Vydavatelé: REXhry
Good Games Publishing
Autoři: Joel Finch
Rok vydání: 2016

Lumpark je zábavná hra pro silné nátury

Autor: Azifaral | 10.5.2023 | 10

„Přijela pouť / a lidí proud / zaplnil na návsi / kdejakej kout…“ Myslím si, že každý z nás tento hit Karla Gotta zná a každému se hned vybaví kolotoče, střelnice a nejrůznější další atrakce, které ve svém dětství z radostí navštěvoval. Ve hře Lumpark, kterou si nyní představíme, se stanete „principálem“ zábavního parku, který bude ovšem oproti našim vzpomínkám trošku více „in“ a budete budovat především horské dráhy, ruská kola a hotely. Ale budete mít proti sobě silnou konkurenci, která nejenom, že se bude snažit vybudovat něco lepšího než vy, ona vám v tom vašem parku bude nemálo škodit.

Hru Lumpark, a opravdu se nejedná o překlep a nechtěl jsem napsat Lunapark, vytvořil v roce 2017 herní designér Joel Finch a vydalo ho pod názvem Unfair Australské vydavatelství Good Games Publishing. Na naše deskoherní stoly jej v tomto roce lokalizovalo brněnské vydavatelství RexHry pod výše uvedeným názvem Lumpark. To mi také uvedený výtisk poskytlo na recenzi, za což mu velmi děkuji.

Lumpark je hrou postavenou především na kartách

Než vás seznámím s mechanismem hry, stručně si popíšeme, co najdete ve velké, krásně a tematicky ilustrované krabici, a pro koho je hra určena. Údaje nám říkají, že hra je pro 2–5 hráčů ve věku od 14 let a měli byste si na ni vyhradit cca půl hodiny na jednoho hráče. Co se týká věku, zde bych souhlasil s doporučeními na BGG a věkovou hranici bych posunul na 10, max. 12 let, protože, jak si popíšeme dále, je Lumpark hrou pravidlově velmi přístupnou.

Lumpark je zábavná hra pro 2–5 otrlých hráčů ve věku od 14 let, kteří si ji do hodinky zahrají.
Lumpark je zábavná hra pro 2–5 otrlých hráčů ve věku od 14 let, kteří si ji zahrají zhruba do hodinky.

Po odklopení víka je velmi příjemným zjištěním fakt, že hru dostáváte s velmi kvalitním plastovým insertem, do kterého následně uložíte všechny herní součásti. A těch není málo, protože kromě herních pravidel, herní desky a několika přehledových karet, či karet naprosté změny, zde najdete obrovský balík žetonů (především mincí) a hlavně 6 tematických balíčků karet, z nichž každý obsahuje 57 karet. Nezapomnělo se ani na sčítací bloček, který oceníte na konci hry při závěrečném hodnocení a já jej kvituji s nadšením.

Obsah krabice je opravdu bohatý
Obsah krabice je opravdu bohatý. Každý hráč dostane na začátku hry 5 karet parku, 2 karty „zlatého hřebu“, přehledovou kartu, svou vstupní kartu do parku a 20 „peněz“. Hra může začít.

V Lumparku budete tvořit zábavní park… a zavírat… a bourat

Cílem hry je vytvořit co nejlepší zábavní park široko daleko a díky tomu na konci hry získat co největší množství vítězných bodů. A navíc odolat „škodícím nájezdům“ svých protivníků, kterým to budete stejným způsobem oplácet. Nyní si ovšem zlehka popíšeme přípravu a základní principy hry.

Víte, proč se zábavným parkům říká „lunaparky“?

Toto pojmenování pochází z názvu Luna Park, kterým byl v roce 1903 pojmenován zábavní park na newyorském poloostrově Coney Island. Název měl původ v jedné z atrakcí, která se jmenovala „A Trip to the Moon“, tedy výlet na Měsíc. Šlo o scénickou jízdu, která byla kromě zdejší horské dráhy jednou z hlavních atrakcí.

Každý hráč si vybere jeden z tematických balíčků karet, s kterým bude hrát. Jak už jsme si řekli, v krabici jich najdete 6 a jsou to tyto: Gangsterka, Džungle, Nindžové, Piráti, Roboti a Upíři. Všechny balíčky obsahují stejné množství karet, ale každý balíček je vhodný pro jiný druh strategie hry. Ale hráčům nezůstávají všechny karty – pouze karty vstupní brány, úvěru, přehledu tématu, shrnutí kola a 2 karty zlatého hřebu. Všechny ostatní karty se následně rozdělí a příslušným způsobem zamíchají a všichni hráči hrají s několika společnými balíčky karet (karty parku, událostí, plánů a města).

Herní deska je oboustranná. V přípravě hry na ni rozložíte zamíchané balíčky karet.
Herní deska je oboustranná. Při přípravě hry na ni rozložíte zamíchané balíčky karet.

Do středu herní plochy umístíte herní desku a zde na nás čeká další milé překvapení, neboť ta je oboustranná a stranu si můžete vybrat podle toho, zda sedíte vedle sebe anebo naproti sobě. Na ni, před nakreslená políčka jednotlivých fází kol, položíte vylepšený ukazatel kroků kol. Zamíchejte balíček karet parku a každému hráči rozdáte 5 karet parku, tak aby měl na ruce alespoň jednu kartu atrakce a na políčka obchodu vyložíte 6 karet parku. Zbývající karty parku položíte v balíčku otočené lícem dolů na příslušné pole na herní desce. Karty města vám defacto vytvářejí počítadlo kol. Hra Lumpark se hraje na 8 kol, a proto nejprve vezmete 4 karty Lumparku, mezi ně vložíte kartu uzavírky plánování a na ni položíte 4 karty Lunaparku. Ostatní karty se vrací do krabice a tento balíček se bez míchání položíte na příslušné pole. Poté už zbývají pouze karty událostí a karty plánů, které samostatně zamícháte a položíte na příslušné pole.

Všichni hráči si do své herní oblasti vyloží kartu vstupní brány a kartu úvěru, v tomto okamžiku ještě otočenou lícem dolů. Každý hráč dostane 20 mincí a nějakým způsobem si zvolíte začínajícího hráče – třeba toho, který jel naposledy na horské dráze. Ten dostane žeton začínajícího hráče a nezbyde než zavolat staré známé: „A už se to roztáčí a už se to točí, vážení přátelé!“

Lumpark je herně jako jízda na horské dráze,

ale pravidlově je hladká jako sklo. Jak už jsme si řekli, celou hru odehrajete za 8 kol a v těch budete vždy, počínaje začínajícím hráčem a dále ve směru hodinových ručiček, postupně vykonávat akce nadefinované v kroku akcí, jak je vidíte na herní desce. Konkrétně se jedná o tyto fáze:

1. Dobrání karty událostí, kde si každý hráč vezme jednu kartu události z balíčku karet událostí.

2. Událost města, kdy otočíte a vyhodnotíte akci na kartě města. Tu ponecháte až do konce kola otočenou lícem nahoru na balíčku a až teprve na jeho konci ji přesunete na odhazovací balíček karet města.

3. Zahrání karet událostí. Počínaje prvním hráčem zahraje každý hráč kartu události a vyhodnotí její efekt. Karty událostí obsahují vždy 2 efekty, kdy horní se většinou týká vás a spodní nějak interaguje s ostatními hráči – povětšině jim nějak uškodí. Většina efektů je jednorázových, ale existují i takové, které si „připnete“ do své herní oblasti a vyhodnotíte v průběhu kola. Pokud nechcete kartu události zahrát, pasujete a když pasují i ostatní hráči, tak se hra přesune do další fáze.

Karty událostí vám mohou ve hře pomáhat a nebo naopak škodit všem ostatním.

4. Zahrání karet parku. Tato fáze je nejkomplikovanější a nejdelší ze všech, neboť v ní můžete zahrát jednu ze 4 akcí – můžete si dobrat kartu, postavit atrakci (případně vylepšení), najmout nějakého zaměstnance či si vylepšit svůj park, zbourat atrakci nebo propustit zaměstnance anebo posbírat drobné.

• Chcete-li si dobrat kartu, tak si můžete vybrat mezi několika variantami. Nejprve se musíte rozhodnout, zda si chcete vzít kartu parku anebo kartu události či plánu. V případě karet parku máte možnosti si vzít do ruky jednu konkrétní kartu z nabídky obchodu. Nebo si vzít 2 karty z balíčku, jednu si ponechat (nebo taky žádnou) a zbývající kartu/y odhodit. Případně odhodit jednu kartu z ruky, vzít si z balíčku 5 karet parku, jednu si vybrat a zbývající odhodit – ideální pro získání konkrétního typu karty. Jestliže se rozhodnete pro dobrání karet událostí anebo plánu, existuje pouze jedna možnost, a to dobrat si 2 karty a jednu (nebo žádnou) si vybrat. POZOR! Jakmile se rozhodnete si nechat kartu plánu, už tuto kartu musíte splnit, jinak na konci hry přijdete o 10 bodů, protože prakticky neexistuje možnost, jak se karty plánu zbavit.

Karty plánů, pokud je splníte, vám na konci hry mohou přinést velké množství bodů. Jestliže je plán nesplníte o 10 bodů přijdete.
Pokud splníte podmínky na kartách plánů, přinesou vám na konci hry velké množství bodů. Jestliže plán nesplníte, o 10 bodů naopak přijdete.

• Nejzajímavější je logicky možnost stavby a najímání pracovníků. Zde si zvolíte jednu kartu z ruky (případně přímo z nabídky v obchodě – stejné jako např. v Divukraji při vykládání karet z louky), uhradíte příslušné náklady uvedené na kartě a vyložíte. Atrakce vykládáte napravo od své vstupní brány a musíte je vyložit vždy dříve než případná vylepšení. Maximální počet atrakcí, které můžete mít ve svém parku, je 5, a to včetně jedné ze superatrakcí, což je jedna z karet zlatého hřebu. Jestliže chcete vyložit vylepšení, nesmíte stejné již mít u dané atrakce. Dále musíte zjistit, zda jeho vyložení neodporuje nějaké z podmínek na kartě atrakce nebo na kartě vylepšení. Pokud ne, uhradíte náklady a kartu zasunete pod kartu atrakce. Počet vylepšení není omezený a záleží pouze na tom, jaké máte finance, atrakce a také jaký je váš limit návštěvníků (ten je v základu 15, ale v průběhu hry jej jste schopni navýšit). Další možností je najímání pracovníků a vylepšení parku – tyto karty vykládáte nalevo od vstupní brány a limitem jsou pouze vaše finance a případná omezení na kartách.

Zahrané karty vykládáte vedle své vstupní brány. Atrakce napravo, zaměstnance a výhody parku nalevo.
Zahrané karty vykládáte vedle své vstupní brány – atrakce napravo, zaměstnance a výhody parku nalevo.

• Bourání atrakcí, či propouštění zaměstnanců je další akcí, které jste schopni v této fázi zahrát. Může se stát, že budete chtít vyložit lepší atrakci (nezapomínejte na limit 5 atrakcí ve svém parku), a tak nejprve budete muset případně nějakou zbourat. Jakmile zbouráte atrakci, přijdete také o případná vylepšení u této atrakce a nezískáte žádnou náhradu, ani finanční odškodnění. K tomu jedno upozornění: když odeberete atrakci, s ostatními nesmíte hýbat a musíte je nechat na místě, kde jste je vyložili. A to z toho důvodu, že některé karty atrakcí lze skládat do takzvaných scenérií, což je znázorněno drobnou ikonkou rámečků na kartě včetně její pozice ve scenérii. Takové karty pak na sebe také graficky navazují. Bohužel v základu za toto nezískáte žádné body, a pokud je mi známo, do dnešního dne neexistuje žádné rozšíření, které by to řešilo. Což je opravdu škoda, protože si myslím, že by se mohlo jednat o drobný pravidlový dodatek.

Když nějakou atrakci zbouráte, ať sami ci cizím přičiněním, tak s ostatními nesmíte pohnout.
Když nějakou atrakci zbouráte, ať sami či cizím přičiněním, s ostatními nesmíte pohnout.

• Poslední akcí této fáze je možnost posbírat drobné. Jedná se o krizovou akci, kdy totálně bojujete s „cash flow“, a proto si vezmete 1 minci za každou vyloženou a aktivní atrakci ve svém parku. Je to opravdu hodně krajní akce, neboť se příliš nevyplatí, ale jsou situace, kdy ji využijete.

Své atrakce můžete nejrůznějším způsobem vylepšovat a tak získávat v průběhy hry hotovost a ne konci hry vítězné body. Pro vylepšení ovšem existují určité podmínky a pokud atrakce již vylepšení daného typu má, tak druhé stejné ji dát nemůžete.

Tímto způsobem odehrajete v daném kole 3 akce ve fázi hraní karet parku, (resp. teoreticky 4, protože karty událostí vám mohou umožnit provést o akci navíc). Jakmile odehraje svou poslední akci i poslední hráč v daném kole, ukazatel kola se přesune do fáze akce návštěvníků.

5. Ve fázi návštěvníků zúročíte to, co jste pečlivě připravovali v předchozích fázích a konečně otevřete svůj park návštěvníkům. Samozřejmě je to pouze imaginární a nemusíte připravovat žádné chlebíčky, chladit nealko nápoje ani shánět stroj na výrobu cukrové vaty. Pouze si sečtete počet hvězdiček na svých kartách atrakcí a vylepšení, respektive sečtete hodnoty ve hvězdičkách, plus případné bonusy ze svých karet událostí, města či u svých vylepšení a zaměstnanců a celkový součet představuje váš příjem. Nesmíte ovšem zapomenout, že pokud jste si svůj park nevylepšili nějakou kartou výhod, je stále prťavý a maximální počet návštěvníků je 15. I kdybyste měli 5 top atrakcí a hotelů u nich já nevím jaké vylepšení. Tím pádem bude standardně váš maximální příjem činit 15 mincí.

6. Poslední fází hry daného kola je fáze údržby. Zde vyměníte nabídku karet parku, zkontrolujete limit karet na rukou hráčů, který je roven 5 (nadbytečné karty musíte zahodit), pokud máte nějaké zavřené atrakce, tak je otevřete, odepnete karty událostí, a nakonec posunete žeton první hráče hráči po levici.

Takto proběhne postupně 8 kol. V polovině se vám „hodné“ Lunaparkové karty města změní na „zlé“ Lumparkové a začne přituhovat. Také proběhne stavební uzávěra a vy si nebudete v druhé polovině hry dobírat karty plánů. Ale jinak se na průběhu hry nic nemění a jak jsem říkal na začátku, díky naprosto hladkým pravidlům dokloužete až do konce hry. Zde podle pravidel sečtete vítězné body ze svých karet atrakcí, pokud se vám podařilo splnit nějaké plány, tak také ty, pokud nepodařilo, bohužel si za každou nesplněnou kartu odečtete 10 bodů; jestliže jste si museli vzít v průběhu hry uvěr, i za něj zaplatíte bodovou srážkou. Dalším plusem mohou být vaše finance, které vám zůstaly, neboť za každé 2 zbylé mince získáte 1 bod. A jakmile to všechno sečtete a podtrhnete, hráč s nejvyšším počtem bodů vyhrává hru.

Na konci hry spočítáte body ze svých atrakcí, splněných karet plánů, zbývající hotovosti a pokud jste si vzali úvěr, tak o nějaké body přijdete.
Na konci hry spočítáte body ze svých atrakcí, splněných karet plánů, zbývající hotovosti a pokud jste si vzali úvěr, tak o nějaké body taky přijdete.

Lumpark je hra pro silnější nátury

Už víte, jak hra vypadá, jak se připravuje a více méně také tušíte, jak se hraje. Nyní si hru zhodnotíme – začneme tím, co se mi na ní líbí a pokusím se tomu dát trošku štábní kulturu.

• Provedení hry je na skvělé úrovni. Ilustrace jsou hezké a tematické, karty kvalitní, ve hře najdeme už zmiňovaný oboustranný herní plán a velmi kvalitní plastový insert. V něm má každá věc své místo, včetně samostatných přihrádek na každý balíček karet.
  • Úžasná jsou pravidla. Nejenom to, že jsou opravdu velmi dobře napsaná a také velmi kvalitně přeložená kluky z vydavatelství REXhry. Jsou napsaná velmi zábavným způsobem, což i v češtině zůstalo zachováno. A to včetně rádoby vpisků v podobě textů a kresbiček „psaných propiskou“, které zachovávají ráz pracovní příručky. Díky tomu a také velkému množství ilustrací a grafiky jsou čtivá a intuitivní.
  • Když už jsem nakousl překlady, tak ty musím pochválit obecně. Je to vcelku tradice, že si kluci umí pohrát s textem a tady to funguje, je to zábavné a je to radost číst.
  • Dokonce nemohu tentokrát ani brblat na typografii, protože texty jak pravidlech, tak na kartách mají optimální velikost, dobrý kontrast a vše je dobře čitelné.
  • Co se týká herní mechaniky a vstupu do hry, hra patří mezi nepříliš složité a jak jsem uvedl v úvodu, jsem přesvědčen, že už 10leté dítě, případně nepříliš zkušený hráč nebude mít problém. Pravidlově je Lumpark vcelku snadný a především čistý ( = netrpí žádnými pravidlovými výjimkami) a velice rychle musí každému hráči vejít do krve.
  • Herně už je to složitější, protože musíte dělat určitá rozhodnutí, zvažovat, kterou kartu si vzít nebo kterou atrakci postavit (případně zbourat). Budete stále trpět nedostatkem financí, a to pořád není to nejhorší. Nejhorší jsou totiž vaši spoluhráči.
  • Ne, špatně! V této hře nemáte spoluhráče, zde je to od úplného začátku bitva na ostří nože. Jestliže špatně snášíte škození ve hře, tak na Lumpark okamžitě zapomeňte. Pozn. Respektive takto, existuje zde možnost Lumpark hrát jako hodnou hru bez škodících efektů, ale to opravdu nebude chtít hrát nikdo. Hra je zákeřná sama o sobě, neboť už karty města vám v druhé polovině hry začnou neuvěřitelně zatápět, ale to pořád není nic proti vašim protivníkům. Díky kartám událostí jste schopni druhým zavírat nebo dokonce bourat atrakce, donutíte je propouštět jejich nejlepší zaměstnance atd. Ale i když budete skřípat zuby a všechny kolem herního stolu nenávidět, budete se skvěle bavit. Takže shrnuto a podtrženo, interakce je v hře Lumpark obrovská. Skoro není moment, kdy byste nenaráželi na své soupeře.

V průběhu hry bohužel budete mít nejednou některou ze svých atrakci uzavřenou.

• Škálovatelnost není špatná, hru jste schopni hrát od 2 do 5 lidí, ale jak už to u podobných her bývá, více znamená lépe. Ani se tím příliš nenatahuje herní doba, protože většina tahů je rychlých a nevzniká moc prostoru pro nějakou analýzu-paralýzu. Samozřejmě někdy musíte zvážit, kterou kartu by bylo optimální vyložit, či jak získat peníze, ale to už jste schopni dělat dopředu po fázi zahrání karet událostí, neboť máte vcelku přehled o tom, jaké karty jsou v nabídce. Jaké karty máte na ruce, víte, a kolik peněz máte, taky. A pokud vám někdo zavřel nějakou atrakci, udělal to právě v předchozí fázi hry.
  • Znovuhratelnost je obrovská. Balíky karet jsou dostatečně velké na to, aby následné hry byly trochu jiné. To také vyplývá z množství tematických balíčků a stále existuje možnost do budoucna dokoupit rozšíření, které – doufejme – REXhry na náš trh také zlokalizují.
  • Téma je na jednu stranu z té hry cítit velmi dobře, ale nedá mi to, abych ke hře neměl určité připomínky.

Našlo se něco, kde jsem měl pocit, že Lumpark trochu drhne a skřípe?

Není toho moc, ale nějaké drobnosti se našly.

• Začnu tím, čím jsem skončil v minulém odstavci, a to tématem. Hra sice obsahuje tematické balíčky baret, ale přiznejme si upřímně, on je jeden jako druhý. Myslím si, že kdyby se na tuhle hru podíval slušnější herní designér, dokázal by nasekat takových balíčků desítky. Existuje tu Gangsterka, Roboti a Upíři atd. a člověk by očekával, že se to téma nějak extra propíše, ale jde jenom o názvy – v kartách jsou zase stejné horské dráhy či hotely a liší se jenom tím, že mají možná jiné hodnoty a trošku jinou ilustraci. A to ještě nijak výrazně. To mě upřímně dost zklamalo.
  • Počet hráčů už jsem taky nakousl – hráli jsme i ve 2 lidech a hra neměla problém do okamžiku, kdy jsme použili balíček Nindžů. Ti patří mezi extra škodící karty a ve 2 lidech s nimi už opravdu nechci hrát, protože dokázali hru celou rozbít tím, že ty „extraškodící“ karty přišly jenom jednomu hráči. Takže pozor na takové případy, kdy tento problém může nastat.
  • V neposlední řadě je zde drobná repetitivnost – máte sice různé balíčky karet, které se různě namíchají, ale vždycky budete hrát vlastně totéž, což může časem začít nudit. Ve hře neexistuje možnost soustředit se na jiný cíl – tím nebude nikdy nic jiného než postavit atrakce a jejich vylepšení. Jistě dá se namítnout, že to je vlastnost té hry, ale já to jako drobný problém cítím.

Závěrečné hodnocení hry Lumpark – 3 otázky a 3 odpovědi

Jak hodnotím hru Lumpark v převodu na BBG hodnocení?

Privátní: 00-lumpark-rexhry-azifaral-hodnoceni.pngV celkovém hodnocení vidím Lumpark jako velmi zajímavou, tematickou hru s vysokým podílem interaktivity mezi hráči a osobně ji dávám 8 bodů z 10. Produkčně je hra velmi dobře provedená, nebude vás mořit komplikovanými pravidly ani herními mechanismy, a pokud vám nevadí škodící mechanismy mezi hráči, bude vás bavit. Jestliže ovšem škození nemáte rádi, dejte od Lumparku ruce pryč, opravdu to nebude nic pro vás. Dobře funguje v jakémkoliv počtu hráčů, ale s přibývajícím množstvím rozkvétá a nabývá na síle. Proto bych ji doporučil do rodin s dospělejšími dětmi anebo do herních skupin mezi dospělejší hráče.

Koupil bych si hru Lumpark, pokud bych ji nedostal k recenzi zdarma?

To je dobrá otázka, problém je v tom, že nevím, jestli na ni dokážu zcela jednoznačně odpovědět. Hru koupíte ve speciálkách na internetu v průměru od 1350 Kč. Jak už jsme si popisovali, je zde hodně kvalitní provedení včetně insertu a více než 350 kartami, a to všechno cenu zvedlo na tuto úroveň. A já jsem na vážkách, jestli už to na mě není příliš moc. Obecně se mi ta hra líbí a chtěl jsem ji ve své kolekci mít, na druhou stranu nevím, zda za každou cenu. Já vím, že inflace a další vlivy cenu deskových her navýšily, ale přesto by mě to stálo hodně rozhodování. Asi bych se nakonec rozhodl, že ANO, ale opravdu bych tady cenu viděl rád o něco nižší.

Zůstane tato hra u mě doma?

Ano, určitě zůstane. Lumpark je hezký, zábavný a já jsem rád, že jej ve své kolekci mám. Najdou se u něj určité drobné nedostatky, ale ty nejsou tak závažné, že bych tu hru poslal někam dál. Naopak se těším, že i dcera časem doroste do věku, kdy se k nám připojí a postaví si s námi nějaký svůj Lunapark. I když jak ji znám, zrovna ona bude z těch, která nám je bude se škodolibou radostí zavírat a bourat.