Merchants & Marauders

xxxxxxxxxo hodnoceno 47x (Seznam vlastníků)

Merchants & Marauders - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Piráti
Herní kategorie: desková hra, ekonomická
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Z-Man Games
Autoři: neuvedeno
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook

Merchants and Marauders

Autor: Afya | 24.1.2011 | 30

Chceš-li opravdu svobodu mít,
musíš slavným pirátem být.
Pluju si po moři v kocábce svý,
zažiju tisíce dobrodružství.

Vím z tajných starých map,
kde truhlu zlata mám hledat.
Stačí jen cestu vypátrat,
a černá vlajka musí vlát.

Už se v dálce blíží zem,
a pak dál zas poplujem.
Modrou oblohou a oceánem,
není nic lepšího než být pirátem.

Hra Merchants & Marauders nás přenese do období evropských kolonií a pirátských výprav za zlatem a slávou. Každý hráč má na výběr: buď se přikloní k poctivému obchodu a bude tak zásobovat karibské přístavy potřebnými surovinami a zbožím, nebo se stane slavným a obávaným pirátem, který na své milované lodi brázdí divoké vody Karibiku a drancuje každou loď na obzoru.

 

Kdo, co, pro kolik a jak dlouho

Tato hra pochází z dílny firmy ZMAN games, ale zrodila se v hlavách pánů Christiana Marcussena a Kaspera Aagaarda. Je určena dvěma až čtyřem fandům obchodu a pirátství od 13 let. Jelikož Karibik je velká oblast, a než hráči obeplují oblasti a získají k vítězství potřebných 10 bodů slávy, uplyne přibližně 180 minut.

 

Nakouknutí pod víko krabice

Obsah krabice

Po otevření krabice, z níž jednooký pirát dalekohledem vyhlíží nejbližší loď, se na nás vysype spousta komponentů. Máme tu samozřejmě pravidla a 4 stručné přehledy toho nejnutnějšího z pravidel. Dále tu máme hrací plán, 4 hráčské desky, dřevěné kostičky v 5 barvách, 4 truhly na peníze, umělohmotné lodě v 6 barvách (z každé barvy 4 lodě, jen hnědá barva má lodí 7 a černá barva lodě 2), zlatky v hodnotách 1, 2, 5 a 10, kostky s pirátskou tématikou, žetonky zboží, obchodníků, vlajek zemí, žetonky s vylepšením lodí a se speciálními zbraněmi, a pak karty - událostí, zvěstí, slávy, misí, karty nákladu, kapitánů a lodí. Snad jsem na nic nezapomněla.

Truhla s poklademVelmi důmyslnou pomůckou je kartonová truhla na peníze. Je to takový hráčův učet, kam si ukládá peníze. A pokud by se jej snad někdo pokusil oloupit, dostane jen peníze, které má na palubě. To co je v truhle, je nedotknutelné. Velmi povedené jsou také kostky s pirátskou tématikou - místo 5 a 6 je pirátský znak. Tečky na ostatních stranách vypadají ledabyle, nejsou pravidelné a dotvářejí tak pěkný detail hry.

 

Připravit zásoby, naložit munici...no tak pohyb pohyb!

Po rozložení krásného hracího plánu se nám naskytne pohled na mapu Karibiku. Do levé horní části se umisťují vlajky států, které jsou momentálně ve válce (to určují karty), do pravé horní části se dávají karty, které označují

Herní plán včetně přípravy na hru

sílu obchodních NPC (non player´s capitan) nebo pirátských lodí (při boji s takovouto lodí se její síla znázorňuje pomocí kostiček v příslušném okénkovém schématu). Zcela vpravo se pak odkládají žetonky lodí na obzoru, které byly nalezeny na moři a vyrabovány. V dolní části hracího plánu se nachází počítadlo vítězných bodů (tzv. bodů slávy – glory points).

Na začátku hry si každý hráč vylosuje postavu, za kterou bude hrát. Každý kapitán má přidělenou národnost (Brit, Holaďan, Francouz nebo Španěl), a pak určitý stupeň schopností – umění námořnictví a navigace (seamanship), průzkum (scouting), vůdcovství (leadership) a vliv (influence). Abychom mohli brázdit vody Karibiku, je potřeba mít dobrou loď. Hráči si vyberou mezi šalupou a flautou. Později si budou moci za poctivě vydělané nebo poctivě nakradené peníze koupit rychlou fregatu nebo majestátní galéru. Každá loď má určitý stupeň odolnosti (toughness), konkrétní velikost nákladového prostoru (cargo), určitý počet posádky (crew) a děl (cannons) a je různě ovladatelná (maneuverability).

Mořský vlk de Silva a jeho bárka :)

Na svou přidělenou hrací desku se všechny tyto hodnoty znázorní kostičkami v hráčově barvě. Dále si sem hráči položí svého kapitána, je zde vyhrazená část na karty misí, kterých se kapitán účastní, na karty zboží, které má v podpalubí a také se zde označují speciální zbraně nebo vylepšení lodi – např. dělo navíc, vyztužený trup lodi, větší posádka atd. Nesmíme zapomenout ani na vlajky států, které požadují kapitánovu hlavu – ty se umisťují vedle karty kapitána.

Všechny balíčky karet se zamíchají, kromě lodí a položí se blízko hrací desky. Do každého přístavu se nalosuje náhodně jeden žetonek zboží, který položíme odkrytě do vyhrazeného okénka a jeden žetonek označující vylepšení lodi, ten se do přístavu položí skrytě. Do každého ze 17 mořských sektorů se položí jeden žeton lodi na obzoru (z druhé strany je vždy vlajka státu). Nakonec se ještě vylosují dvě karty misí, které se položí na hrací plán do konkrétního sektoru a do spodní části hracího plánu se položí na ukazatel vítězných bodů kostičky všech hráčů.

Plánek není přehnaně velký, tudíž se, i s ostatními komponenty, vejde na stůl normální české rodiny. Jediné co mě příliš nenadchlo je v horní části oblast na odkládání karet obchodních NPC a pirátských lodí. V půlce hry se tam karty už jen tak ledabyle povalují, a špatně se v tom orientuje.

Nyní si vysvětlíme pouze to nejzákladnější z pravidel, podrobnosti najdete v pravidlech.

Na palubu!

Tah se skládá ze dvou sekvencí:

1. Tažení karty události – každá karta má na sobě napsaný efekt, buď se něco stane, nebo do hry přichází obchodní NPC či pirátská loď. Ve hře je 34 karet událostí, když dojdou, je konec hry.

2. Akce hráčů – každý hráč má 3 akce a může si vybrat:

  • Pohyb – pohyb z mořského sektoru do jiného, nebo vyplutí či doplutí do přístavu je počítáno vše za jednu akci.
  • Průzkum – používá se k vyhledání a napadení lodi jiného hráče, obchodníka NPC (určen pomocí karty a znázorněn hnědou lodí) nebo obchodníka znázorněného žetonem lodi na obzoru, nacházející se ve stejném sektoru jako hráč. Průzkum probíhá pomocí hodu kostek, počet je určen kapitánovým ukazatelem průzkum, který je vyznačen na kartě kapitána. Pokud je hod úspěšný následuje buď boj (při střetu s jiným hráčem nebo obchodníkem NPC) nebo vyrabování obchodníka. Po vyrabování obchodníka je na kapitána „agresora“ vypsána odměna (vezme si vlajku stejného státu, z jakého pocházel napadený obchodník).
  • Akce přístavu – v této akci může hráč vykonat více aktivit:
    • Prodej zboží – pokud máte zboží na lodi, nejdříve prodáváte, až pak kupujete. Každé zboží se prodává za 3 zlatky za kartu. Pokud se jedná o zboží, které je v přístavu vzácné (je označeno na hracím plánu žetonem), prodává se za 6 zlatek za kartu tohoto zboží.
    • Nákup zboží - Kapitán si vezme 6 karet nákladu, a vybere si, které nakoupí. Každá karta se prodává za 3 zlatky/ks, pokud je více karet stejného zboží, cena se snižuje. Podrobnosti v pravidlech.
    • Návštěva loděnice – zde se buď lodě opravují, kupují se nové a prodávají staré, nebo se zde kupují speciální zbraně. Podrobnosti v pravidlech.
    • Rekrutace posádky-v pravidlech.
    • Naslouchání zvěsti – úkoly, kvůli kterým musí kapitán někam plout, a teprve tam zjistí, zda byla fáma pravdivá nebo ne.
    • Přijmutí mise
    • Uložení peněz do truhly – pouze ve svém domovském přístavu.

 

Nabít děla, připravit lana a háky!!

Chceme-li rabovat, musí být koho. Pokud se náš vyhlídnutý protivník (rabujeme jen lodi na obzoru) nachází ve stejném mořském sektoru jako my, nic nám nebrání v cestě. Nejdříve si hodíme na průzkum, aby se ukázalo, jestli naši oběť vůbec v mlžných vodách Karibiku najdeme. Pokud je hod úspěšný, tak můžeme beze strachu k našemu cíli přirazit a vrhnout se na něj.

  • Vytáhneme si 3 karty nákladu, a veřejně je ukážeme. V dolní části těchto karet jsou symboly pro boj. Název ukazuje, kterou část naší lodi protivník svou palbou zasáhl. Symbol lodi se zelenou šipkou a nápisem „escape“ znamená, že ten bídný červ se snaží prchnout.
  • Hodíme si kostkami na kapitánovo umění námořnictví a navigace (seamanship).
  • Podle počtu úspěchů můžeme naše tři tažené karty obměnit. Máme na výběr – buď si vytáhneme 4. kartu, jednu kartu zrušíme a tím pádem budeme mít jen 2, nebo jednu kartu vyměníme za nově taženou z balíčku nákladu.

Po těchto krocích se vyhodnotí úspěšnost rabování. Všechny zásahy nám poškodí určené části lodi (na ukazateli lodi na hráčově desce si posuneme kostičky jednotlivých částí o jeden zásah). Pokud se naše kocábka ještě drží na hladině (není úplně zničena jedna část lodi – ukazatel je na nule) máme skoro vyhráno. Teď už jen sečteme čísla na kartách, které nám označují počet zlaťáků, které jsme našli na palubě naší oběti. Pokud byl napadený obchodník velmi bohatý, a na palubě najdeme 12 a více zlatek, náš čin se rozkřikne po celém Karibiku, a ukazatel na stupnici slávy se posune o jeden bod dopředu. Naše sláva sebou ale přináší zášť ostatních, a to v podobě vypsané odměny na naši hlavu (kapitán si vezme vlajku národa, ke kterému příslušel i napadený obchodník a přidá si ji na svou hrací desku).

Plastové lodě

Může se ale stát, že ten bídný červ prchne. Pokud je na tažených kartách znázorněn stejný počet symbolů lodi se zelenou šipkou, jako je naše hodnota ovladatelnosti lodi, vidíme už jen záď jeho bárky, jak nám mizí z dohledu. Toto je ta stinná stránka rabování, neboť místo odměny získáme jen další vlajku státu, který na nás vypsal zatykač. Obchodník byl srab, a postěžoval si v přístavu, že jsme se jen pokusili napadnout, měkkota jeden! Ale přijde čas, a ten se blíží…..

 

Do úútokuuuu!

Boj začíná stejně jako rabování – vyhlídneme si nepřítele (nebo on nás), který se nachází ve stejném mořském sektoru a útočník si hodí na průzkum, jestli svou oběť v rozbouřeném moři najde. Pokud jsme již zaostřili dalekohledem na toho chudáka, který v příštích okamžicích zemře, nastávají fáze boje:

  • Vyhlášení akce - oznámení, co bude agresor dělat (střílet, nalodit se nebo prchat).
  • Hod na umění námořnictví a navigace (seamanship)
  • Bojové akce – vítěz hodu na umění námořnictví a navigace může provést jednu z následujících akcí (tu kterou jsme ohlásili v první odrážce = vyhlášení akce).
    • Střelba – vítěz z hodu může vystřelit všemi svými děly, poražený/remíza střílí tolika děly, kolik hodí úspěchů v hodu na umění námořnictví a navigace. Poté se určí novým hodem zásahy, kde je možno zasáhnout trup, nákladový prostor, stěžně, posádku nebo děla.
    • Nalodění – vítěz z hodu se může nalodit na soupeřovu loď – pokračuje souboj posádek, kde je důležité mít co největší stupeň vůdcovských schopností kapitána. Pokud je posádka zabita, soupeř přebírá loď.
    • Úprk – souboj končí a vítěz z hodu prchá tehdy, pokud soupeř nehodil žádný úspěch.

Boj pokračuje, dokud jedna strana nepotopí nebo nezajme soupeřovu loď.

 

Tak končí cesta slavného piráta….

Cílem hry je získat 10 vítězných bodů slávy. Body slávy se získávají následovně (za každou níže popsanou možnost se získává pouze 1 bod, akce můžeme ale opakovat):

  • Porazit hráče nebo obchodníka NPC, znázorněného plastovou hnědou lodí
  • Podat 3 a více karet nákladu v přístavu, kde je toto zboží nedostatkové
  • Vyrabovat loď a získat nejméně 12 zlatek
  • Dokončit misi
  • Najít zvěst, která je pravdivá
  • Koupit si fregatu nebo galéru
  • Za každých 10 zlatých v truhle je jeden bod, do maxima 5.

Jakmile jeden z hráčů získá 10 bodů včetně bodů za zlatky v truhličce, vyhlásí poslední kolo. Pokud má více hráčů 10 bodů, vítězí ten, kdo získal více bodů slávy (bez peněz). Alternativně může skončit hra, pokud není na začátku tahu možno vzít novou kartu události nebo pokud umře kapitán a hráč si nemůže vybrat nového.

 

Suma sumárum

+ krásná grafika
+ množství komponentů
+ zajímavé téma
+ možnost vytvoření atmosféry (za použití hudby z Pirátů z Karibiku nemá chybu)
+ celkem jednoduchá, srozumitelná a názorná pravidla

 

- Pro někoho hrací doba
- Ve dvou hráčích nezábavná
- Čekání, až na mě dojde řada – někdy je tah krátký, ale někdy je čekání nekonečné (možná jen v naší skupině J )
- Každý přístav má nějakou svou speciální akci (např. může se vybírat při nákupu z 8 karet zboží, atd.) – mohou vznikat zmatky a nepřehlednosti
- Podle mě nevyvážená cena galéry – obrovská loď a stojí stejně, jako fregata nebo jiná loď.

 

Hru jsme si pořídili „ještě za tepla“ v Essenu, měli jsme štěstí, a naše budoucí krabice byla ještě schovaná pod pultem. O to větší byla radost, když jsme slyšeli, že ještě týž den je hra už nedostupná. A tak jsme si domů vezli horkou novinku. Nejprve jsme hráli ve dvou a byli jsme nadšení – viz. náš zápisek z prvního hraní. Poté jsme ji zkusili ve 4, a hra nabrala úplně jiný směr. Válčilo se, rabovalo, ale i nenápadně a tiše obchodovalo. Vřele doporučujeme hrát ve více hráčích, ve dvou je to takové „syslení“ na vlastním písečku a ta hra nás už tak omrzela, že v jiném počtu než ve čtyřech hráčích krabici ani nevytahujeme. Všem mořským vlkům přejeme příznivý vítr do plachet!

Sdílet s přáteli:

Komentáře

drobná oprava
"...fregatu nebo majestátní galéru." Tento typ lodě je galeona. Galéra je veslice...

24.1.2011 09:30:56

Vybíráme z Bazaru

Dominant Species
Dominant Species
Akt. cena: 1550 Kč
Končí za: 11 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas