Queen Games
Überplay
Autoři: Dirk Henn
Rok vydání: 1997

„Ukončete výstup a nástup...“

Autor: Kanje | 4.10.2011 | 3

Tuhle informaci ve hře určitě nenaleznete. Co ale naleznete, je herní materiál ve vysoké kvalitě, snadný herní princip, pochopitelná pravidla, dva stupně obtížnosti a přibližně 30 minut zábavy na jednu partii.

Je možné zvolit mezi dvěma druhy hry – s dodržováním orientace karet „tunelů“ nebo bez dodržení orientace, která je vyznačena šipkou na rubové straně každé karty (alespoň tedy v české mutaci hry).

Dále už můžete hrát v podstatě bez omezení. V kostce stačí říct, že získáváte body za každé ukončení tratě ze svých stanic, jejich počet určuje délka vybudované tunely, tedy počet polí, kterými musí metro projet. Výrazně navýšit počet bodů je možné spojením do některé ze stanic umístěných ve středu hracího plánu.

Hráči se pravidelně střídají v přikládání čtvercových karet, na kterých je nákres tunelů. Každá karta obsahuje vždy dva tubusy metra rozmanitě zakroucené. Karty je třeba přikládat tak, aby navazovaly na již existující trasy metra. Pokud přiložením karty dojde ke spojení některé počáteční a koncové stanice, postavená trasa, popř. trasy, se ihned vyhodnotí. Není rozhodující, zda ukončená trasa je vaše nebo soupeře, body tak může vaším tahem získat i protihráč. Princip přidělování bodů je jednoduchý - za každou  kartičku, kterou metro projede mezi výchozím a cílovým polem, získáte bod, pokud metro dojede do některé ze stanic ve středu hracího plánu, získáte dvojnásobek. Získané body se zaznamenávají na okraji hracího plánu, pohybem figurek po očíslovaných polích. Je tedy stále zřetelné, jak na tom který hráč je.

Nejzajímavější částí hry, alespoň pro mne, je možnost „škodit“ protihráčům. Slibně rozehrané trasy metra můžete blokovat zahráním vlastních karet, dlouhodobé plány ukončit jediným přiložením nevhodně orientovaného tunelu, případně těžce budovanou stavbu soupeře využít pro vlastní záměry.

Hru je možné hrát bez významného dopadu na hratelnost i ve dvou hráčích. S přibývajícím počtem hráčů se zmenšuje počet výchozích stanic na jednoho hráče, nijak výrazně se ale nemění hrací doba. Startovací pole jsou pevně určena podle počtu hráčů a rovnoměrně "promíchána" po obvodu hracího plánu, hra tak i v různých počtech hráčů nabízí v každém tahu volbu mezi konstruktvním tahem a destrukcí soupeřových plánů.

U této hry je také nutné neopomenout zdůraznit jednu důležitou věc, alespoň o mojí sadě to platí – všechen herní materiál je velmi kvalitně zpracován, grafika není zbytečně přeplácaná a hra zkrátka vypadá dobře. Mělo by to být samozřejmostí u všech her, ale dobře víme, že to tak není. Při koupi vás tedy možná trochu zarazí cena, po rozbalení krabice ale pochopíte, že odpovídá provedení hry.