nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Merchants & Marauders

Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Piráti
Herní kategorie: desková hra, ekonomická
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Z-Man Games
Autoři: neuvedeno
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Jake jsou dojmy?

Dobra zimni noc, drazi pratele,

chci se optat na Vase dojmy z Merchants and Marauders. Vsiml jsem si, ze mnoho lidi hra zaujala. Po duslednem precteni pravidel jsem nabyl jistych pochybnosti a reakce lidi na BGG je zatim spise potvrzuji, nez vyvraci.
Jake jsou Vase dojmy z tohoto dlouze ocekavaneho kousku?

18.12.2010 02:45:01

obchodnik pirat

no mozná to za obchodníka je snadnejší ale určite ne tak zábavne jako když nejakého okradeš.

Objektivne je težší ( víc o náhode ) začít rovnou jako pirat ale pokud to hrajete alespon trochu konfliktne a né každý na svém pisíčku tak žádná obchodní lod dobře naložená loď zlatem do bezpečí jen tak nedopluje.

17.8.2018 14:16:58

michani karet

Rozsireni opravdu resi spoustu veci a jsou snadno implementovatelna i bez koupe. Napriklad "sluzbicky" (favor) snizuji podil nahody a lze realizovat kostkou jako pocitadlem.
Nicmene u teto hry je dulezite dobre zamichat balicek zbozi. Hraci odhazuji karty v sadach a je tezke to poradne rozmichat. Delam to tak, ze karty rozdelim na vice hromadek a snazim se, aby se mi zbozi neopakovalo. Kazdou pak zamicham a postupne primichavam dalsi hromadky. To cele pak zamicham jeste jednou. Bezne se nam pak stava, ze z 6 karet se tam casto nektere zbozi objevi maximalne dvakrat (a to v ramci cele hry = hrac pak musi navstivit aspon dva pristavy). Nektere hry na toto stosovani typu karet trpi (Through the ages, Merchant, Mage knight, Scythe a dalsi).

17.8.2018 00:29:56

BB

V základu to tak asi je, ale přidej rozšíření a zjistíš, že tě hra stejně donutí pirátit a jinak zlodušit (případně hledat body ve zvěstech nebo misích), protože třeba jen modul bouře, co proti tobě postaví každé kolo náhodně určený protivítr, dokáže obchodníkovi značně znechutit cílené potulování Karibikem...

16.8.2018 22:26:37

BladeBrown

Ono to řemeslo obchodníka je takové nejisté a aby to bylo rychle výnosné, tak se musí sejít lokace s poptávkou a nabídkou. Také je důležité zaujetí ostatních hráčů, ze kterých by se v případě podobných úspěchů měli stát piráti. :D

Ona ta hra trošku láká k tomu, aby ji každý hrál sólo. Pak to je holt o tom, komu to líp v danou chvíli sedne.
...................................................................
Redaktor Deskofobie a blogu Kubrt vs Deskovky

16.8.2018 12:16:40

Obchodník vs Pirát

Hru sem hrál několikrát a nemohu se zbavit dojmu, že Párati to mají na rozdíl od obchodníků mnohem těžší na výhru.
Obchodníkovi stačí točit poptávané zboží po 3ks a hned má vítězný bod. Jak to vidíte vy ?

*-*

16.8.2018 11:30:50

první hra

Musím říct, že M&M je opravdu výborná hra. Jediné co mi trošku vadí jsou dlouhé prodlevy při akci přístav, markantní to je v okamžiku, kdy se k ní v jednom kole nedostanete a pak čekáte až si ji odehrají vaši tři protihráči.

Asi nejvíc se mi líbí, že nic není na jistotu, i s po všech stránkách vylepšenou fregatou můžete mít problém s fungl nově spuštěnou šalupou. Přijde mi to hodně tématické.

Zkrátka povinnost pro každého exhráče Pirates!

11.7.2012 10:43:41

délka hry

mi nijak nevadí :)

2.10.2011 19:09:40

Trpaslik

hmm, ma to neco do sebe, co jsi rekl o BB. Ja se ale vzdy snazil se svym piratem vydrzet co nejdele, ale je pravda, ze tim jak mu stoupa notorious, tak je cim dal vic zranitelnejsi a tim padem te hra sama zene k tomu, abys ho poslal do duchodu.

Pirates Cove je rodinna hra, to je fakt kacirska myslenka, s plavenim se po morich to nema nic spolecneho :-)

2.10.2011 13:53:45

Merchants & Marauders

No M&M má určitě své mouchy (plno much), ale pořád mi to připadá jako takový vymazlenější Blackbeard, kde mi strašně chybí jakákoliv možnost vylepšování piráta/jeho lodi, je to snad ještě víc o náhodě než M&M, životy některých pirátů jsou tvořeny jedním výjezdem na moře, přepadnutím obchodní lodi, návratem do přístavu a odejitím do důchodu (to je panečků dobrodružství námořního vlka) a vůbec celým systémem který je víc o "kurvení života jiným pirátům" než "dobrodružstvím mého piráta".

Takže nakonec bych pronesl pomalu kacířskou myšlenku, že tou ultimátní pirátskou hrou je snad Pirates cove.

2.10.2011 13:19:17

Spatnak

tak to bude asi problem i BB, ten zabere take tak ty tri hodinky minimalne. Ale delka hry jde upravit.

2.10.2011 11:48:32

Sydo

O tom BB se zmiňujete a pokud najdu někoho z Ostravska, kdo je má a ukecám ho, tak 100% chci vyzkoušet.

Tu epic variantu v RW chci právě celý rok zkusit. Kadaver říkal, že mám počítat s délkou hry 4h+. A když to někomu sdělím, tak to znamená tečku za nadějemi. Za tu dobu prý stihneme jiné 3 hry, takže čau pipi.

2.10.2011 11:45:50

Spatnak

Zkus Blackbeard, to je definitivní pirátská hra.

Ad Runewars: souhlasím, ale rozhodně zkus epic variantu, než hru zatratíš, ta tomu dodá délu, napětí a koule :)

2.10.2011 10:23:38

Můj dojem

Dnes jsme to hráli ve 4. Po přečtení všech příspěvků doplňuji:

1) Nevidím smysl být suchozemská krysa, když se chci živit jako obchodník. Pirát za mnou musí doplout a pak mít štěstí na hody. Když se mu nepovede scouting, smůla. Navíc z boje lze prchnout. Zas tak moc se bát, abych skákal po přístavech, je myslím nesmysl. Navíc to dá volnou ruku zbývajícím hráčům. (A ve dvou ta hra snad ani smysl nemá).

2) 17 mořských sektorů = 17 různých specifických akcí, ale... Stačilo si vybrat rámcový cíl hry a hned jsem (jako pirát) věděl, které jsou důležité a které lze oželet (čti napadat lodě příslušné národnosti).

3) EPIC FAIL: hodně, přesněji HODNĚ, zklamala délka hry. Nemohu se zbavit dojmu, který mi zkazil i Rune Wars natolik, že jsem je už rok nehrál. A sice pocit, že už konečně mám nějakou loď, určitou výbavu a nějakou tu posádku a místo rozjetí zábavy někdo ohlásí "mám 10 bodů, vyhrál jsem!" (V Rune Wars mám 6 bodů, vyhrál jsem!). U nás konkrétně vyhrál leech a celkem zaslouženě. Bojoval, byl akční, snažil se, pirátil. Měl 7 bodů, nasyslil 30 zlaťáků a šup domů. I tak to ale zklamalo, jelikož z mého úhlu pohledu byla 1/4 hry do konce. O to víc mne znechutilo, když přítelkyně (jen mírně zklamaně prohlásila), že ji stačilo v dalším kole doplout do přístavu a vyhrála by ona. 5 bodů slávy, naškudlených 50 zlaťáků. Přitom základní loď a celou hru v podstatě nic neudělala. Tohle prostě JE zklamání. Body slávy jsou za všechno. Hra pro mě musí mít atmosféru. Odkojen dobrodružnými filmy a romány z dětství mám prostě vetknutou představu, jak ty piráty nahání vojenské lodě a jsou to vlastně psanci. V naší hře nebyl jediný boj, který bychom neuvítali. My jako piráti (já a leech) 2x tolik. Místo strachu a života zločince jsme ty lodě skoro hledali a těšili se na vítězný bod, který k nám pluje. Místo by to byl trest za náš život pro šibenici, ze kterého zbití jako psy prcháme lízat své rány do nějakého neutrálního přístavu, je to zásobárna bodů slávy? (Pomíjím, že se prakticky nehýbou). To je prostě sux. Být body JEN za vykládku požadovaného zboží/vyplundrování lodě s hodnotou nákladu 12+, jsem spokojený. Když jsou ale i za splněný rumor, misi, koupení lodě, potopení piráta/potopení válečné lodě, je hra (dle mého názoru) o ničem.

Nemusíte se mnou souhlasit, ale takový mám dojem. M&M si klidně znovu zahraji. Ale sám s tou myšlenkou nepřijdu :(

1.10.2011 23:34:38

dojmy

Tak mám za sebou první partičku, zatím jen ve dvou.

Pocity veskrze dobré, úžasná atmosféra a skvělá zábava, ale je to brutální dicefest. Když máte smůlu na kostky, nemáte šanci. Trochu mě zamrzelo, že loď má na boj podstatně menší vliv, než kapitán (ano moji skvělou pirátskou fregatu potopila obyčejná šalupa).
Zkoušeli jsme oba dva začít jako piráti, já jsem to vydržel prakticky do konce hry, kámoš (poté, co šel během pěti kol třikrát ke dnu - a to jsem mu k tomu ani nijak extra nepomáhal) se stal zbabělou obchodnickou krysou :-). Nicméně jak zjistil, i být obchodníkem je adrenalin.
Každopádně i ve dvou je to sranda.

9.9.2011 21:08:39

Seils

Já bych to taky nehrotil, ale znám lidi co by byli schopni několik minut studovat mapu aby vyhodnotili kam je nejlepší plout.

V sobotu budeme hrát a variantu se scoutingem určitě použijeme. Bude to moje první pořádná hra kdy už pravidla dostatečně znám, tak jsem zvědav jaké to bude.
Vypijem k tomu nějaký rum a budem užívat atmošku.

26.8.2011 13:36:24

Trpaslik88

Tak, my to tak asi nehrotíme (hrát co nejefektivněji - to by nás nebavilo:D), prostě někam připlujem a pak teprv koukáme co se tam dá dělat:) a buď se to hodí nebo ne, některé přístavy známe všichni tak tam plujem záměrně pro efekt (levnější loď, ...) - Ale ignorovat efekty, to ne, to by byla škoda:) Ale tak to je jen jak to hrajem my:)

Jinak jsem zkoušel variantu se scoutingem a o tolik lepší to není :D (nebo sem měl pech)

26.8.2011 12:05:02

dotaz

Zatím jsem tuhle hru hrál jen jednou a jednou jen tak zkoušel hrát sám se sebou a v hlavě mi čím dál tím víc vrtá jedna věc na kterou jsem se chtěl zeptat vás ostatních.
Hráváte tuto hru i s pravidly v jednotlivých zónách?
Normálně nemám problém si zapamatovat kupu různých pravidel, zvlášť když v nich vydím nějaký systém. Tady mi to ale přijde jako těžký úlet. Tuplem pokud se někdo snaží hrát co nejefektivněji. Těch efektů v jednotlivých zónách je tolik že se to prakticky nedá zapamatovat.
Přijde mi že nejlepší je je úplně ignorovat a hrát bez nich. Otázkou je jestli tím hra není moc ochuzena.
Jak to hráváte vy? Tedy pokud to tu někdo vůbec hrává.

26.8.2011 10:51:57

errata a varianty

tak koukám že už jsou od začátku dubna k dispozici FAQ, Errata a pro mě rozhodně lepší varianta hry, kdy je možno hledat (scouting) aktivní hráče, takže to snad konečně zabrání našemu schovávání v přístavech :) to budu muset v blízké době zkusit :)

18.4.2011 15:33:58

SSZGSA

Máš pravdu. Pokud někdo hru pojme ne jako "Merchants & Marauders" ale jen jako "Merchants", opravdu může hrát tímto stylem, ale spoléhám na to že jak sám píšeš, nikoho z hráčů tento způsob hry nebude bavit, dokonce dříve nebo později i onoho pacifistu.
Ale máš určitě pravdu v tom, že hře by nějaký šetrný (!) mechanismus, jak takovouto polosuchozemskou krysu nějak vtáhnout do trochy akce, prospěl. Nesmělo by to být ale nic co by ze hry zase naopak dokázalo udělat pouze "Marauders" - což si myslím že např. varianta cut-throat již dělá:-(
Každopádně ale Eventy do hry občas taky přinášejí celkem dost vzrušení a dokáží tak trochu opepřit případnou nudu na moři.
Pokud jde o Blackbearda, nehrál jsem jej, ale již jen od pohledu na pravidla se mi zdá že to bude přeci jen trochu vyšší liga než M&M. Já osobně bych si jej jistě užil, ale mám obavu že např. pro mé spoluhráče ( manželka+syn+???) by to bylo již příliš hardcore.
M&M mě osobně prostě připadají jako vcelku pohodová hra která dobře se strefila do potřeb naší herní "skupiny", ale nepopírám že tam ty mouchy jsou...

18.3.2011 07:30:16

:)

I kdyby jsi jako pirát jezdil za obchodníkem jako za nejhezčí holkou v ulici, tak stejně budeš mít smůlu. Prostě, pokud obchodník nebude chtít tak se na něj nedostaneš. A to je ta chyba. Jako pirát chci přepadnout tu loď která se mi líbí, která je nabušená zlatem a ne se smířit s tím, že něco náhodou pluje kolem. A myslím si, že nikoho z hráčů nebude bavit tento způsob hry. Je to prostě nuda.
Já neříkám, že ta hra je špatná. Ne! Mě se na jednu stranu líbí a považuji ji za druhou nejlepší po Blackbeardovi. Ale prostě Blackbeard je dotažen do detailů. Je tam tolik možností a tolik událostí, že na něj prostě nemá. A to pokud zase pan Berg nezasedne a nepodívá se na toto téma tak ani nebude. :) Jemu to téma prostě sedlo.. :)

17.3.2011 18:21:32

Seils

Na BGG fóru samotný tvůrce hry nepřímo nevyváženost Galeony vs Fregaty přiznal, ale přesto i dost obhajoval. Nakonec nějakému nespokojenci ( přes palubu s ním !!! ) doporučil myslím spíše snížit defaultní počet členů posádky Galeony, než zvýšit její cenu.

Upraveno autorem (porovnej)

17.3.2011 14:41:10

SSZGSSA

Obchodník se sice - pokud chce - dostane za 3 akce z přístavu do sousedního (!) přístavu, ale pakliže chce i obchodovat, musí pak někdy spotřebovat i samotnou akci "přístav" . Ano, hypoteticky by mohl obchodník plující zcela na jistotu a s agresorem v zádech putovat po obvodu mapy těmito žabími skoky tak dlouho, až se nakonec dostane do cílového přístavu, tam prodat, nakoupit atd, další dvě fáze v tomto kole prostě vzdát a v dalším kole opět vyrazit se svým pobřežním parníčkem na další cestu kolem světa. Takovýto způsob hry mu ale nemůže přinést v rozumné době valný zisk... Pronásledovatel by si naopak při tomto stíhání mohl neustále "přilepšovat" přepadáváním obchodních lodí a rád bych viděl kdo z nich by svůj styl opustil dřív.
Safra, budu to ale muset vyzkoušet a ověřit při nejbližší příležitosti v praxi, to je fakt....takhle to je jenom teorie.

17.3.2011 14:37:33

...

Taky bych tam pár věcí změnil (o některých jsem už psal)

- obchodník dostane GP za 4 dovezené zboží místo 3
- zvedl bych cenu galeony (asi min. o 10 zlaťáků) a možná bych i zrušil GP za nákup lodí
- možná něco jako využití akce scout i v soupeřovým tahu ... pokud ukončím tah akcí scout tak bych na něj mohl narazit když vyplouvá z přístavu (něco jako u NPC)
- pak bych dal pohyb lodí, i při události, kdy s e do hry dostane nový kapitán - viděl jsem to někde na BGG kde se hodí kostkou a podle čísla se určí směr

no uvidíme třeba to někdy zkusím zakomponovat :)
hlavně jak mi psal SSZGSA, je důležité u této hry, nestáti se pirátem :) ... mít nohy na stole, popíjet z poloprázdné lahve rumu a čekat na dobrý vítr:D

17.3.2011 13:13:09

To asashoryiu

Noo, právě, že to problém je. Za tři akce se dostanu z přístavu do přístavu a pirát si ani neškrtne.. Máš to napsané i v pravidlech na straně 7 ( pohyb ) a hned pod touto kapitolou je jasně napsáno, že Scout je akce k nalezení lodi v mořské oblasti ne v přístavu.
Takže jako pirát máš prostě smůlu.. Ale jak říkám, hrál jsem to jen jednou a chtěl bych i podruhé abych si to ověřil, v pravidlech ale problém není! :(

17.3.2011 12:55:43

SSZGSA

jako správný pirát by sis musel ty loďky ukrást:) arrr

17.3.2011 08:59:41