Herní svět: Sci-fi, Horror
Herní kategorie: desková hra, kooperativní
Čeština: vydání ohlášeno
Autoři: Adam Kwapiński

Vetřelci z Nemesis se vrací. Tentokrát ale v jiné podobě…

Autor: Lucies | 31.5.2023 | 9

Výzkumná základna, planeta Mars. Přeživší z lodi Nemesis jsou zavření na výzkumné základně, kde se místní personál pokouší zjistit více o neznámých vetřelcích, kteří je ve vesmíru napadli. Zdá se ale, že se jim nedaří uniknout ani tady, brzy se totiž na základně objevují stvůry a je na ní uvalen lockdown. Ti, co přežili, se musí pokusit zachránit si svou kůži a zároveň splnit náročný úkol. Všechno se ale začíná komplikovat – na základně vypadává elektřina, nákladní kapsle se postupně odpalují a přesun po povrchu Marsu se zdá být příliš náročný. Ale jiná možnost, než se pokusit o úspěch, neexistuje. Přežijete?

Nová hra Nemesis: Lockdown navazuje na jednu z nejoblíbenějších atmosférických her vůbec, Nemesis. Lockdown je novým samostatně hratelným pokračováním, které lze s původní hrou a několika rozšířeními kombinovat různými způsoby. Jste připravení na pořádnou hororovou jízdu?

Hra je určena pro 1–5 hráčů od 12 let a jedna partie vám zabere okolo 180 minut. Nemesis: Lockdown nabízí několik variant hry, vyzkoušet můžete klasickou semi-kooperativní variantu, alternativou je sólová či plně kooperativní hra. Ve hře můžete také využít postavy nebo vetřelce z původní hry Nemesis. Hra je různě kombinovatelná i s dalšími dostupnými rozšířeními (pro některé je potřeba dokoupit rozšíření Chytridi a doplňky) a navíc má dvě herní mapy.

Hra za trosečnici

Komponenty a obsah krabice

Pojďme začít od veškerých komponentů, kterých je ve hře Nemesis: Lockdown požehnaně. Kdo někdy držel v ruce krabici Nemesis, ví, že je opravdu nabušená a také pěkně velká a těžká. Totéž platí o Nemesis: Lockdown, balení je možná dokonce ještě větší než u základní hry. Lockdown je vyroben ve stejném stylu jako původní Nemesis, takže všechny komponenty jsou velmi kvalitní a hezky zpracované.

Každý milovník deskových her bude nadšený především z krásných plastových figurek. V Lockdownu najdete šest figurek postav a poté figurky temnolovců v různých fázích vývoje – od maličkých larev až po velkolepou královnu. Celkem je ve hře dokonce 26 kvalitních figurek.

Privátní: Laboratoř s figurkami temnolovců.jpg
Laboratoř s figurkami temnolovců

I ostatní komponenty pěkně budují atmosféru hry. Za zmínku stojí zejména velký oboustranný herní plán v temných barvách. Oproti klasické Nemesis ve hře najdete navíc dvě světle modré kostky, destičku výtahu a roveru, hlavní bránu a spoustu menších komponentů a žetonků. Pokud byste ve hře chtěli mít ještě více plastového herního materiálu, rozšíření Chytridi a doplňky do hry přináší také plastové dveře, bránu do bunkru a rover.

Privátní: Základní verze herního plánu.jpg
Základní verze herního plánu
Privátní: Pokročilá verze herního plánu.jpg
Pokročilá verze herního plánu

Pochválit bychom měli také kvalitní insert, do kterého se krásně vejde všechno, co ke hraní budete potřebovat. Vzhledem k většímu množství herního materiálu má insert dokonce čtyři patra. Vyskládat je na sebe do krabice správně je někdy takový malý hlavolam.

Privátní: Insert s komponenty uvnitř.jpg
Insert s komponenty uvnitř

Obsah a srozumitelnost pravidel

Na první pohled jsou pravidla opravdu rozsáhlá a některé hráče může 32 velkých stránek popsaných hustým písmem vyděsit. Ve skutečnosti je hra vysvětlena velmi srozumitelně a jasně. V případě, že (stejně jako autorka této recenze) znáte pravidla Nemesis, brzy zjistíte, že se Lockdown v základních mechanismech liší jen velmi málo. Z tohoto důvodu autoři do pravidel přidali červenou linku, která označuje všechna nová pravidla, která potřebuje ostřílený hráč Nemesis znát.

Pravidla jsou tak vhodná i pro ty, kteří nemají se hrou Nemesis žádnou zkušenost, ale zároveň budou vyhovovat i hráčům, kteří mají již většinu základních pravidel nastudovanou. Jediné, co se mi na pravidlech zdálo trochu méně srozumitelné, byly informace ohledně hry s druhou stranou herního plánu. Nakonec jsme se ale dozvěděli vše, co jsme pro hru s touto stranou herního plánu potřebovali.

Privátní: Připravená neprozkoumaná základna.jpg
Připravená neprozkoumaná základna

Jak se hra hraje?

I když se to podle tloušťky pravidel nezdá, základní herní mechanismy v Nemesis: Lockdown jsou vlastně úplně jednoduché. Každý hráč se stane jednou z postav – bud přeživším z Nemesis, nebo zaměstnancem výzkumné základny – a dostane dva úkoly ke splnění, ze kterých si v pozdější fázi hry jeden vybere. Vyhrát může jen ten, kdo splní svůj úkol a zároveň se mu podaří přežít. To ale nebude tak jednoduché.

Hráči jsou vybaveni sadou hracích karet, které jim umožňují provádět různé základní nebo speciální akce. Jednotliví hráči se střídají po dvou tazích, než všichni pasují, a poté se spouští fáze přesunu k dalšímu hernímu kolu. Těch je ve hře maximálně 15. Na začátku hry je prakticky celá základna neobjevená a postavy objevují jednotlivé místnosti. S každým postupem je ale potřeba provést hod na hluk, který může způsobit, že se k vám připojí nevítaný temnolovec a potom začíná boj na život a na smrt.

Privátní: Některé předměty ve hře.jpg
Některé předměty ve hře

Během vašeho pohybu na základně v jejích jednotlivých částech také dochází k výpadkům proudu, které způsobují nepříjemnou tmu. A ve tmě je těžší pohybovat se neslyšně, stejně jako bojovat s temnolovci. Pokud se vám podaří splnit svůj úkol, cest k přežití (a tím pádem i k vítězství) je hned několik. Můžete se pokusit odpálit pomocí některé z nákladních kapslí (bohužel nikdo neví, kdy dojde k odpálení které z nich), alternativou je zamknout se v izolační komoře, případně vyrazit na povrch Marsu, obléct skafandr nebo naskočit do roveru a pokusit se dostat do bunkru.

Možná si myslíte, že máte vyhráno. Protože je ale na základě lockdown, přežít a splnit úkol tentokrát nestačí. Je také důležité vědět, jaký terminační rozkaz byl na základnu uvalen. Někdy si totiž vedení přeje, aby zemřeli všichni, kteří mají hodně znalostí, nebo naopak ti, kteří se zamkli v izolační komoře. V průběhu hry si tak musíte dát pozor i na terminační rozkazy, pokusit se zjistit, jakým se aktuální situace řídí, a splňovat jeho podmínky.

Privátní: Kostky a terminační rozkazy.jpg
Kostky a terminační rozkazy

I když ve hře činíte mnoho herních rozhodnutí, řadu situací ovlivní náhoda. Často házíte kostkami a smůla umí ve hře být opravdu neúprosná. Zatímco někdy jde všechno tak nějak podle plánu, při jiné partii se vám může stát, že vás hra bude drtit už od začátku a ani šikovnější hráč s tím nic neudělá. Ale i to patří k velkolepé atmosféře celého příběhu. Hra tak nebude vyhovovat hráčům, kteří preferují hry, kde rozhoduje strategie a náhoda má minimální vliv na vývoj partie.

Jak se hra liší od Nemesis?

Pro všechny hráče, kteří mají doma Nemesis, bude určitě nejdůležitější informací to, jak se Lockdown od původní Nemesis liší a jestli se vyplatí jeho koupě. Pro začátek je důležité říct, že Nemesis: Lockdown skvěle funguje jako samostatná hra a není nutné mít před její koupí základní Nemesis.

Jak je vidět výše, mnoho pravidel je pro obě hry identické. Lockdown přináší nový příběh, komplikovanější pravidla a také alespoň podle mého názoru náročnější herní partii. V čem konkrétně se tedy Lockdown liší od původní Nemesis?

Dostupné postavy

Velmi důležitým prvkem je elektřina, jejíž dostupnost napříč základnou se různě mění a může velmi výrazně ovlivnit vaše akce. V závislosti na dostupnosti světla v oblasti, kde se nacházíte, se liší síla útoků temnolovců, náročnost odstraňování žetonů hluku i důsledky událostí. Bez elektřiny také nejezdí výtah, který může výrazně usnadnit pohyb po základně. Tam, kde je elektřina a zároveň počítač, lze také využívat speciální IT akce společné pro všechny hráče.

Karty IT akcí

Zajímavá je také možnost opuštění základny a pohybu po povrchu Marsu. Pro tuto oblast platí zcela nová pravidla, má vlastní karty událostí a můžete se zde setkat s novými problémy. Jiné jsou také možnosti úniku na konci hry. Uzamknutí se v izolaci nejvíce připomíná hibernaci z původní Nemesis. Nákladní kapsle fungují podobně jako únikové moduly, ale v určitých fázích hry dochází k odpálení specifických kapslí. Před tím, než se do ní tedy rozhodnete nastoupit, musíte se pokusit zjistit, která kapsle se bude odpalovat, abyste si sami ještě neublížili. Zcela novou variantou je potom únik do bunkru na povrchu Marsu.

Privátní: Karty planety Mars.jpg
Karty planety Mars

Hra se liší také v dostupnosti informací ohledně slabin temnolovců. Již do začátku hry je objevena jedna ze slabin temnolovců, o které budete dopředu vědět. Každý hráč má také možnost získávat o vetřelcích různými způsoby určité množství znalostí, které mu později dovolují využívat slabiny vetřelce nebo provést lépe některé akce.

Asi není potřeba zmiňovat, že celá rasa temnolovců funguje jinak než vetřelci v původní hře, takže mají své vlastní slabiny, události i útoky. I karty předmětů a úkolů jsou zčásti nové. Určitě se tak nemusíte bát, že by byla hra velmi podobná, některé prvky sice stejné má, ale pro všechny milovníky Nemesis bude skvělou variantou, jak hru kombinovat a zároveň si do ní přidat nové prvky.

Privátní: Karty útoků temnolovců.jpg
Karty útoků temnolovců

Nemesis, nebo Nemesis: Lockdown?

A která hra je tedy lepší? Odpověď na tuto otázku je náročná. Původní Nemesis je skvělá, výborně sedne i začínajícím hráčům a pravidla jsou v ní jednodušší. Já sama, kdybych si měla nechat jen jednu z her, vybrala bych si Nemesis: Lockdown.

Nemesis: Lockdown je podstatně náročnější a dosažení vítězství je ještě vzdálenější. Výhry v Lockdownu dosáhnete možná v jednom z deseti případů, ale právě to dodává hře skvělou atmosféru, díky které mám chuť hru hrát znovu a znovu. I postavy v Lockdownu mi přijdou komplexnější a za každou se většinou hraje specifickým způsobem. Super je také možnost hrát za posádku lodi, ale i za přeživšího z Nemesis. Ve hře navíc můžete použít i postavy z původní hry, stejně jako vetřelce. Variabilita je tedy prakticky neomezená.

Jako menší nevýhodu pro některé hráče vnímám to, že jednotlivé partie jsou v Lockdownu o něco delší. I původní Nemesis je ve více hráčích poměrně dlouhá, takže Lockdown může být pro ty s omezeným časem už prakticky neodehratelný. Zklamáním pro mě je také množství dostupných úkolů. V Lockdownu je podstatně menší množství úkolů pro dva hráče než v základní hráče, a právě hru ve dvou hrajeme velmi často.

Karty událostí

Zdá se mi, že Lockdown vychytal i některé nedostatky základní hry Nemesis. Mimo jiné mě také více baví hra za temnolovce než za původní vetřelce. Přijde mi, že náhoda zde hraje o něco menší roli, protože u temnolovců můžete více ovlivnit jejich útoky pomocí světla v místnostech, kde právě stojíte, ale to může být jen subjektivní pocit. Z praktických věcí lze určitě ocenit přidání počítadel zranění vetřelců.

Nemesis: Lockdown bych doporučila i hráčům, kteří nemají se základní Nemesis žádnou zkušenost a chtějí si jednu z her pořídit. Mít doma obě hry se podle mě vyplatí jen těm, kteří jsou do původní Nemesis opravdu zapálení a hrají ji často. Pokud ale jste takovými hráči, investice do Lockdownu nebudete litovat.

Destičky místností

Celkové zhodnocení

Jaký je tedy celkový dojem z Nemesis: Lockdown? Výborný! Lockdown funguje skvěle, dělá čest původní hře a v mnohém ji dokonce překonává. Z původní hry si bere to nejlepší, nesnaží se ji přehnaně a za každou cenu měnit, ale zároveň přináší nové prvky a herní varianty.

Líbí se mi také možnost mnoha způsoby kombinovat hru s rozšířeními a základní hrou Nemesis. Lockdown je navíc nesmírně atmosférický – za mě ještě více než původní hra. Ve výsledku vlastně tolik nezáleží na tom, jestli hru vyhrajete, nebo ne, budete si totiž na konci partie odnášet skvělý zážitek ze samotné hry a příběhu, který na herní desce vznikl.

Někomu se může Lockdown zdát až příliš komplikovaný, protože do hry přináší celou řadu nových prvků, ale pokud se těšíte na pořádnou epickou partii na několik hodin, dostanete přesně to. Náhoda je někdy ve hře neúprosná a občas prostě nemáte šanci. Velmi příjemná je také semi-kooperativnost hry. Díky tomu, že nevíte, kteří hráči se vám doopravdy snaží pomocí a kteří vám ve skutečnosti jdou po krku, je napětí v podstatě hmatatelné a prožitky velmi intenzivní. Pokud zrada není nic pro vás, můžete si vybrat i kooperativní verzi hry a pokusit se temnolovce porazit společně s ostatními. Fajn je i sólová varianta hry, funguje dobře, akorát přijdete o potěšení sdílet příběh s dalšími hráči.

Opomenout bychom neměli ani krásné a velmi kvalitní komponenty, které udělají radost každému nadšenci do deskových her. V podstatě se také nemusíte starat o insert, ten dodaný spolu se hrou je dostatečně kvalitní a funkční. Jakékoliv nevýhody hry jsou spjaté i s výhodami: pro některé hráče může být herní doba příliš dlouhá, po rozložení na stůl je hra opravdu obrovská a krabice neuvěřitelně těžká. Ocenili bychom i větší množství úkolů pro dva hráče, ale to je jen malý šrám na výborné hře.

Jak původní Nemesis, tak Nemesis: Lockdown patří mezi ty nejlepší hry, které se mi kdy dostaly na stůl. Věřím, že hra bude bavit každého, kdo má rád základní hru. Užijí si ji i noví hráči, kteří mají možnost hrát rovnou vylepšenou verzi. Nejlepší je ale samozřejmě možnost vyzkoušet si obě dvě hry, protože každá má něco do sebe.

Když se nechce číst celou recenzi…

+ Volně navazuje na původní Nemesis

+ Skvělá atmosféra