Maria - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 3
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 210 min
Herní svět: Středověk
Herní kategorie: válečná
Čeština: není
Vydavatelé: Histogame
Autoři: Richard Sivél
Rok vydání: 2009
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Jak jsem slavně projel válku o rakouské dědictví aneb mezi reportem a recenzí

PROLOG:
Zdá se mi, že největší herní drama se vždy odehrává v tzv. nulové fázi, kdy se zjišťuje kdo má čas přijít něco si zahrát. Situace se mění každým okamžikem, jak je pro válku typické. Favorité padají jako mouchy, silní spojenci slibují ostošest a když příjde na lámání chleba zbaběle prchají na procházku nebo na kačenu k babičce. A to je na Marii potřeba jen tří hráčů.
Nicméně neuvěřitelné se stalo skutečností a v neděli jsme zasedli v restauračním zařízení kavárenského typu k hernímu plánu a to ve složení:

Miri- za Francouze (ano, ten hrdý národ, co neumí říct h) a za buřty se ohánějící Bavory
Aneken-schizofrenní role Pruska (se Saskými nohsledy) a Pragmatické Aliance
Kandelábr-za utiskovaný národ Rakouský, čili za nás, za vlast, za Marii (se kterou mě poutá i podoba-máme stejný počet brad)

O CO TADY VLASTNĚ JDE:

Hra se snaží rekonstruovat situaci v Evropě v letech 1740-1744, kdy mladá Marie Teresie usedá na značně vratký rakouský trůn. Její otec, Karel VI., nemaje mužského potomka a nechtěje, aby jeho rod přišel o dobře zavedenou firmu vydal tzv. Pragmatickou sankci, umožňující předání nástupnictví i na ženského potomka. Nápad jistě dobrý. A sousedé sice zprvu přikyvovali, ale jakmile Karel zemřel a na trůn měla nastoupit Marie, zavětřili příležitost a začali štrachat v archivech a hledali kličky a skulinky a hle: Válka je tu!

Válčící strany tedy jsou:
Francie, Bavorsko, Prusko, Sasko
vs.
Rakousko, Pragmatická aliance

JAK TO VYPADÁ:

Hlavní částí hry je samozřejmě velký herní plán, rozdělený na dvě části- mapa česká vpravo a mapa flanderská (nizozemsko-francouzská) vlevo. Na mapě jsou města spojená hlavními a vedlejšími cestami. Města jsou buď obyčejná, s malou pevností či s velkou pevností. Velmi důležitou částí a dle mého velmi originálním a dobře fungujícím prvkem je mřížka, která rozděluje celou mapu na jednotlivé sektory. Každý sektor má přiřazen jeden karetní symbol (srdce, kříže, káry, piky). Podle toho v jakém sektoru se náchází váš generál používáte útočné karty.O tom ale později.
Celkově deska působí velmi přehledně a vkusně a navozuje atmosféru starých armádních map. Moc se mi líbí.

Dalším důležitým komponentem jsou čtyři (až na rub identické) balíčky taktických karet obsahující vždy od dvojky po desítku srdce, kříže, káry, piky, plus dvě karty rezerv, které můžete zahrát jako kartu jakékoliv barvy v libovolné hodnoty v rozmezí 1-8. Tohle jsou karty, kterými útočíte, bráníte se, nakupujete nové jednotky i platíte za politický vliv. A tohle jsou ty karty, kterých jsou sice čtyři balíčky, ale vy jich budete mít v ruce vždy sakra málo.
Karty vypadají moc hezky, jednotlivé barvy odpovídají soupeřícím mocnostem (Anglie, Francie, Rakousko, Prusko) a jsou na nich vyvedeni řadoví vojáci i slavní vojevůdci a výborně dokreslují válečnou atmosféru.
Dalším typem karet jsou karty politické, kterých je šest pro každý rok (vyjma roku 1742 kde je navíc karta volby římského císaře). O tyto karty se soupeří v politické fázi kola.


Samotné figurky armád-tedy figurky se nekonají, jsou to dřevěná kolečka v barvách jednotlivých armád s nalepenými jmény generálů. Dále pak zásobování armád je dřevěná kostička opět odpovídající barvy. Pak tu máme dva husary pro Rakousko (bílá kolečka, tenčí než generálské, s obrázkem husara a spousta papírových žetonků a la GMT. Vše vyvedeno účelně a vkusně, jednotliví generálové jsou pojmenováni po historických osobnostech a musím říci, že v tomto případě dávám i dřevěnému kolečku přednost před plastovou figurkou, připadá mi to jaksi důstojnější, au, kdo po mně hodil tím genestealerem?

Pak zde máme politickou tabulku, vyvedenou pouze z tvrdého papíru, ale i tak dokonale funkční, s místy pro odkládání karet pro jednotlivé mocnosti ve fázi politiky a se třemi ukazateli vlivu (Sasko, Rusko, Itálie) se šoupátky, o jejichž pohyb na jednu či druhou stranu se mocnosti přetahují a snaží se získat jisté výhody či se vyhnout nevýhodám.Elegantní.

Posledním herním prvkem je tabulka na A5, kterou je třeba rozdělit na čtvrtiny. Každý hráč dostane odpovídající tabulku, do které si bude zaznamenávat počet mužstva jednotlivých generálů (ten je vždy odtajněn, až při střetu nepřátelských vojsk). Zbylá čtvrtina slouží k tzv. Zimnímu skórování. O tom opět později.

KDO S KÝM PROTI KOMU?

Velmi zajímavým prvkem je to, že hráč hrající za Prusko, nepřítele Rakouska a spojence Francie na české mapě, zároveň ovládá i Pragmatickou alianci, bojující na flanderské mapě jako rakouský spojenec a nepřítel Francie. To, že to funguje je zajištěno tím, že pouze francouzi a rakušané mohou přecházet z jedné mapy na druhou.
Čili pruský hráč může vyhrát buď za Prusko nebo za Alianci. Což je dle mého velmi zajímavý taktický prvek.


JEŠTĚ MŮŽETE? ANEB PRAVIDLA

Pravidla jsou velmi dobře a jasně napsaná, po prvním přečtení jsem se v nich přesto trochu ztrácel, protože jsem si nebyl jistý jak vše funguje dohromady, ale jak jsme hru začali hrát vše se vyjasnilo, mechanismy jsou opravdu velmi důmyslně zkonstruovány, radost pohledět. Ovšem jak přijít na nějakou smysluplnou strategii a nenchat se rozbít hned v prvním konfliktu, to je úplně jiná pohádka.

Ještě musím zmínit, že hra se dá hrát dvěma způsoby, základní verze je rychlejší, ale hraje se jen na české mapě a je ochuzena o politiku, což je hrozná škoda, ale dobře vás naučí základy boje. Pokročilá verze je o něco složitější (ale opět ani ne pravidly jako spíš škálou možností a taktizováním), ale rozhodně stojí za to a dodá hře onen epický a politický pocit.

Čili rychle k pravidlům:

Hra se hraje maximálně na čtyři herní roky-1740 až 1744. Každý rok sestává ze čtyř ročních období (kol), přičemž v zimě je speciální kolo, kdy se neválčí, ale lze rekrutovat nové posily, vskřísit padlé generály a také probíhá (v pokročilé hře) zimní skórování.

Základní rozestavění na mapě je vždy stejné a na mapě je vyznačeno, takže vše jde nachystat poměrně rychle. Každá mocnost má daný celkový počet vojáků ve své armádě, které ale může rozdělit (téměř) libovolně jednotlivým generálům. Tyto počty pak zapíše do tabulky, kterou schová před soupeři.
Dále je třeba do speciálních chlívečků na mapě (a do některých pevností) rozmístit žetony vítězných bodů. Tyto body během hry umisťujete na vámi dobyté nepřátelské pevnosti. Pokud kdykoliv ve vašem chlívečku (ano, zní to blbě, v originále je pool, ale louži, bazén ani kulečník z toho dělat nechci, poraďte) vítězné body dojdou (tj. všechny máte rozmístěny na mapě v dobytých pevnostech či jinde), okamžitě vítězíte. Pokud se tak nestane do konce roku 1744 rozhoduje zimní skórování, ve kterém se zapisují průběžné stavy vítězných bodů v chlívku (čím méně, tím lépe).
To jsem ale opět odbočil, čili zabočme zpět, zkusím heslovitěji a přehledněji. Nebudu vysvětlovat úplně celá pravidla, pokusím se jen ukázat hlavní principy.


Herní sekvence je následující :

1.Fáze politiky-ve které si hráči pomocí taktických karet kupují pořadí v jakém si budou vybírat ze dvou karet politiky pro daný rok. Získávají tak různé výhody, či zabraňují tomu, aby jim někdo způsobil újmu.
2.Rakousko pokládá své husary- husaři jsou jednotka, která se neučastní boje přímo, ale je nepříjemná tím, že přerušuje generálům zásobování.
3.Akční fáze Francie a Bavorska
4.Akční fáze Pruska a Saska
5.Akční fáze Rakouska a Pragmatické aliance

Akční fáze jednotlivých mocností probíhá v pěti částech:

1.Nové taktické karty-každá mocnost dostává přidělený počet taktických karet každé kolo. Důležité je, že hraje-li hráč za více mocností, každá má přidělené své karty a hráč je mezi sebou nesmí míchat ani vyměňovat.
2.Kontrola zásobování- hráč musí zkontolovat, jsou-li všichni jeho generálové, jsou-li mimo domovské území, v dosahu kostky zásobování. Zásobování se nesmí nacházet dále než šest měst od generála a nesmí mezi ním být žádná nepřátelská jednotka. Pokud je generál mimo zásobování, ztrácí jednoho vojáka (škrtne se v tabulce) a generál se otočí hlavou dolů, což značí, že je hladový a v tomto kole nemůže dobývat pevnosti (hýbat se a bojovat ale může).
Zde přicházejí ke slovu taky rakouští husaři, kteří zásobování protivníkům „zdražují“, tj. Vede-li cesta k zásobování přes husara, musí generál zaplatit tolik bodů taktickými kartami, kolik měst po cestě k jídlu husar blokuje.
3.Pohyb-pohyb generály a zásobováním-genrál se hýbe normálně o tři města, pokud jde po hlavní cestě tak o čtyři. Může nasadit i tzv. nucený marš a posunout se až o osm měst, ale musí jít celou dobu po hlavní cestě a nesmí projít žádným městem které sousedí s nepřátelskou jednotkou. Trén se pohybuje o jedno míň než generál (2 po normální cestě, 3 po hlavní). V jednom městě nikdy nesmí být víc než jedna figurka, pouze s vyjímkou tzv. spojování armád, což je fůze dvou spřátelených generálů.
Součástí pohybu je i dobývání cizích pevností, kterou generál získá tím, že přes ni projede, ovšem pouze pokud v maximální vzálenosti tří polí od pevností není nepřátelský generál. Pokud tam generál je, dá se na pevnost otazník a ten se vyřeší až v páté fázi kola.
4.Boj- pokud generál skončí ve fázi pohybu na políčku vedle něhož je nepřítel, musí bojovat.
Boj probíhá pomocí taktických karet. Důležitý je list kvadrantu (či kvadrantů) ve kterém se soupeři nacházejí, neboť ten se bude v souboji používat. Nejprve se ale odtajní počty vojsk jednotlivých generálů. Dejme tomu, že bojuje prajzl s rakušákem, oba se nachází ve stejném kvadrantu, který má za znak srdce, prajzl má 5 vojáků (to zjistí ze své tajné tabulky) a rakušák 4. Rakušák je tedy v mínusu o jednoho vojáka a tak může zahrát srdcovou taktickou kartu , co má v ruce. Zahraje srdcovou šestku, tím pádem je prajzl v mínusu o pět bodů a může zahrát srdcovou kartu zase on. Může zahrát třeba desítku a tím pádem je opět na řadě rakušák atd. Ovšem pokud vyšší kartu nemá, může zahrát třeba čtyřku a je tak pouze jedna v mínusu a rozhodne se, že už to tak nechá (mohl by hrát další kartu, dokud je v mínusu, je míč na jeho straně) a utrpí porážku jednoho vojáka (přepíše si počet v tabulce) a musí se stáhnout o tolik polí, kolik utrpěl ztrát. Kam se stáhne určuje soupeř, pokud se generál nemůže stáhnout o požadovaný počet polí(blokuje jej jakákoliv jednotka, byť by to byl vlastní gulášvagón) je zcela eliminován.
5.Zpětné dobytí pevnosti-zkontrolují se pevnosti označené otazníkem-pokud se generál, který pevnost bránil musel stáhnout z boje a není již v dosahu tří polí od pevnosti je tato dobyta.

Takhle probíhají běžná kola. V zimě se body 1-5 neuskutečňují, ale je možné nasadit znovu zabité generály a dokoupit nové mužstvo (4 body z taktických karet za kus). Plus probíhá zimní skórování.


POLITIKA A SEPARÁTNÍ MÍR

V pokorčilé hře hraje velkou roli politika a to nejen nákup politických karet, které mohou přivodit soupeři četné pohromy (uberou jim jednoho generála, dostávají míň taktických karet, Sasko se může stát neutrálním a dokonce jej může získat pod kontrolu Rakousko), ale i otázka separátních mírů.
Friedrich má možnost, pokud má pod kontrolou všechny pevnosti ve Slezsku nabídnout Rakousku separátní mír. Pokud na něj Rakousko přistoupí, získá Friedrich Slezsko (stane se jeho domácím státem, nemusí za sebou tahat vozejček s jídlem) a panuje příměří, dokud ho Friedrich neporuší.
Což třeba nabízí možnost, že se hráč může soustředit na boj (a vítězství) za Alianci a Rakousko bude mít lepší možnost ubránit se Francii. Případně uchlácholí rakušáky a o kolo později na ně opět vystartuje.
Francie může s Rakouskem také uzavřít částečný mír, když se stáhne z české mapy-půlka vítězných žetonů se jí sice vrátí zpět do chlívečku (půlu, zásobárny), ale druhá se dá mimo hru a nevrátí se do půlu pokud Francie dohodu neporuší a nezaútočí na české mapě znovu. To dává zase možnost Francii soustředit se na domácí problémy s Aliancí na flanderské mapě.
Je zde opravdu hodně taktických možností. A to jsem se ještě nezmínil o císařských volbách, které jsou ve druhém roce. Určují jeden vítězný bod, který připadne Rakousku nebo Francii, podle toho, kdo má pod kontrolou města s volebním hlasem. Taky krásný mechanismus a balanc pro Friedricha, který má (pravděpodobně) často rozhodující hlas.

JAK TO VŠECHNO FUNGUJE, ANEB JSME OPĚT NA ZAČÁTKU ČILI RYCHLOREPORT

Dohromady to dle mého funguje výtečně. Zkusím to popsat na té hře s Miri a anekenem.
Losem jsme určili, kdo za koho hraje a já dostal Rakousko, se kterým jsem už jednou slavně prohrál v instruktážní hře. Nicméně s hrudí hrdě napjatou jsem očekával zásah, který ihned přišel a to z obou stran. Pivo cucající Aneken poměrně bez potíží obsadil Slezsko až na asi tři pevnosti, které jsem držel zuby nehty sérií taktických proher. Což není tak blbé jak to zní, v téhle hře je dobře prohrát souboj velmi důležité, protože kdy člověk vidí rudě a sází jednu kartu za druhou, velmi brzo mu dojdou a pak zjistí, že v kvadrantu stejné barvy mu visí ještě dva ustrašení generálové a francouzští pacholci jim běží naproti. Miri mě totiž decimovala postupně, ale vytrvale, uzobávala mi vojáky jako rozinky a já se stahoval a stahoval, až už skoro nebylo kam a taky čím. Spojili se proti mně, darebáci, ani je nenapadlo dumat o míru. Mezitím ve flandrech (kde má rakousko jen jednoho generála) jsem se do žádných divokých akcí pouštět nemohl, ale spoléhal jsem na Pragmatickou alianci, God save the King, ale kdeže, dostali od frantíku řádně, během jednoho kola se Pragmatická armáda smrskla na třetinu, takže se už do konce hry jenom tak poflakovali po severní Francii, otřesení a demoralizovaní. Inu spojenec k pohledání.
A pak už to se mnou šlo ráz naráz. Po jednom obzvláště vypečeném taktickém tahu, kdy jsem si cestu ústupu mých dvou spojených generálů šikovně zatarasil vozejčkem s komisárkem a mí slavní vojevůdci se nemaje se kudy strategicky stáhnout rozbili o haldu ešusů, zbylo mi jen pár věrných a s těmi jsem už jen smutně přihlížel, jak si frantík s prajzlem porcují mé milé Čechy. Dožil jsem se sice korunovace na císaře, což byla ale od Friedricha jenom almužnička a znouzecnost (nechtěl přidat bod Ludvíkovi) a pak Francouzi doběhli až do Brna a bylo to.
Porážka. Potupa. Pohana. Pokoření. Ponížení. Pláč.
Vyhráli kohouťáci, s Prušákama těsně v závěsu. To byla také potíž jejich strategie, když šli oba proti mně, bylo jasné, že mě udolají, ale nebylo jasné, kdo z nich zvítězí. Dle mého měl Friedrich, který na tom byl o něco hůře, se mnou uzavřít mír, a pak bych mohl trochu Francii pustit žilou a on taky, v podobě Pragmatické armády. Ale to už by byla jiná písnička.

Závěr:

Maria není wargame v typickém smyslu, konflikt je zde jasně přítomný a citelný, ale velmi významnou úlohu zde hraje i politika, taktizování, strategické ústupy. Dle mého je výborně vyladěná, mechanismy jsou jasné, fungující, je radost vidět, jak to vše krásně drží po kopě(kéž by se totéž dalo říci o mém milém Rakousku). Ofensivu si člověk musí dobře rozmyslet, jednak kvůli zásobování, aby se neocitl bez jídla uprostřed nepřátelského území a také z hlediska polohy, z kterého kvadrantu útočit (protože karet je věčně nedostatek a když zaútočíte tady, nebudete mít pak na obranu támhle), je-li lépe přijmout malou porážku nebo zkusit velké vítězství a riskovat, že soupeř má ještě silnější kartu? Všechna rozhodnutí jsou těžká, hodně na nich závisí, ale hra vás pak do sebe vtáhne.

Ještě pár údajů:

-Hra je pro tři hráče, dá se hrát i ve dvou, ale řekl bych že se tím o dost ochudí.
-Na krabici je psáno že hra trvá 3-5 hodin. My jsme skončili na podzim druhého roku a hráli jsme asi dvě a půl hodiny (ale byli jsme začátečníci, čili to půjde i rychleji). Pokud by se hrálo až do konce roku 1744 pak jsou ty 4 hodiny reálný odhad. Podle statistik na BGG se ale často konči dřív.
-Pravidla hry nejsou komplikovaná, ale hra sama je komplexní a chce to spoustu přemýšlení
-Rakousko má u nezkušených hráčů menší naději na vítězství, po více hrách by ale měly naděje stoupat. Nevidím to jako mínus, spíše výzvu.
-Grafika je vkusná a moc se mi líbí. Mapa působí skvěle.
-Hra je napínavá a intenzivní, skvělý mix konfliktu a diplomacie (fungující ve třech!), jsem jí nadšený. Hrál jsem zatím jen jednu ukázkovou a jednu pokročilou partii, čili nechci ji ještě plně hodnotit, ale zatím je to pro mě jasná desítka.
-Marie Terezie ve skutečnosti vyhrála
8.3.2010 23:00:16

Proč tady ?????
Očividně u her chybí složka herní reporty. V diskuzi se to ztratí a navíc, když si tím dá člověk práci, tak by to zasloužilo bodové ohodnocení.

8.3.2010 23:05:38

kren
já už kdysi o složku pro reporty prosil, ale nějak to zapadlo. do recenze to dávat nechci, je to taková všehochuť. tak sem.

8.3.2010 23:08:39

kandelabr
Super report, mno skoda, ze tu na to neni ta samostatna kolonka. Popsal jsi to tak, ze jsem si to uzil i ja jako zucastneny:)

9.3.2010 00:25:55

kandelabr
Viva la France! Ked jedneho uboheho francuzskeho generala obklucia 2 z Aliancie a 1 Rakusak vyzera to blede. Ale z dobrymi kartami a stastim zostane Aliancii len tretina armady a Zabozruti skacu Europou veselo dalej :-).

9.3.2010 08:13:28

Super
Moc pěkný report! Sakra, že toho času není víc a nemohl jsem, ale téměř sedmihodinová řežba v Sea of Blood byla taky super :-)

9.3.2010 08:40:56

Ach mé milované Slezsko!
krásný report..skělá hra, jen to období mi nesedí, ale rád bych si ji zahrál hned...bo wargames není nikdy dost

9.3.2010 09:12:46

kren
Souhlas, tohle je dílo do herních čítanek, dával bych body až by se prášilo.

2Kandelabr: S tím sháněním hráčů je to vždycky mor, my už máme na Dunu okruh asi 20 lidí ale stejně se to vždycky horko těžko shání :)

9.3.2010 09:17:27

kolonka
děkuji početné obci čtenářské! trošku jsem se do toho zamotával, snad se to dá číst :) tu kolonku na reporty bychom prosadit mohli, je to míň svazující než recenze (nechtěl jsem psát recenzi po 1 a půl hře) a i tak se z toho člověk snad něco dozví. S body je to už jedno, naženu je příště :)

Eyron: mohls dobýt celou evropu a ty plácáš po hlavách mořské ještěrky :) příště!

9.3.2010 09:41:22

Pool
Jo, tak přeložit slovíčko pool byl vždycky problém. Já ho překládám jako skladiště (jsem IT pozitivní, takže connection pool je skladiště spojení, thread pool skladiště vláken, apod.).
Jinak moc fajný recenzoreport, hned bych Ti dal palec aji s otisktem :-)

9.3.2010 09:52:38

Sydo
Mno tak na tu Marii by to problem byt nemusel, pravidla jsou jednoducha a verni dobu vidim u hracu, co to maji jiz zahrane, tak na tri hodky, coz je v pohode:) Hur se shani lidi na Pax Romanu;)

9.3.2010 10:35:43

pax romana
já se hlásím :) ale vy hráváte v praze co...
sydo: co republic of rome, už jsi to dostal na stůl?

9.3.2010 10:51:56

palec nahoru !
skvěle napsané, klidně bych to šoupnul i do recenzí, když není kolonka na reporty (nějaké hodnocení tam je, tak proč ne), a dal bych za to 50 bodů !
ps. a to ještě nejsem ani v půlce článku :))

9.5.2010 16:23:21

gulášvagón :DDD
a ještě jeden palec za tisíc a jednu variantu jak přeložit supply train ... jediné co se mi nelíbí je fonetické trén (sám tomu říkám zásobovací kolona), ostatní jsou perfektní !

9.5.2010 17:32:10

Palec nahoru
Kolonka na report netřeba. Objevit takovýhle report v diskuzi beru jako odměnu pro zvídavé hráče:-) Navíc jsem si díky tomu téhle hry všimnul až teď zrovna když jsem se konečně dokopal k tomu objednat si dvě jiné. Tahle tedy míří rovnou na "Ježíšek list", budiž mi rodina milostiva.

24.8.2010 14:49:43

Chase
Urcite nezklame:) Ja mam za sebou sice jen dve hry, protoze ji sam nemam, ale moc se mi to libi;)

24.8.2010 14:52:42

Chase
je to pecka (a jsem rád, že se ti reprot líbil). Mám za sebou takových 6-7 her a když jsem teď hrál na warconu opět za rakousko, vypadalo tu už velice nadějně. Držel jsem se statečně a dost drtil prušáky. Francouzi trochu stagnovali a nadělali pár chybek (první hra hráče za francii) ale pak se rozjeli. A teď už si přesně nepamatuju kdo vyhrál, bylo to fakt hrozně těsné mezi Rakouskem, Francií a Pragmatiky. Tuším že nakonec nás frantík dal. Ale bylo to opravdu o chlup (a pár mýma chybama), nádherně vyrovnaná a napínavá partie. Skvělá hra.

24.8.2010 15:15:59

trohat
a "trén" je normální slovo, viz třeba http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/tren

žádný můj výmysl :) sakra, zahrál bych si hned!

24.8.2010 15:22:05

Díky za report
... moc se povedl a představa je hned jasná. Vážně o hře uvažuji, už jen proto, že je ze stejné stáje jako jiný můj oblíbenec, Napoleon's Triumph. Věřím tomu, že autor hru skutečně dobře promyslel a nabízí řadu velmi zajímavých možností.
Kdyby se někdy zase hrálo a vyšel by čas (což je u mě bohužel problém), tak bych se moc rád přišel podívat ... případně se i připojit.
Ježíšek list ... dobrý nápad :o)

16.9.2010 13:30:58

Matto
Mno my to hravame spis v Brne, ale treba naky Prazak taky ma a je ready zahrat;)

16.9.2010 13:34:49

Matto
díky za díky :) pokud bys měl někdy cestu do brna, tak samozřejmě rád zahraju, hned bych si dal partii...
je to fakt výborné. a já zase neoplátku pošilhávám po napoleonovi :)

16.9.2010 13:47:04

Ach to Brno ...
Aha, já právě usoudil, že se válčilo v Praze (jasný příklad pragocentrismu :o)) ... nu škoda, do Brna se opravdu asi nedostanu ...

16.9.2010 15:15:10

aneken+Matto
tak taky bych ji mohl pujčit anekenovi, kdybyste chtěli zahrát v praze...

16.9.2010 16:00:54

re: Matto
Nejsi náhodou ten Matto z Hofylandu, co má taky rád strategie od Paradoxu?

16.9.2010 18:38:24

:o)
Jo, náhodou jsem ... jen se teď na Hofyland málokdy dostanu, protože ho máme v práci nevim proč blokovaný a večer na fóra není moc čas

16.9.2010 18:49:13

kandelabr
No jestli bude Aneken na srazu Relative Range, tak by to možná bylo fajn ... třetí do hry se tam jistě najde

Jinak jsem koukal, že je na Marii docela pěkný modul do Vassalu ... tak by se možná dalo hrát PBEM

17.9.2010 16:15:06

Vybíráme z Bazaru

Casting Shadows Expansion Pack
Casting Shadows Expansion Pack
Akt. cena: 490 Kč
Končí za: 9 dnů

Offcanvas