Manhattan Project, The

xxxxxxxxoo hodnoceno 39x (Seznam vlastníků)

Manhattan Project, The - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 13 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: 2. světová válka
Herní kategorie: strategická, ekonomická
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Minion Games
Autoři: Brandon Tibbetts
Rok vydání: 2011
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

dojmy ze hry

hrál jsem to ted ve čtvrtek v Tomovkách a mám z toho víceméně pozitivní pocity. z počátku jsme tam hráli jedno pravidlo ěpatně, ale nakonec to šlo.
Pravidla jsou jednoduchá, jde jen o workerplacement. Nic jiného tam vlastně neděláte. Jednoho panáčka položíte na hlavní desku a potom libobolný počet na svou. Na své desce stavíte budovy, které pojmou například dvě gumy(základní pracant) a dostanente nějakou surovinku. Takže máte tři typy pracantů. Gumy... neumí nic zvláštního vědce a inženýry. Vědec kromě toho, že ho klidně můžete nahnat do dolu, tak navíc lze použít ve specielních lokacích... hlavně při výzkumu bomb. O to jde hlavně. A inženýři jsou zase fajn hlavně na stavbu budov. Začínáte se čtyřmi gumami apostupně chodíte najímat do univerzit kvalifikovanou pracovní sílu. Tím zvyšujete počet pracantů. Takže ve zkratce- stavíte budovy, najímáte nové pracanty, těžíte uran, vyděláváte peníze... celkem klasika. "Novinkou" je zde interakce. Můžete posílat za peníze i špiony do budov ostatních hráčů a oni je pak nemohou používat, ale zdroje z nich máte vy. A také můžete stavět letadla. Stíhačky a bombardéry. Tím můžete dost poškodit soupeře. Když mu vybombíte budovy, a oni je musí nejprve opravit, než je zase začnou používat.
Ve hře jde tradičně o vítězné body. Ty dostáváte za atomovky, které vyvinete. Je tam spousta bomb, na které potřebujete v jeden okamžik zaplatit například sedm obohacených uranů a mít volné čtyři vědce. V tu chvíli vyložíte kartičku bomy, kterou jste vyvinuli. Ty kartičky získáváte v okamžiku, kdy někdo zahraje akci "bomb design". Ve třech hráčích tam jsou k dispozici čtyři kartičky. Kdo tu akci zahrál, si vybere první, pak dalš atd... a poslední kartu si vezme ten, co zahrál tu akci. Vtipné je, že tam jsou dva typy bomb. Uranové a plutoniové. Jelikož ty uranové jsou už ozkoušené... je za ně fixní počet bodů. Např. 25. Za plutoniovou je třeba 15, ale pokud jednu plutoniovou odzkoušíte, tak pak pro vás platí druhé číslo, což je třeba 30. Navíc, kdo první vyzkouší bombu má bonusové body... Ale přijdete o tamtu bombu... Snad jsem to dobře popsal. Dalším způsobem, jak získat body, že ve chvíli kdy to vymyslíte tu bombu, tak ji můžete naložit za peníze na bombardér a tím pádem jakoby připravená k použití a jsou za to bonusové bodíky.
Hezký efekt je, že pracanti, které dáváte at už na hlavní plán nebo svůj, tam jsou dokud se nerozhodnete, že celý svůj tah věnujete tomu, abyste je dostali zpět. Tím pádem to tam tak různě fluktuje a není žádný konec kola, kdy všichni svoje pracanty odstraňuji. To přidává další možnost taktizovat. V zásadě se ale snažíte dosáhnout ideláního stavu(aspon jsme se na tom se spoluhráči shodli), kdy jedno kolo nasázíte všechny svoje postavičky na svou kartu a druhé zase vezmete všechny zpět. Myslím, že jsem to říkal, že vy dáte jednoho na hlavní desku, a pak kolik chcete či můžete na svoje budovy.

To jsou asi tak první veskrze pozitivní dojmy. Je to škodící euro. Pro mne sympatické téma... pak jsme koukali, že v tom je minirozšíření národy. Kdy od začátku máte jednu jakousi budovu, která vás nějak charakterizuje. Např. sověti mají bonusy ke špionáži, američani vyrábí letadla jak vzteklí, číňani mají spoustu pracovní síly...atd.. To jsme nehráli, ale určitě je to jednoduchá věc a přidá to spoustu vtipu... Určitě si to chci v blízké době zkusit ještě jednou... zatím bude strašit ve wish listu.

A odpovím ještě na otázku, která vás bude určitě jistě zajímat. Když zkoušíte plutoniovou bombu... nezkoušíte ji na ostatních hráčích. :)
10.3.2012 12:20:05

rbx

Worker placement
Se stava mým oblíbeným mechanismem. Líbilo se mi moc Cargo Noir a tady se mi moc líbí ten prvek spionu a bombardérů. Na zacatku mi stačilo grafické zpracování, které se mi úplne přesně trefilo do vkusu a pak me dostala kvalita komponent. Tak tlustý karton, co je použity na lidičky, jsem snad ještě nevidel.

El: zapomněl si zmínit důležitou věc, a tou je existence namezdni pracovni sily. V momentě, kdy dojdou vlastní pracovnici, dá se použit trh z pracovni silou. Taktéž je vycerpatelny, ale ma tu výhodu, ze jakmile někdo stahuje pracovníky z pracovišť, jdou do banku tez všichni namezdni dělníci. S čímž je nutno počítat. Díky tomu ma tento trh o dost vyšší fluktuaci pracovníku, nez domácí pracovni zásoby.

Jinak s temi bombardéry je to osemetne. Kdy jsme to hráli my, tak bylo nutne mít stíhačku na maximu, protože konflikt hrozil furt :-)

10.3.2012 14:01:50

rbx
Jj, pravda... nejprve jsem chtel napsat jen pár vět... a apk jsem porad psal a psal... moc se mi tolíbilo. Takže někdy zase zkusíme. A tobě ukážu dědictví, když je to tvůj oblibený mechanismus... To ale není konflitkni skoro vubec... trošku ke konci.

10.3.2012 14:05:56

rbx

El
Me absence konfliktu nevadi, naopak jsem zjistil, ze po všem tom ameritrashi plném konfliktu, si rad zahrají naprosto nekonfliktní hru. Na Dědictví se těším.

10.3.2012 15:37:31

wow
tak mám komplet dočtený pravidla a jsem nadšená!

16.1.2013 17:39:13

wow2
sdílím tvé nadšení :-) Mám doma print and play verzi a obě rozšíření a hru můžu jen doporučit.

16.1.2013 19:25:28

ve dvou
No koukl jsem na grafiku, na obsah a je to doslova atomová bomba :) vážně moc pěkný! Jaká je hra ve dvou hráčích?

17.1.2013 22:08:35 | Upraveno autorem (porovnej)

General X
...mě ta grafika totálně dostala. Moc se mi to líbí a pekelně se mi líbí to, že nešoupu žetonkem po tracku při získávání bodů, ale body získávám těmi výstupními produkty, který si můžu ještě vytunit :-))) (implozí, nakládkou na bombardér) Osobně si myslím, že ve dvou to bude stejně dobrý jako ve více hráčích, protože přece jen můžeš za kolo na hlavní desku poslat jen jednoho zaměstnance a pak je zase stahuješ z akcí, takže se to pořád točí jak ve dvou tak ve více lidech, tuhle je jich míň, tuhle víc...Nevím, ale budu to hrát ve dvou s největší pravděpodobností v sobotu, tak pak dám vědět. Fakt se na to těším :-)))

18.1.2013 07:37:13

ta"jemná"
Ok děkuji ti pak napiš :)

18.1.2013 10:40:11

GeneralX
...tak po první hře ve dvou říkám - u mě dobrý! Jsem fakt nadšená, snad nejlepší WP co jsem kdy hrála!

19.1.2013 18:25:13

ta"jemná"
Díky ti za info :) no hned jak budu mít love kupuju taky se mě moc líbí :) vždy jsme si chtěl hrát na Oppenheimera :) teď se mě to splní :D :D :D

19.1.2013 18:29:50

Dojem
Tak jsem to včera zahrál v 5. Všichni jsme to hráli poprvé. Grafika je pěkná a dokresluje dobrou atmosféru hry. Ale jinak mě hra moc nenadchla. Worker placement je můj nejoblíbenější styl, ale tohle mě nějak nechytlo a nebavilo. Ty letadla a útoky na protihráče mi připadají úplně mimo, protože když je někdo ve předu a chce ho trochu zbrzdit útokem, tak proč bych to měl dělat já a vyždímat se z letadel a tahů? Proč by to neměl udělat soused? Dále třeba budovy. Koupím pár důležitých budov a naberu milion panáčků a už ani nemám moc potřebu chodit na hlavní plán. Taky to, že jednou získám vědce nebo inženýry a mám je až do konce hry (kromě těch neutrálních) je divné a po získání těchto figurek už nemá cenu chodit na třetinu pozic, kde se tito právě získávají. Zkrátka nevím, je to hodnocení po první hře a po více by jsem hodnotil možná jinak, ale když třeba vezmu první zahrání jiných worker placementu (Tzolkin, Agricola, Doba kamenná, Le Havre apod.), tak to bylo nadšení a touha hrát znovu a znovu, ale u tohohle ne.

12.5.2013 08:46:09

skyf...
...to já jsem se po prvním zahrání nemohla dočkat druhého dne, až si zahraju znovu :-)

Pokud si dobře pamatuju /teď jsme ji dýl nehráli/, tak rozhodně mělo cenu získávat neutrály, protože vždycky bylo potřeba nějakýho toho dělňase, inženýra nebo vědce navíc...a moc se mi líbí, že se v této hře dá doslova prokombit celý tah :-)

12.5.2013 09:04:17 | Upraveno autorem (porovnej)

skyfire
Tak to já mám po té samé partii dojmy docela opačné. Grafika se mi scie líbí, ale přijde mi trošku nesourodá (chlopci vs. plán). Mechanismy podle mě ale fungují velice dobře. Prostě už víš, že budovy jsou důležité a příště to zahraješ jinak a lépe.
Hra odspýpá, dá se kalkulovat dopředu, dá se kombit,... super.
To, že některé políčka na plánu později nevyužíváš je ale normální a děje se to i v jiných worker placementech. S čím (po prvním zahrání) souhlasím je chybějící motivace k útoku.

12.5.2013 09:21:09

Wolf
Jj, někomu sedla někomu ne. O to, že jsem měl málo budov nejde, nesedl mi prostě systém a více méně kombení ve hrách moc nemusím a tady je ho více než moc a je to asi podstata celé hry. Navíc se mi to kombení v množství všech budov a panáčků zdá dost nepřehledné. Mám problém sledovat co nakombit u sebe natož co můžou kombit soupeří. Hra odsýpa, ale jen na začátku. Když už pak má každý plno panáčku a budov, tak se to odsýpání dost zbrzdí. Ale jak říkám hru neodsuzuji, byl to první dojem a třeba po více zahráních by mě chytla.

12.5.2013 09:45:27

btk

Náááááleeeet!
Takže přidám třetí názor z té samé partie (i když mě může někdo obvinit z podjatosti, jelikož hra je moje a vždy se hůře kritizuje něco, za co jste utratili své těžce vydělané peníze, že:-) Stručně - skvělé. Konečně eurovka s tématem. Konečně worker placement, který není o získávání pár bodíků tady, pár tam, pár támhle, pár za rohem a pak ještě na konci hry pár bodů za počet odkskočení na WC v průběhu hry. Stejně jako Wolfsen miluju komba a myslím, že hra je kupodivu celkem svižná (já, který jsem nejčastěji obiňován z dlouhého přemýšlení, jsem tady neměl větší problém orientovat se na celé hrací ploše). A jako třešnička na dortu - Air strike! Ano, to, nad čím někteří kroutí hlavou, je podle mne tím, co tuhle hru povyšuje nad ostatní eurovky. Možnost konfrontace, v eurovkách jinak nevídaná! Ptáte se, jaká je motivace k útoku? Jak prosté, Watsone, tohle je hra, kde se nehraje na druhé, třetí, čtvrté až padesáté druhé místo (konečně!), tady buď zvítězíte, nebo skončíte v poli poražených jako všichni ostatní. Nejde nejednat, když potenciální vítez už už probíhá cílovou páskou. Buď mu ve vítězství zabráníte, nebo končíte na stejném místě jako ostatní - jako poslední. A je úplně jedno, kolik máte budov, kolik máte vytěženého uranu, kolik máte letadel, tady je to buď všechno nebo nic. Vím to sám, jelikož právě díky mému váhání s útokem Wolfsen vyhrál. Ano, byl jsem to já, kdo mu mohl vybombardovat ty tolik důležité doly, které v průběhu hry tak chytře nakoupil (klobouk dolů, Wolfsene). Ale když v nabídce byl zrovna tak krásný důl! Zariskoval jsem, postavil důl a Wolfsen vyhrál. Příště už budu chytřejší. A možná příště už Wolfsen všechny doly nevykoupí, protože hrozba náletu bude daleko větší. A víte, co je na Air striku ještě skvělé? Že jsou na něm dvě pozice. Co to znamená? To, že se můžete dohodnout s dalším hráčem, že do útoku půjdete oba. Nemusíte vyplýtvat všechna svá letadla, pokud přesvědčíte spoluhráče, že nálet je nevyhnutelný, jinak oba končíte. Prostě - Manhattan project je hra, které chybí přesně to, co mi na mnoha ostatních eurovkách vadí a která má přesně to, co mi v mnoha ostatních eurovkách chybí.

13.5.2013 10:28:35

btk
...tak nemohu než ve všem s tebou souhlasit... :-)

Nálety jsou fakt dobrý a přesně - je to jakási přidaná hodnota na tomto euru :-)

13.5.2013 11:26:13

Vybíráme z Bazaru

Noctiluca
Noctiluca
Akt. cena: 1025 Kč
Končí za: 23 hodin

Offcanvas