nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Lewis & Clark: Cesta na severozápad

Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Divoký západ
Herní kategorie: neuvedeno
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Ludonaute
REXhry
Autoři: Cédrick Chaboussit
Rok vydání: 2013
Sdílej: Facebook, Google+

Diskuse ke hře

Pravidla

Zde bych rád založil novou diskuzi o pravidlech. Přes výborně napsaná pravidla se mi podařilo najít pár maličkostí, které jsou ale velmi důležité a rozhodují o prohře/výhře.
1.Zdroje získané pomocí postav si nemusím vzít všechny. Musím si vzít všechny zdroje získané pomocí akce indiána?
2.Můžu zahrát postavu a neudělat její efekt? Případ byl ten, že jsem v cíli a potřebuju posunout tábor, mám 2 karty na ruce Charles Mackenzie (12) a Ebeneger Juttle (4). Ani u jednoho nemohu zahrát jejich akce (nemám zdroje na zaplacení). Mohu je vyložit bez efektu(přesněji jednoho bez efektu a druhého použiju jako indiánskou podporu)?

Upraveno autorem (porovnej)

12.9.2014 20:03:47

.....

To je přesně to, co jsem Ti psal v emilu.
Nejde, "nešlo" o to, co je povinné při spuštění akce, ale jestli vykládám a "efekt" nespouštím.
Co je povinné, je z pravidel jasné.
Myslím, že zde došlo k "nedorozumění".

Rozhodopádně si dále myslím, že jsme na stejné palubě, a nejsme soupeři.

Přeji příjemné dny se společností příjemných lidí a her.

:o)

Upraveno autorem (porovnej)

11.8.2018 14:24:26

@petrin


Otázku jsem nyní vložil do předchozího komentáře,ať je to konzistentní

11.8.2018 14:14:06

...


Mohl bys poslat prosím Tě i formu dotazu? emila Ti pošlu . Díky

11.8.2018 13:26:08

Potvrzeno autorem

Tak odpověď autora snad odstraní veškeré pochyby a špatné výklady karty Tlumočník. Vše kromě braní indiánů je povinné, viz níže otázka a následná odpověď

eMenthal wrote:
Hello, please can you clarify, what indeed is mandatory when playing an interpreter card in Lewis And Clark game? Anybody sais different opinions,some guys say that they played the game directly with you in Essen 2013 and the interpreter was played with no efect (no powwow was mandatory,simply nothing mandatory). I think that everything but taking indians (i.e. Powwow,first card discard, newcoming indian) is mandatory. Can you please confirm that. Our czech forum is getting bad with this topic. Thank you very much.

Jiri


Hi Jiri,

Yes, you've got it right: you can only choose the number of idians you take (0 being possible). The rest is complulsory.


Cedrick

Upraveno autorem (porovnej)

11.8.2018 13:03:42

@petrin

Právě že četl, toto napsal autor.
Cédrick Chaboussit
(Chabousse)

I confirm that the discard is mandatory, you understood well.
You can trash from 0 to 3 cards just before.

Odpověď se týkala této otázky :

bottom of page 6 tells us that it is permissable to perform an Action with only a partial effect, or no effect at all (including discards).

But does this also include the Discard of the last card from the journal of encounters ? (i.e. can we choose not to discard the bottom card from the journal)

Or is this discard (like the journal discard when placing an Indian in the Farewell area of the village) mandatory ?

thanks, Rick



Aby tedy bylo jasno i s tím svoláním do powwow, napsal jsem dotaz přímo autorovi, tak uvidíme. Každopádně oficiální Faq taky říkají, že při loučení je odložení všech 5 karet povinné, takže rozhodně neplatí to, co psal kren, tedy že povinné je v případě akce ve vesnici pouze umístění indiána. Zkrátka žádné pravidlo dobrovolnosti /povinnosti z obrázků nevyplývá, neboť existují výjimky. Věřím, že svolání do powwow patří mezi ně. Případnou odpověď sem vložím.

Upraveno autorem (porovnej)

8.8.2018 23:56:05

eMenthal

a četl jsi celou diskusi?

Hráno v Essenu 2013 s autorem. A jak bylo již několikráte řečeno. Vyloženo bez efektu.
V čem je forum na bgg lepší?

8.8.2018 22:29:46

@petrin


https://boardgamegeek.com/thread/1766507/activation-dont-use-ability

8.8.2018 21:34:42

.....eMenthal


No nazdar.
Můžeš mi prosím Tě sdělit, kde jsi to četl o tom tlumočníkovi?
Nic o povinnosti jsem nenašel.

8.8.2018 18:51:49

finální resumé k tomu, co je povinné

nakonec jsem zabrousil na boardgamegeek a společně s oficiálními FAQ na stránkách výrobce hry je resumé následující: (píšu to i pro sebe, kdybych za čas zase tápal)

1. Během tahu musí hráč provést právě 1 povinnou akci, tj. vyložit kartu (samozřejmě vždy s podporou indiánů) anebo umístit právě 1 indiána do plného oválu ve vesnici či více indiánů do polooválu ve vesnici. Není tedy např. možné umístit po jednom indiánovi do obou plných oválů rozšíření výpravy a získat tak 2 čluny najednou.

2. Je povoleno vyložit kartu a nevyužít její benefit, stejně tak zahrát indiána do vesnice a nevyužít benefit dané akce.
a. V případě všech karet kromě Tlumočníka to znamená, že je možné vyložit kartu (samozřejmě vždy s podporou indiánů) a neprovést její efekt. V případě Tlumočníka se jedná o výjimku a tedy svolání indiánů do powwow je povinné, následné sebrání svolaných indiánů je benefit této akce a tudíž je dobrovolné, odhození poslední karty nabídky setkání je povinné, vstup nového indiána do hry je také povinný (pokud v nabídce ještě nějaký je).
b. V případě akcí ve vesnici se povinnost vyskytuje pouze u Loučení. Zde je odhození 3 karet z ruky benefitem (čili je dobrovolné), ovšem odstranění všech 5 karet z nabídky setkání je povinné. Jinak jsou všechny efekty ostatních vesnických akcí volitelné a tudíž je např. možné dát indiána na plný ovál šamana, přestože hráč nemá jídlo (samozřejmě pak ale nelze provést efekt šamana), stejně tak je možné umístit indiána do oválu pro získání nového člunu, přestože hráč nemá dostatek dřeva (samozřejmě pak ale nelze získat nový člun)

Závěrem lze tedy říci, nejsem zcela jediný, kdo se rýpe v prravidlech, neboť příspěvků na téma "mandatory" je na boardgamegeek celá řada a kvůli těmto nejasnostem v pravidlech byla sepsána ofiální FAQ. Každopádně děkuji všem za ochotu při pomoci zodpovědět mé otázky.

8.8.2018 08:03:22

@eMenthal

Umíš číst co jsem napsal? Povinné (akce) je vyložení karty nebo umístění indiána do vesnice. To je vše. Jestli po vyložení karty respektive umístění indiána do vesnice využiješ co je na kartě respektive na místě vesnice namalováno je už jenom na tvém rozhodnutí.

Pravidla jsou vždy kompromis mezi stručností, aby byla vůbec čtivá a mezi přesností se všemi možnostmi (což by přidalo pravidlům několik desítek stran a nikdo by podle nich už nebyl schopen nic hrát, protože by si musel vzít týden dovolené na studium). Je jasné, že některá pravidla jsou napsána lépe a některá hůře. Každopádně se vždycky najde někdo, kdo rozpitvává podrobně něco, co je většině hráčům jasné. Abych pravdu řekl, tak z tvého předposledního postu už jsem nepochopil téměř nic, protože jak napsal Wuuduu už jsi to tak domotal, že se v tom ztrácím i já.

Jo a mimochodem i efekt tlumočníka je dobrovolný. To znamená, že můžeš provést akci vyložení tlumočníka s indiánskou podporou, ale nemusíš provádět to, co efekt tlumočníka následně všechno znamená (svolání do powow, posun postav, braní indiánů do člunů). To je ale zrovna efekt, který je klíčový a hráč by byl sám proti sobě, kdyby ten efekt neprovedl a nezískal tak indiány, kteří jsou pro hru zásadní.

7.8.2018 23:44:03

@tak

Pokud nejsou pravidla napsaná dostatečně precizně, pak se nad tím musí člověk "rozmýšlať" a vzít v potaz všechny teoretické výklady. A protože v pravidlech není jasně napsáno, co znamená EFEKT karty, pak se moje otázka týká jednoho z možných výkladů.
A bohužel ani ze zdejších odpovědí vlastně jednoznačně nevyplývá, co to je ten EFEKT (který můžu využít plně, částečně či vůbec). Rozhodně to není to, co je nakreslené (protože něco z té kresby je povinné a něco ne - to člověk dedukuje až z pravidel), a není to ani přínos (protože přínos následuje až po zaplacení nákladů - tedy tím by byly náklady povinné a teprve přínos volitelný).
Samozřejmě chápu, jak se hra má hrát, jen jsem vyjádřil názor na to, že ve hře není jednoznačně definováno, co povinné je a co ne.

7.8.2018 14:48:16

tak

tolko si nad tym rozmyslal, az si to cele poplietol a sam sebe skomplikoval

7.8.2018 10:15:42

@kren

Sám si trochu protiřečíš, když píšeš, že efekt je to, co je tam nakresleno. Nakresleno je tam totiž např. to, že něco zaplatím a díky tomu něco získám. Dobře, platit nemusím a tudíž nic nezískám, čili zde to sedí. Jenže nakresleno je např. na tlumočníkovi taky to, že svolává indiány - jenže to udělat musím a z obrázku to vážně nepoznám. Stejně tak to loučení, 3 karty odhodit můžu, ale nových 5 karet musím. Nikde v pravidlech není u tlumočníka napsáno, že svolat indiány musím. Je tam pouze popis celého efektu tlumočníka (svolejte indiány do powwow, vemte si jich kolik chcete, dejte nového...), ale jestliže je efekt jako takový dobrovolný, pak se můžu domnívat, že i to svolání indiánů je dobrovolné.

7.8.2018 09:01:23

@Menthal

Přemýšlíš nad tím příliš komplikovaně. V pravidlech je jasně napsáno, že akce (povinný krok) je buď:
1.) Akce postavy - vyložení karty s nutnou indiánskou podporou,
NEBO
2.) akce ve vesnici - umístění indiána (indiánů) do vesnice.
TÍM POVINNOST KONČÍ A MÁŠ POVINNOST SPLNĚNU.

Efekt karty (nebo místa ve vesnici) je to co je tam nakresleno (na kartě nebo na místě ve vesnici). Tedy co se zaplatí a co musíš udělat a co za to získáš (kromě loučení, kde je to explicitně řečeno, že karty odhodit nemusíš, ale přesto získáš možnost nabídky nových 5 karet setkání).

V pravidlech je napsáno, že ten efekt (karty nebo místa ve vesnici) nemusíš využít tedy:
1.) Akce postavy - KARTU + INDIÁNSKOU PODPORU (minimálně 1 indiána) VYLOŽIT MUSÍŠ, ale jinak dál NEMUSÍŠ dělat v rámci této akce nic.

2.) Akce ve vesnici - INDIÁNA na plný kruh (nebo indiány na částečný kruh) UMÍSTIT MUSÍŠ, ale jinak dál NEMUSÍŠ dělat v rámci této akce nic.

Podle mne v tom žádný zmatek není a v pravidlech je to napsáno dost jasně. Nikde není napsáno, že část efektu karty by byla povinná a část efektu nepovinná.

Nemáš pravdu, že není jasně řečeno, kolik indiánů můžu v rámci tahu dát na akci ve vesnici (str.5, Akce ve vesnici, odrážka 1 (plný kruh) a odrážka 2 (částečný kruh). Už z předchozího textu jasně vyplývá, že v tahu hráč provádí jen jednu akci - tudíž umísťuje jen na jedno místo (jeden kruh ať už uzavřený nebo neuzavřený) ve vesnici. Máš pravdu, že v pravidlech není explicitně napsáno, že hráč ve svém tahu provádí právě jednu akci (je tam napsáno, že hráč musí provést nějakou akci), ale musíš sám uznat, že pokud by hráč mohl provést ve svém tahu více libovolných akcí, tak by to bylo v pravidlech zdůrazněno, ale hra by postrádala jakýkoliv smysl.

7.8.2018 08:12:29

proveditelnost

V pravidlech se mi zdá nedostatečně rozlišeno, co můžu a co musím.
1. Píše se, že nemusím využít efekt celý. Co je ale myšleno tím efektem? Jsou 2 možnosti
a) buď je to pouze to, co hráči přináší nějaký přínos (např. posun dopředu či zisk surovin, zisk člunu apod...). To by tedy znamenalo, že při využití akce ve vesnici "rozšíření výpravy" zaplatit 3 dřeva musím, ale člun si vzít nemusím (OK), avšak např. v případě vyložení karty velitele výpravy by to také znamenalo, že zaplatit surovinami musím, ale hýbnout zvědem nemusím (což tak ale není, neboť jej můžu vyložit a suroviny neutratit)
b) nebo je to celá schopnost jako celek. To by tedy znamenalo, že při vyložení velitele utratit suroviny nemusím a tedy ani nehýbnu zvědem (OK), ovšem v případě akce ve vesnici "rozšíření výpravy" by to znamenalo, že pouze zaberu políčko akce a suroviny nemusím utratit (to vlastně ani nevím, jestli je OK či ne), či při akci ve vesnici "loučení" by to znamenalo, že můžu odhodit 3 karty (OK) a můžu vyměnit 5 karet setkání (to je však dle pravidel naopak povinné)
Takže je v tom celkem zmatek a z obrázků není patrné, co se smí a co se musí.

Dále také není jasně řečeno, kolik indiánů můžu v rámci tahu dát na povinnou akci. Hráč tak může lehce nabýt dojmu, že může v rámci tahu zabrat obě políčka vesnické akce "rozšíření výpravy" nebo zahrát více karet postav (s tím, že každou podpoří indiánem). Když už je precizně uvedeno u setkání, že za tah se smí sebrat jen jedna karta setkání, tak se taky mohlo uvést, že za tah musí hráč udělat právě jednu povinnou akci. Místo toho tam je "musí provést nějakou akci", což je dost zavádějící.

7.8.2018 00:08:44

Fox.Mulder21

Předpokládáš správně.

24.1.2016 12:15:29

podpora prostřednictvím karty

Předpokládám, že kartu mohu podpořit jen jednou kartou a ne třeba dvěma? To by se asi hráč jednoduše vyhnul postihu za kartu v ruce při přesunu tábora...

24.1.2016 12:12:19

pochopeno

Díky za opravu. V bodu 2 jsem se spletl. Zdá se tedy, že jsem vše konečně pochopil.

16.12.2014 10:50:35

Ze by pochopeno

1) Ano
2) Nemáš červený (podle mě růžový) znak, takže nemáš na jídlo nárok. Můžeš vzít jen dvě vybavení.
3) Ano.
4) Ano.

15.12.2014 16:52:02

uz to konecne chapu

Už mi svitlo v mysli a koukám, že karty které dávají dva nebo tři zdroje (karty č. 19-22 a 37-38) nejsou tak dobré jak jsem myslel. Dejme tomu, že hraju sólo, zatím žádná karta na stole a nikde nejsou umístění indiáni (abych neměl žádný bonus za barevné žetonky u obsazených polí). Zahraju kartu č. 37 (nahoře vpravo šedivý znak) a teď kartu podpořím
1. kartou s jedním indiánem a červeným znakem
To mi umožní vzít si buď jedno vybavení nebo jedno jídlo (dřevo si vzít nemůžu)
2. kartou s jedním indiánem a šedivým znakem
To mi umožní vzít si buď dvě vybavení nebo jedno jídlo (dřevo si vzít nemůžu)
3. kartou se dvěma indiány a červeným znakem
To mi umožní vzít si jedno vybavení a jedno jídlo (dřevo si vzít nemůžu) nebo 2 vybavení nebo 2 jídla.
4.kartou se dvěma indiány a šedivým znakem
To mi umožní vzít pouze 4 vybavení. Nemůžu si vzít ani jídlo ani dřevo!!!

Chápu to konečně už správně?

15.12.2014 14:33:36

Karty základních zdrojů

V dřívějších pravidlech byla chyba u popisků v textu, kvůli které se to dalo špatně pochopit. Ikony na kartě jsou správně. Jsou to tedy klasické příjmové karty, ale za každého indiána, kterým to podpoříte, si vyberete, jaký zdroj si vezmete.

Tedy např. z karty 19 za 1 indiána si vezmu (teď plácnu číslo) až 5 kožešin, protože já mám 2 znaky, soused vlevo 2 a soused vpravo 1. Za druhého indiána si vezmu 2 dřeva, protože já ani hráč vlevo nemají znaky, ale hráč vpravo má 2. A za třetího indiána, pokud bych tedy dal tak velkou podporu, si můžu vybrat zase dřevo, takže bych vzal zase až 2.

Jo, hráč naproti mě nezajímá, protože příjmové karty se vztahují jen na přímé sousedy.

Snad jsem to popsal srozumitelně :-)

24.9.2014 12:50:23

@celyl

No práve, že takto sa to robí. Presne ako napísal zruda, ja som v tom mal tiež guláš. Chcelo by to možno ešte názornejší príklad, ktorý by spomenul aj zdroje vyložené pre hráčmi.

Upraveno autorem (porovnej)

24.9.2014 11:07:13

karty základních zdrojů

Nechápu, co se vylepšilo novými popisky u karet 19-22 a 37-38. Pokud za ně získávám zdroje podle pravidel na straně 7, tak násobím indiánskou podporu každým symbolem zdroje (který si chci vzít) a který je ve hře před hráči.
Takto se to evidentně u těchto karet nedělá....

24.9.2014 09:40:08

Erratovaná pravidla

Právě jsme pověsil erratovaná oficiální pravidla i samotná errata, po schálení adminy vesele stahujte ;-)

18.9.2014 16:42:59

Stručně

1) Ne.
2) Ano.

12.9.2014 21:11:50

Vybíráme z aukcí

Nová karetní hra Lightseekers - dread starter
Nová karetní hra Lightseekers - dread starter
Akt. cena: 450 Kč
Končí za: 6 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Není zadaná žádná velká herní akce. Přidat novou.

Kalendář všech akcí >>