nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Mercado de Lisboa

Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 8 let
Herní doba: 30 min
Herní svět: Současnost
Herní kategorie: desková hra, ekonomická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: TLAMA games
Eagle-Gryphon Games
Autoři: Julián Pombo
Vital Lacerda
Rok vydání: 2020
Sdílej: Facebook

Staňte se úspěšným trhovcem

Autor: Hyman | 7.6.2021 | 3

Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).

Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu

Tržnice u jedné z nejstarších lisabonských čtvrtí Bairro Alto, kterou lemuje řeka Tajo, žije svým osobitým životem. Stánek vedle stánku nabízí ty nejlepší uzeniny, kvalitní sýry a všechny možné produkty moře. Místo tu je i na asijskou kuchyni, sushi či pizzu. Nelze také opomenout místní portugalské speciality, jako jsou tradiční lisabonské koláčky. Stánky s pitím nabízejí čerstvé džusy, pivo a typické Vinho Verde (lehké, jemně perlivé víno z portugalského severu). Staňte se součástí této komunity.

V této hře se stanete obchodníky na lisabonské tržnici, kde vaším úkolem bude úspěšně provozovat stánky a restaurace a tím zároveň zvyšovat tržby i okolních kiosků. Měřítkem úspěchu (či neúspěchu) jsou zde peníze. Dokážete uspokojit potřeby zákazníků tak, aby nakoupili právě u vás?

Jedním z autorů tohoto počinu je známý Vital Lacerda, který využil mechanismu z jiné své velké hry: Lisboa. Budete zde umisťovat dílky prodejen, restaurací a zákazníků, zajišťovat si tak většinu v konkrétních oblastech a tím posilovat svůj vliv. Stvořil tím tuto samostatnou hru, kterou je možné označit jako jednoduché, abstraktní a ekonomické euro. 

Na ocet nezůstanou ani sólo hráči. Pro ně je připraveno devět výzev (úkolů), které prověří jejich kombinatorické schopnosti a umožní tak prozkoumat strategie z různých pohledů a cílů. Výsledek se může pohybovat od zvolání „Dokážeš vůbec najít hospodu?“ až po „Vládce trhu“. Geniální a, řekněme si upřímně, i štěstěnou obdaření jedinci mohou být zařazeni do skupiny „Jsi (dost možná) nejlepší na světě“.

Komponenty

Ústřední komponentou je centrální deska. Ta představuje budovu a přilehlé parkoviště bazaru. Dvě třetiny této plochy představují vlastní plochu tržiště, které lemuje cihlově červená střecha. Ta sice ve vlastní hře nemá žádnou funkci, ale hezky dokresluje prostor, kde se daný příběh odehrává. 

Zbývající třetina zobrazuje parkoviště před branou, kde je připraveno dvanáct míst pro zákazníky. Sem se umisťují jejich žetony a jsou zde rozděleny podle počtu klientů – a to na destičky s jedním, dvěma, třemi a čtyřmi zákazníky. Pro každý počet (úroveň) je vyhrazena pouze jedna řada. 

Žetony zákazníků
Žetony zákazníků

 

Pod tímto parkovištěm je vyhrazen prostor pro umístění prodejen. Ve hře jsou k dispozici prodejny ryb, květin, rajčat, masa a hroznů. 

Žetony stánků a restaurací

 

Prostor mezi parkovištěm a prodejnami je navíc vyplněn podmínkou pro ukončení partie, takže mají hráči toto pravidlo stále na očích.

Vlastní tržiště je v podstatě matice pět krát pět polí, které slouží pro umístění čtvercových a kulatých žetonů prodejen a restaurací. Po okrajích najdete místa pro obdélníkové destičky zákazníků, které se do vlastního tržiště přesouvají z prostoru před bazarem.

Herní deska
Herní deska

 

Pro každého hráče je dále k dispozici osm dřevěných stánků v barvě každého hráče. V retail verzi je k dispozici insert, který pojme bez problémů všechny komponenty.

Je doporučeno hru hrát s jednou skrytou informací – a to sumou peněz, kterou mají účastníci partie v daný okamžik k dispozici. K tomu poslouží zástěny menších rozměrů, jejichž barva je totožná s barvou dřevěných stánků. Na těchto zástěnách také najdete ikonograficky zaznamenaný seznam možných akcí.

 

Jak se to hraje?

Příprava partie nepřináší nutnost investice většího času. Herní desku umístíte doprostřed stolu. Následně pak kulaté destičky restaurací vylosujete náhodně a šedou stranou položíte na vyznačená místa na tržnici. Všechny prodejny (čtvercové žetony) následně vložíte do připraveného pytlíku, ze kterého budou hráči dobírat jednotlivé prodejny.

Zákazníci jsou zde představovány obdélníkovými destičkami s vyobrazenými lidskými siluetami, jejichž počet odpovídá úrovni této komponenty. Během přípravy hry vyberte vždy ty se stejnou úrovní a položte je na předpřipravená „parkovací“ místa před bazarem. Pak vrchní dvě umístěte na zbylá místa vpravo.

Každý z hráčů dostane všechny stánky své barvy, tři náhodně vybrané destičky prodejen a jednu minci. Ten účastník partie, který jako poslední navštívil nějaký trh a nebo tržnici, bude prvním hráčem.

Příprava hry
Příprava hry

 

Během vlastního tahu mají hráči k dispozici následující akce:

  • Otevření prodejny: Tato akce prakticky znamená umístění žetonu prodejny, který mají hráči před sebou k dispozici. Cílovou destinací je volné políčko na tržnici. Toto umístění však není zadarmo – je potřeba zaplatit jednu minci za každou prodejnu ve sloupci a nebo řádku. Nakonec prodejnu označte dřevěným stánkem své barvy a pak získejte finance v případě, že prodejna prodává zboží, které je vyobrazeno u příslušných zákazníků.
  • Obsloužení zákazníků: Z dostupných destiček zákazníků si hráč vybere takovou, jejíž počet klientů odpovídá počtu jeho prodejen (případně je počet prodejen vyšší) a umístí ji na místo vstupu na tržnici. Alespoň jedna z prodejen však musí být jeho. Na závěr vyhodnotí utržené peníze.
  • Otevření restaurace: Hráč vybere jeden z kulatých žetonů restaurací, který má před sebou k dispozici, umístí jej barevnou stranou vzhůru na volné políčko na tržnici a jako bonus získá jednu minci.
  • Zisk jedné mince: Hráč si vezme jednu minci ze zásoby.

Vítězné body (tj. peníze) se získávají zejména obsluhováním zákazníků a otevíráním prodejen. 

Při umisťování destičky zákazníků hrají roli prodejny v řádku (či sloupci), které prodávají zákazníkům zboží, které potřebují (tzn. na příslušných destičkách jsou vyobrazeny stejné symboly). Podstatnou roli také hraje počet zákazníků, kteří se této transakce účastní.

Při otevírání nové prodejny přinesou vítězné body ti zákazníci, kteří požadují zboží z této nové prodejny, tj. některý ze symbolů je shodný. Opět zde hraje roli počet zákazníků a dále objem získávaných financí zvyšují sousedící restaurace náležitého druhu.

Pokud na otevření prodejny nemáte finance, nemusíte zoufat. V případě, že otevření vydělá tolik, aby zisk příslušné náklady pokryl, je možné zaplatit až na závěr celého tahu.

Rozehraná partie
Rozehraná partie

 

Konec hry nastává při splnění některé z následujících podmínek:

  • po otevření restaurace a nebo prodejny zůstávají na tržnici pouze čtyři volná místa (označeno na hlavní herní desce),
  • po obsloužení zákazníků zůstanou na vstupu na tržnici pouze čtyři volná místa (označeno na hlavní herní desce) nebo
  • všichni hráči za sebou vykonají akci „zisk jedné mince“ (při hře ve dvou toto musí opakovat každý z účastníků dvakrát za sebou).

Pokud nastane jedna z prvních dvou podmínek (čtyři volná místa), odehrají všichni účastníci partie s výjimkou toho, kdo splnil pravidlo konce hry, ještě jeden poslední tah. Pak nastane závěrečné bodování. Ten, kdo nasbíral nejvíce mincí, je vítězem a stává se nezdatnějším obchodníkem na lisabonské tržnici.

Moje resumé k této hře

Produkce hry a jejích komponent je na dobré úrovni. Kvalita a tloušťka kartonových dílů je standardní a k jejich opotřebení nedošlo ani po několika partiích. Hezkým detailem je použití dřeva na stánky pro každého hráče, a to v různých barvách a tvarech, které pomáhají při rozlišování vlastnictví během partie.

Otevírání krabice usnadní půlkruhové vybrání po stranách horního víka krabice. Sice drobnost, ale potěší.

V balení jsou k dispozici dvoje pravidla – jedna v angličtině, druhá v češtině. Trochu neobvyklé je jejich odlišné poskládání. Anglická pravidla jsou dodávána jako kniha, kdežto česká mají podobu leporela.

V úvodu pravidel je uvedeno: „naučíte se hrát za 5 minut, dohrajete za 30–45 minut“. Toto tvrzení je trochu přehnané, faktem ale je, že dostupných akcí není velké množství a jejich pochopení není komplikované. Co může přinášet problémy, je způsob bodování (získávání mincí). Po vykonání příslušné akce dochází ke spuštění jakéhosi podprogramu, pomocí něhož hráči dopočítají svůj zisk. V naší herní skupině nám to sice rychle přešlo do krve, ale dovedu si představit, že pokud hru vytáhnete po nějaké době, budete si tuto část pravidel muset znova načíst.

Doba partií se pohybovala okolo 45 minut (v tom mají pravidla pravdu), takže je možné tento počin zařadit mezi „výplňové hry“. Zajímavé taktické možnosti nalezneme při hrách ve dvou, maximálně ve třech hráčích. Ve čtyřech mi již partie nepřinášely uspokojující pocit z dostupných kombinací.

Při prvních zkušenostech u stolu jsme akce prováděli metodou pokusů a omylů, aniž bychom skutečně věděli, jaký benefit získáme. Taktické možnosti se však velmi rychle zdokonalí, a pak teprve začíná bitva o zabírání těch nejlepší míst na tržnici. Je nutné počítat se silnými interakcemi, a to včetně vzájemného blokování. Každé rozhodnutí je vlastně volba mezi vlastním profitem (náklad a zisk – klasické ekonomické pravidlo) a zabránění získání bonusů pro soupeře. 

A jakou roli zde hraje náhoda? Je přítomna ve formě dostupnosti žetonů zákazníků a stánků na trhu. Je někdy trochu frustrující, pokud během partie ne a ne přijít vhodná kombinace a naopak – v případě, že se některému z hráčů podaří v prvních kolech obsadit výhodné pozice, může se dostavit pocit, že nezáleží na dalším vývoji hry a vítěz je předem jasný. V našich partiích byl navíc statisticky nejúspěšnější začínající hráč. Tento aspekt mi kazí celkový dojem z vyváženosti.

Sólovou kampaň hodnotím velmi pozitivně. Je to zábava zkoušet dosahovat lepších a lepších výsledků. Občas vám pěkný výsledek zhatí náhoda, ale partie netrvají dlouho a opakováním zvyšujete svoji maturitu i pro soupeření s více hráči.

Co říci závěrem? Mercado de Lisboa je spíš taktickou než strategickou hrou. Jedná se o krátké, abstraktní a ekonomické euro, kde svoje místo najde i náhoda. Po zvládnutí zákonitostí a prohlédnutí vlivu, které přinášejí jednotlivé akce, bude každá partie přetlačovanou plnou vyvažování mezi profitem a škozením. Sólo hráči zde dostávají solidní kampaň.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z aukcí

Eldritch Horror Signs of Carcosa EN
Eldritch Horror Signs of Carcosa EN
Akt. cena: 1200 Kč
Končí za: 8 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>