Mansions of Madness

xxxxxxxxxo hodnoceno 118x (Seznam vlastníků)

Mansions of Madness - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Horror
Herní kategorie: kooperativní
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Galakta
Autoři: Corey Konieczka
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Replayabilita ?

Sodovka ve vedlejším vlákně nadhodila obavy o replayabilitu téhle hry. Přese všechno co bylo ve vedlejších vláknech řešeno, vysvětleno, přes různé ojectivity u jednoho scénáře a různé rozložení stop, bych chtěl slyšet názory na replayabilitu téhle hry. Obzvlášť by mne zajímaly názory lidí, kteří jsou víceméně touto hrou nadšeni, jestli nemají obavy, že právě díky tomuto problému nadšení časem opadne? Pokud nevyjde něco dalšího oficiálního, tak mám obavy, že fandovské scénáře nebudou příliš vyvážené. Mám obavy, že udělat dobrý nový scénář k téhle hře nebude žádná pr....

21.3.2011 08:23:03

kren
Mě přijde, že replayabilita vytvořených scénářů není zas tak velká, jak se očekávalo. Původní představa, že scénář budu hratelný cca 12x vzala za své a to díky skutečnosti, že scénář má pouze 3 objectives, čili z mého pohledu je jeden scénář vhodný tak na max. na tři hry reálně na dvě, protože i při jiném objectives je příběh více méně stejný.

Z hlediska vytváření vlastních scénářů jsem naopak optimista. A to z několika důvodů: především hra umožňuje určitou volnost a možnost improvizovat tzn. že u vlastních scénářů se keeper nemusí držet předem stanovených eventů a může lépe reagovat na hráče a na dění v domě. Prostě nemusí se rigidně držet pravidel a může hru přizpůsobovat aktuální situaci. Tím se sice hra posune trohu víc do RPG, ale docela se na to těším.

21.3.2011 08:33:03

kren
To co napsal Parxel, podle mne platí, když hraješ se stejnou skupinkou. Což třeba u mne neplatí pořád. Takže jako keeper ten samý scénář, zahraješ asi vícekrát a pokaždé s někým jiným. Ale je pravdou, že spousta lidí hraje pořád ve stejném osazenstvu.

A co se týče tvorby nových scénářů, nemyslím, že to bude tak těžké. Po nějakých zkušenostech tvorby příběhů do klasikých rpg, si myslím, že to pujde. Nahodíš si lehký příběh, není potřeba žádné zvrhlosti, protože na to není stejně čas při samotné hře. Potom si otipuješ kolik potvor by tam tak zhruba mělo být. A pak se to zkusí. Když to klapne bude to fajn, a když ne, osatní ti dají zpětnou vazbu upravíš a hodíš na web. Kde to zkusí další. Mezitím to tkahle vymyslí i někdo jiný a vy zase zahrajete ty ostatní. Alespon si myslím, že to tkahle běžně chodí.

21.3.2011 08:40:53

ad posun k RPG
No právě z toho posunu k RPG mám já zas naopak obavy, protože já bych to raději hrál jako měření sil keeper versus vyšetřovatelé.

21.3.2011 08:41:53

to Elenistar
Jenže já si právě myslím, že udělat vyvážený scénář nebude až taková sranda. Vymyslet příběh, nasázet stopy a potvory v tom problém nevidím. Problém vidím právě v tom odladění, aby šance keeper versus vyšetřovatelé byly 50 na 50. Je tam přeci jenom tolik proměnných, že tuhle vyváženost odladit jedním člověkem, nebo úzkou herní skupinou bude problém a mám obavy, aby se nevyrojilo příliš mnoho nevyvážených scénářů mezi kterými bude těžké ten optimálně vyladěný najít. A zkoušet několikrát po sobě různé scénáře, kde jedna strana bude bez šance může další hru pak dost znechutit.

21.3.2011 08:47:21

kren
Rozumím, potom máš naprostou pravdu, že udělat vyrovnaný scénář je záležitostí několika testování, tedy bude to velice obtížné. Ale asi se bude muset začít na tomto. :( Možná časem ffg vydají nějaký testovaný guide, jak scénáře tvořit, aby se rychleji najelo na vyrovnaný boj. Možná, že kdyby se ve hře objevil nějaký mechanismus, který počítá převahu jedné či druhé strany a podle toho má tá strana, která má navrch nějaká omezení.

21.3.2011 08:50:11

kren
V tom porovnávání keeper vs. vyšetřovatelé s Tebou souhlasím. Já jsem naopak kupoval tuhle hru s tím, že ji využiji pro RPG. Už dlouho mám totiž chuť vytvořit si a zahrát RPG příběh ve světě AH a v tomhle mi MoM nahrálo do noty.

21.3.2011 08:59:37

Replayabilita
já se Replayability vůbec nebojím, protože hry tohoto typu nehrajeme každý den, ale velmi výjimečně. Takže i kdybychom měli hrát každý scénář 3x, 4x, což si myslím že je reálné (s tím, že ten poslední si ve 2 nezahrajeme), tak je to pro nás hraní na rok a do té doby bude buď rozšíření nebo nějaké fanouškovské (nebo třeba i oficiální) scénáře.

21.3.2011 09:08:27

rbx

Beholder
souhlas, jsem na tom stejne.

Ostatne jakakoliv hra se scenari ma nizsi replayabilitu, nez hra bez scenaru, s tim je potreba se smirit. Nektere jdou hrat pri stejnem scenari vicekrat (Battlelore, Memoir) ale taky to po case prestane bavit. Tady to mozna prestane bavit driv, ale i tak to vydrzi na dlouhou dobu. Uz jsem to rikal ve vlakne Rozsireni, o deskovkach jako konzumnim zbozi. Drive se tez delaly pocitacove hry, ktere se hraly tydny. Dnes uz je vetsina her odehrana za jednotky az desitky hodin a pote vyjde pokracovani. A v deskovkach to muze byt take tak.

21.3.2011 10:14:02

to rbx
No jednak viz můj názor prvních dojmů po dvou scénářích ve vedlejším vlákně a pak ještě chci říct (což vlastně z toho názoru vyplývá), že na to jak je hra bombasticky zpracovaná, tak je trošku škoda, aby vydržela jen na krátko. Nehledě tedy na to, že si myslím, že takový konzumní přístup k deskovkám se mi vůbec nelíbí - koupit trošku zahrát a pak zahodit a koupit další (byť rozšíření, ke kterému ten základ potřebuju). Trošku mi to připomíná McDonalda, kde dostaneš k jídlu fůru nepotřebných serepetiček, do kterých je jídlo zabalené, a které pak za 10 minut vyhodíš. Ale to už jsme někde jinde a sem to asi nepatří.

Samozřejmě, že jsem tím zahozením nemyslel u MoM zahození některých komponent hry, ale spíš zahození opakované hratelnosti v základních mechanismech a sestavení zakoupené hry.

21.3.2011 10:24:42 | Upraveno autorem (porovnej)

ještě k předešlému názoru
Vím, že to co teď napíšu, není až tak úplně korektní, že se jedná o dva různé typy her, ale nemůžu se srovnání ubránit.
Jestliže srovnám MoM, třeba s nějakou war game (a to upozorňuju, že já nejsem přes war game vůbec odborník a že mám zkušeností jen co by se za nehet vešlo), tak musím napsat, že je to mechanismy a replaybalitou úplně někde jinde a přitom tam také fungují scénáře. Ve war game totiž každý hráč přináší díky mechanismům hry a svým působením a rozhodováním takovou náhodnost a neopakovatelnost, že celkově je hra skutečně pokaždé jiná, byť se hraje tentýž scénář. Vím, že to srovnání pokulhává a že je to podobné jak srovnávat anatomii tygra se stavbou jaderného reaktoru, ale jde mi o takový celkový pocit z replayability a celkového přínosu jednotlivých hráčů pro celkový průběh a vyznění hry.

21.3.2011 10:38:46 | Upraveno autorem (porovnej)

kren
já s tebou souhlasím, ale už dávno jsem se smířil s tím, že některé hry pro mě jsou a některé ne. FFG se netají tím, že rádi z lidí tahají peníze (a většina se velmi ochotně nechá). Ovšem ty hry zase stojí většinou za to. Někomu to vyhovuje, někomu ne. To srovnání s wargames není úplně šťastné, protože je to úplně jiný typ hraní. MoM směřují spíš k jakémusi interaktivnímu zážitku, který není koncipován na to, aby se hrál pořád do kolečka, spíš jednou za čas a rozhodně počítá s tím, že vyjdou další expanze (datadisky). Je to spíš jak knížka ve stylu vyber si vlastní dobrodružství, jakmile ji (scénář) jednou zahraješ, asi se k ní nebudeš už vracet, ale koupíš si pokrčování. Na to sázejí.
Neříkám, že se mi to líbí, ale takhle to funguje.
A buď na to přistoupíš nebo si raději koupíš něco jiného, co lze hrát opakovaně se stejným prožitkem. Ovšem zase na druhou stranu, třeba já mám ve své sbírce 80 her a mám mnoho těch, které jsem hrál třeba 2x-3x během tří let. A to ne kvůli tomu že by byly špatné. leží tam, práší se na ně a jejich potenciál je z 80% nevyužitý. To zase nahrává MoM, který si zahraješ 10x a budeš mít hru "hotovou". Když tě bude dál bavit, koupíš expanzi, když ne, tak ji střelíš. mekdonald.

21.3.2011 10:58:38

rbx

kren
ano. Pokulhava to dost silne, ba dokonce bych se nebal rict, ze to nema ani nohy, na kterych to muze kulhat, ale budiz. Zasel jsi moc daleko, myslim ze ten Memoir a Battlelore staci. Ale tam to neni o pribehu.

A co se tyce te konzumnosti, tak se ti to sice nemusi libit, ale trendy jsou takove.

21.3.2011 10:59:24

kren
pokud budu rozvíjet tvou myšlenku s wargames, tak si myslím, že to úplná blbost není. Ale. asi je základní potíž v tom, že ve wargames zpravidla hraje každý sám za sebe. A proto, je to pokaždé jinak. A teď se dostáváme k jednomu velkému tajemství kooperativních a semikooperativních her. Jestliže tam je jeden nekňuba a plantážník, který na sebe strhne vůdcovství a vymýšlí to ostatním, tak potom ano... znovuhratelnost je podstatně nižší. pakliže však hraje opravdu každý sám za sebe - zde tedy ten rádoby rpg prvek - potom může být každá hra jiná. Mám například rád galaktiku, kde nemužeš nikomu moc věřit, takže to tam většinou jeden neřídí. Máme samosebou v hlavě zakodovaný ten zlozvyk, každému do všeho kecat, ale pokud toto by se odbouralo... tak se dělají více chyby... a tudíž se děje více možných vyústění. Ale třeba je to taky úplná blbost.

21.3.2011 11:07:03

to kren
Mas pravdu, ze ta znovuhratelnost je na tom asi hur, ale myslim si, ze ta odlisnost s wargames neni tak velka. Vem si, ze variabilite je dana scenarem, vyberem vysetrovatelu a jejich vlastnostma. Potom zalezi, kdo kam pujde a co ho tam potka, co tam objevi, s kym se utka a jak se to bude vyvijet. To same mas ve valecne hre. Vse zalezi na hracich. Problem je v tom, ze v tech valecnych hrach v podstate neresis nejaky slozity pribeh, ktery je v MoM porad stejny. To je asi nejvetsi problem hry. Ale to uz je rozdil mezi hrou s pribehem a hrou, kde je cilem nejaka eliminace nebo ovladnuti uzemi. :-) Ja si myslim, ze urcite rozsireni, ktere vydaji, tak budou obsahovat rozsireni onech scenaru co se karet tyce, situaci, ktere muzou nastat a co ja vim, co vsechno tam je. Takze ta variabilita bude velka.
Ted me napada. Hral jsem jednou Battles of Westeros, 1. scenar tusim. Kdyz se nad tim ted zpetne zamyslim, tak ty scenare taky budou pokazde stejne, protoze to prvotni rozlozeni jednotek bude dane a vitezstvi taky. Rozdilnost toho bude ale v tom, jak budou provedeny jednotlive tahy a jak budou padat kostky. Tomu se hraci budou prizpusobovat a tudiz ta hra bude preci jen pokazde jina. :-) Zkus vydrzet a uvidis, jak se bude vyvoj hry dale vyvijet. Lidi jsou hodne tvorivi... mozna by byl dobry krok, kdyby FFG na svych strankach udelali podporu na scenare, kam by je lidi mohli vyvesovat a dalo by se to tam i hodnotit. :-)

21.3.2011 11:13:12

rbx
No, já už o tom přemýšlím od té doby co jsem začal srovnávat MEQ a Descent, a mám spíš pocit, že to je trend přímo Konieczky. Wilson podobný hry (a srovnání s Descentem tu už proběhlo několikrát) rád "vybalancovává" tak, aby byly pro stranu dobrodruhů natolik těžký, že je budou mít důvod hrát znovu a znovu, dokud tu správnou taktiku nerozlousknou....zatímco MEQ už jsem nabaženej po pár hrách.
Konieczka prostě po mém soudu hráče příliš rozmazluje "vyvážeností" a mechanismy, aby byl právě první dojem co nejlepší, ale tam kde Descent začíná být zajímavej (od čtvrté hry dál), tam např. to MEQ kulhá a ukazují se drobné vady, kvůli kterým dám večer přednost jiným hrám. Minimální počet questů a hrdinů, křečovitost posunování žetonů příběhu, za Saurona minimum manévrovacího prostoru, repetetivnost, náhoda na "nesprávných" místech... to všechno sice vytunilo první dojem, ale ve zkoušce ohněm času to ne a ne uspět.
A soudě dle vašich referencí se mi to s jeho dalším hitem začíná, žel, potvrzovat. Jenže to je maximálně a přinejhorším jen "trend" jednoho designera...

21.3.2011 11:20:27 | Upraveno autorem (porovnej)

ad názory
Možná jsem to měl napsat spíš sem než do prvních dojmů ze hry, ale z replayability mám spíše jen obavy a není to to hlavní co mi nesedí - replayabilita je jedna stránka věci. Ale spíše celkový souhrnný dojem jsem právě uvedl ve vedlejším vlákně "První dojmy". Nicméne je to spíš takový souhrn pocitů z téhle hry (nemyslím z hraní téhle hry ale z téhle hry jako celku se vším všudy). A nazval jsem to "Na tak velký orchestr málo muziky?" ... Podotýkám, že jsem to tak nazval s otazníkem a chtěl bych slyšet, jak to cítí jiní a nepsal jsem to proto, aby mi mé pocity někdo argumentačně vyvracel. Spíš bych rád četl pocity více lidí z téhle hry (ne jen z hraní téhle hry, ale z téhle hry jako celku, jak jsem už uvedl.)

Takže zatímco tady v tomhle vlákně jsem řešil spíše konkrétní problém (replayabilita), tak vedle jsem napsal mé rozporuplné pocity a první dojmy.

21.3.2011 11:29:08

rbx

kren
ja jsem sve pocity napsal, resp nenapsal, souhlasil jsem s Beholderem. Vzhledem k mnozstvi her, ktere mam a hodne lidi na tom je podobne, se ta hra nedostane na stul tak casto, aby byla obehrana. Takze me osobne to nevadi. Naopak se tesim na dalsi a dalsi scenare a jsem nadsen z toho, ze je ta hra tak otevrena.

Co se treba MEQ tyce, tak tam je proste plan a ten jiny nebude, takze to lze rozsirit jen dalsimi kartickami startovacich objectivu, ale vicemene to bude furt o tom samem - tedy jak na stupnici predehnat spolecenstvo. Kdyz to tedy hodne zjednodusim.

21.3.2011 12:11:06

rbx
Ja bych te mozna jeste trochu doplnil. To co chce kren tu podle me vsechno bylo jiz zmineno v prvnich dojmech. Lidi se vyjadrili ke hre samotne, jak na ne pusobi co do mechanismu, atmosfery atp. a kdyz se to shrne, tak jsou reakce a pocity vesmes pozitivni. :-) Samo ze tu jsou i nejake negativni, ale to tak bude vzdy. :-)

21.3.2011 12:26:58

Replayabilita ?
totální off topic (snad prominete), a snad nebudu za blbce, ale chtěl bych se zeptat proč replayabilita a né znovuhratelnost .... ta replayabilita mi trhá jazyk a uši :)
ještě jednou promiňte za odskok od tématu:)

EDIT: rbx to si kvůli mě nemusel tak výrazně :D :D (ale děkuji:D ) mě to jen zaujalo, když to používali všichni, tak jsem se chtěl prostě zeptat :)

EDIT2: kren, no vidiš a to mě přesně zajímalo, zda je to pro Vás už přirozený výraz jako house rules, nebo ne ... jsem zase o něco chytřejší :) (není sarkasmus, snad tak ani nevyzní)

21.3.2011 12:28:59 | Upraveno autorem (porovnej)

rbx

Vojta
Vsak jo, ja proti jeho nazoru na ZNOVUHRATELNOST :-) nic nenamitam. Treba ted jsem s Klopikem hral jeho Roborally a Memoir a kdyz jsem videl, jak ma ty hry ojete, tak jemu bych treba Mansions asi nedoporucil, protoze by to mel ohrane za par dni :-))
Ale ja nez dostanu jednu hru na stul 15x, tak to musi byt neco na par minut a ne dvou a vicehodinove hovado :-)

21.3.2011 12:40:06

to Seils - Ze stejného důvodu jako ...
... overview, house rules, home made, skill point, insert, spoiler, con, geek, dicefest, print and play a mnohé a mnohé jiné komunitou používané výrazy :)

21.3.2011 12:52:10 | Upraveno autorem (porovnej)

znovuhraní
Těžko říct, je pravda že těch možností ani moc není, u některých voleb je možnost vybrat třeba jen ze dvou možností - takže hráči budou vědět že musí jít "tam a nebo tam" a to podle nápovědy poznají hned ... Tak po dvou hrách víš obě možnosti kde může clue být... to že kombinací všech voleb je opravdu hodně neznamená že to hru podstatně ovlivní.
Spíš bych to viděl jako že když hraješ keepera u stejného scénáře znovu s jinými lidmi (kteří nevědí kde přesně by měli jít) tak ti jiné volby umožní prozkoumat jiné možnosti příběhu a něco nového tam bude i pro tebe.
Domácí vyrábění scénářů se mi nelíbí ... je to prostě neobjektivní, nevyvážené ... jako v descentovi ... nemáš žádné vodítko čeho by ses měl držet aby scénář dával alespon přibližně stejné možnosti vyhrát oběma stranám a nebyla to jednostranná bitva.

21.3.2011 13:08:11

DD

Znovuhratelnost
Tohle jsme resili tak nejak se Sydem v Tomove sluji, a shodli jsme se na tom ze nez se dostanem k tomu odehrat tech 12-15 partii, ktere hra v zakladu nabizi, navic vse jeste se stejnou bandou lidi, tak uz davno FFG vyda nejake to rozsireni, pro ktere je v teto hre spousta mista. At uz to budou mala rozsireni: pouze pribeh s pouzitim stavajicich komponent (plus treba nejake karty), tak rozsireni velka: casti baraku, novy vysetrovatele a nove nestvury (samo i nejake ty karty). Myslim ze z tohoto pohledu ma hra obrovsky potencial a FFG si ty penize nenecha jen tak ujit.
Co se tyce fanouskovskych rozsireni, tak samo tam je to slozitejsi co se vyvazenosti tyce a podobne, ale myslim ze s komunitou na BGG se daji i takovato rozsireni dat dokupy.

21.3.2011 13:53:23

Myslím, že
samotná hra se po velmi krátké době / v naší herní skupině, kdy dáme 3-4 hry týdně/ může velmi rychle ohrát. Hra se mii líbí a baví mě, jen mám strach, že bez nějakého supportu ze strany FFG, může za pár dní ležet v zamčené skříni a nikdo jen tak nebude mít chuť k ní hledat "silver key".

Ze strany FFG by však opravdu stačilo v době mezi vydáním nějakého toho rozšíření, uploadnout dalších 5 scénářů. Buďto zdarma pro majitele hry, nebo i za nějaký ten dolar - odpadly by náklady na tisk i distribuci.

Nelíbí se mi stávající politika "jen ať to (hráče - ale v tomto případě spíše spotřebitele ) omrzí co nejdřív a musí si koupit další krabici - muHAHAHA"

Nemohu se zbavit dojmu, že jsem si koupil precizně zpracovaný marketingový kalkul :)
U jiných her je alespoň vidět snaha temhle fakt zakrýt a ten tlak necítím tak silně, ale z MoM je cítit dojná kráva na sto honů.

Tím, že na tuto hru přistupujeme, ji v podstatě schvalujeme :)

21.3.2011 17:17:22

seils
tak u her je slovo replayabilita snad uz na pozici bezne pouzivanych cizich slov, ne?;-) Preci jen tady temer vsichni hrajeme hry s nejakym timanglickym sluvkem a tohle by nemelo byt problemem. Predpokladam, ze se tu na ZH nestrhne nejaka vlna noveho narodniho obrozeni:-)

22.3.2011 11:10:42

Vybíráme z Bazaru

Hospodský kvíz
Hospodský kvíz
Akt. cena: 350 Kč
Končí za: 6 dnů

Offcanvas