Mombasa - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 150 min
Herní svět: Období kolonizace
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Albi - logo
Autoři: Alexander Pfister
Rok vydání: 2015
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy?

Jaké to je? Někdo psal, že hodně komplexní. Díky za Vaše zkušenosti.
30.12.2015 18:43:48

První hra
Včera jsme zahráli poprvé. Hra je sice komplexní, ale zdá se býti na první zahrání takticky plochá. Uvidíme příště, ale přišlo nám, že je potřeba se soustředit na jednu společnost a v ní dosáhnout maxima.

9.2.2016 10:29:19

belsky
... takticky plochá mi po první hře připadá téměř /ne-li/ každá komplexní hra.

9.2.2016 10:45:26

komplexná, ale suchá
hra určite nie je takticky plochá, máš veľa možností na čo budeš hrať ( účtovné knihy, diamanty, akcie 4 spoločností..), samozrejme nesmieš žiadnu z týchto položiek nejako výrazne zanedbať.

je to veľmi komplexné euro, ale bohužiaľ asi aj najsuchšie čo som hral. Tá téma z toho nie je bohužiaľ cítiť ani keď sa snažíš čo to dá, je to fakt iba kopa čistých mechanizmov na jednej kope., ale na druhú stranu je to fakt HC hráčska záležitosť, ktorá stojí minimálne za vyskúšanie.

9.2.2016 11:06:12

když se snažíš
tak to téma tam je a funguje překvapivě dobře. Neubráním se srovnání s Zhan Gou, kde pro změnu to téma nenacházím já...

9.2.2016 11:48:00

Ani po první hře
mi Mombasa nepřišla plochá, hned v ní se nám stalo, že jsme měli na mapě v podstatě jen jednu společnost (od třech dalších byli max 3 domečky) a všichni jsme z ní měli spoustu bodů a za ostatní minimum, ale tím pádem o výherci rozhodovali jiné bodovací mechanismy a to už byl oříšek... Herní principy podle mě téma vystihují poměrně uspokojivě nebo minimálně tak, že s nimi nejsem nespokojen.

9.2.2016 11:57:53

podobné ...
Je to herně k něčemu podobné?

28.8.2016 17:09:45

dojmy
Já jsem dlouho váhal a nakonec koupil. Jsem spokojen. Je to komplexní eurovka a obsahuje několik originálních mechanismů, které neznám z jiných her. Například už od začátku je důležité na jakou hromádku odkládáš použité akční karty. Taktických možností je docela dost a já se (alespoň zatím) nikdy při hře nenudil. Podobnost s jinými hrami nevidím, ale zase jsem jich tolik nehrál. Např. Marco Polo je o cestování, tady jde spíše o rozvíjení akciových společností a o to hlídat si u jakých společností máš kolik akcií a jakou mají cenu.

29.8.2016 09:14:14

dojmy
No jak už píše celyl, důležitost odkládání akčních karet na různé hromádky je opravdu zajímavý a dobrý mechanizmus, ale to je bohužel to jediné, co se mi na téhle hře líbí. Naopak je moc špatné to, že když se třeba rozhodnu jet na určitou společnost nebo společnosti a při hře ve 4 jedou protihráči na jiné, tak jsem prostě odrovnaný a bez šance. Takže vlastně to, jak se rozhodnu hru hrát určí to, jak se jí rozhodnou hrát ostatní. Pokud prostě zbytek jede na jiné společnosti, tak většina vždy jednotlivce převálcuje. Navíc je hra dle mě nevybalancována. Jsou tam prostě silnější a slabší věci a proč jet a dělat to co je slabší, když můžu jet na silnější. Takže pak z toho množství možností co hra nabízí už moc nezbude a mě Mombasa teda nebaví.

29.8.2016 10:29:20

nevyváženost
Tvrdit, že hra je nevyvážená je trochu troufalé. To bych si nedovolil ani po 20 hrách. Prostě jsi jenom neodhalil jiné možnosti, které budou určitě stejně silné jako expanze společnosti.

29.8.2016 10:50:21

..
Mě u té hry spíše nesedí její neprůhlednost. Je celkem 7 způsobů jak získat vítězné body a do poslední chvíle nevíš, kdo je ve skutečnosti tvým přímým konkurentem. Podobně jako ve ZhanGuo tak činíš drobná rozhodnutí, která mají velmi zásadní dopad na výsledek hry.

Ad nevyváženost: Poslední hru jsem byl o bod druhý, přestože jsem měl v posunech na stupnicích společností pouze 4, 2, 1 a 1 akcii; nicméně trochu souhlasím, protože některé desky se zejména v některých set-upech zdají být výrazně silnější než ostatní a pak je to opravdu tak. Proč bych hrál něco, co je slabší, když mohu hrát něco, co je silnější. Nicméně plán je variabilní, takže to zas až tolik nevadí...

29.8.2016 11:05:35

nevyváženost
no pokud 3 hráči jsou v jedné společnosti na nejvyšší a přednejvyšší pozici a postarají se, že na plánu je 3/4 domečku oné společnosti a hodí jim to tuším něco kolem 70-80 bodů, tak by mě zajímalo co má hrát ten čtvrtý, který nechtěl s davem a hrál si svou cestou, aby je bodově nějak dohnal. Hrál jsem Mombasu 2x a pokaždé to takhle vypadalo. Ano, může se stát, že si ze 4 hráčů každý vezme jednu primární společnost do které bude šlapat, ale to se stane možná v jedné ze 100 her. Pokud už začnou dva šlapat v jedné, tak se ze strachu přidá i třetí a pak musí i čtvrtý. Když ne, mají problém. Ale beru, že dvě hry jsou málo a je to spíš subjektivní dojem, ale zkrátka mě tahle hra nebaví. Takový Marco Polo je 1000x lepší eurovka.

29.8.2016 11:16:50

... ten čtvrtý
já kupříkladu nahrál 68 bodů na diamanty...

29.8.2016 11:30:22 | Upraveno autorem (porovnej)

Pelly
Jo, jenže to oni mají taky. Někdo v diamantech, někdo v knihách, někdo ještě v druhé společnosti aspoň 30-40 bodů. Nemají jen tu jednu jedinou společnost. Jenže ty máš jen ty diamanty, knihy společně s diamanty dostat taky k 70 bodům, to je utopie a ten rozdíl je právě ta společnost, kde ty paběrkuješ.

29.8.2016 12:05:05

nevyváženost
Pokud má nějaká společnost výrazně navrh, tak není problém kupovat její akcie, nebo se u ní pohnout dál na počítadle akcií. Pokud hraješ pouze na zboží, tak to ke konci hry není vůbec problém a ještě můžeš zboží využít na úředníka. A to rozšiřování dělali protihráti - ty pak jenom koupíš akcie a hurá. Do té doby sis něco nahrabal za diamanty nebo úředníka. Ty možnosti jak zvrátit hru jsou a je jich docela dost. Jo černá společnost dává + 3 klobouk, zdá se to hodně silný. Červená ti zase umožní prodat kartu a získat 10 zlaťáků = 10 bodů.

29.8.2016 12:08:33

re
sky: jo a proto jsem byl o bod druhý... Mluvíš nesmysly, nejprve si to zahraj víc než dvakrát... Dobře řeku to jinak - 68 bodů za diamanty a celkem 161 bodů, ty "nemělnicjinýho"...

celyl: +2 čepice nahradí +1 čepici - jen tak na okraj ;-) abys to nehrál špatně...

29.8.2016 12:15:08 | Upraveno autorem (porovnej)

2 klobouky a ne 3
To Celyl: Mombasa (cerna) dava jen 2 klobouky.

Viz pravidla (dokonce oznaceno jako dulezite):
Důležité: Jestliže se vám podaří odemknout druhý speciální bonus na stupnici, máte právo využít BUĎ druhý, NEBO první speciální bonus na této stupnici, ale nikdy nesmíte využít oba najednou. V případě trvalých bonusů to znamená, že první a druhý bonus na téže stupnici se nikdy nesčítají. V případě bonusových políček navíc to znamená, že v každém kole smíte použít jen jedno bonusové políčko na téže stupnici. Máte-li tedy jednu svou bonusovou značku na jednom z těchto dvou bonusových políček navíc, nesmíte již umístit druhou bonusovou značku na druhé.

29.8.2016 12:16:01

dojem
OK, v poho. Téma je dojmy, já svůj sdělil a i kdyby byl po jediné hře, tak nevím proč jsem za to napadán mluvou o nesmyslech. Navíc jsem počet zahraných her uvedl. Sice jsem to hrál jen 2x, ale s lidmi, co to trénujou na čtyřpohár a mají toho nahráno už docela fest + jsou to docela bedny. Takže možná i toto je problém. Pokud bych to hrál se sobě rovnýma, možná by byly výsledky těsné, ale když to hrajete s někým, kdo ví jak to hrát a hrají to tak jak jsem psal, tak si neškrtnete. A proč to oni tak hrají? No protože to je prostě největší šance na úspěch. Hraji s nimi i další hry a tam takové rozdíly nejsou, neb hra to dle mě špatnou vybalancovaností nebo konceptem nedovolí, i když Signoria je taky docela fail. Většinou jedou všichni to samé, protože jsou tam taky docela rozdíly v bodovém potenciálu jednotlivých akcí. Ale tam mě to ještě jakž takž baví. Takový Marco Polo jak jsem psal, to je jiná liga. Tam je 100x větší variabilita a po hooodně zahraných hrách můžu říct, že se dá vyhrát snad všemi možnými cestami, kudy se dá ve hře vydat. Některé jsou sice možná o něco snažší, ale rozdíl není nějak velký.

29.8.2016 12:30:32 | Upraveno autorem (porovnej)

Marco Polo
Zase nesouhlas :-) Sorry.
Já hrál Marco Polo vícekrát a i ve 4. Jako nezlob se na mě, ale po prvním umístění kostky už vlastně není co hrát. Jo a možností je mnoho... ale všechno se to točí na výměně zboží, takže z hlediska herního principu je to pouze 1 věc, kterou děláš 1000 x různými způsoby. Navíc mám stále deprese z nedostatku peněz. Ta hra tě prostě moc svazuje. To u Mombasy není.

29.8.2016 12:43:14

celyl
mě se marko také líbí více... ;-) ale to už odbíháme od tématu...

29.8.2016 13:03:22

koment
celyl (skyfire):

Na úvod - vycházím ze zkušenosti nějakých 7 nebo 8 odehraných partiích ve 3 a 4 hráčích.

Myslím, že 2 hry jsou opravdu málo na to komentovat nerovnovážnost hry, i mě taková zpočátku připadala. Zvláště pak v případě, že hraje nováček s lidmi co to trénují na turnaj, to by byl kvalitativní rozdíl snad v každé hře.

Druhá věc je, že pokud hrají 3 hráči na jednu společnost a poslední ne, tak bych neřekl, že je chyba v jejich strategii. Zrovna v Mombase se dá bez problému takříkajíc "nastoupit do rozjetého vagónu" neboli chytit se hrané strategie i v průběhu, stačí pár poskoků na stupnici společnosti za přeplacené zboží a člověk je hned ve hře. Naopak jediné co můžeš zaspat a dohánění je komplikované jsou knížky, které jsou ale pouze v režii hráče nikoliv jeho protihráčů. Diamanty zase můžeš zaspat, ale rozumné body se za ně dají uhrát (30-40) i z horšího rozjezdu.

Osobně bych určitě té hře dal šanci, myslím, že když ji sehraješ víckrát postupně se vyrovnáš i těm co to mají natrénované a rozdíly se smažou... Podle mě má Mombasa velký potenciál... :)

29.8.2016 15:24:29

Poly
Jj, to je rozumný nazor. Akorát proč bych měl naskakovat (hrát na společnost) na kterou nechci, jen proto že na ní jede zbytek hracu a já bych jenom tratil neúčastnit se taky. To je to co mi na té hře nejvíc nesedi. Nemožnost jit si svou cestou.

29.8.2016 15:40:06

skyfire
V tom případě to není hra pro tebe. Nic víc nic míň. Neznamená to ale přece, že ta hra je špatná.

29.8.2016 16:41:49

skyfire
Chápu tvůj názor, ale pořád ho nemůžu osobně přijmout.

Nesetkal jsem se totiž ani v jedné z těch her s tak extrémním případem, který popisuješ. Sice se nám při hře stalo, že jelo víc hráčů třeba ve dvou kolech na stejnou společnost, ale v průběhu hry se ten vliv stejně rozmělnil, jelikož, když jsme měli na plánu už skoro všechny domky Káhiry (kromě snad 4 nebo 5, myslím, že to bylo tak 5. kolo), tak už rozvoj Káhiry skoro nešel a tak automaticky hráči začali rozvíjet jiné společnosti, protože jejich rozvoj dával bonusy.

Osobní zkušenost:
V posledním kole jsem zahrál všechno na rozvoj mojí společnosti, kterou jsem měl skoro sám a zaměřil jsem se konkrétně jen na společnost, kterou hráli soupeři (nějaké akcie jsem v ní měl taky, ale málo). Posbíral jsem bonusy, zrušil soupeřům z mapy několik "jejich" domečků a nasázel "svoje" a výhra byla na světě :) Asi výjimečná a pro mě šťastná situace, ale cítil jsem se "from zero to hero..." :)

29.8.2016 16:54:26 | Upraveno autorem (porovnej)

Znovuhratelnost
Hru jsem uz take hral nekolikrat (5+). Zatim jsem zkousel ruzne strategie (knizky, diamanty, kombinace), ruzne bonusy od spolecnosti popr. jejich kombinace. Plus jsem se samozrejme snazil okoukat hru spoluhracu. A bohuzel uz mi pripada, ze jsem v te hre videl temer vsechno. To samozrejme neznamena, ze uz hru umim hrat jako nejaky mistr, ale o tom to neni. Jde o to, co budu delat v pristich hrach? Asi pilovat jednu strategii, protoze hrat pro radost a zkouset nejake zabavne postupy az tak moc nejde.

Proste hra se variabilitou podoba treba Caverne, kde je sice take vice strategii, ale po jejich objeveni uz je to jen opakovani tehoz.

Naproti tomu treba v Agricole nebo zminovanem Marco Polovi je setup pokazde unikatni a je treba vzdy vymyslet novou strategii.

29.8.2016 17:48:47

setup
neni v mombase setup taky pokazde unikatni?

30.8.2016 07:44:17

Vybíráme z Bazaru

Rallyman GT - World Tour
Rallyman GT - World Tour
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 2 dny

Offcanvas