Mars: Teraformace – Expedice Ares

xxxxxxxxoo hodnoceno 131x (Seznam vlastníků)

Mars: Teraformace – Expedice Ares - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: karetní hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MindOK - logo
Autoři: Jacob Fryxelius
Nick Little
Sydney Engelstein
Rok vydání: 2021
Sdílej: Facebook

Otázky ke hře

Překročení teploty či kyslíku

Zdravím. Hru jsem dnes koupil a hned při první hře jsme s přítelkyní narazili na problém, kdy jsem se pohádali. Protože skóre skončili 49ku50 tak byl rozkol kvůli poslednímu kolu. Teplota a kyslík byli a to právě že jsme nezkontrolovali pár poliček tak 3 nebo 4 před koncem a oba dva jsme naboostrovani jeli fázi akce kde jsem první nechal jet přítelkyni aby nebyl zmatek a ona vytáhla všechny hodnoty na max. Připočítaal si TR. Podle pravidel jedem jakoby oba zároveň ve stejné fázi tudíž taky jsem jakoby dotáhl hodnoty na max a i asi překročil a za vše si napočítal TR. Protože když se dojíždí fáze je tato možnost. Ale bohužel jsem si nepamatoval kde hodnoty byli před zahájením fáze. Tudíž otázka. Počítají se body TR i při překročení hodnoty či si člověk musí pamatovat že třeba teplota byla překročena o 2 hodnoty tudíž jakoby za ty 2 navíc už TR body nejsou být to bylo ve stejné fázi? Snad to říkám trošku srozumitelně. 

26.1.2022 19:34:32

ahoj. v prvom rade, by si mal pritelkyni pogratulovat k vitazstvu, bezohladu na to ci vyhrala. nasledne na druhy den, jemne naznacit ze si si dostudoval pravidla :) , ze po dosiahnuti maxima kysliku/teploty/oceanov sa uz za extra navysovanie ziadne TR nikomu nenavysuje.

ak ste obaja zakoncili nejaku stupnicu v rovnakej faze, obaja ziskate tolko TR, kolko z tej stupnice este chybalo do jej konca, pred zacatim danej fazy.

…no jedine zeby nie. :)

26.1.2022 19:51:19

@Petriq  Neříkáš to podle mě dobře. Pokud není před danou fází např. dokončena stupnice teploty, kde chybí 1 políčko do konce, a oba byste ve fázi akcí teplotu např. 3x zvyšovali, tak oběma se zvýší TR o 3, ne pouze o 1.

Důležité je zkrátka to, jestli už před začátkem dané fáze je teplota/kyslík/oceány na maximu, nebo 1 či více polí chybí. (Pravidla říkají, že každý má nárok na všechny bonusy s tím spojené.)

Kdyby to (kyslík) bylo namaxlé už před začátkem oné fáze, získáš jen žetony lesů, které jsou na konci za VB.

@Ladia4 Nemusíš si to pamatovat, oba byste za každé zvýšení dostali bonus v plné výši. Je to tak udělané, protože se tu hraje souběžně a někdo rychlejší by z toho mohl vytěžit víc jen díky své hbitosti.

- - -
začínám psát o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

26.1.2022 22:02:27 | Upraveno autorem (porovnej)

@Jonash  je mozne, ze sa mylim. opravte ma hocikto, vopred dakujem.

Raketovy start. Prvky odlisne od zakladni hry mars teraformace. bod 4ty. (Sustredme sa tu na slovicko ZVYSENI) 

Pokud pred zahajenim urcite faze jeste nedosahovala hodnota nekrereho hlavniho faktoru sveho maxima, ale dosahne ho nebo by ho mela presahnout v prubehu dane faze, vsichni hraci, kteri v teze fazi prispeli ci prispeji ke ZVYSENI hodnoty daneho faktoru maji narok na vsechny bonusy s tim spojene - ziskavani zetonu lesu, ziskavani TR.

--

Tak sa mi zda, ze neda sa uz ZVYSIT obsah kysliku, ci teplotu ponad ich maximalnu hodnotu. V tomto smere teda nemas preco dostat TR naviac.

26.1.2022 22:56:55

Podle této diskuze:

Raising the global parameter on the last turn | BoardGameGeek

má pravdu Jonash. Taky podle videí, co jsem viděl, to tak taky je. Tedy přikláním se k názoru, že pokud na začátku fáze nebyla hodnota určitého hlavního parametru na maximu, pak každý hráč může podojit všechny bonusy a výhody z tohoto parametru i poté, co se překročí maximum (v dané fázi).

26.1.2022 23:27:11 | Upraveno autorem (porovnej)

Ja som to z pravidiel pochopil rovnako ako Jonash:

Pokud před zahájením určité fáze ještě nedosahovala hodnota některého hlavního faktoru svého maxima, ale dosáhne ho (nebo by ho měla přesáhnout) v průběhu dané fáze, všichni hráči, kteří v téže fázi přispěli či přispějí ke zvýšení hodnoty daného faktoru, mají nárok na všechny bonusy s tím spojené (získání žetonů lesů, zvýšení TR). 

26.1.2022 23:27:48

Pokud v dane fazi parametr dosahne maxima, TR se pocita i za prekrocene stupne. Napr. chybi 1 kyslik a hrac A zvedne kyslik 2x, hrac B zvedne kyslik 5x, dostance hrac A 2 TR a hrac B 5 TR.

Tohle je napriklad sance, jak v posledni fazi hry - pokud je to akcni faze - podojit posledni body za standardni projekty. Primo v pravidlech je pripominka: “Pokud hra končí ve fázi akcí, nezapomeňte ještě provést všechny dostupné standardní akce s využitím případného prodeje karet, které by mohly zvýšit váš TR.”

26.1.2022 23:56:38

Díky, že mě (a další, co to budou číst) i ostatní ubezpečili, že to je takhle správně, z pravidel mi to přišlo docela jasný a bylo by dost nešťastný, kdyby se muselo někam značit, na jaké úrovni před danou fází stupnice byly, kdyby se náhodou dosáhlo maxima. To mě ani nenapadlo.

- - -
začínám psát o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

27.1.2022 11:24:20 | Upraveno autorem (porovnej)

@stady Tvůj příklad (zbývá 1 kyslík, zvednu 2*, jiný hrát 5*, dostaneme 2 TR a 5 TR) z českých pravidel přímo nevyplývá. Včera jsme taky kolem toho měli diskuzi. Dva hráči argumntovali, že by všichni měli získat bonusy jen z toho počtu, co zbývá do dovršení maxima, v tomto příkladu tedy oba hráči jen 1 TR.

 

V anglických pravidlech je to jasné. Oba hráči mají kompletní bonusy, co mohou získat. Resp. v daném kole, kdy se ukazatel dostane na maximum, všichni hráči mohou hrát akce, dokud můžou (i se všemi výhodami), a nejsou limitovaní tím, že se zrovna ty ukazatele dostaly na maximum.

11.3.2022 10:23:49 | Upraveno autorem (porovnej)

Mně to teda přijde dost jasný i z českých pravidel. Zbytečně se v tom nemotejte. :)

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

11.3.2022 13:54:51

@zruda 

Přesně jak píše Jonash: je zbytečné o tom diskutovat, když je to jasné a i logické.

co je na tomto úryvku pravidel nejasné?:

"Pokud před zahájením určité fáze ještě nedosahovala hodnota některého hlavního faktoru svého maxima, ale dosáhne ho (nebo by ho měla přesáhnout) v průběhu dané fáze, všichni hráči, kteří v téže fázi přispěli či přispějí ke zvýšení hodnoty daného faktoru, mají nárok na všechny bonusy s tím spojené (získání žetonů lesů, zvýšení TR).

11.3.2022 14:17:48 | Upraveno autorem (porovnej)

@matewr84 To je právě ten úsek pravidel, který jsme diskutovali. Z tohoto úseku přímo nevyplývá, že je možné provádět akce na zvýšení faktorů poté, co bylo v průběhu kola dosaženo maxima. Pouze se poněkud podrobně popisuje, že hráči, kteří v daném kole mají nárok na bonusy, je získají. Ono zrovna tohle nepřímo vyplývá z toho, že se hraje současně. V anglických pravidlech je napsáno velmi jasně, a to i v dalším úseku, který popisuje oceány, že je možné hrát akce v daném kole pořád. Věta v tomto smyslu (něco jako “I pokud bylo v této fázi dosaženo nejvyšší hodnoty daného faktoru/otočen poslední dílek oceánu, lze stále hrát projekty na zvýšení takového faktoru včetně příslušných bonusů jako zvýšení TR.”) by významně ulehčila pochopení.

11.3.2022 21:29:35

@zruda 

máš pravdu, že by exaktnější vysvětlení v tomto případě prospělo a odstranilo případné diskuze. Nám to přišlo od začátku tak nějak jasné (pravidla jasně říkají, že v případě že má hráč v dané fázi nárok na bonusy a tr, tak je dostane v plné výši (v opačném případě, kdyby měl dostávat jen část bonusů, tak by to muselo být explicitně napsáno, páč když není pravidlo, tak prostě není a za mě je zbytečné ho uměle hledat :D)) proto mě ani nenapadlo se v tom víc šťourat, obecně zastávám přístup: čím míň nad tím budu dumat, tím líp :D. Ale je jasné, že každá skupina to může mít jinak :)

13.3.2022 01:26:40 | Upraveno autorem (porovnej)

U simultánního hraní je to, jak to je, jediné správné řešení. Takže mi to přišlo jasné. Ale souhlas, že téměř vždy se to dá napsat lépe. A když si nejsem jist, tak také koukám do anglických pravidel. :)

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

13.3.2022 11:37:36

Vybíráme z Bazaru

Heroes of Normandie Big Red One + Bloody Omaha
Heroes of Normandie Big Red One + Bloody Omaha
Akt. cena: 1500 Kč
Končí za: 8 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas