Merchants & Marauders

xxxxxxxxxo hodnoceno 45x (Seznam vlastníků)

Merchants & Marauders - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Piráti
Herní kategorie: desková hra, ekonomická
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Z-Man Games
Autoři: neuvedeno
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Jake jsou dojmy?

Dobra zimni noc, drazi pratele,

chci se optat na Vase dojmy z Merchants and Marauders. Vsiml jsem si, ze mnoho lidi hra zaujala. Po duslednem precteni pravidel jsem nabyl jistych pochybnosti a reakce lidi na BGG je zatim spise potvrzuji, nez vyvraci.
Jake jsou Vase dojmy z tohoto dlouze ocekavaneho kousku?
18.12.2010 02:45:01

StevensonJunior
Zatím spíše první dojmy, protože jsem to zatím hrál pouze dvakrát (jednou ve dvou a jednou ve čtyřech hráčích). Po grafické stránce nemám žádnou výtku modely loděk jsou nádherné karty také a mapa, která se mi nejprve nelíbila, mě teď naopak zaujala. Komponentů má hra poměrně dost, takže mám i dobrý pocit u ceny/výkon.

Hra má několik různých cestiček k vítězství a je jen na vás, kterou cestičkou se vydáte. Cílem hry je získat deset bodů a body mohu získat pomocí:
Obchodování, přepadání obchoníků, výhry v bitvách mezi NPC nebo hráči, plnění zvěstí a misí, ...
Hra ve čtyřech je v celku dobrá, rozhodně mě bavila, všichni jsme z počátku nabrali zboží a snažili jsme se výhodně obchodovat - jen jeden se nás hned z počátku snažil napadat. Efekt do hry přidával piráty a vojenské lodě, ale ono je v celku jednoduché se jim vyhnout a pokud na sobě nemáte vypsanou odměnu a není válka tak válečné lodě po Vás ani nepůjdou. Jeden z protihráčů narazil na fintu při obchodování - dvakrát za sebou využil akci přístav a nabral co nejvíc stejných zboží, které pak draho a za bod prodal v přístavu kde jsou nedostatečné. Rychle nabral peníze a koupil galeónu a pomalu a jistě začal vládnout mořím, ale naštěstí jsme nebyli zase tak pozadu a také jsme koupili lepší lodě. Nakonec, byl ale ten náskok rozhodující, protože vyhrál asi o dva body:)

Takové postřehy:

-hra je lehká a vcelku nám odsýpala, ikdyž každý hráč oderhává své tahy postupně, tak to bylo poměrně rychlé (nepočítám začátek s vysvětlováním pravidel)

-při puštěné hudbě z pirátů z karibiku byla hra atmosférická :)

- někdy se stane, že i horší loď potopí lepší (hold kostky:) )

- galeona a fregata jsou velmi rozdílné a zatím se nám osvědčila pouze galeona, ale obě stojí stejně - na což na konci hry snad upozorňovali všichni hráči:)

- je důležité si hlídat co umí daný přístav a zda do něj mám vůbec přístup

(třeba mě ještě něco napadne tak to editnu :) )

Tak a k závěru musím podotknout, že po jedné hře ve dvou hráčích ji nemám už v tomto počtu chuť hrát. Spíše bych ji považoval za hru pro 4 a v nejhorším tři hráče. Ve dvou se může stát, že se hráči snadno budou navzájem vyhýbat a zůstane to u toho kdo rychleji nakoupí, nebo splní zvěst a mise. Hra je potom taková suchá:( ale dobře ještě někdy ji ve dvou zkusím a buď se mi ten názor potvrdí nebo vyvrátí :)

ještě jsem zapoměl na herní dobu, kdy ve dvou jsme první hru hráli tak 3 hodinky (bez rozestavění) a ve čtyřech 4 hodinky

18.12.2010 11:05:21 | Upraveno autorem (porovnej)

Seils
Moc dekuji! :)

18.12.2010 12:03:34

Dojmy před první hrou
Nemohu se nepodělit o prvotní dojmy z této hry. Přestože jsme ještě neodehráli ani první partičku a zatím študuju pravidla (která nejsou zase až tak úplně jednoduchá jak jsem očekával) a překládám (pro manželku® :-) karty, musím před tvůrci smeknout klobouk. Hra obsahuje sice jen středně velký počet karet, které pak taktují průběh hry, ale tyto obsahují naprosto skvělé a originální popisy událostí, jež mají ve hře nastat. Stručné, ale skvělé. Rovněž karty misí a zvěstí jsou tak různorodé, že jejich mixáží by se dalo vyexportovat možná snad i několik dalších Stevensonových "Ostrovů pokladů".
Tady zkrátka měli tvůrci očividně pirátskou a všeobecně námořní tématiku hodně rádi a vrazili do hry snad všechno, co se jen na moři vůbec může stát.

11.3.2011 13:11:52

Dojmy
Moje pocity po troch hrách sú mierne zmiešané. Na jednej strane hra vyzerá skvelo a je pri nej zábava, na druhej však obsahuje množstvo malých pravidiel a výnimiek, ktoré si musia hráči pamätať. Často sa tak stávalo, že sme museli vkuse pozerať do pravidiel a kontrolovať každú maličkosť (napríklad už len pri námornej bitke je niekoľko výnimiek, ktoré sa dajú ľahko prehliadnuť). A to rozhodne nie sme nejakí začiatočníci.
Taktiež akcie v prístave bývajú pridlhé a v štyroch hráčoch tak môže nastať nuda pri čakaní na svoj ťah. Nenadchla ma ani miera interakcie, ktorá je takmer výlučne len o boji medzi loďami, ktorému sa však dá ľahko vyhnúť a v jednej hre dokonca ani raz k boju medzi hráčmi nedošlo.
Navrch toho je hra výrazne závislá od náhody, čo môže byť na jednej strane frustrujúce, na druhej strane však dodáva do hry aspekt napätia a nepredvídateľnosti.
A už klasický problém galeóna vs. fregata sme vyriešili tým, že sme zdražili galeónu na 45 zlatých.
Celkovo som od hry očakával trochu viac (resp. čo sa týka množstva pravidiel tak skôr menej :), ale jej kúpu neľutujem a určite sa ešte niekoľkokrát dostane mapa Karibiku na herný stôl.

11.3.2011 14:13:15

MaM
No, já se těším na Jeníkovu recenzi na Blackbeard, kde by snad měl provést srovnání obou her. U mně zatím souboj o definitivní pirátskou hru vede Blackbeard, ale minimálně bych z MaM ukradl ty lodě :)

11.3.2011 14:16:04

sydo
hele, mne taky na Maraudery nalákaly hlavně ty lodě, ale kupodivu ty karty jsou snad ještě lepší. Úplně se teď v jejich překladu rochním a každá další mne stále překvapuje. I karty zboží které jsou bez textu jen s grafikou jsou ve své jednoduchosti ale "k sežrání". Třeba jen při pohledu na kartu kakaových bobů okamžitě dostávám chuť na kakao a u karty tabáku ..... :-)

11.3.2011 14:33:37

první hra
Tak, první hra odehrána a dojmů je celkem hodně. Merchanti se jednoznačně usadili v horních patrech pyramidy hodnocení mých her. Pravidla jsou v základu opravdu svým způsobem jednoduchá, ale možností co ve hře a v jakém pořadí dělat je hodně, a to ji činí celkem dost komplexní. Jeden má nakonec co dělat aby všechno uhlídal. Ale to bude po pár zahráních určitě v pohodě.
Nejvíce mne ale překvapilo to, že hra se dá hrát hodně různými způsoby a přitom stále plnohodnotně i mnohem mladšími hráči, než je na krabici avizovaných 13+. Náš 6-letý syn je toho příkladem (!) Když člověk nechce, prostě se nemusí tolik soustředit na nějakou strategii, jde na to po pirátsku a s trochou štěstí se mu daří a postupuje kupředu. Vůbec, on ten mnohými odsuzovaný podíl náhody je v případě této hry myslím si celkem v pořádku. Vždyť i ve skutečnosti se na moři může kdykoliv stát cokoliv a kdyby byl herní mechanismus postaven jen čistě na nějakém propracovaném chladnokrevném kalkulu, nebylo by to vlastně příliš uvěřitelné.
Zatím jediná muška octomilka kterou bych hře vytknul je cena Galeony. Nevím jestli by měla být větší anebo naopak cena Fregaty nižší, ale tohle si myslím dříve později opraví nějaká errata nebo home-rule jako u Yuriho a hru to nijak výrazně nekazí.
Zkrátka a dobře, jsem rád že Merchanty mám a vzhledem k tomu že neměli nijak velký hype, splnili a možná i předčili to co jsem čekal.

14.3.2011 10:50:27

asashoryiu
To jsi fakt hrál se 6-ti letým synem podle plnohodnotných pravidel? To klobouk dolů. Já když si přečetl ty pravidla, tak si ani moc nedokážu představit jaký to je :)

14.3.2011 11:28:58

panzer
opravdu jsme to hráli podle všech pravidel ( já+manželka+syn). Právě že jsem koukal jako blázen že se u téhle hry nejenže chytil, ale i vydržel až do konce. Je to u velké deskovky poprvé. Samozřejmě že nedokázal hlídat všechno co po něm hra chtěla a karty taky ještě nepřečte, ale zaměřil se proto více na akci. Čísla u symbolů si už dokázal hlídat a zvládl taktiku nákupu / prodeje zboží v přístavech.
No, ne že by ta hra mohla mít označení 6+, ale právě protože je tak hezky zpracovaná tak dokáže dobře udržet pozornost i takovýchto juniorů.

A ta pravidla opravdu potvrzuji že - jak jsou krátká, tak jsou celkem výživná. Hleděl jsem do nich před první hrou vkuse dva dny a ještě pořád jsem se ztrácel, teprve pak mi většina věcí do sebe zacvakla a nakonec to není žádná hrůza. ...

14.3.2011 13:56:14 | Upraveno autorem (porovnej)

hra ave dvou
Docela mě ta diskuse navnadila. Jediný problém vidím v tom co píše Seils o hře ve dvou. Hrozí opravdu vzájemné vyhýbání a syslení na vlstním písečku ?

16.3.2011 09:13:34

panzer
já bych řekl že záleží na hráčích a zda mají rádi konflikt, ale jak jednou někdo začne obchodovat a trochu uteče tak je směr hry jasný:)... ono nám se zdá, že je až moc lákavé být jen obchodník, protože si rychle sbírají body, ale kdyby se dal GP za 4 prodané karty zboží (ve městě kde je nedostatečné) místo 3, hned by byl o důvod víc hrát pirátským způsobem :)

a hlavně zatím je to jen můj názor :) takže to není moc směrodatné

16.3.2011 09:32:07

panzer
Hra opravdu dává hracímu stylu hodně volnosti. I případná hra dvou "syslů" bude vždy okořeněná celkem velkým kvantem NPC lodí, které dříve později "zamoří" celý Karibik a námořním bitvě / akci se člověk nakonec vyhne jen s obtížemi, snad jen kdyby hrál opravdu na 100% jistotu a navíc měl štěstí na karty událostí.

16.3.2011 12:15:17

asashoryiu
zase přidám něco do mlýna :D (jen ať se točí)
... moje zkušenosti s NPCčkama jsou spíše negativní
- ve hře je celkem 34 karet událostí - z toho "pouze" 16 jich hýbe s loděmi NPC (když se nám za 5 kol nikdo nepohnul tak to bylo opravdu frustrující)
- pokud přijde do hry nový kapitán lodi nahradí starého a loď je zase přesunuta do přístavu
- jako "sysel" obchodník se musím bát pirátů (max. 2 - pokud jsem nabušenej tak se sloopy neleknu) a lodí nepřátelského národa (max. 1) ((za předpokladů, že se mnou hraje taky syslík, tak se 3 lodím bez problémů vyhnu))
- pokud bych hrál jako pirát tak jsou pro mne vody někdy nebezpečné to ano, ale už samotná hra piráta mi nepřijde jako hrabání na vlastním písečku a je daleko zábavnější, ale pokud se najde druhý hráč který rychle nakupuje a prodává a střádá body tak vyhraje dřív než stačím vystřelit z kanónu :)

16.3.2011 12:42:42

To všichni
Já jsem to hrál jen jednou se Seilsem a byl jsem maličko zklamán. :( A tak se chci zeptat, zda jsme něco nehráli špatně. Protože jsem nemohl pořádně napadnout protihráče ( obchodníci ) a musel jsem vyloženě čekat kdy zůstanou na volném moři. Myslím třeba to, že kolem mého piráta pluje obchodník a já ho nemohu přepadnout, protože není moje kolo. :(
Ale grafika se mi hodně líbí. Přiznám se, že ne tolik jako u Blackbearda ale rozhodně je to jedna z velice pěkných her. Ty plastové lodě jsou boží a chtěl bych je do BB. :D

17.3.2011 00:22:37

SSZGSA
Opravdu se mi to nějak nezdá. Pokud jsi zamýšlel hrát agresivně proti obchodně se chovajícím protihráčům, obzvláště pokud jich bylo více než jeden, zastihnou je na moři není přeci zase až takový problém. Oni přeci ztrácejí hodně akcí vplouváním a vyplouváním z přístavů a samotnými akcemi "přístav", takže agresor pokud ve svém kole jde pomocí 3 x pohyb důsledně jako ohař po oběti, ta nemá nejmenší šanci !

17.3.2011 08:03:09

SSZGSA
jako správný pirát by sis musel ty loďky ukrást:) arrr

17.3.2011 08:59:41

To asashoryiu
Noo, právě, že to problém je. Za tři akce se dostanu z přístavu do přístavu a pirát si ani neškrtne.. Máš to napsané i v pravidlech na straně 7 ( pohyb ) a hned pod touto kapitolou je jasně napsáno, že Scout je akce k nalezení lodi v mořské oblasti ne v přístavu.
Takže jako pirát máš prostě smůlu.. Ale jak říkám, hrál jsem to jen jednou a chtěl bych i podruhé abych si to ověřil, v pravidlech ale problém není! :(

17.3.2011 12:55:43

...
Taky bych tam pár věcí změnil (o některých jsem už psal)

- obchodník dostane GP za 4 dovezené zboží místo 3
- zvedl bych cenu galeony (asi min. o 10 zlaťáků) a možná bych i zrušil GP za nákup lodí
- možná něco jako využití akce scout i v soupeřovým tahu ... pokud ukončím tah akcí scout tak bych na něj mohl narazit když vyplouvá z přístavu (něco jako u NPC)
- pak bych dal pohyb lodí, i při události, kdy s e do hry dostane nový kapitán - viděl jsem to někde na BGG kde se hodí kostkou a podle čísla se určí směr

no uvidíme třeba to někdy zkusím zakomponovat :)
hlavně jak mi psal SSZGSA, je důležité u této hry, nestáti se pirátem :) ... mít nohy na stole, popíjet z poloprázdné lahve rumu a čekat na dobrý vítr:D

17.3.2011 13:13:09

SSZGSSA
Obchodník se sice - pokud chce - dostane za 3 akce z přístavu do sousedního (!) přístavu, ale pakliže chce i obchodovat, musí pak někdy spotřebovat i samotnou akci "přístav" . Ano, hypoteticky by mohl obchodník plující zcela na jistotu a s agresorem v zádech putovat po obvodu mapy těmito žabími skoky tak dlouho, až se nakonec dostane do cílového přístavu, tam prodat, nakoupit atd, další dvě fáze v tomto kole prostě vzdát a v dalším kole opět vyrazit se svým pobřežním parníčkem na další cestu kolem světa. Takovýto způsob hry mu ale nemůže přinést v rozumné době valný zisk... Pronásledovatel by si naopak při tomto stíhání mohl neustále "přilepšovat" přepadáváním obchodních lodí a rád bych viděl kdo z nich by svůj styl opustil dřív.
Safra, budu to ale muset vyzkoušet a ověřit při nejbližší příležitosti v praxi, to je fakt....takhle to je jenom teorie.

17.3.2011 14:37:33

Seils
Na BGG fóru samotný tvůrce hry nepřímo nevyváženost Galeony vs Fregaty přiznal, ale přesto i dost obhajoval. Nakonec nějakému nespokojenci ( přes palubu s ním !!! ) doporučil myslím spíše snížit defaultní počet členů posádky Galeony, než zvýšit její cenu.

17.3.2011 14:41:10 | Upraveno autorem (porovnej)

:)
I kdyby jsi jako pirát jezdil za obchodníkem jako za nejhezčí holkou v ulici, tak stejně budeš mít smůlu. Prostě, pokud obchodník nebude chtít tak se na něj nedostaneš. A to je ta chyba. Jako pirát chci přepadnout tu loď která se mi líbí, která je nabušená zlatem a ne se smířit s tím, že něco náhodou pluje kolem. A myslím si, že nikoho z hráčů nebude bavit tento způsob hry. Je to prostě nuda.
Já neříkám, že ta hra je špatná. Ne! Mě se na jednu stranu líbí a považuji ji za druhou nejlepší po Blackbeardovi. Ale prostě Blackbeard je dotažen do detailů. Je tam tolik možností a tolik událostí, že na něj prostě nemá. A to pokud zase pan Berg nezasedne a nepodívá se na toto téma tak ani nebude. :) Jemu to téma prostě sedlo.. :)

17.3.2011 18:21:32

SSZGSA
Máš pravdu. Pokud někdo hru pojme ne jako "Merchants & Marauders" ale jen jako "Merchants", opravdu může hrát tímto stylem, ale spoléhám na to že jak sám píšeš, nikoho z hráčů tento způsob hry nebude bavit, dokonce dříve nebo později i onoho pacifistu.
Ale máš určitě pravdu v tom, že hře by nějaký šetrný (!) mechanismus, jak takovouto polosuchozemskou krysu nějak vtáhnout do trochy akce, prospěl. Nesmělo by to být ale nic co by ze hry zase naopak dokázalo udělat pouze "Marauders" - což si myslím že např. varianta cut-throat již dělá:-(
Každopádně ale Eventy do hry občas taky přinášejí celkem dost vzrušení a dokáží tak trochu opepřit případnou nudu na moři.
Pokud jde o Blackbearda, nehrál jsem jej, ale již jen od pohledu na pravidla se mi zdá že to bude přeci jen trochu vyšší liga než M&M. Já osobně bych si jej jistě užil, ale mám obavu že např. pro mé spoluhráče ( manželka+syn+???) by to bylo již příliš hardcore.
M&M mě osobně prostě připadají jako vcelku pohodová hra která dobře se strefila do potřeb naší herní "skupiny", ale nepopírám že tam ty mouchy jsou...

18.3.2011 07:30:16

errata a varianty
tak koukám že už jsou od začátku dubna k dispozici FAQ, Errata a pro mě rozhodně lepší varianta hry, kdy je možno hledat (scouting) aktivní hráče, takže to snad konečně zabrání našemu schovávání v přístavech :) to budu muset v blízké době zkusit :)

18.4.2011 15:33:58

dotaz
Zatím jsem tuhle hru hrál jen jednou a jednou jen tak zkoušel hrát sám se sebou a v hlavě mi čím dál tím víc vrtá jedna věc na kterou jsem se chtěl zeptat vás ostatních.
Hráváte tuto hru i s pravidly v jednotlivých zónách?
Normálně nemám problém si zapamatovat kupu různých pravidel, zvlášť když v nich vydím nějaký systém. Tady mi to ale přijde jako těžký úlet. Tuplem pokud se někdo snaží hrát co nejefektivněji. Těch efektů v jednotlivých zónách je tolik že se to prakticky nedá zapamatovat.
Přijde mi že nejlepší je je úplně ignorovat a hrát bez nich. Otázkou je jestli tím hra není moc ochuzena.
Jak to hráváte vy? Tedy pokud to tu někdo vůbec hrává.

26.8.2011 10:51:57

Trpaslik88
Tak, my to tak asi nehrotíme (hrát co nejefektivněji - to by nás nebavilo:D), prostě někam připlujem a pak teprv koukáme co se tam dá dělat:) a buď se to hodí nebo ne, některé přístavy známe všichni tak tam plujem záměrně pro efekt (levnější loď, ...) - Ale ignorovat efekty, to ne, to by byla škoda:) Ale tak to je jen jak to hrajem my:)

Jinak jsem zkoušel variantu se scoutingem a o tolik lepší to není :D (nebo sem měl pech)

26.8.2011 12:05:02

Vybíráme z Bazaru

CAESAR:CONQUEST OF GAUL /EN/ 2.ed. částečně hraná
CAESAR:CONQUEST OF GAUL /EN/ 2.ed. částečně hraná
Akt. cena: 444 Kč
Končí za: 6 dnů

Offcanvas