Herní kategorie: vývoj postavy
Vydavatelé: (Self-published)
Autoři: Tadeáš Spousta
Rok vydání: 2017

Recenze - Legendy země Euthie

Autor: ZdeHan | 14.5.2018 | 4

Nadprůměrně velká herní krabice, která vyčnívá z naší sbírky her, skrývá velké množství kartonových žetonů, zpodobňujících suroviny, vybavení, peníze a schopnosti a karty představující monstra a jejich schopnosti. Dále obsahuje části mapy (vždy 3 spojené dílky šestiúhelníkového tvaru), které se během hry postupně přikládají ke startovní oblasti a je jen na hráčích, do kterých směrů budou putovat a objevovat své okolí. Tvar mapy je omezen pouze počtem dílků.

Hráči si vyberou hrdinu, který je představován 2D figurou na podstavci. Kromě toho si hráč před sebe položí desku hrdiny, kde je postava detailně vyobrazena. Na desce jsou i ohraničená volná místa (sloty), sloužící pro přikládání žetonů schopností a žetonů vybavení, které s sebou hrdina nosí. Sloty vybavení odpovídají jednotlivým částem zbroje jako je: helma, kyrys, rukavice, boty a sloty pro šperky (jeden pro prsten, druhý pro talisman). Sloty pro schopnosti jsou ze začátku jen 3, ale hráč je může postupně zpřístupňovat za peníze, které získá za pobíjení klíčových monster.

Hráči mají ve svém tahu k dispozici 3 různé akce – boj, obchodování a těžba (níže blíže popsané). V každém kole můžete každou akci použít jen jednou. Je možné jednu akci nevyužít a přesunout si ji do dalšího kola, kde ji pak zužitkujete jako činnost navíc. Akce jsou znázorněny pomocí žetonů a ty se položí na desku hrdiny. Na každém žetonu je vyobrazen i počet polí (1-3), o které se může hrdina pohnout. Nelze však provést obě vyobrazené možnosti najednou, takže si musíte vybrat, zda použijete pohyb, nebo akci (boj, obchod nebo těžbu). Výjimka je, když hráč během hry obstará postavě lepší vybavení. S lepším vybavením stíhá hrdina více věcí a může se například pohybovat, aniž by na pohyb používal žeton akce.

Boj – je založený na hodech dvou šestistěnných kostek. Výsledek se porovná s právě použitou schopností postavy a určí způsobené zranění. Hráč, který si vybral boj, bojuje proti hráči po své pravici, který útočí za monstrum. Pokud vyzývající hráč proti tomuto monstru prohraje, příjde o body, ty naopak získá hráč, který bojoval za monstrum. Za zabíjení monster získáváte nejen peníze a slávu, ale i další užitečné prostředky do hry.
Boj je oživen žetony Gaaru. Gaary jsou svaté magické kameny, které se dají během hry obnovovat. Využíváte je k přehodu jedné svojí kostky, kromě přehozu získate navíc bonus +2 k hodnotě kostky. Nebo naopak na přehození kostky monstra, která dostane postih -2 k výsledku.
V boji je klíčové dávat pozor, kdy se použití Gaaru vyplatí. Každá schopnost hrdiny i monstra má vyobrazeno rozmezí hodu kostek, ze kterých vyplývá udělené zranění. Například schopnost „Hořící ruce“ při výsledku 0-7 udělí 2 zranění, při výsledku 8-11 udělí 3 zranění a u výsledku 12 a více udělí schopnost 4 zranění. Hráč tak vidí, o kolik by musel hodit vyšší či nižší číslo na kostce, aby změnil konečný výsledek.
Když postava zemře, objeví se plně obnovena v klášteře na startovním dílu mapy. Smrt tedy není definitivní konec, ale často představuje ztrátu času a 2 bodů slávy, které si na konci hry přivlastní hráč, který vedl monstrum ve smrtelném souboji.

Obchodování - je chytře vyřešeno velkou nabídkou věcí, přicházejících do hry náhodně. Každý koupený předmět se vždy nahradí novým předmětem. Nabídka se také podle potřeby dá i celá vyměnit. Předměty se dělí na: 1. základní vybavení, 2. šperky a 3. drakobijné vybavení. Na mapě narazíme na pole s kupci, alchymisty a věže drakobijců. Podle toho, kde se vaše postava nachází, může kupovat dané předměty z nabídky. Postava samozřejmě nezačíná hru s „holýma rukama“, a tak má v základním vybavení kožené, kroužkové a plátové zbroje. Dokupují se tak už jen dalěí kusy výbavy, jako jsou helma, rukavice, boty, či kyrys - samozřejmě pokud možno vylepšené oproti základnímu vybavení. Dále k běžnému vybavení patří svitky, které jsou na jedno použití a dávají vždy nějakou výhodu. Na polích s alchymisty se dají vyobchodovat šperky (dělí se na prsteny a amulety) a něco málo z běžného vybavení.  Drakobijecké vybavení (nejlepší předměty ve hře) se dají zakoupit jen ve věžích drakobijců.

Těžba - úzce souvisí s obchodováním a je to akce, která umožní si vzít žeton suroviny, jenž je vyobrazena na daném poli mapy. Máme zde možnost těžit v horách, jezerech a jeskyních. Suroviny se podle typu oblasti liší a při těžbě je možné nalézt i vybavení pro vaši postavu. Těžba je velice klíčová pro získávání peněz i vítězných bodů v podobě slávy, neboť vytěžené suroviny prodáváme a získáváme tak prostředky k obchodování.

V průběhu hry je velmi důležité sbírat body slávy, protože vyhrává hráč, který jich na konci hry bude mít nejvíc. Sláva v průběhu hry také postavám umožňuje se naučit další schopnosti. Ty můžete uvést do provozu jen tehdy, pokud pro ně máte volný slot schopnosti na desce hrdiny. Musíte mít také peníze na výcvik, který můžete podstoupit v jakékoliv osadě na mapě. Slávu získáváte zabíjením monster a prodáváním natěžených surovin, ale také, pokud monstrem zabijete jiného spoluhráče. Sláva za zabití jiného spoluhráče se přičítá až na konci hry, takže vám tento způsob nepomůže dříve se naučit své zpřístupněné schopnosti.

Na konci hry se k vaší slávě připočtou i peníze a finanční hodnota veškerého vašeho vybavení. To poslední, co se k bodům slávy na konci hry přičítá, jsou žetony vašich štítů, které leží na mapě. Ty pokládáte na mapu, kdykoli porazíte monstrum. Kromě toho žeton štítu pokládáte tam, kde jste již prováděli těžbu (na jednom místě může každý hráč těžit pouze jednou). Hráč, který chce těžit na místě, kde už těžil někdo jiný, musí zaplatit jeden zlatý každému hráči, který tu už těžil. Mapa se tedy postupně zaplňuje žetony štítů v barvách postav a vyplácí se pobít co nejvíce monster a těžit na co nejvíce místech.

V průběhu hry zjistíte, že hráči nemají moc času. Nikdy nikdo nemá všechno. Hráči se předbíhají v lovení monster, v těžbě (aby nemuseli platit jiným hráčům) a hlavně se dějí události, které dramaticky mění vzhled mapy. Kupecké osady jsou přepadány monstry a každým kolem se neúprosně blíží boj s drakem. Největší chybou je ztrácet čas. Ať už umíráním nebo zbytečnými pohyby po mapě. Je třeba si uvědomit, že zaplatit soupeřům je někdy lepší, než jít někam daleko pro suroviny zdarma. Strategie je rozhodně v této hře klíčová. Některé postavy jsou lepší v boji, jiné zase v obchodování a je pro ně tak naopak lepší se boji vyhýbat a protihráčům platit. Každý se tak může vydat k vítězství trochu jinou cestou.

Hra se nemusí hrát vždy od prvního kola. Existují tu takzvané „milníky“, fungující jako záchytné body. Milníky se vyskytují v klíčových kolech hry, kdy nastává některá z dějových událostí - například, že na osady útočí monstra. Podle toho, z kterého milníku „záchytného bodu“ chcete začít, dostanete počáteční množství zlata a slávy.

V tištěných pravidlech najdete i další varianty hry a v krabici navíc objevíte samostatnou mini hru, která má svůj vlastní herní plán. Nádavkem v krabici najdete i obrázkové „pexeso“ s tématikou země Euthie. Hra kromě chytrých nápadů v mechanismech hraní tak překvapí i obsahem krabice.

Shrnutí plusů:

• Hra je na první dojem obtížnější. Lámeme si hlavu, zda lze vůbec vyhrát. Což je na hře podle nás to zábavné (ale chápeme, že někoho by to mohlo odradit).
  • Grafické zpracování neurazí. Na rozloženou hru a na komponenty během hry je příjemný pohled, ale viděli jsme už i hezčí hry.
  • Opravdu pěkné zpracování vývoje postavy, především mechanismy pořizování vybavení do inventáře a šikovný mechanismus ovlivnění nosnosti.
  • Taktické možnosti, co ve hře dělat jsou pestré. Rychle „vyjídat“ slabá monstra, či míň riskovat a raději platit soupeřům za jejich zajištěné doly, nebo rychle zkoumat mapu a hledat nehlídané zdroje.
  • Originální a chytré mechanismy. Přehození kostek už bylo všude, chytrý mechanismus, který zvýší/sníží hodnotu kostky o 2, je u deskové hry dobrý nápad.
  • Hra má škodící prvky (na úkor vlastní postavy). Karty, které mohou být trnem v patě jiných hráčů, je dobré si šetřit na střety s draky. Je na pováženou, jak moc chcete škodit a komu.
  • Možnost spolupráce se soupeři.
  • Herní doba je dlouhá a řadě lidem nemusí vyhovovat, proto skvělý nápad s „milníky“. Možnost hru hrát na části, nebo pro nadšence v plné herní době na cca 240 minut.
  • Povedený nápad „talismanů“, vyžadujících kompletování setů zbroje.
  • Velmi precizně zpracované vlastní internetové stránky této hry. Kdo má rád hry s příběhem, ten se tam doslova „vyřádí“. Sami můžete posoudit na: http://legendsofeuthia.com/

Shrnutí mínusů:

• K pohodlnému hraní je nutný opravdu velký stůl.
  • Vývoj postav po stránce schopností může být po pár hrách jednotvárný.
  • Neumíme se zbavit dojmu, že by hra mohla mít více různých příšer. Když hráči hrají kratší verze hry, pestrost monster pokulhává. Při hraní plné verze hry tento dojem odpadne (díky tomu, že si projdete všechny stupně monster).
  • Hra má silnou konkurenci - nejvíce připomíná Mage Knighta, který má jako jedinou nevýhodu složitý bojový systém. Jiný způsob skládání mapy a také různorodost ve vytváření postavu nám v Mage Knightovi přijde lepší. Osobně nám mnohem více sedí hry Talisman a Proroctví.