Magic: The Gathering

xxxxxxxxxo hodnoceno 390x (Seznam vlastníků)

Magic: The Gathering - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 8
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 20 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: karetní hra, sběratelská
Čeština: není
Vydavatelé: Wizards of the Coast
Autoři: Richard Garfield
Rok vydání: 1993
Sdílej: Facebook

Magic a jeho ztracené kouzlo

Autor: Mejdzr | 29.9.2011 | 9

Cože? To se ještě nenašel nikdo, kdo by si dovolil zrecenzovat celosvětový fenomén jménem Magic: The Gathering? Tomu se mi ani nechce věřit. Tak... to se musí napravit, ne? Dříve, než budu pokračovat dále, bych rád podotkl, že se spíše než o popis pravidel pokusím o subjektivní zamyšlení nad tím, jaký třeba Magic býval a kam se posunul. Ono pravidla a herní styl prochází neustálou evolucí a tak by se mohlo stát, že po nějaké době by se recenze co do popisu a výkladu pravidel mohla stát jaksi neaktuální... Tak či onak případným zájemcům o MTG doporučuji mrknout na wikipedii, kde je princip hry docela detailně popsán a hra je také docela dobře popsána v jejím popisu. S maximální úctou k autorovi popisu hry tady na zatrolenkách glosuji, že některé aspekty jsou vyjmenovány pouze v nástřelu a nejsou zdaleka kompletní. Konkrétně mám na mysli např. podmínky vítězství nebo popis typů karet.

Jak to všechno začalo?

Hru vymyslel někde začátkem devadesátých let jistý študentík jménem Richard Garfield a v roce 1993 pak vydala společnost Wizards of the Coast první sérii. A kvůli obrovskému megaúspěchu dochází k okamžitému reprintu a vydání druhé várky. Tak spatřily světlo světa edice alpha a beta, které mají v dnešní době velice slušnou sběratelskou hodnotu. Abyste zjistili, jak vysoko se vyšplhaly ceny těchto pravěkých edicí, na ebay.com stačí zadat heslo zřejmě nejlegendárnější karty Black Lotus. Před deseti lety se dal pořídit za nějakých 300 USD, dnes koukám, že cena stoupla na nějakých 800 USD a kompletní sbírka beta edice se pohybuje kolem 22 000 USD! Což v přepočtu činí téměř 400 000 korun!!!

Geniální koncept

Richardův koncept karetní sběratelské hry byl vskutku geniální. Hra je natolik jedinečná a variabilní, že docela slušně eliminuje nebo alespoň zásadním způsobem potlačuje element náhody, když se samozřejmě může stát, že karta prostě "nejde". A jelikož v podstatě NEEXISTUJE balík, který by univerzálně a bez výjimky porazil kterýkoliv jiný, velmi záhy se začínají pořádat první větší či menší turnaje, které vcelku logicky následují oficiální kvalifikace a v dnešní době již velmi štědře dotovaná mistrovství.

I přesto, že MTG vyšel v době, kdy již byla naše země otevřena světu, nenašel se nikdo, kdo by dovezl první edice hry také k nám. Stalo se tak až v roce 1994, kdy k nám dorazilo několik posledních balíků 3. "revised" edice neboli rívajzových balení a hra zaznamenala raketový vzestup. Téměř v každém DDMku existoval klub, kde se hráči scházeli, vyměňovali karty a ladili své balíky. Nutno podotknout, že Češi nechali výraznou stopu i na mezinárodní MTG scéně, kde se velmi rychle zařadili mezi velmi respektované a obávané hráče. Tehdy měl Magic překrásné kouzlo.

Karet ještě nebylo tak hodně co do rozmanitosti, takže nebylo tak těžké jednotlivé karty nastudovat. A hlavně bylo karet fyzicky málo, takže sehnat do balíku klíčové raritní karty bylo opravdu velmi složité, vezmeme-li v úvahu, že třeba 4 kusy, které hráč potřeboval, ani nemusely být v celém okrese. Hlad po kartách ještě znásobil příchod nových edicí, kdy Badluviánská horda stávala běžně 500 a Kjeldoranský Outpost i 750 (tyto karty prvně vyšly v edici Alliance). A že to tehdy bylo peněz! Ale když přišel člověk na svůj první turnaj, viděl, že hratelné byly téměř všechny karty a hráči dokázali úspěšně hrát i s těmi největšími komonami za pár korun. (Komona je počeštěný anglický termín common, což označovalo "běžnou" tedy nevzácnou kartu). Kdo ale tehdy magic hrával, určitě mi dá za pravdu, že to byl zároveň velmi, velmi drahý koníček. Když jsem po cca 3 letech spočítal hodnotu své sbírky, došel jsem k šílené částce kolem 30 000, což na poměry chudého středoškoláka považuji téměř za zázrak.

Co se to s Magicem stalo, Internete?

Magic bavil, magic jel, magic byl in, magic vydělával. Pánové z WOTC (Wizards of the Coast) vycítili šanci na tomto fenoménu neskutečně vydělat, a tak zosnovali vskutku ďábelský plán. Aby hra neustrnula a aby se neustále vyvíjela, začali s železnou pravidelností vydávat další a další edice. Základ, jedno rozšíření, druhé a třetí. Hotovo, blok. A znovu. Každé dva roky nový blok. Se starými kartami, které jste tak pracně a za nekřesťanské peníze sháněli, už samozřejmě nehrajeme, takže držte s námi krok a utrácejte, milí hráči. MTG však postihla dle mého názoru ještě jedna pohroma.

S masovým rozvojem internetu koncem devadesátých let byly vítězné balíčky obratem zveřejňovány, takže den po takovém turnaji se ceny klíčových karet vyšplhaly na pětibábu za kus a jelikož byl v té době trh již poměrně dobře zásoben (napomáhala tomu i koupě karet přes Internet přímo ze Států), najednou už nebyl takový problém karty sehnat. A tak se stalo, že jste došel do klubu a proti vám, ostřílenému magicáři, se posadil 12-letý klučina, který si balík prostě koupil a poskládal podle vítězného Grand Prix turnaje a vykostil vás takovým způsobem, že jste odcházel s pocitem, že jste na tuto hru asi starý. Podotýkám, že tehdy mi bylo kolem třiadvaceti. Tehdy pro mě magic ztratil kouzlo. Už to nebylo o shánění karet a vymýšlení balíků, už to byl prostě... byznys. Abych potvrdil sílu tohoto výroku, toho času praštila s magicem většina mých kamarádů, kteří prostě odmítali investovat do hry další a další peníze. A že jich bylo zatraceně hodně. A to ještě můžu prohlásit, že jsem z nich zůstal u MTG zdaleka nejdéle.

Závan nostalgie...

Když jsem ještě čas od času zašel do nějakého klubu a malí 14letí kluci po mě pochtívali nějaké karty, které byly právě in, jen jsem rezignovaně prohlašoval, že mám pouze staré karty. Kolikrát podiveně zvedli obočí a kontrovali, že karta, kterou chtějí, je přece stará, protože vyšla už dvě edice dozadu, kterou jsem samozřejmě neznal. Když jsem tedy otevřel své velmi tlusté plato s kompletně sesbíranou 4.edicí, chronicly a homelandy a nadšeně ukazoval rívazjové armageddony, pár tehdy legendárních a u nás jen velmi špatně sehnatelných dabllendů a ve své době velmi ceněných raritek, jenom nechápavě kroutili hlavami. Já jsem vám to říkal, že mám jenom staré karty...

Ale protože magic je krásná hra, nezanevřeli jsme úplně. Zhruba jednou za půl roku se garda švarných junáků, kteří již vesměs oslavili minimálně Kristova léta i více, schází na nějaké chatičce daleko od civilizace a znovu se svádějí souboje modrobílých millstounů proti černým monodekům plných hypnotických spekter s hymnami, bílým knechtlovým deckům, a z lesů se na nás řítí ehrnam džinové společně s balduviánskou hordou. Lítají blesky, dárk rituály, swordy, séry i sendžirští vampýři. Je to prostě krásné, když se taková parta čas od času sejde třeba v nějaké hospůdce a vytasí na stůj své kartičky...

Co dále?

Pravdou je, že MTG se prostě musí někam posouvat. Nemůžete zůstat celé roky u několika stále stejných karet. Protože to prostě omrzí. To dá rozum. Tak co? Magic je krásný, magic je alchymie. Magic je o vymýšlení. Zjistili jsme, že všichni známe tři bloky - Ice Age, Mirage a Tempest. Budeme hrát s nimi. No, není tak úplně dobrý nápad. Karet je totiž opravdu velmi, velmi hodně a dají se z nich skládat nekompromisní a spolehlivě smrtící komba. A tak jsme to vymysleli jinač. Abychom se podívali na nové karty - samozřejmě svým tempem - přibrali jsme další blok. A z těchto nyní již čtyř bloků jsme náhodně vylosovali 1 základ + 3 edice. Prostě máme svůj vlastní blok. A je to... paráda!!!!

Sdílet s přáteli:

Komentáře

'S maximální úctou k autorovi' recenze
bych rad podotkl, ze to zatim vypada, ze wizardi s prodeje singlu tezi zhruba nula. v nekterych mistech se recnze snad mozna i tvari, ze tomu tak neni (samoztejme WotC vydelavaji obrovske sumy uz 'jen' na prodeji boostru aspol. o tom zadna)

a oficialni turnajove hrani v dobe co jsem MtG opoustel se zacalo delit na standard, extended a nerotujici vintage a legacy (koukam, ze nove pribyl format modern). mozna by neuskodilo vylezt z te chaticky na pokraji sveta a zjistit, ze hrat se da dal

29.9.2011 10:55:22

recenze
mi mluvi z duse, krasna a nostalgii zavanejici, az jsem slzu zamackl, dekuji za pekne cteni.

ndru: hrat se da, ale porad to neni ono. Ani ten extended uz neni co byval a pro me hru zabila zmena designu.

P.S Nejradeji jsem mel kartu Skulking Ghost z Mirage. Mnoho lidi ho podcenovalo, mnoho lidi zabil :) Necropotence forever.

29.9.2011 13:10:38

To ndru
Ave, díky za glosu.
Já jsem nějak do hloubky nezjišťoval, kdo na tom "rýžoval" nejvíc. Wizardy jsem uvedly coby ofiko vydavatele. Pokud to je jinak, když tak pošli nějaké linky a já to doupravím. (Asi bych neměl psát o něčem, do čeho pořádně nevidím *BITING NAILS*. Otázkou i tak zůstává, jak to bylo kdysi a jak to je teď.)
Neboj, z chatičky rozhodně nemáme strach vylézt, ale: K čemu by to bylo?
Nikomu z nás se opravdu nechce učit se magic v podstatě od začátku s novými kartami. A tisknout si je, abychom s nimi mohli hrát mezi sebou? Proboha proč? Nebo si je dokonce koupit, abych si mohl zahrát třeba i nějaký turnaj? K čemu??? Abych ty karty za chvíli zase házel do kanálu a kupoval nové?
A přesně o tomhle ta recenze byla. MTG bohužel není hra, u které by člověk zůstal celý život, a hráč MTG má jednoznačně svou životnost, kterou (soukromý odhad) byl stanovil tak na 4-6 let. Noví přicházejí, staří odcházejí. Proč jsi přestal hrát MTG ty?

29.9.2011 14:37:41

to Mejdzr
mno. v legacy a vintage nutne nove karty nepotrebujes. stare baliky funguji porad

29.9.2011 15:18:40

to sydo
Necropotence jsem jednoun zazil (e;
moje oblibene vule a ihsan's shade. i kdyz asi nic netrumfne hymn to tourach

29.9.2011 15:22:11

proc jsem prestal?
ja ani poradne nezacal (e; turnaje me nebavily a rozpadla se nam komunita. kdyz ted koukam na pravidla a nove ability, tak uz se ani mi nechce premyslet o vsech tech moznostech. ke konci jsme se omezil na skladani 100+1 BW highlandera, ale nebylo s kym hrat. spousty veci, co jsem mel naucene a vyzkousene, pry najednou porusuje pravidla

a hlavne ted uz mam netrunner ccg

29.9.2011 15:26:23

Hymna!
Jj, když se černému zadařilo a v prvním kole vykástil přes Dark Ritual Hypnotic Specrta a v druhém soupeře projel Hypnózou (jak jsme spektrám říkali) a Hymn to Tourach, tak bylo zpravidla vymalováno. Modrý se zeleným tuhle ztrátu karet nerozdýchali, pro červeného byla záchrana blesk (Lightning Bolt), bílému jistil prdel Swords to Plowshares... a černý? Tam to záleželo, komu ty hymny a hypnotici přišli dříve :-). Jinač obranu (aspoň proti hypnóze) má každá barva, spíše bylo otázkou, jestli ty karty bývaly stanardně v balících. Co si pamatuji, tak za černou býval proti příšerám spíše Terror než IMHO mnohem elegantnější a nasertivnější Paralýza...

29.9.2011 18:02:18

heh
mel jsem modrocerny spectri balicek a nekropotenci a forsáž jsem tim neudolal

29.9.2011 19:24:35

duel-decky
super recenze;)
já osobně si nechal jen z nostalgie svůj fritovací balík (forky, ball lighting. apod. a jak jsem byl na ně tehdy hrdej;) zbytek jsem prodal a koupil si za to warhammer,
a teď už si pouze kupuji "duel-decky", které vřele doporučuji při nárazovém hraní při návštěvách synovců apod. ;)

29.9.2011 21:33:57

to bigles
hral jsem v dobe kdy s tim zacinali a bylo to ponekud nevyvazene. stejne tak preconstructed

29.9.2011 21:37:45

limited?
Proč není v recenzi aspoň zmíněn limited? Drafty a preview seald decky pro mě při mým povolání (málo času, málo peněz) už dávno představujou jedinou smysluplnou formu hraní, ale taky ten pravej Magicovej um (tam vás, kucí, prepubescent nevykostí :D) a minimálně 50% celý hry jako takový...

29.9.2011 22:51:30

To Polylux1
Absolutní souhlas. Booster draft je asi jediná smysluprná forma, kde se fakt ukáže, jak hráč MTG alchymii rozumí.
Jinač s tou limited edicí nevím, jestli se k nám vůbec dostala, ale myslím, že ne, protože to by musela dojít i s Arabian Nights... Jestli víš nějak podrobněji, kdy s co se k nám začalo vozit, tak dej echo, doplním to. Já jsem začal hrát až od 4th ed, takže nepamatuji na pultech ani ten Revised, ale vím, že kluci svého času nějaké revised karty kupovali.

30.9.2011 12:22:35

Mejdzr
Polylux patrne myslel Limited jako turnajovy format, ne sadu :)

30.9.2011 12:32:57

Jo táááák
Tak v tom případě... Ech... :-)))))))

30.9.2011 16:35:52

MTG
Necropotence rules! ;-) Jo jo, to byly casy, 1993, 94 a prvni startery 4ky a Ice Age, Falleny... tahani karet pres prvni, na netu objevena fora z US, posilani dvacetidolarovek v obalkach za tajgy, vesuvany a berserky... auuu super casy... pak si pamatuju jak vyhorela (zrejme) jedina tiskarna tusim v Belgii, chvili bylo ticho a pak se to zacalo roztacet jako millstonovy modro-bily dekl ;-)
Jinak co bych jeste doplnil k vasi diskusi je fakt, ze nove prichozi karty po Urza's trojbloku nesly aplikovat na stare pravidla ze 4ky, kde jsme narazeli na nemoznost resolvovani urcitych efektu a bylo to tak obtizne hrat, ze jsme museli odpiskat fuzovani novych karet se staryma... Presto zlate obdobi od 3ky, 4ky az po exodus je alespon pro me to nejlepsi z Magicu a popravde ani nemam chut nahlizet na nove karty a vlastnosti. Kdo chce muze nahlednout s jakou pravidelnosti vychazeli, vychazi a budou vychazet (info az do roku 2015 i s nazvy) nove edice primo na wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Magic:_The_Gathering_sets

23.4.2012 10:01:28

Slayter

DOTP
S Magicem jsem koncil nekdy na konci Urza's bloku, ktery me mmch strasne bavil, z dnesniho pohledu tam byly nektery karty naprosto prepaleny.
Pak jsem leta o MTG neslysel, jen obcas si nahodne zahral s nekym, kdo to znal. Dneka tomu rikaji casual play... Leta plynuly az jsem na MTG zapomnel. Pred asi 2 lety vysel ale magic na iPad a Xbox tusim, Duels of planeswalkers. Pro bejvalyho magikare doporucuju, vychazi to kazdej rok novy, da se hrst online a na iPadu to beha jako z praku, navic to hlida pocitani a pravidla, takze se clovek nesekne. Novej MTG je sviznejsi, v nekterech vecech drsnejsi, ale jine veci zase dela daleko draz nez driv. Fakticky vsechny barvy jsou dnes hratelne a 5 barevny baliky se daj uplacat i bez super mega viga drahejch multilandu.

26.10.2014 16:52:02

Arthes

tak tak
Recenze dobrá a vlastně s ní souhlasím, až na jednu věc. Myslím, že není problém že WotC tiskne stále nové karty (i když věru, mohl by to dělat tak s poloviční intenzitou, tak třeba blok za 2 roky), protože s každou serií se většinou zkouší nové keywordy, které přidávájí nové strategie a tím i netušené možnosti (navíc např mě se ty starý karty moc nelíběj, pěkný jsou až od 8 serie- tzv. modern :-) ).
Ale velký souhlas za to, jak internet a dostupnost karet zabijí hru, dříve to bylo poskládat balíček z toho co si měl a vyměnil s kamarády (nejvýhodnější výměny byli, když kamarád hrál jiný barvy než já, to pak mi dával super karty i pod cenou). Dneska jenom kouknu na net a v poodě seženu 4x ty nejsilnější karty. -> proto taky dneska přichází do módy znovu draft pick a booster pick, kdy každej dostane nazačátku turnaje několik boosterů a snaž se jak umíš, nebo ty jednokarťáky. Prostě dost lidem to dochází, že cesta full mythic deck není zrovna nejzábavnější (pay to win)

14.11.2014 16:49:38

Sharp

MtG
Super recenze, magic jeste stale hraju, ale mam uplne stejny nazor a mam pouze stare karty od moxu pocinaje po spectry konce :-)
Bohuzel parta kolem me ma hodne casto ty nove karty (nekdy dokonce v baliku v kombinaci se staryma (vzhledove) - to ja bych asi neprezil) a ty jsou zkratka silnejsi nez stare a vyhrat se proti tomu proste neda. Je to skoda, to me na magicu asi mrzi nejvic...
Diky za hezkou recenci, potesilo me, ze to nekdo hraje a vidi podobne jako ja...

22.4.2015 16:56:57

Kuban

a jeje
mám karty max do serie urzas destiny a saga :-D čtverkama a trojkama počínaje..... A po 10ti letech nehraní sem zjistil, že už nemají žádnou cenu :-) půjdou na podpal.... Koupil sem si nové dva balíčky a mám je je pro to být s dobou a mít aspoň s čím hrát..... Se starými kartami se dnes už moc soupeřit nedá..... Dnešní karty za málo many dělají mnohem víc muziky... a to je prostě strašně znát :-) bohužel.....

11.9.2016 16:28:04

Amaguk

Black lotus
Jen bych dodal že Black lotus se zrovna teďka draží na e-bay něco přes 1,3 milionů korun..a sranda je ze staré karty zvyšují svou cenu, i když vychází stále nové a reprinty taky tisknou..

19.7.2018 13:42:18

Chavez

Jednokarťák
Pěkná recenze, zajímavé komentáře. Coby MTG pamětník jsem se při jejím čtení vrátil o mnoho let zpět, kdy jsme nevlídně hodnotili Homelands a komentovali herní výkony pánů Šlemra, Baudyše, Finna, již zesnulého Ladry a ostatních.
Čím více přibývá nových edic a roste síla jednotlivých karet (jak silná byla kdysi Serra Angel:), tím méně má člověk času na organizované hraní. Takže pravidelné hraní nelze.
Na MTG jsem ovšem nezanevřel, ale měřit se s nejlepšími již není dávno prioritou a ostatně to ani není reálné. Každopádně naprosto souhlasím s tvrzením, že při draftování vás žádný klučík neposvačí. Turnajové hraní je již pasé (to dusno v Menze nelze zapomenout), kromě GP Praha, kde jsem ochoten se účastnit sealed decku. Zůstává tedy adaptační fáze na novou dobu...hospodské hraní jednokarťáku, které jsme opatřili vhodnými local rules nebo akce "chata" či friendly draft mezi přáteli s novou edicí.
To nejlepší z MTG ovšem zůstalo.....vzpomínky na spousty skvělých momentů při hraní MTG a také bezva přátelé z MTG komunity, se kterými se potkávám již skoro 25 let...

Magicu zdar....a ještě jednou díky za fajn recenzi...

28.11.2018 22:09:43

Vybíráme z Bazaru

Predam Massive Darkness 2 EN + expanzie
Predam Massive Darkness 2 EN + expanzie
Akt. cena: 400 €
Končí za: 1 den

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas