Middara: Unintentional Malum – Act 1

xxxxxxxxxx hodnoceno 10x (Seznam vlastníků)

Middara: Unintentional Malum – Act 1 - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 15 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: kooperativní, vývoj postavy
Čeština: undefined
Vydavatelé: Succubus Publishing
Autoři: Brennon Moncur
Brooklynn Lundberg
Clayton Helme
Ian Tate
Rok vydání: 2019
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

Vstup do jeskyně byl zablokován pokroucenými zčernalými větvemi dávno mrtvých stromů. Mohutný muž je odstranil z cesty jediným širokým úderem své velké sekery. Suché větve praskaly a odletovaly pod náporem jejího ostří. Skupina opatrně vstoupila do jeskyně a pomalu postupovala temným labyrintem. Velký muž šel první, naslouchaje pokynů štíhlé dívky za ním. Dívka polohlasem šeptala zaříkadlo v zapomenutém jazyce a přitom nespouštěla oči z krystalu popsaného runami, který nesla před sebou v natažených rukách. Se sklopenou hlavou vypadala jako žebrák prosící o almužnu. Vedle ní pomalu postupoval vysoký šlachovitý mladík, s pravou rukou zdviženou, třímaje malou bronzovou lucernu. Její měkké světlo potlačovalo okolní temnotu a krystal v dívčiných rukou se v něm tajemně třpytil.

Posledním členem skupiny byla druhá mladá žena. Očima pročesávala stíny a svůj luk držela stále v pohotovosti, připravená kdykoliv krýt ostatním záda. Po chvilce se tunel náhle rozšířil a skupinka vstoupila do velké jeskyně. Stěny i strop se po několika metrech nořily do tmy, a tak bylo těžké odhadnout skutečné rozměry a tvar místnosti. Podlaha se před nimi lehce zvedala až k místu, kde se tyčil mohutný červený sloup, lesknoucí se a odrážející slabé světlo lucerny. Nedaleko tohoto krvavého sloupu se ve vzduchu vznášela obrovská přízračná postava. Místo rukou měla spáry, kterými opisovala ve vzduchu složité obrazce. Za jejími drápy zůstávaly ve vzduchu viset světélkující stopy, které postupně bledly. Celá postava byla zahalená v modrobílém oparu. O několik kroků vedle ležela na zemi bledá žena v bílém plášti.

Svalnatý muž se sekerou se spěšně ohlédl za sebe na dívku nesoucí krystal a ta mu odpověděla souhlasným kývnutím hlavou. Cíl, ke kterému je krystal vedl, bylo nepochybně ono bezvládné tělo na podlaze. Nakonec ji tedy přeci jen našli. Dívka pokynula svému příteli, aby ustoupil stranou a sama udělala krok kupředu. Když promluvila, její zvonivý hlas se jasně nesl temnou jeskyní.

„Pane Stínů,“ pronesla směrem k postavě, „neprávem sis vzal něco, co patří nám.“
„Vrať nám tuto ženu a nech nás, abychom se o ni postarali. My pak odejdeme v míru.“

Jeskyní se rozezněl drásavý zvuk, když se Pán Stínů začal smát. Vzduch v jeskyni se najednou prudce ochladil a temné kouty už nebyly prázdné. Z různých stran se začal ozýval dusot nohou, cupitání i škrábání drápů o skálu. Bylo slyšet, že tvorové skrytí ve tmě jsou stále blíž a blíž. Dívka si unaveně povzdechla a jemně položila krystal na podlahu. „Způsobil jste si to sám,“ pronesla. Zvedla ruce a ve vzduchu kolem ní začaly zapraskaly jiskřičky statického výboje. Pak znovu promluvila se soustředěným výrazem ve tváři „Měl jste nás poslechnout“.

Middara: Unintentional Malum – Act 1 je epická kooperativní hra spadající do žánru Dungeon Crawl, odehrávající se v moderním fantasy světě jménem Middara. Hráči v ní představují partu dobrodruhů, kteří společně prochází rozsáhlou kampaň s nelineárním, rozvětveným příběhem, kde jejich rozhodnutí mají vliv na další vývoj dobrodružství.

V průběhu kampaně na hráče čekají střetnutí, ve kterých musí hrdinové čelit svým nepřátelům. Tato střetnutí se odehrávají na bojové mapě, složené z kartonových desek a hrdinové i nepřátele jsou reprezentováni figurkami. Souboj samotný se odehrává v jednotlivých kolech, kde jsou postavy aktivovány v pořadí podle jejich iniciativy a souboj samotný je řešen kostkami. Každý typ nepřátel má kromě základních statistik a schopností odlišné dostupné akce. Tím je zajištěna velká variabilita oponentů, protože každý z nich se chová unikátním způsobem.  Děj je vyprávěn pomocí knihy příběhů, ve které naleznete i instrukce k jednotlivým střetnutím, pokud na nějaké narazíte.

Hra nabízí robustní systém vývoje postavy založený na postupném zisku zkušeností, díky kterým hrdinové odemykají nové schopnosti a také postupným získáváním stále lepšího vybavení.

Pokud hráči nechtějí nebo nemohou hrát celou kampaň, hra nabízí také samostatně hratelné scénáře. Těch je k dispozici celkem 5 a liší se zejména tím, kolik dostanou hrdinové k dispozici peněz a zkušeností na rozvoj postavy. Úměrně tomu se zvedá také náročnost nepřátel.

Příprava hry:

Na začátku kampaně si hráči mezi sebe rozdělí 4 dostupné charaktery. Vše ostatní se dozvíte v úvodu knihy příběhů. Zde dostanete instrukce k rozdělení startovního vybavení i schopností jednotlivým hrdinům. Pokud pokračujete v již rozehrané kampani, každý charakter dostane schopnosti a vybavení, které měla jeho postava během předchozího hraní.
Příprava konkrétního střetnutí je vždy popsána v knize příběhů. Zde je uvedeno, jaký materiál (mapové dílky, žetony atd.) budete k přípravě potřebovat, i schéma, jak mapu sestavit a kam na ni umístit další prvky. K jednotlivým typům nepřátel vyhledáte jejich kartu schopností, kartu iniciativy a figurky, které umístíte na herní desku. Poblíž vytvoříte zásoby jednotlivých žetonů (stavy, zranění atd.), kostek a balíček kořisti. Střetnutí není v knize scénářů popsáno jen standardním textem, ale často je zde několik zašifrovaných odstavců, k jejichž rozluštění potřebujete červený filtr. Tyto odstavce jsou nečitelné až do doby, než k jejich přečtení dostanete výslovný pokyn.
Každý hráč si připraví kartu svého charakteru (nebo charakterů) a vedle něj rozloží používané vybavení a schopnosti.
Posledním krokem v přípravě je vytvoření stupnice iniciativy promícháním a postupným vykládáním kartiček hrdinů a nepřátel.

Průběh hry:

Hráči postupují ve čtení knihy příběhů z jednoho odstavce (scény) na další, dokud nenarazí na střetnutí. V něm se postavy střídají ve svých tazích podle stupnice iniciativy.

Hrdina, který zrovna přišel na tah, získá určité množství bodů výdrže (obvykle 3) a následně vykonává akce, za které výdrží obvykle platí. Akce, které má k dispozici, mohou být základní - ty jsou dostupné vždy. Další akce vám může dát k dispozici vaše vybavení, nebo pravidla scénáře. Mezi základní akce patří:

  1. Útok na blízko nebo na dálku. Parametry útočné akce (počet a typ kostek, dosah útoku atd.) jsou dány použitou zbraní nebo zbraněmi. Po výběru vhodného cíle, tedy nepřítele, na kterého hrdina vidí a je v dosahu zbraně, se hodí útočnými kostkami. Útočné kostky mají na každé své straně číslo (1-10) a případně i nějaké symboly. Po hodu se porovná hodnota útoku s obranou nepřítele. Pokud útočník hodil vyšší číslo, zasáhl a rozdíl útoku a obrany určí počet zásahů, které udrží obránce. Následně může útočník využít další symboly padlé na kostkách a tím přidat nějaké zásahy navíc. Z celkového počtu zásahů se odečte hodnota brnění obránce, a tím se určí skutečné množství zranění, které utrží.
    Toto je nejjednodušší případ souboje, který může nastat. V praxi jsou hodnoty často modifikovány terénem nebo blokujícími postavami a do hry vstupuje celá řada různých stavů a schopností.
  2. Pohyb po mapě. Hrdina se posune o tolik polí, kolik je jeho současná rychlost. Rychlost hrdiny může snížit obtížný terén nebo procházení přes jiné postavy. Zvýšit ji naopak můžete dodatečným zaplacením bodů výdrže. Akci pohyb smí udělat každý hrdina jen jednou za tah.
  3. Výměna předmětů. Můžete vyměnit aktivně používaný předmět za jiný z vašeho batohu, nebo si vyměnit předměty s hrdinou na sousedním políčku.
  4. Interakce. Zahrnuje sběr pokladů, ale také různé akce dané scénářem nebo některými nepřáteli.

Ve hře budete často využívat kouzla, ale ty nepatří mezi základní akce a k jejich seslání budete potřebovat nějakou schopnost nebo vybavení. Herní mechanikou jsou vzdáleně podobné útoku na dálku.

Pokud je na tahu nepřítel, postupuje se podle pokynů na jeho kartě. Provede se kontrola schopností v horní části karty a přejde se ke spodní části, kde jsou vypsány jeho akce. V pořadí shora dolů se zkontroluje, zda jsou splněny podmínky konkrétní akce, či nikoli. Pokud ano, akce se provede a tah monstra obvykle skončí. V opačném případě se postoupí k vyhodnocení další akce v pořadí.

Na mapě střetnutí se často vyskytují takzvané Totemy. To jsou žetony, které se vyhodnotí, jakmile se dostanou do linie výhledu některého z charakterů. Tím se spustí nějaká, do té doby skrytá, událost. Ta je v knize příběhů psána šifrovaně, takže o ní dopředu nemáte žádné informace. Často se jedná o objevení nových nepřátel, přidání alternativních cílů splnění mise anebo i zvětšení herní mapy.

Střetnutí skončí obvykle tím, že hráči splní cíl definovaný knihou příběhů. Nejčastěji jde o eliminaci nepřátel nebo dosažení určité pozice na mapě. Když se tak stane, obvykle získáte nějakou odměnu nebo klíčové slovo a instrukce, kde pokračovat ve čtení příběhu. Pokud by dříve nastala některá z podmínek prohry (například smrt všech charakterů) scénář také skončí, ale dostanete alternativní odměnu (pokud vůbec nějakou) a budete nasměrováni na jiný odstavec v knize příběhů.

Konec hry:

Kampaň ukončíte úspěšně jedině tím, že se vám v klíčových bodech příběhu povede udělat správná rozhodnutí a také vyhrát důležitá střetnutí. V takovém případě se Vám dostane zadostiučinění v podobě úspěšného završení celého příběhu. Pokud budete v hraní méně úspěšní, můžete se Vám stát, že kampaň skončí předčasně společnou prohrou hráčů.

Poznámka:
V podtitulu hry se nachází záhadné „Act 1“. Middara je totiž plánována jako trilogie s navazujícím příběhem. Akty 2 a 3 však ještě nejsou k dispozici a na trhu by se měly objevit někdy na přelomu roku 2022 a 2023.

Autor: kubicvak

Vybíráme z Bazaru

Pantheon
Akt. cena: 300 Kč
Končí za: 8 hodin

Offcanvas