Počet hráčů: 1 - 5
Herní svět: Sci-fi, Horror
Herní kategorie: desková hra, kooperativní
Autoři: Adam Kwapiński

Houby, spóry a jiné potvory

Autor: Lucies | 5.6.2023 | 3

Vypadá to, že pro tentokrát jsme v bezpečí. Po útocích vetřelců a temnolovců je všude klid. Nic se neděje. Tedy alespoň na první pohled. Zdi, místnosti a servisní chodby výzkumné základny ale cosi nenápadně prorůstá. Snad je to nějaká houba. Ale houby přece nejsou nijak zvlášť nebezpečné… Nebo ne?

Spolu se samostatně hratelným pokračováním hry Nemesis, Nemesis: Lockdown, vydal Mindok také rozšíření pro tuto hru s názvem Chytridi a doplňky. Stejně jako původní hra je i rozšíření určeno pro 1–5 hráčů od 12 let. Jedna partie hry by poté měla být podle výrobce o něco kratší než u základní hry, konkrétně 120 minut.

Rozšíření Chytridi a doplňky přináší do hry zcela novou rasu, se kterou se budete muset na výzkumné základě potýkat. Tou jsou Chytridi, vysoce vyspělí houbovití nepřátelé, kteří se velmi jednoduše a nenápadně šíří po okolí. Kromě nové rasy v rozšíření najdete také celou řadu herního materiálu, který slouží pro vylepšení hry Nemesis: Lockdown nebo pro umožnění propojení jednotlivých rozšíření k Nemesis právě s Nemesis: Lockdown.

Co je součástí rozšíření Nemesis: Lockdown – Chytridi a doplňky?

Vzhledem k tomu, že toto rozšíření v sobě kombinuje mnoho různých komponentů, určitě nebude na škodu stručně představit, co v krabici vlastně najdete. Na to, že je krabice poměrně malá, je toho opravdu hodně. Pro začátek se určitě sluší zmínit, že všechny komponenty jsou ve stejném stylu a stejně kvalitní jako u původní hry Nemesis a u Nemesis: Lockdown. Stejně tak insert je skvělý a díky němu si vše přehledně uložíte do krabice, aby se vám jednotlivé komponenty nepomíchaly.

Privátní: Insert Chytridi a doplňky.jpg
Insert Chytridi a doplňky

Nejvýznamnější součástí rozšíření je především nová rasa Chytridů a komponenty, které s ní souvisí. Jako u všech ras pro Nemesis se i v tomto případě můžete těšit na kvalitní plastové figurky nepřátel. V tomto případě jich ve hře najdete celkem dvanáct: 8 hadovců, 3 sírovce a 1 mrchomůru. Kromě toho rozšíření obsahuje karty událostí Chytridů, karty útoku Chytridů, slabiny Chytridů a přehledové karty. Součástí jsou také kartonové žetony Chytridů, panel laboratoře Chytridů a panel mrchomůry. Navíc hra obsahuje další plastové komponenty, které zatím u žádné jiné rasy nebyly. Těmi jsou zelené a fialové kostičky rozprašovačů, žetony spór a žetony mycelií.

Privátní: Ukázka obsahu rozšíření Chytridi a doplňky.jpg
Ukázka obsahu rozšíření Chytridi a doplňky

Kromě Chytridů je v rozšíření ale ještě množství dalšího materiálu. Za zmínku stojí především plastové modely, které mohou ve hře Nemesis: Lockdown (popřípadě i základní Nemesis) nahradit některé kartonové komponenty. Krásně jsou provedené především dveře, které mají navíc systém, díky kterému je možné je rozbít. Kromě dveří jsou ve hře také modely hlavní brány, roveru a figurka začínajícího hráče.

Privátní: Plastové dveře, brána a rover.jpg
Plastové dveře, brána a rover

Zbývající herní materiál se bude hodit jen těm hráčům, kteří již mají některé z dalších rozšíření Nemesis a rádi by je kombinovali se hrou Nemesis: Lockdown. Konkrétně jde o Karnomorfy, Psychonauty a Aftermath. Rozšíření tak obsahuje veškerý herní materiál, který potřebujete pro použití těchto rozšíření pro hru s Nemesis: Lockdown – např. karty událostí, přehledové karty, akční karty pro postavy z rozšíření Aftermath a některé speciální předměty.

Jak se hraje hra s Chytridy?

To, jak se hraje samotná hra Nemesis: Lockdown, je popsáno v této recenzi. Tady se budu zaměřovat jen na rozdíly mezi hrou Nemesis: Lockdown s Temnolovci a Chytridy z tohoto rozšíření. Hra se liší především v tom, že Chytridi se nenápadně a postupně šíří celou základnou. Zpočátku je tak hra mnohem méně konfliktní a na větší bojovou akci dochází až ke konci partie.

Vždy, když ve hře vstupujete do nové místnosti, dochází k umístění žetonu spór do sousedící místnosti. Žetony spór se mohou postupně přeměnit na rozprašovače. Žetony spór lze zlikvidovat pomocí ohně, s rozprašovači můžete klasicky bojovat (přestože v místnosti s nimi nejste v boji). Mycelia již nelze nijak odstranit. Devět mycelií zároveň značí zamoření základny a neúspěšný konec hry.

Rasa Chytridů

Ve fázi události navíc kromě vyhodnocení samotné události dochází k šíření Chytridů. Jde zejména o rozšíření spór z již přítomných rozprašovačů a mycelií, někdy dojde také k vylepšení rozprašovače, popřípadě k jejich změně na mycelia. Všechny figurky hadovců a mrchomůra jsou na začátku hry umístěny na panel mrchomůry. Počet odebraných hadovců z tohoto panelu (tedy počet hadovců ve hře, popřípadě zabitých hadovců), udává, kolik životů má mrchomůra. Čím větší množství hadovců se vám tedy podaří do hry dostat (popřípadě je odstranit), tím větší je šance, že dokážete porazit mrchomůru.

Jinak Chytridi fungují podobně jako jakákoliv jiná rasa vetřelců. Můžete s nimi bojovat, vyvolat je žetony hluku nebo pomocí evoluce. Liší se především v šíření pomocí spór, rozprašovačů a mycelii a také ve specifickém fungování panelu mrchomůry.

Privátní: Karty událostí chytridů.jpg
Karty událostí Chytridů

Rozdíly mezi hrami a rozšířeními

Rozšíření samotné přináší do hry velkou možnost kombinovatelnosti s dalšími hrami a rozšířeními ze série Nemesis. Rasu Chytridů můžete využít pro hru s Nemesis: Lockdown i se základní hrou. Chytridi sice byli původně navrženi jako rozšíření pro Lockdown, ale i v pravidlech najdete samostatnou sekci, která upravuje některé události tak, aby bylo možné hrát toto rozšíření v kombinaci se základní hrou Nemesis. I Chytridi občas odkazují na systém elektřiny, stejně jako Lockdown, při základní hře je tedy potřeba tento efekt ignorovat.

Možná uvažujete také o tom, které rozšíření pořídit. Důležité je zmínit, že pokud máte doma Nemesis: Lockdown, jediné rozšíření, které je pro hru přímo vyrobeno, jsou právě Chytridi. V kombinaci s touto hrou tedy nejlépe fungují ti. Nemesis: Lockdown sice můžete hrát i s Karnomorfy nebo Psychonauty, ale je třeba počítat s tím, že v takvém případě je stejně potřeba zakoupit Chytridy, protože ti obsahují komponenty potřebné na propojení rozšíření z původní Nemesis právě s Lockdownem.

Rasa Chytridů se také chová nejodlišněji od všech ostatních ras. Pokud tedy chcete svou Nemesis ozvláštnit a vyzkoušet něco úplně jiného, mohou být Chytridi správnou volbou. Počítejte však s tím, že Chytridi přináší do hry mnohem menší množství bojů a konfrontace, naopak jsou spíše jakýmsi bojem s časem, který při hře s tímto rozšířením ubývá velmi rychle.

Privátní: Rozehraná partie Nemesis Lockdown s chytridy.jpg
Rozehraná partie Nemesis Lockdown s Chytridy

Dojmy z odehraných partií

Jak se nám tedy s Chytridy hrálo? Už při první partii jsme zjistili, že fungují úplně jinak než ostatní rasy v Nemesis. Především od hráčů vyžadují mnohem větší manipulaci se hrou a vetřelci i mimo samotný tah hráče. Mluvím především o častém rozšiřování spór, posilování rozprašovačů a objevování mycelií. Každá nová událost tak spouští chvíli, kdy je potřeba hledat čísla jednotlivých místností, přemýšlet, kam se spóry rozšíří jako první, a tak podobně. Tento fakt trošičku narušuje herní atmosféru, protože se uprostřed boje o přežití uprostřed základny musíte najednou odtrhnout a začít rozšiřovat spóry.

Na druhou stranu Chytridi přinášejí do hry zcela nový princip. Na rozdíl od ostatních ras se problém s nimi dá jen obtížně vyřešit bojem nebo likvidací jednotlivých spór nebo rozprašovačů. Ve výsledku se mi tak zdálo, že jediným způsobem, jak ve hře zvítězit, je být velmi rychlý. Celá hra je tak trochu závod s časem, v němž je potřeba svůj úkol splnit velmi rychle, protože devět mycelií se na herním plánu nakonec stejně pravděpodobně objeví. Ze začátku hry se sice zdánlivě  skoro nic neděje a vy se bez obav můžete pohybovat po herním plánu, ale s postupujícími koly dochází k stále rychlejšímu a rychlejšímu šíření Chytridů.

Setkání s mrchomůrou

V kombinaci s Lockdownem je hra s Chytridy také o něco lehčí než s původní rasou Temnolovců. Vaší hlavní výhodou v takovém případě jsou požáry, které likvidují spóry a rozprašovače. V normální Nemesis jsou požáry velký problém, kterého se chcete co nejrychleji zbavit. V Lockdownu se ale dá poměrně snadno získat skafandr, díky němuž jste vůči požárům imunní a lze je využít ve svůj vlastní prospěch.

Stejně jako u všech dalších her ze série Nemesis se mi i u Chytridů líbí veškeré komponenty. Mám k nim jedinou výtku. Kostičky rozprašovačů se postupně vylepšují otáčením na různé úrovně, bohužel označení těchto úrovní na kostičkách je poměrně špatně vidět a častokrát tedy během hry nemáte úplně představu, s jak silným rozprašovačem to vlastně stojíte v místnosti.

Panel Chytridů

Rozšíření toho ale poskytuje mnohem více než jen rasu Chytridů. Já osobně bych se přikláněla spíše k tomu, aby byly herní komponenty pro Karnomorfy, Psychonauty a Aftermath zvlášť. Pokud si někdo chce zahrát Nemesis: Lockdown s Karnomorfy, je trochu zbytečné, aby si musel kupovat celé rozšíření Chytridi a doplňky v případě, že s rasou Chytridů vůbec hrát nechce.

Celkové zhodnocení

Na hře s rasou Chytridů se mi líbí především to, že je úplně jiná než s ostatními rasami. Hra také podstatně rychleji odsýpá, protože hráči nemají čas a musí se tedy za svým cílem hnát poměrně rychle. Chytridi výborně fungují v kombinaci s Nemesis: Lockdown, pro hru se základní Nemesis je sice lze využít, ale primárně bych je k této hře nekupovala.

Určitě je potřeba ocenit také krásné komponenty, zejména figurky. Skvělé jsou také doplňky k základním hře – plastové dveře, bránu i rover pravidelně používáme a ve hře nám zcela nahradily původní kartonové žetony. Naopak komponenty pro hru s jinými rozšířeními by nutně nemusely být součástí tohoto balení a bylo by lepší, kdyby byla možná jejich koupě zvlášť.

Když se nechce číst celou recenzi…

+ Hra s Chytridy úplně jiná než s ostatními rasami

+ Krásné plastové dveře, brána a rover