Minutová říše

xxxxxxxooo hodnoceno 121x (Seznam vlastníků)

Minutová říše - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 8 let
Herní doba: 15 min
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: neuvedeno
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MindOK - logo
Autoři: Ryan Laukat
Rok vydání: 2013
Sdílej: Facebook

Minutka

Autor: El Diablo | 14.3.2021 | 3

„Za všechna svá vítězství vděčím bohům, kteří postihli mé nepřátele zbabělostí a hloupostí.“

– Alexandr Veliký 

Tato hra mi doma leží už nějaký pátek. Naposledy jsem ji hrál asi před sedmi lety. S kamarádem jsme se do ní naprosto ponořili. Objevili jsme ji na letním táboře, kde jsme jako vedoucí měli minimum času na zahrání hry. Většinou se naskytla možnost jen o poledním klidu, kdy jsme i tak měli nějaké povinnosti a tak na hru zbývala slabá půlhodinka. Po prvních hrách jsme zjistili, že tato hra bude přesně pro nás. Od té doby ležela ve skříni bez povšimnutí. Vzhledem k aktuální covidové situaci došlo i na ni. Jeden je doma víc než je zdrávo a jak jinak zabít čas než hraním deskovek. Tak jsem si opět našel cestu k Minutové říši. Ihned se mi vrátily vzpomínky a zážitky z hraní a začal jsem tak trochu litovat, že jsem se k ní nedostal dříve. Následně jsem klasicky navštívil její záložku na Zatrolenkách a zjistil, že nemá ani jednu recenzi. Tak jsem se do toho pustil. Snad to nebude sisyfovská práce vzhledem k tomu, že na skladech deskoprodejců už ji nenalezneme.

Privátní: Intro.jpg
Minutová říše!


Seznamte se

Minutová říše se v pravidlech chlubí tím, že je nejkratší existující převahovou a dobyvatelskou hrou. Poprvé se k ní hráči mohli dostat pomocí PnP verze, která byla nabídnuta fanouškům souběžně s kampaní na Kickstarteru. Jedná se o kompetitivní hru pro dva až pět dobyvatelů od osmi let věku s herní dobou kolem dvaceti minut. Na český trh ji přineslo vydavatelství MindOK. Čeká vás budování říše na mapě smyšleného světa. Ten je rozdělen na kontinenty a ty pak na regiony. Regiony se snažíte ovládnout za pomoci vašich armád a stavěním měst. Tuto bohulibou činnost vám budou kazit vaši soupeři, protože vítězem se stane ten, kdo na konci hry ovládá největší území a utrží nejvíce bodů za získané zboží.


Jak se to hraje

Nejprve se hráči musí dohodnout, jakou stranu herního plánu budou hrát. Následě zamíchejte balíček karet a nad herní plán vyložte šest karet. Ze zbylých karet vytvořte dobírací balíček. Poté každý hráč umístí tři své armády na startovní pozici uprostřed plánu. Zbylé armády a města ve své barvě si hráči ponechají po ruce. Posledním krokem přípravy je rozdělení peněz mezi hráče. Kolik dostanete peněz, záleží na tom, v kolika hráčích hrajete.

Každé kolo sestává z nákupu karet a jejich následného zahrání. Hlavně se jedná o stavění a posunování armád tak, abyste ovládli co nejvíce regionů a kontinentů. Region ovládne ten, kdo v něm bude mít nejvíce armád. Kontinent pak ovládne ten, kdo na něm ovládne nejvíce regionů. Při výběru karet je pro hráče důležitá cena a zboží, které je na kartě nakresleno. Hra končí v závislosti na počtu hráčů – čím méně hráčů hraje, tím více kol odehrajete. Jako příklad uvedu hru dvou hráčů, kdy končíte po zahrání třinácti akcí, zatímco ve hře pěti hráčů jich odehrajete pouze sedm. Ve chvíli, kdy hráči odehrají všechny akce, hra končí. Vítězné body získáte za ovládnuté regiony, kontinenty a za získané zboží. Hráč, který získá nejvíce vítězných bodů, vyhrává.

Privátní: zboží.jpg
Symboly na kartách zboží


Kupčení

Jde o velice důležitou mechaniku hry. Přináší do hry napětí a taktiky. To, jak dobře nakoupíte, dost často určí, zda zvítězíte. Při vyložení karet je jejich pozicí jasně daná cena. Po zakoupení karty se všechny ostatní vpravo od ní posunou doleva a úplně vpravo se vyloží nová karta. To znamená, že nově vyložená karta je tou nejdražší. Buď je zajímavá a jste ochotni za ni dát nejvyšší cenu, nebo není dobrá a počkáte si, až se posune více doleva a bude levnější. Tím na druhou stranu riskujete, že ji koupí váš soupeř. Už jen tato herní mechanika vyžaduje jistou míru strategie, předvídavost a schopnost odhadnout protihráče. Důležité je také si rozmyslet, zda opravdu chcete utratit za kartu větší sumu. Pokud budete kupovat jen drahé karty, dojdou vám peníze a budete se muset spokojit pouze s kartou, která na vás zbyde. Situace, kdy si kartu nevybíráte, ale jen na vás zbyde, není moc příjemná. Je tedy důležité své nákupy opravdu promyslet. Nákup je nosná zeď Minutové říše.

Privátní: nákup.jpg
Cena se odvíjí od pozice karty.


Akce podrobněji

Privátní: umístění armád.jpg
Umístění nové armády na herní plán (celkem 13 karet).

Armády v podobě dřevěných kostiček smíte umístit kamkoliv, kde máte postavené město, nebo na startovní region. Počet armád, které můžete díky akci umístit, je znázorněn kostičkami na kartě. Například dle výše uvedeného obrázku smíte umístit na herní plán dvě armády. Můžete umístit obě do startovního regionu, nebo obě do svého města, nebo jednu tam a druhou tam. Není tedy nutné umístit armády do stejného regionu.

Jde o jednu ze základních akcí, kterou se dají získávat i regiony. Pokud bude mít váš soupeř ve startovním regionu tři armády a vy do něj povoláte čtyři armády, získáte region, aniž byste museli s armádou někam pochodovat. Od této akce se odvíjejí takřka všechny další. Pokud nebudete mít čím posouvat, jsou vám akce pohybu k ničemu. Stejně tak se od ní odvíjejí akce, kterými stavíte města.

Privátní: posun armády.jpg
Přesunutí armád po herním plánu (celkem 10 karet).

Díky této akci můžete pohnout třemi svými armádami. Opět nemusíte pohyb vykonat s jednou armádou. Můžete se pohnout třemi armádami o jedno pole, jednou o tři pole, nebo jednou o dvě pole a jednou o jedno. Smíte se pohybovat pouze po souši, nikoliv přes moře.

Jde o další ze základních akcí. Díky ní můžete obsazovat nová území, nebo se přetlačovat o nějaké území se soupeřem. Můžete jít s třemi armádami o jedno pole a získat tak tři nové regiony, nebo jít s jednou armádou o tři pole a získat tak vzdálenější a méně dostupný region. Vše záleží na vaší taktice a aktuální situaci na herním plánu. Blízká pole snadno obsadíte, ale také vám je může snadno obsadit soupeř. Jedinou slabinou této akce tak zůstává, že se nemůžete pohybovat přes moře. Tento problém však vyřeší další akce.

Privátní: přesun po vodě.jpg
Přesunutí armád – případně i přes moře (celkem 9 karet).

Jedná se v podstatě o stejnou akci, jako je ta předešlá. Rozdíl je pouze v tom, že při tomto pohybu se smíte přesunout i přes moře.

Přesunutí přes moře vám občas zkrátí cestu po kontinentu. Nicméně hlavní smysl této akce je zabrání dalšího kontinentu. Pokud se dostanete na další kontinent, je ideální zde vybudovat město, čímž si výrazně zjednodušíte práci s expanzí vašich armád. Ty pak už nemusíte dostávat přes moře a mohou se pohybovat jen po souši.  

Privátní: Postavit město.jpg
Postavení města (celkem 4 karty).

Jak bylo v předchozí akci popsáno, postavení města je velice taktická akce. Možná také proto se neobjevuje na mnoha kartách. Postavit město je velice jednoduché. Postavíte ho umístěním do jakéhokoliv regionu, kde máte alespoň jednu armádu, a symbolizuje ho dřevěný kruhový žeton.

Výhodou je, že město funguje při získávání regionů jako armáda. Můžete tedy město nechat bez armádního dozoru, a i přesto region ovládáte. V jednom regionu můžete postavit více měst – stejně tak i vaši soupeři. Neznamená to tedy, že pokud v regionu postavíte město, nikdo jiný už nesmí.

Privátní: zrušení armády.jpg
Zničení armády (samostatně na kartách není; společně s dalšími akcemi na 2 kartách).

Zničit armádu mávnutím ruky je velice lákavé a díky této akci i dosažitelné. Po zakoupení této akce smíte z herního plánu odebrat jakoukoliv armádu jakéhokoliv hráče.

Jeden by čekal, že tato karta bude dobrá jen k ničení nepřátelských karet. Není přeci nic sladšího, než odstranit soupeřovu armádu, a získat tak sporný region. Nicméně pokud se vaše armáda nachází v regionu, který už ovládl soupeř, můžete ji touto akcí vrátit zpět do zásoby. To oceníte zejména v pokročilejší fázi hry, kdy už v zásobě nemáte ani jednu armádu a rádi byste expandovali jinde. 

Privátní: to nebo to.jpg
To nebo to (celkem 5 karet); to i to (celkem 1 karta).

Poslední akcí je v podstatě kombinace předešlých akcí. Na jedné kartě jsou uvedeny dvě akce a můžete si buď vybrat jednu z nich nebo obě. Pokud je mezi symboly akcí lomítko, vyberete si jednu z nich. Pokud je mezi nimi plus, můžete zahrát obě akce.

Karta s dvěmi akcemi je příjemné zpestření a bývá o ní tahanice. Hráči jsou právě díky tomu ochotni za tuto akci zaplatit cenu nejvyšší. Nemyslím tím životem ale třemi mincemi. Ve výsledku jde o jeden a půl mince za akci, což už není vůbec špatné. Mimo výhodnou cenu získáte o jednu akci víc než vaši soupeři, což může být při závěrečném bodování rozhodující.


Minirozšíření v krabici

Je přiloženo v krabici v podobě žetonů zboží. Ty náhodně vylosujete a umístíte je na trojúhelníčky nakreslené na herním plánu. Pokud na konci hry ovládnete tento region, získáte i žeton zboží. Ten pak můžete použít jako kartu při bodování karet zboží a získat tak další body.

Žetony přinesou do hry příjemnou inovaci s minimem změn v pravidlech. Prakticky se pravidla nemění, jen navíc získáte cíle, kterých chcete dosáhnout. Zároveň jde o přidání dalšího strategického prvku. Tato pole stoupnou v ceně a bude o ně větší zájem. Je jen na vás, zda se do pře o zboží pustíte, či nikoli. 

Privátní: žetony.jpg
Trojúhelníčky na herním plánu naznačují, kam umístíte náhodně vybrané žetony zboží.


Je tato říše opravdu minutová?

Právě na herní dobu se v této recenzi zaměřím víc, než je normální. Přeci jen se hra chvástá svou časovou nenáročností, a proto je třeba ji důkladně prověřit. Doslovný překlad názvu této hry je „Osmiminutová říše“. Hned na začátku říkám, že za osm minut nemáte šanci hru odehrát ani ve dvou hráčích. Zřejmě vzhledem ke šťouravosti Čechů MindOK přeložil název hry právě jako „Minutová říše“. To už odpovídá. Pro zajímavost jsem během hraní používal stopky:

Privátní: tabulka.jpg
Časy jednotlivých sekvencí „hraní“ a odehraných partií.

Průměrná délka hry dvou hráčů tedy vychází s přípravou, bodováním a úklidem do krabice na 16:20 minut. Oproti tomu hra v pěti hráčích se vám poněkud protáhne a bude v součtu trvat průměrně 19:32 minut. Hra tedy prokázala svou časovou nenáročnost a dostála pověsti a informaci o herní době z krabice. Nutno podotknout, že těsně.  


Dřevo, žetony, karty a pravidla

Dřevěné kostičky a kolečka jsou z buku. V podstatě jde o dřevo, které najdete ve spoustě dalších her. Ne jinak na tom jsou kartonové žetony, vyvedené v příjemné grafice. Karty o rozměrech 56 × 87 mm jsou kvalitní a ani při hraní bez obalů se nijak neopotřebovaly. Pravidla jsou za mě slabou stránkou hry. Jde o kus obyčejného papíru, pravda barevně potištěného. Graficky jsou strohá, což by mi nevadilo. Jsou díky tomu přehlednější. Obsahově jsou dostačující a plná příkladů. Samozřejmě v nich najdeme i pár slepých míst, které se týkají zejména zboží (konkrétně žolíků a žetonů z mini rozšíření, kdy není úplně jasné, jak je používat, pokud nemáte jinou kartu s tímto symbolem). Není to však nic hrozného, a pokud se domluvíte, jak to bude, ještě před hrou, je po problému.

Privátní: komponenty.jpg
Dřevo a karton


Mapa říše

Kartonový herní plán je hezky ilustrovaný a vůbec mi nevadí, že je strohý. Naopak. Nerozptyluje a hráč se může lépe soustředit na regiony a kontinenty. Jeho rozměry jsou 275 × 210 mm. Slyšel jsem poměrně dost názorů, že herní plán by mohl být větší. Do krabice by se vešel dvakrát tak velký plán. Já si myslím, že to vůbec nevadí, ba naopak. Na malý herní plán se malé armády vejdou a nezabere tolik místa. Vzhledem k rozměrům krabice (208× 208 × 51 mm – vzhledem k obsahu bych uvítal menší krabici), se hra dá jistě vzít na výlet a u hry na cesty malý herní plán oceníte. Pokud by si větší plán zachoval stejnou velikost regionů jako na malém plánu, bylo by na mapě podstatně více regionů a vzhledem k počtu akcí byste ho nedokázali obsadit. Líbí se mi i to, že herní plán je oboustranný a nabídne tak více možností. Nejde jen o ilustrace, ale herně je každá strana také jiná.

Herní plán „a“ nabízí dvacet tři regionů na pěti kontinentech. Jeho hlavní výhodou oproti plánu „b“ je startovní pozice. Přímo z ní vedou dvě cesty přes moře. Pokud tedy koupím kartu s pohybem „dva“ s možností přesunu přes vodu, mohu posunout dvě své armády na dva jiné kontinenty. Pokud tu samou kartu koupím na plánu „b“, přesunu na jiný kontinent pouze jednu armádu.

Privátní: mapy.jpg
Oboustranný herní plán

 

Herní plán „b“ nabízí dvacet pět regionů na čtyřech kontinentech. Oproti plánu „a“ nabízí vetší konflikt. Pokud je těžší se dostat za moře, zaměříte se více na ovládnutí startovního kontinentu. Není to pravidlo, ale na tomto plánu bývá většinou na startovním kontinentu tlačenice.

Pokud bych měl doporučit herní plán pro první hru, doporučil bych plán „a“. Pohyb je zde snazší a obzvláště pak ten přes vodu. Zároveň bych ho doporučil i pro hru více hráčů. Regiony jsou větší a tím pádem se do nich vejde větší množství armád a měst. Pokud si chcete užít souboj mozků ve dvou, jděte do mapy „b“.


Vyhlášení nejlepšího dobyvatele

Počítat všechny ty armády, regiony a kontinenty je zdlouhavé a nudné. Rozřazování karet kvůli zisku co nejvíce bodů není zas taková otrava, ale opět – kdo si má pořád pamatovat ty body. Samozřejmě se skóre spočítat dá, ale není to nic komfortního. Při bodování mi také chybí rozdílná hodnota měst a armád. Povolat armádu není nic těžkého, ale postavit město není jen tak. Proč není při bodování za město dvojnásobný počet bodů? Stačila by pouze drobná úprava pravidel. Co se týče samotného skóre, je dosti proměnlivé. Jednou hráč zvítězí s odřenýma ušima, podruhé zase s velkým bodovým rozestupem. U bodování ale oceňuji to očekávání. Vzhledem ke kartám zboží se dá jen těžko odhadnout, kdo zvítězí. Tedy až do samého konce není jasné, kdo zvítězí, a to mám rád. 


V jakém počtu a s kým hrát

Co se týče věku, to nechám na každém z vás. Myslím si, že úplně tak nejde o věk jako o zkušenosti s hraním. Věřím, že se najde šestiletý, který tuto hru zvládne. Stejně tak bychom našli desetiletého, který ji nezvládne. Osm let z krabice je ale podle mne ideální hranicí. Co do počtu si za mě hru nejvíce vychutnáte jako dvojkovku. Hra v pěti je katastrofa! V pěti hráčích je na mapě hrozná tlačenice, zahrajete jen sedm akcí oproti třinácti v duelu a k tahu se také nedostanete moc často. Když už se na vás dostane, nemáte stejně moc karet na výběr. Už jsou probrané, nebo na ně nemáte peníze. Něco si naplánujete a než se dostanete znovu na řadu, je všechno úplně jinak. A už vůbec nechcete hrát s hloubavým kamarádem, to si pak můžete přinést noviny. Mimo svůj tah nemáte vůbec žádnou možnost se nějak zabavit. Šlo by sice plánovat další tah, ale nevíte jaké na vás zbydou karty, takže jen sedíte a čekáte, až budete moct něco dělat. 

Privátní: 2 a 5.jpg
Hra dvou a pěti hráčů


Co se mi na hře Minutová říše líbí?

  • Rychle odehraná partie a rychlá příprava
  • Velikost hry – snadno se sbalí na cestu
  • Jednoduchá pravidla s kopicí strategických možností
  • Oboustranný herní plán
  • Systém nákupu karet
  • Minirozšíření v krabici
  • Grafická stránka


Co se mi na hře Minutová říše nelíbí?

  • Zdlouhavé a nudné bodování na konci hry
  • Nepřítomnost nějaké pomůcky k záznamu bodů
  • Žeton města má při bodování stejnou hodnotu, měl by mít vyšší
  • Hra v pěti hráčích
  • Hra v pěti hráčích
  • Hra v pěti hráčích
  • Slepé místo v pravidlech
  • Krabice mohla být menší


Sečteno, podtrženo

Minutová říše umí být příjemným fillerem ale i strategickou hrou. Samozřejmě má své mouchy, ty ale nejsou tak velké, abyste jí to neodpustili. Zahrajete si ji jak v pěti, tak jako plnohodnotnou dvojkovku. Vzhledem k opravdu krátkému trvání jedné partie si ji můžete zahrát častěji než delší a rozměrnější hry. Díky svým rozměrům ji můžete hodit do batohu a vydat se budovat říši někam na výlet. Škoda je, že už se nedá koupit. Nicméně dá se koupit její upravená verze Minutová říše: Legendy. Ta se mi do rukou nedostala, a tak nedokážu říct, zda je lepší nebo horší. Co dokážu říct je, že Minutová říše je svižná, zábavná převahovka, kterou si vždy rád zahraju. Nejradši pak jako dvojkovku.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

MR: Legendy je nedocenený skvost pre dvojice
Som veľmi rád za ďalšiu Tvoju písanú recenziu staršej hry! Ja som sa v dobe nákupu už rozhodol pre Legendy, lebo MR mali nejaké muchy. Aj keď sa priznám, že by som radšej túto tému ako generické fantasy. Čo sa ale týka hrania sú Legendy skvelé, najmä vo dvojke, keď hráč má viac akcií (11) ako vo väčšom počte. V Legendách sú upravené najmä karty, ktoré majú okamžitú akciu a pasívnu schopnosť, resp. vlastnosť na zbieranie bodov za set collection. Ja si nemôžem pomôcť, ale skrz túto mechaniku sú v hre veľmi zaujímavé a zábavné herné rozhodnutia. Do toho sú tam ešte žetóny objavov, karty hrdinov a ďalšie žetóny (citadely, zlodej, drak, teleport), ktorými je možné si hru spestriť. My to hráme zo všetkým a jediná jemná nevýhoda je dĺžka hracej doby, ktorá je aj vo dvojici 30-40 minút, ale sme hĺbavejší hráči :).

A ja ju dokonca hrám poslednú dobu najviac sólo podľa neofic. pravidiel, ktoré sú na ZH na stiahnutie a funguje to výborne, pričom v ťahu AI iba musíš vybrať a prípadne zaplatiť jednu kartu z ponuky (armády AI sa rozmiestňujú v setupe a nehýbu sa).

Mal by som sa teraz chytiť a napísať recenziu na Legendy, teda takú troška dlhšiu ako je tá jediná pri Legendách teraz :).

14.3.2021 22:21:41

acedrac
Pojď do toho! ;)

--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB

14.3.2021 22:26:42

Přesně tak
Napiš ji! Rád si ji přečtu. Tahle "moje" verze má také neofiko úpravu pro sólo a na bgg se dá stáhnout i spousta PnP rozšíření. Snad se někdy dostanu i k legendám. Podle toho co píšeš by to mohlo být fajn.

15.3.2021 06:13:05

Vybíráme z Bazaru

Reef
Reef
Akt. cena: 380 Kč
Končí za: 16 hodin

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas