jejich význam, ale zdálo se, že hráči, kteří šli pro růže, měli velký problém dostat se až do bludiště, a především také se vrátit zpět a ještě ulovit dostatečný počet vítězných bodů.
  • Co mi obecně vadí ve hrách, jsou pravidlové výjimky, a v Noci upírů jich nenajdete málo. Některé jsou pravidlové, některé vychází z karet atd. Asi nejvíce mi vadila ta, kdy za člověka dostanete jiné množství bodů v horách, jiné v nížině a jiné v lese. Aby toho nebylo málo, na lodi nemůžete lovit vůbec. Velmi často se na tyto věci zapomíná – výjimky obecně hrám moc nepomáhají a to platí i v tomto případě.
  • Ještě se vrátíme ke grafice a především k herní desce. Nenazýval bych to chybou, spíše bych to považovat za promrhaný potenciál. To, že mapy pro oba herní módy se nacházejí na různých stranách herní desky, považuji za zbytečné a šlo to vyřešit daleko jednodušeji. Na první pohled od sebe mapu pro režim veteránů a nováčků nerozpoznáte (kromě několika napsaných bodů u políček v horách), tudíž mohly být společné a druhá strana mohla být využita pro druhou mapu – třeba pro hru v menším počtu hráčů.
  • Tím jsme se dostali k mé další drobné výtce. Noc upírů funguje i ve dvou hráčích, ale ve více hráčích je hra mnohem lepší. Přestože interakce mezi hráči není příliš velká, je důležité bojovat o pozici na cestě – pokud zastavíte na políčku s jiným hráčem, můžete posunout jeho žeton vámi požadovaným směrem. Protože dřívější návrat do hradu vede k získání více bodů, může posunutí žetonu soupeře znamenat rozdíl mezi výhrou a prohrou. Důležité je také vaše umístění vzhledem k hradu, protože hráč, který je nejdále od hradu, hraje v každém tahu jako první. Karty mohou ovlivnit i interakci hráčů. Pokud například máte ve své herní oblasti kartu Trkače, získáváte navíc vítězné body a „trknutý“ soupeř musí odhodit některou ze svých trvalých kartu pokaždé, když na něj narazíte. Pokud máte pouze jednoho soupeře, tyto aspekty se projevují mnohem méně, než když máte soupeřů pět – zejména v posledních několika tazích, kdy se všichni tlačí na cestě vedoucí horami.
  • Poslední výtku berte spíše jako okrajovou a vede spíše k zamyšlení. Jedná se o mechaniku pozření. Znamená to tedy, že když pozřete člověka ze svého balíčku, tak ostatní lidé, které jste ulovili, nejsou potravou? Sbíráte je a ženete zpět do hradu coby „živé konzervy“? Nebo naopak pijete jejich krev a necháváte někde je necháte ležet, i když je máte v balíčku? Pokud je vlečete s sebou, nedává smysl, že by se mohli s vámi mohli proměňovat v mlhu a využívat upíří rychlost k přesunu z místa na místo. Pokud pijete jejich krev, pak jste je nepozřeli? Ale jak říkám, to je už spíše trošku filozofování z mé strany, které není nutné brát příliš vážně.

Závěrečné hodnocení hry Noc Upírů – 3 otázky a 3 odpovědi

Jak hodnotím hru Noc upírů v převodu na BBG hodnocení?

Základním benefitem hry je její grafika a téma, díky kterému máte pocit, že se stáváte upírem na cestě za svou kořistí. Navíc se jedná se o snadnou, příjemnou a plynulou hru v kvalitním provedení a ode mě získává hodnocení 7,5 z 10. Jednotlivé tahy mezi hráči probíhají rychle a snadno, nicméně ve více lidech se má hra trošku tendence natahovat. Na rozdíl od mnoha deckbuildingů se zde nesoustředíte na to, abyste z balíčku vytvořili co nejlepší stroj na generování bodů, ale musíte lavírovat mezi počtem vítězných bodů, které vám přináší karty lidí, a počtem bodů rychlosti, které vám poskytnou pomocníci. Jak jsme si popsali, ve hře se najdou i určitá negativa, přesto si  ji velmi rád zahraju.

Koupil bych si hru Noc upírů, pokud bych ji nedostal k recenzi zdarma?

Když jsem si dělal drobnou anylýzu trhu, zjistil jsem, že hru Noc upírů koupíte v e-shopech od 900 Kč a dle mého je to adekvátní cena za hru daného rozsahu. Za uvedenou cenu bych si ji koupil a doporučil její nákup i ostatním. Má kvalitní provedení, naprosto úžasnou grafiku, což už jsme si řekli několikrát, a velmi kvalitní plastový insert, který vám usnadní její přípravu a často nebývá ani u dražších her.

Zůstane tato hra u mě doma?

Ano, nechám si ji doma. Líbí se mi téma, líbí se mi grafika a také herní mechaniky. Dokonce tajně doufám, že by mohlo vyjít avizované rozšíření, které by mohlo některé stávající nedostatky vyřešit. Jediný problém máme momentálně s optimálním počtem hráčů, protože ve dvou lidech si hru Noc upírů sice zahrajete, ale příliš neužijete a dcera je na tuto hru ještě příliš malá. Nicméně, hra bude doma čekat na okamžik, kdy se nás sejde trošku více, abychom si užili slušnou porci zábavy, a také na to, až dcera doroste. Pak si pravidelně dáme strašidelnou Noc upírů a pozřeme nejednoho neštastníka.