Autoři: Eric M. Lang
Christian T. Petersen
Reiner Knizia

Svižná a napínavá hra z prostředí Tolkienovi Středozemě

Autor: Pippin | 28.8.2009 | 11

Téma hry

Nikomu z vás není nejspíše třeba představovat prostředí J.R.R. Tolkiena, do kterého je epický děj Války o prsten zasazen, dílo, které již po několik desetiletí vede čtenářovu představivost napříč Středozemí, dílo, které se dočkalo i filmového zpracování a dle mého od svého prvního knižního vydání neztratilo nic na své kráse a dokáže zajisté zaujmout i současné čtenáře.

Jak už název hry Lord of the Rings – The Confrontation napovídá, hra se odehrává ve věku, který popisuje trilogie Pán prstenů. Pojďme se tedy blíže seznámit s principem hry.

Princip hry

Reiner Knizia, autor hry, navrhl tuto hru pro dva hráče, každý z hráčů se ujme jedné ze stran, které proti sobě ve Válce o prsten bojují. Pokud se rozhodnete, že budete chtít změnit osud Středozemě a umožnit Sauronovi ovládnout Svobodné národy, budete mít k dispozici jeho temné přisluhovače, kteří budou bezmezně poslouchat vašich rozkazů. Naopak, rozhodnete-li se, že tento osud Středozemě budete chtít zvrátit, hra vám do vaší moci svěří postavy Společenstva prstenu.

Hrací deska, jež svým výtvarným zpracováním připomíná mapu Středozemně, je rozdělena na dvě poloviny, část, které bude výchozím místem pro temné síly a část, ze které bude vycházet Frodo s jeho společníky. Každá z těchto polovin je dále rozdělena na 6 regionů, které reprezentují jednotlivé země a kraje Středozemě. Mapu dělí 4 další neutrální regiony, jimiž jsou těžko prostupné hory. Oba hráči mají na začátku hry 9 postav, které po jedné umístí do regionů na své polovině hrací desky, tak aby byly jeho protihráči skryty. Vyjímkou je region Kraje a Mordor, kde hráči na začátku hry umístí 4 postavy. Každá z postav má svojí speciální vlastnost, která většinou vychází z klíčových momentů nebo vlastností oné postavy v knižní předloze (např. pokud je Sam ve stejném regionu jako Frodo, jeho síla se zvýší a může Froda nahradit v souboji) a dále silové číslo. Princip hry je podobný tomu, který mnozí z vás znají ze hry Maršál a špion, kdy jsou protihráčům skryty protivníkovi jednotky a hra je tak plná blafování a napínavých momentů. Ať už se budete snažit o záchranu Svobodných národů a nebo povedete Sauronovi služebníky, budete mít vždy v rukou 9 bojových karet, kdy vybrání té správné karty bude klíčové pro většinu soubojů.

Popis tahu

Hráči se ve hře střídají po jednom tahu, kdy je každý tah podmíněn posunutím jedné z postav směrem kupředu. Saronovi temné síly putují směrem ke Kraji a naopak Frodo se za pomoci svých společníků snaží prodrat k Hoře osudu, kde by zničil Prsten a odvrátil tak ničivý osud Svobodných národů. Postavy se mohou pohybovat vždy jen dopředu (pokud není uvedeno jinak v textu postavy) a to do přidruženého regionu, kdy můžou být v jednom regionu maximálně dvě postavy jednoho hráče, vyjímkou je Kraj a Mordor, kde jak bylo již řečeno, můžou být postavy 4. Pokud se v jednom regionu potkají temné síly Saurona s postavou Společenstva, okamžitě nastává souboj.

Popis souboje

Aby mohl začít nelítostný boj obou postav, oba hráči svou postavu odhalí protivníkovi, kdy následuje:

1. vyhodnocení speciálních vlastností postav (postava může např. uniknou z boje, apod.)

2. pokud vyhodnocení speciálních vlastností neukončilo souboj, oba hráči si vyberou tajně jednu z bojových karet, které mají v ruce a oba je současně navzájem odhalí. Karty se dělí na textové, na nichž je napsán efekt, který přinesou po vyložení a silové, jejichž hodnota se přičte k síle postavy

3. pokud ani tažení bojových karet nedokázalo rozhodnou, která z postav padla v krvi na zem a nebo se rozhodla utéct z boje, přichází na řadu poslední bod souboje a to vyhodnocení silového čísla postav zvýšeného o hodnotu uvedenou na silové kartě (pokud byla použita). Jsou-li čísla síly shodná, jsou obě postavy poraženy a obě opouštějí hrací desku.

Konec hry

Svobodné národy mohou bujaře oslavovat své vítězství v momentě, kdy Frodo vstoupí do Mordoru a tím splní své poslání zničením Prstenu v Hoře osudu. Naopak vstoupí-li alespoň 3 Sauronovi služebníci do Kraje a nebo porazí samotného Froda, nastane temný věk a Sauronova krutovláda započne svůj čas.

Zpracování

Hru má na svědomí Fantasy Flight Games a tak jak je u nich dobrým zvykem, tak je provedení opravdu na velmi vysoké úrovni, počínaje nádhernou krabicí, přes hrací desku, kterou maloval John Howe, krásné a velké hrací karty, až po velmi pěkně vyvedené plastové stojánky pro jednotlivé postavy. Grafické a i řemeslné provedení nemá opravdu chybu a je to pastva pro oči. Vše je na velmi vysoké úrovni.

Proč deluxe edice?

Ta mimo lepšího ztvárnění rozšiřuje původní hru o mnoho nového. Budete mít možnost si zahrát s 9 novými postavami za každou stranu, dále do hry přibyly 4 nové speciální karty pro každou ze stran, jež vám budou nápomocny při putování po Středozemi a další minoritní úpravy pravidel, apod. Máte tedy možnost hrát s postavami z původní verze hry a nebo si můžete vybrat ty z rozšířené deluxe edice, v neposlední řadě si do svých řad můžete vybrat postavy z obou verzí hry, což do hry přináší opravdu mnoho možností a vysokou variabilitu.

Verdikt

Pokud hledáte napínavou a svižnou hru plnou zvratů, ve které není do poslední chvíle jasné kdo je vítězem, vyzkoušejte Lord of the Rings – The Confrontation: Deluxe edition. Hra má jednoduchá pravidla a krátkou herní dobu, kdy jedna partie trvá od 20 do 30 minut. Hru vyndáme vždy, když se chceme opravu dobře bavit, ale nemáme zrovna tolik času, abychom rozehrávali některou z časově náročnějších her, jako je např. War of the Ring. Ať přemýšlím sebevíce, nemůžu přijít na nějaký zápor, který bych hře vytknul. Ta splnila přesně to, co jsem od ní čekal. Pokud jste milovníky J.R.R. Tolkiena a jeho děl, tak vám tuto hru jednoznačně doporučuji alespoň k vyzkoušení.