Čeština: vydání ohlášeno
TLAMA games - logo
Autoři: Tim Eisner
Rok vydání: 2017

Nádherný pohádkový Les bratří Grimmů vám dokáže pěkně zaškodit

Autor: Azifaral | 29.1.2023 | 7

Dneska jsem se rozhodl, že si nebudeme popisovat žádnou hru, ale vrátíte se do dětských let a já vám povím pohádku. Pěkně se posaďte a poslouchejte. V jednom domečku nedaleko Čarovného lesa bydlela dvě milující se prasátka a těm se časem narodily tři děti – kluci jako buci. Jak šel čas, kluci rostli jako z vody a v domečku začalo být málo místa. Tatínek prasátko si tedy zavolal kluky k sobě a řekl jim: „Jste už pomalu dospělí a přišel nejvyšší čas, abyste si postavili vlastní domečky. Našel jsem pro vás krásné parcelky hned za tímhle pohádkovým lesem. Víte, který les myslím, že? Ten Čarovný, kterému se říká Les bratří Grimmů.“

No, konec vyprávění, koneckonců, všichni tu pohádku určitě všichni dobře znáte. No dobře, ještě kousek. Každé prasátko si postavilo domeček, ale jenom to nejpracovitější si jej postavilo z cihel a vlk mu jej svým dechem nedokázal sfouknout. Ta ostatní dvě to odflákla, postavila si je jenom ze slámy anebo ze dřeva a to nebyla pro vlka žádná překážka. Naštěstí se dokázala schovat u svého pracovitějšího bratra. Nyní už opravdu konec, a přece jenom se vrátíme k recenzi hry. A ne ledajaké hry.

Jedná se o nádhernou pohádkovou hru z dílny vydavatelství Druid City Games, kterou v roce 2018 vytvořil Tim Eisner pod názvem The Grimm Forrest. Úpěnlivému volání a prosbám stovek našich hráčů vyšlo vstříc české vydavatelství Tlama Games, které tuto hru v roce 2022 lokalizovalo pod názvem Les bratří Grimmů a přineslo na naše deskoherní stoly. Toto vydavatelství mi také poskytlo tento výtisk na recenzi, za což mu patří obrovské poděkování.

Desková hra Les bratří Grimmů k nám lokalizovalo vydavatelství Tlama Games a jedná se o hru pro hru 2–4 hráčů, ve věku od 8 let (údaj na lokalizované verzi) a každý z hráčů by si měl na její hraní vyhradit zhruba 45–60 minut.
Deskovou hru Les bratří Grimmů lokalizovalo vydavatelství Tlama Games.

Už jsem to několikrát nakousl, ale o čem doopravdy desková hra Les bratří Grimmů je? Jak se hraje? A co najdete v krabici? To si popíšeme za malý okamžik. Stejně, jako se dále dozvíte mé dojmy z této hry, a to jak pozitivní, tak i to, zda se našlo něco, co se mi na hře příliš nelíbí. Jako vždy vše zakončí mé 3 otázky a 3 odpovědi.

Les bratří Grimmů není pro úplně malé děti

Ještě, než otevřeme víko velké krabice pokryté nádhernými pohádkovými ilustracemi, něco si o ní ve zkratce řekněme. Hra je určena pro hru 2–4 hráčů, ve věku od 8 let (údaj na lokalizované verzi) a každý z hráčů by si měl na její hraní vyhradit zhruba 45–60 minut.

Tady si dovolím udělat drobnou odbočku, a ještě se vrátíme k věku hráčů, protože zde je to trošku zamotané. Podle původního vydavatele byla hra určena pro hráče od 14 let, což většina, vzhledem ke snadným pravidlům a herním mechanikám, považovala za přehnané a na BGG se komunita ustálila na doporučení „8+“. Vydavatelství Tlama Games tuto doporučenou věkovou hranici následně použilo ve svém lokalizovaném vydání.

Nicméně – to zase připadá trochu přehnané mně, protože na kartách je velké množství textů a především textů, které musí hráči pochopit a samozřejmě také aplikovat. Tudíž já osobně bych viděl věkové zařazení někde uprostřed, tzn. zhruba od 10 let. Ale samozřejmě je to vysoce individuální a záleží na zkušenosti dítěte s hraním deskových her a na jeho schopnosti porozumět textu.

Produkce deskové hry Les bratří Grimmů je dechberoucí

Když se dostatečně pokocháte ilustracemi na krabici a rozhodnete se sundat víko, vaše nadšení dosáhne vrcholu, protože zjistíte, že vše je uloženo v naprosto dokonalém plastovém insertu od světoznámé firmy Gametrayz. Pojďme dál k tomu, co vše v krabici najdete. Byl by to hodně dlouhý výčet komponent, proto si popíšeme jen ty nejdůležitější.

Už při prvním pohledu na komponenty se vám zatají dech nad tou krásou
Už při prvním pohledu na komponenty se vám zatají dech nad tou krásou.

Především zde máme obrovské plastové figurky. Konkrétně 4 figurky prasátek (s různou barvou podstavců), 6 figurek nestvůr a také figurku prvního hráče v podobě otevřené knihy na pulpitu. Dále je zde 45 plastových částí domečků, 4 desky lokací, 4 desky hráčů, 16 karet sběru (po 4 od každé barvy), 56 karet pohádek a 25 karet přátel. Velké množství kartonových surovin, kostka surovin (pro hru ve 2 hráčích), 4 nápovědní karty a pravidla lokalizovaná do češtiny. Možná jsem něco vynechal, ale to není podstatné. Důležité je to, že vše díky insertu budete mít perfektně v krabici uloženo, uzavřeno a každý dílek zapadne na své předem určené místo.

Les bratří Grimmů je opravdu pohádková hra

Ve zkratce si řekněme, o jakou hru se jedná a jak se vlastně hraje.  Jedná se vlastně o drobný resource managment, ve kterém budete získávat určité suroviny, zde konkrétně cihly, dřevo anebo slámu, abyste následně zbudovali na svých parcelkách, což jsou desky hráčů, 3 domečky z libovolného materiálu.

Díky insertu bude příprava hry kouzelně rychlá

Nejprve vytáhněte z krabice dvě menší krabičky s plastovými částmi domečků a kartonových surovin. Ty položte na herní plochu někde v dosahu hráčů. Doprostřed rozložte 3 desky lokací (ve hře 4 hráčů přidejte i tu poslední). Na každou lokaci umístěte odpovídající množství surovin, které je uvedeno vždy na příslušné desce. Pokud hrajete i s lokací Tržiště (ve hře 4 hráčů), umístěte na něj po jedné surovině od každé. Pod každou lokaci položte ještě žeton odměn prvního stavitele.

Každý z hráčů si vybere barvu parcely (desku hráče) dle své volby. Následně si také vezme figurku prasátka se stejnou barvou podstavce a podle hráčů ve hře 3 nebo 4 karty Sběru
Každý z hráčů si vybere barvu parcely (desku hráče) dle své volby. A bude to těžká volba, všechny jsou nádherné.

Zamíchejte zvlášť karty Pohádek a karty Přátel a vytvořte z nich 2 dobírací balíčky, které položíte vedle lokací. Figurky nestvůr vytáhněte z insertu a položte je v dosahu hráčů. Každý z hráčů si zvolí svou barvu, vezme odpovídající desku hráče, figurku prasátka s barvou podstavce ve stejné barvě, 3 nebo 4 karty Sběru (podle počtu hráčů a tím pádem lokací ve hře) a jednu nápovědní kartu. Ve hře dvou hráčů si vezměte i kostku surovin. Hráč, který jedl naposledy slaninu, se stává prvním hráčem a získá figurku prvního hráče. Tím máme hru připravenou a můžeme hrát.

Pravidlově a herně je hra Les bratří Grimmů snadná

Hra se dělí na 3 fáze, které budou postupně hráči hrát. Nejprve proběhne fáze Sběru a následně fáze Stavby, a nakonec nastane Úklid. Nyní si všechny fáze zlehounka popíšeme.

Ve fázi Sběru budete (ne)překvapivě sbírat suroviny

• Tato fáze hry probíhá prakticky simultánně. Všichni hráči si vyberou jednu z karet Sběru, kterou mají v ruce, a to podle toho na kterou lokaci se chtějí se svým prasátkem vydat a získat suroviny. V pozdějších částech hry si také připraví jednu kartu Pohádek, z těch, které ve hře získali, a mají je ve svém držení.

Hra začání fázi Sběru a každý s hráčú si vybere jednu kartu lokace, kterou bude chtít navštívit
Hra začíná fázi Sběru a každý z hráčú si vybere jednu kartu lokace, kterou bude chtít navštívit.

• Ani jednu z těchto karet neukazují protihráčům a položí je lícem dolů do své herní zóny. Jakmile jsou všichni hráči připraveni, nejprve otočí karty Pohádek, a pokud některá z nich obsahuje efekt „Po odhalení“, dojde k jejímu vyhodnocení. Pokud ne, všichni otočí své karty Sběru a podle karty, kterou si zvolili, položí svou figurku prasátka na svou zvolenou lokaci. Následně se vyhodnotí karty pohádek obsahují efekt „Před Sběrem surovin“.
  • Pokud je hráč na lokaci sám, získá všechny suroviny, které jsou zde položeny. Pokud jsou zde figurky i jiných hráčů, musí se o suroviny rovnoměrně rozdělit – zaokrouhleno dolů a případnou zbývající surovinu zde ponechají. Úplně na závěr se vyhodnotí karty pohádek „Na konci fáze Sběru“ a všechny použité karty pohádek v tomto kole se odhodí na odhazovací hromádku.
  • V průběhu hry budou do hry také vstupovat nestvůry, které budou jednotlivým hráčům komplikovat život a případně je připravovat o suroviny. Nebo naopak karty Přátel, které jim případně pomohou.

Ukázka fáze Sběru
Ukázka fáze Sběru

Ve fázi Stavby kupodivu nebudete stavět pouze domečky

Ve druhé fáze hry může každý hráč zahrát dvě akce, přičemž na výběr má ze čtyř možností a jednu akci může zahrát i opakovaně (tedy dvakrát ve stejném kole). Hráči se postupně počínaje prvním hráčem střídají a zahrávají některou z uvedených akcí:

• První možností je dobrání karty Pohádky, kdy si hráč vezme do své ruky jednu kartu Pohádek z dobíracího balíčku. Počet karet na ruce není omezený.

Karty Pohádek budete opravdu ve hře potřebovat. Vám budou pomáhat a ostatním škodit.

• Druhou možností je zisk jedné libovolné suroviny, kterou si vezmete ze společné zásoby – ne z lokace! Na lokacích se suroviny hromadí z kola na kolo a větší množství surovin se stává motivací hráče jít právě tam a získat je.
  • Třetí možností je stavba domečku, kdy hráči zaplatí odpovídající množství surovin a mohou postavit určitou část domečku odpovídající dané surovině. Platí zde pouze 2 podmínky: 1) hráč má na své parcele (desce hráče) místo pouze pro pět domečků a 2) nemůže mít rozpracované a nedokončené dva domečky ze stejného materiálu.

Stavba domečku je nejdůležitější věcí ve hře. Bez toho nemůžete hru vyhrát.
Stavba domečku je nejdůležitější věcí ve hře – bez toho nemůžete hru vyhrát.

• Když postavíte zeď domečku, získáte kartu Přítele, kterou si můžete ponechat (můžete mít pouze jednu kartu Přítele) anebo ji dáte některému z hráčů a ten si ji musí vzít a svou stávající odhodit. Pokud postavíte domeček z nějaké suroviny jako první, můžete se vzít žeton odměny prvního stavitele a z něj si nárokovat jednu z odměn.

Získat kartu Přítele je vždy výhodné. Buď se vám bude hodit a nebo, když máte pocit, že není příliš dobrá, ji dáte soupeři a ten si ji musí vzít!

• Čtvrtá možnost představuje využití Speciální akce. Tyto Speciální akce jsou na některých kartách Přátel a je to jediná akce, kterou nemůžete ve své fázi Stavby zahrát dvakrát, ale pouze jednou.

Jakmile se postupně vystřídali všichni hráči v zahrání svých dvou akcí ve fázi Stavby, hra přejde do poslední fáze kola a to Úklidu.

Ve fázi Úklidu nebudete ani zametat a čistit okna

Tato poslední fáze je administrační. Všichni hráči si vezmou své figurky prasátek a dají si je na své desky hráčů. Ujistí se, zda mají na ruce všechny karty Sběru a získané karty Pohádek. Figurka prvního hráče se přesune k dalšímu hráči ve směru hodinových ručiček. Na každou lokaci přidáte po jednom žetonu velké suroviny. Tímto je hra připravená na další kolo.

Hráči postupně zahrávají své akce, používají karty, sbírají suroviny a staví domečky až do okamžiku, kdy má na konci fáze Stavby některý z hráčů postavené 3 domečky. Pokud je v této fázi jediný, kterému se to podařilo, automaticky vyhrál hru. V případě, že je takových hráčů více, rozhoduje, jak „cenné“ jsou domečky, které hráči postavili. Domečky z cihel jsou hodnotnější než ty ze dřeva a ty zase než ty ze slámy. Pokud i nadále panuje shoda, vítězství získá hráč s žetonem prvního stavitele a opět se rozhoduje podle hodnoty suroviny.

Hru Les bratří Grimmů vyhraje hráč, který na konci fáze Stavby má postavené 3 libovolné domečky.
Hru Les bratří Grimmů vyhraje hráč, který má na konci fáze Stavby postavené 3 libovolné domečky.

Ve hře dvou a čtyřech hráčů se hra trochu mění

Pokud budete hrát hru Les bratří Grimmů pouze ve dvou hráčích, do hry vstoupí zahrávání kostky představující neutrálního hráče. Na začátku každé fáze Sběru musíte hodit kostkou suroviny a z odpovídající lokace odebrat polovinu surovin.

Hru ve čtyřech hráčích jsme si už částečně popisovali, ta se od základní hry liší pouze tím, že do hry vstupuje čtvrtá lokace Tržiště, na které vždy umístíte po jednom druhu suroviny. Samozřejmě s tím souvisí i to, že hráči nebudou hrát fázi Sběru se třemi kartami Sběru, ale čtyřmi.

Co se mi na hře Les bratří Grimmů líbí?

Začneme tím, co je nejvíce zjevné, a to je produkce a celkový design hry. Když jsem hru Les bratří Grimmů viděl poprvé v rámci kickstarterové kampaně, byl jsem jí naprosto uchvácený. Ovšem největší nadšení nastalo v okamžiku, kdy hra šla do běžného prodeje s prakticky stejnou výbavou, a to za velmi dobrých cenových podmínek. Tudíž jednoduše a stručně: ta hra je prostě nádherná!

Počínaje grafikou na krabici, přes herní desky, karty pohádek i přátel a vlastně všech komponentů. Všude, opravdu všude, si grafiku od francouzských ilustrátorů Liny Cossette a Davida Foresta budete užívat. Působí svěžím, pozitivním, a především pohádkovým dojmem a prozatím jsem nepotkal nikoho, komu by se grafické provedení nelíbilo. Velmi často se přistihnete při tom, že si jen tak otevřete krabici s hrou a budete si prohlížet jednotlivé karty. Přesně takto má vypadat a působit pohádková hra.

Figurky nestvůr jsou jako živé. Dostanete jich 6 a jedna je krásnější než druhá. A co teprve když je nabarvíte.
Figurky nestvůr jsou jako živé. Dostanete jich 6 a jedna je krásnější než druhá. A co teprve, když je nabarvíte.

Figurky, které jsou součástí základní výbavy jsou famózní. Nejen to, že jsou obrovské a jedná se opravdu o masivní kus plastu, ale jejich detailní provedení je opět něco, co okamžitě přitáhne pohled jakékoliv hráče anebo i nehráče. A to se nebavíme pouze o figurkách nestvůr, kde by se to očekávalo. I figurky prasátek jsou úžasné v tom, že každé je tematicky jinak provedené a koresponduje to s jednotlivými lokacemi. Jedno prasátko má kosu na posekání slámy na Poli, druhé si donáší dřevo z Lesa, další běhá s kolečkem cihel v Cihelně a poslední se vydává s košíkem na nákup do Tržnice. Cítíte, že někdo měl opravdu zájem zabývat se každým detailem, a na to výsledku je to znát.

No nejsou ty prasátka k sežrání?
No nejsou ta prasátka k sežrání?

Karty Pohádek a Přátel jsou další kapitolou a dal by se o nich napsat samostatný článek. Ve hře najdete desítky známých a méně známých pohádkových postav, které někdy více, někdy méně korespondují s efektem na jejich kartě. A to je skvělé.

Poslední věcí je již zmíněný plastový insert od Gametrayz. Některé z vychytávek, jako např. jednoduché vyjímaní karet zatlačením na jednu stranu balíčku, jsou úžasné. To nemluvím o nejrůznějších prolisech, které také zvyšují pohádkovost celé hry.

Musíme opustit téma grafiky a celkového provedení a přejděme k mechanice hry. Nejedná se o žádný mimořádný zázrak, ale je funkční a zábavná. Jedná se opravdu o pravidlově velmi jednoduchou hru, kdy hráči ve svých tazích vykonávají minimum akcí. Proto není žádný problém, aby se hru naučil i naprostý neznalec deskových her, případně větší dítě, které umí číst, a především je schopno přečtený text aplikovat.

Plastový insert, který je součástí hry Les bratří Grimmů získáte u deskové hry málokdy.
Takový lastový insert, jaký je součástí hry Les bratří Grimmů, získáte u deskové hry málokdy.

Hra Les bratří Grimmů není nijak mírumilovná hra, jak se na první pohled zdá, a to je věc, která se mi líbí. Mám rád škození ve hře a tady si ho užijete dosyta. Pokud máte s podobným typem her problém, nebo vaše děti, tak rychle pryč od ní! Karty Pohádek a Přátel vám dokáží pomáhat, ale jejich úkol je především škodit jiným hráčům. Jsou okamžiky, kdy to až zabolí, ale je to opravdu zábavné.

Relativně krátká herní doba je něco, co velmi přispívá kvalitě hry. Ve dvou hráčích hru sfouknete raz dva, ve více lidech se začne trošku protahovat, ale nikdy by se vám nemělo stát, že přetáhnete avizovaných 60 minut. Totéž platí o pravidlech, která jsou snadná na naučení, jsou vytvořena přehledně a jejich součástí je také přehled všech karet ve hře.

Co mi na hře Les bratří Grimmů úplně nevyhovuje?

Začneme tím, co je nejvíce na ráně. Je to velmi zvláštní, ale ta hra postrádá atmosféru a dá se říct i téma. Jistě, má pohádkový design, obsahuje spoustu postaviček a karet, prasátka, která budují domečky, karty s pohádkovými postavami, a dokonce i některé jejich efekty jsou propojené s jejich jménem či postavou. Ale když se zamyslíte v průběhu hry či na jejím konci, zda cítíte, nebo jste cítili nějaký příběh, něco, co by ve vás něco zanechalo, tak si musíte přiznat, že ne. To tam prostě není ani náhodou. Nakonec zjistíte, že celá hra je zběsilý závod o to, kdo rychleji a lépe nasbírá suroviny a ty promění ve stavbu domečku. V tom vám karty pomáhají, ale žádné zásadní téma pohádek bratří Grimmů nepřinesou. A mrzí mě to, protože toto přesně jak krabice, tak fotky slibovaly a není to tam.

Druhá věc je problém se škálovatelností. Řekněme si to otevřeně, pokud nemusíte, v méně než 3 lidech tuto hru nehrejte a ideál je plný počet 4 hráčů. Hra je primárně škodící a tento její rys nejvíce rozkvete právě s větším množstvím hráčů. Pouze tehdy jeden na druhého ve fázi Sběru zahráváte karty Pohádek a posíláte na sebe nestvůry. Jen tehdy je velká pravděpodobnost, že se více prasátek potká na jedné lokaci. Ve 2 hráčích? Ani náhodou. Tam do hry vstupuje Automa v podobě kostky surovin, která je navíc velmi hloupá. Kostkou totiž házíte na začátku kola, před zahájením fáze Sběru, a z lokace, která padne na kostce, odeberete polovinu surovin. Teprve poté si vybíráte kartu Sběru, a tedy nepůjdete na lokaci, kde suroviny nejsou. No jo, ale pořád máte 2 lokace a skoro vždy dojde k tomu, že si rozdělíte své oblasti zájmu a na lokacích se nepotkáte. Navíc samozřejmě obrátka a působení karet je výrazně horší. Kdepak, hrát Les bratří Grimmů ve 2 hráčích je opravdu z nouze ctnost.

Dovolím si malou odbočku. Toto není ani kritika, jako drobné povzdechnutí. Cíl hry je jasný a obecně mu nejde nic vytknout. Jenže to po několika hrách začne být trochu nuda. Tady si pomohu nápadem jiného recenzenta, že by bylo vlastně hezké, kdyby existovaly nějaké karty cílů a museli byste postavit např. 3 domečky z různých materiálů, nebo byste je museli postavit postupně od nejlevnějšího (slámy) po nejdražší (cihla). Nebudu tady plnit stránku textem, určitě by nás napadly další možnosti. A pokud ano, napište je do komentářů, třeba se nám podaří společně vytvořit speciální rozšíření pro tuto hru.

No a teď trošku píchnu do vosího hnízda. Figurky jsou opravdu nádherné, ale jsou prakticky k ničemu. Je to stafáž, a kdyby ve hře nebyly, jediné, co se změní, asi bude, že se hra nebude tak dobře prodávat. Z pohledu herní mechaniky by se nezměnilo vůbec nic. Jejich funkce je totiž ta, že když odhalíte danou nestvůru v průběhu akce Sběru, vezmete její figurku a umístíte ji na danou lokaci. Jakmile fáze Sběru končí, dáte ji pryč. Konec. Šlus. Ende. A ve hře méně hráčů se nemusí do hry dostat skoro vůbec.

Mám tady další povzdech ze strany produkce a zde je to i drobná výtka směrem k Tlama games. Už v anglické verzi bylo použití fontů na kartách, no, jak to říct kulantně… trošku zběsilé. Místo toho, aby se stanovila jednotná velikost, a především tloušťka fontu, plus optimální délka textu efektu, to tam vydavatel nacpal hlava nehlava. Očekával jsem, že když ta hra prochází lokalizací, někoho to trochu praští do očí a srovná to. Nic. Je to pořád stejné a kromě toho, že je to nehezké, samozřejmě to vytváří problém se čtením. Typografie na kartách bývá velmi často bolestné místo a v případě této hry to je hodně znatelné. I když tuším, že většina hráčů to za nijak zásadní problém považovat nebude, mně to opravdu vadí.

Tloušťka a velikost písma na kartácj je nejednotná a působí to dost špatným dojmem
Tloušťka a velikost písma na kartách je nejednotná a působí to dost špatným dojmem. Na první kartě zleva je písmo nejmenší, na kartě úplně vpravo se s největší pravděpodobností jedná o tlustější řez písma.

Poslední věc už berte jenom jako drobné popíchnutí. Několikrát zmiňovaný insert je opravdu skvělý, ale… Když jej vytvářeli, proč jsou zde jenom 2 krabičky na dílky domečků a přitom máme 3 typy domečků? Takže i tak tam dílky musíme naskládat bez ladu a skladu? No prima. Prolisy na karty jsou bomba, a dokonce mají označení, kam který balíček karet patří (pírko pro karty Pohádek a růžička pro karty Přátel). Jenomže ony se ty karty Pohádek do toho jednoho prolisu stejně nevejdou, a proto je nakonec smícháte všechny dohromady. Drobnosti, ale zamrzí.

Závěrečné hodnocení hry Les bratří Grimmů – 3 otázky a 3 odpovědi

1. Jak hodnotím hru Les bratří Grimmů v převodu na BBG hodnocení?

Desková hra Les bratří Grimmů je nádherná hra a já jí po pečlivém zvážení dávám 7,5 bodů z 10. Pokud by se udělovat ceny herní akademie za herní design hry, tato hra by určitě právem jednu získala. Co se týká herní mechaniky, obecně jí zase toho tolik vytknout nemůžu, i když jak jsem nastínil, může se časem trošku ohrát. Systém škození ve více hráčích je velmi hezký, netroufám si říct příjemný, zase takový masochista nejsem, přestože si jej ve hře užívám. Ve více lidech si hru velmi rád zahraju, optimálně ve 4 hráčích, ve třech funguje také obstojně, byť míra negativní interakce klesne a ten náboj ze hry se vytratí. Ve dvou hráčích ji nebudu chtít hrát asi nikdy, na to mám doma spoustu jiných her, buď přímo dvojkovek anebo takových, kde počet hráčů nedělá problém. Tady je to ve 2 hráčích nefalšovaná nuda.

2. Je to hra, kterou bych si koupil, pokud bych ji nedostal k recenzi zdarma?

Zde je odpověď velmi jednoduchá, protože já si tuto hru už kdysi koupil v anglickém provedení. Poté jsem ji prodal a teď s radostí opět získal. Takže ANO, určitě bych si ji koupil. Především z toho důvodu, že poměr cena/výkon je u této hry naprosto famózní. Za nádherně ilustrovanou hru s vynikající produkcí zaplatíte cca 1100 Kč a tady opravdu není nad čím váhat. Pokud máte doma trošku dospělejší děti, nebo hrajete hry ve skupině s dětmi ve věku 9–12 let, případně samozřejmě staršími, kterým nevadí negativní interakce, opravdu nemusíte nad ničím přemýšlet. Ta hra dokáže být zábavná. Jenom v ní nehledejte to, co v ní nenajdete. A to je nějaký příběh pohádek bratří Grimmů.

3. Zůstane tato hra u mě doma?

I zde je odpověď jasná. Samozřejmě zůstane. Je to jedna z her, u které jsem velmi rád, že se zase vrátila do mé kolekce a už zde asi zůstane napořád. Zatím si sice musíme počkat, než dcera doroste, a budeme ji prozatím hrát s jinými spoluhráči. Ale do budoucna Les bratří Grimmů z police půjde na herní plochu často. My totiž patříme mezi rodiny, které se nebojí negativní interakce a škození si užíváme.