Le Havre - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 150 min
Herní svět: Současnost
Herní kategorie: desková hra, budovatelská, ekonomická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: 999 Games
Lookout Games
MindOK
Ystari Games
Autoři: Uwe Rosenberg
Rok vydání: 2008
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

První nesouvislé dojmy

O víkendu se vdala kámoška, která jako svatební dar dostala Le Havre. Tak jsme ho včera rozbalili a vrhli se do té hromady žetonků.

Učení pravidel mi připomnělo Sydův článek o nevděčnosti této úlohy. Po asi hodině louskání jsme nudou zkoušeli přilepovat žeton dělníků na čelo (držely tam), za brýle (nedržely tam) a podobně, zatímco chudák předčítač trpělivě probíral jednotlivé odstavečky. Jen sem tam vydal zvuk "Aha!", ale s čím dál menším optimismem v hlase.

Bylo mi divné, proč všechny žetonky mají napsaný název suroviny, jen ten červený je nadepsánřímskou číslicí III. Záhada se po asi půlhodině vysvětlila, on je to JÍL. :D

Časová náročnost je ohavná. Začali jsme vyloupávat v 17.15, okolo 19 jsme začínali hrát (4 hráči, zkrácená varianta) a končili jsme v 21.30. Takže to byla typická ameritrashová čtyřhodinová řežba. Jen ty kostky a meče tam chyběly.

Vítězství jsem nějakou náhodou uzmul já se 114 body. Přes 100 jsme skončili tři. Poslední skončil ten, kdo jako jediný uposlechl pravidel, že bez lodi se nedá vyhrát a koupil první loď už v první půli hry.

Hodně mi k vítězství pomohl most přes Seinu, kdy jsem v posledních dvou tazích nabral hromadu dříví, přepálil ho na dřevěné uhlí a v závěrečném bonusovém kroku po konci posledního kola jej přetahal přes Seinu. S ostatními žetonky mi to dalo celkem 35 bodů ze 114. Jinak jsem byl celou dobu looser, až do konce jsem neměl ani jednu loď.

Výživu jsem řešil téměř výhradně hamburgerama, které jsem si pro jistotu odkládal bokem vždy nejmíň na 2 kola dopředu.

Jinak mi Le Havre přijde jako nejčistší euro, co jsem kdy viděl. Ale to neberu jako kritiku.

Hodně mi připomíná Puerto Rico, jen s vyšším levelem obtížnosti na setup i výklad pravidel. A chybí mi tam indigo. :D
24.9.2009 07:17:21

První hry
To je ten problém prvních her, přebrodit se pravidly, zvlášť, když to všichni hrají poprvé....
Ale napodruhé už to bude odsýpat a napotřetí už to pofrčí samo :-)
A i ten čas nebude tak ohavný :-)

24.9.2009 07:29:46

První hry
My první hru Arkhamu hrály asi tak dva dny:) Taky jsem si říkala že to snad není možné. A o Wotr ani nemluvím. Jen studium pravidel probíhalo týden. (byla to naše první AT hra).

24.9.2009 07:42:32

PJ

Nemám rád LeHavre
Nebudu objektivní (nepíšu recenzi nebo dokonce popis). Prostě Uwe Rosenberga jako autora her nemusím (jinak vypadá sympaticky) a jeho hry jsou pro mě synonymem nudy; pravda je, že na tohle se těším a vypadá to slibně:

http://www.zatrolene-hry.cz/spolecenska-hra/at-the-gates-of-loyang-941/

Co si myslím o LeHavru:
:-( je to sice subjektivní, ale kdosi se s tím taky oháněl u Dobyvatelů: suchá, divná grafika. Ta hra se mi prostě od pohledu nelíbí, stejně jako Agricola (tam mi připadá grafika lepší). Grafik Klemenz Franz je po Lars-Arne Kalusky (Funkenschlag) další, kterému dávám ban. Mimochodem, krabice je tak příšerná, že se dokonce umístila na slušném místě v "soutěži" o nejhorší krabici (co vím, také díky nesmyslné perspektivě).

:-( divné propojení tématu s mechanikou: proč můžu dostávat peníze zdarma, proč musím živit dělníky? To živení mně v téhle hře přijde jak pěst na oko, prostě přebraný mechanismus z Agricoly a nacpaný do hry, kam se vůbec tematicky nehodí.

:-( nechápu, proč nemůže být herní plán skládací jako u jiných her. Nelíbí se mi ani komponenty: spousta titěrných žetonků, které pak člověk omylem otočí a má hned jinou surovinu. Nehledě na to, že v CZ verzi je chyba a na některých žetoncích je uvedeno "meat". Žetonky se chaoticky rozlézají po herním plánu a nedrží na připravených místech. Vyřešily by to nějaké mističky nebo tak něco.

:-( naprosto tragické je blokování akcí jiným hráčem. Asi třetinu hry jsem nemohl vlézt na budovu, kam jsem potřeboval. Tak frustrující pravidlo už jsem dlouho ve hře nezažil. Kdyby to aspoň bylo možné za zvýšený poplatek... já prostě nemám ve hře rád, když se kradou akce. Jak krááásně to vyřešil třeba Rok Draka nebo Dovyvatelé Vesmíru!

:-( Herní doba - asi největší problém této hry. Hodina byla snesitelná, druhá hodina už nudila, ale třetí hodina téhle hry byla naprostým utrpením (ze čtyř hráčů to tři už těžce nebavilo). Tohle je nuuudaaaaaaaaaaaaa....

24.9.2009 07:58:50

PJ
Hmmmm, tak pozoruju, že ty se bavíš u málokteré hry....
Já s grafikou nemám problém, mě se líbí :-)
Krabice nijak nevybočuje z řady (chybějící přihrádky jako skoro všude)
Krmení dělníků mi taky nevadí :-)
že není herní plán skládací mi nevadí už vůbec, nemusí být všechny hry podle jednoho mustru :-)
žetonky znám ještě titěrnější a takhle malé musí být i kvůli jejich množství
blokování hráče je výborný "škodící" moment v této hře
Herní doba? Já se bavím, takže se nenudím :-)

Tím s tebou ovšem nechci bojovat, jen jsme holt každý jiný :-) Já se snažím na hrách nehledat chyby, ale hledat to dobré, co v nich je a to si pořádně užít :-)
Ale plně respektuju tvůj názor a nechci jít do žádné konfrontace!

24.9.2009 08:32:06

me dojmy z LeHavru
Bohuzel me tato hra take moc nezaujala. Ne ze by to byl takovy propadak to ne, ale spis bych rekl, ze jsem hral vice her podobneho typu v nekolika v posledni mesicich za sebou napr. Agricolu, Dobu kamenou, Princove z Machu Piccu a tak bych spis rekl, ze Le Havre prisel v dobe kdy jsem byl temito hrami uz presycen a citil jsem potrebu po hrach na jinem hernim principu.
Navic mi hry pripadala mnohem vic stereotypni nez Agricola. Hlavne ve dvou hraci mi to prislo porad dokola to same. Prece jenom v Agricole se trochu meni rytus hry tim, ze je vic postav, ktere se umistuji.

to Sappho

My jsem AT take zacinali WOTRem a byl to des bes. Skoro 30 stran a pravidel a zrovna tolik FAQ hruza. Naproti tomu Arkham nam prisel docela v pohode.

24.9.2009 08:39:56

PJ

The Hammer
Pánbuzaplať, že jsme každý jiný, aspoň si máme o čem, povídat a přemýšlet o názorech těch druhých :-) tahle hra mně nesedla, je to názor dost proti proudu, tak jsem ho sem napsal.

Jinak her mě baví dost a přináší mi hodně radosti (viz moje sbírka a hodnocení), i když je pravda, že mám jiný vkus než většina. Momentálně preferuji Small World, Dominion, Dobyvatelé, San Marco, Notre Dame, King of Siam,... a hrozně moc se těším na rozšíření ke Small Wordlu, Endeavora, Dixit, a další z mého wish-listu :-)

24.9.2009 08:47:16

ad dojmy
Takže já přispěju trošku opačným názorem, aniž budu nějak Le Havre vychvalovat do nebes - jen zkušenosti a pocit.
1) Pravidla jsou na rozdíl od Agricoly naprosto jednoduchá =
POLOŽIT LODIČKU - VYBRAT SI JESTLI VZÍT ZBOŽÍ Z MOLA/VYBRAT SI JESTLI STAVĚT NEBO KOUPIT BUDOVU(LOĎ) - POSLAT NĚKOHO NA AKCI
- NAKONEC PAK PO URČITÝCH KOLECH KRMENÍ EVENTUELNĚ MĚSTSKÁ STAVBA.
2) Blokování akcí je právě součástí strategie téhle hry a jestliže já někomu blokuju akci, tak sám nemůžu přece hrát jinde a musím jen brát tupě z mola zboží. Jen jestli jste to nehráli tak blbě, jak já ze začátku. Jeden dělník, když zůstane na určité akci, tak ji příště už nesmí využít - musí jít do jiné budovy.
3)V žetoncích chaos nemám, prostě je mám před sebou úhledně položené a vím kterou stranou. Že se míchají na plánu není zas až tak tragické - většinou je tam stejně nedáváme všechny a když chybí tak doplníme.
4) Mě teda připadá stereotypnější Agricola. V Le havre je více strategických možností jak postupovat A JE NA TO VÍC ČASU v Agricole jak uděláš nějakou zásadní chybu, tak se většinou už vezeš, kromě toho, teda, že lodě jsou většinou základem jak se nestarat o zásoby a nakonec ještě vyvézt hafo surovin za dobrou cenu.
5) Délka je pravda trošku větší a je třeba s tím počítat, ale když hra baví a má během hry zvraty, tak není co řešit. Já jsem posledně mého synátora ze začátku tak drtil, že jsem myslel, že nemá šanci a on to dokázal otočit takovým způsobem, že mi dal na zadek.

A osobně se mi nelíbí pořád to rozdělování na Eurohry a jiné a názory s proudem nebo prot proudu. Prostě mne nějaká hra buď baví nebo mne nebaví. A vůbec nikomu neberu, že ho ta která hra vůbec nebaví.

24.9.2009 09:17:41

Díky za názory
Určitě bucu chtít dát brzy repete. Ta hra v sobě má určitě několik různých efektivních strategií, kterých se při první hře člověk dotkne spíš omylem, než úmyslně.

Kombinační potenciál je tam velký, ale je eliminovaný rozumnou mírou nepředvídatelnosti (než seženeš ty správné surky, tak vyhlídnutou budovu/loď koupí někdo jiný).

Sólo hra vážně může být zajímavá.

Jen nechápu, proč u takto složité hry není na první stránce pravidel nějaký quickstart výcuc herního principu ve stylu Křenova bodu č.1. Člověk by prostě na počátku získal ponětí a pak by do sebe pravidla zapadala líp.

Tu hru rozhodně neodsuzuju, jen jsem se potřeboval vykecat z těch dojmů z večera "zabitého" jen jedinou hrou. :D

24.9.2009 09:36:20

hmm
ja mam z tohodle typu her stejne nejradeji Agricolu a nevim jestli se na tom nekdy neco zmeni

24.9.2009 09:39:49

První dojmy
Včera jsem měl možnost vyzkoušet. Naprosto se shoduju s hodnocením PJ.
Přijde mi to překombinované, zbytečně dlouhé, nepropojené s tématem, graficky nepovedné.
O koupi jsem uvažoval, ale teď ji odložím na neurčito, Agricola a Caylus mi přijdou principielně podobné a mnohem zábavnější a lépe udělané.

24.9.2009 10:06:40

dodatek
Ja mam hlavne zajem o hry, ktere maji jiny princip nez ty co doma mam. A kdyz uz mam agricolu, tak z herniho hlediska mi ta hra nepripada nicim prevratna. To me ted spis zaujala hra "A Castle for all season", ktera sice neni tak komplexni jako Agricola nebo Le Havre, ale prinasi alespon par novych prvku do her podobneho typu. I kdyz ta hra asi do sveta diru neudela, tak se mi libila vic.

24.9.2009 10:30:42

2 Parxel
jo, to mame podobny pristup. Taky uz kupuji vesmes veci, ktere u nas doma jeste nemaji alternativu.

24.9.2009 10:45:02

ad Ringo, Eyron a spol
Naprosto s vámi souhlasím, že jestliže už někdo má hru podobného typu (Agricola), tak mu nebudu doporučovat aby si koupil ještě Le Havre. Spíš když je nějaká parta lidí, která se občas schází, tak je fajn, když ten má to a ten zas ono, třeba i s podobným principem. Má-li někdo chuť na určitý typ hry, tak se to pak může střídat. Já mám obě hry víceméně proto, že jsem u obou spolupracoval na korektuře pravidel a tak jsem měl Le Havre zdarma (no nekup to :-)). Jinak ale se mi líbí v poslední době kupodivu Le Havre víc, ale maximálně ve 3 lidech. Ve více lidech je to už fakt časově neúnosné i když chápu proč to tak je - vzhledem k rozvoji hry a stupni úpravy surovin a staveb během hry, při takovém množství druhů surovin a jejich přeměny to fakt na méně kol být nemůže.

První pocit z Le Havre jsem měl podobný jako Eyron, ale ještě že jsem dal té hře šanci, protože jsem tomu přišel brzy na chuť. Takže teď to mám tak, že Le-Havre ve 2 až ve 3 a Agricolu ve více jak 3 lidech.

24.9.2009 10:58:15

Le Havre
Já začínám mít z této hry poněkud rozporuplný pocit. Ze začátku velké nadšení, nehráli jsme s přítulkyní skoro nic jiného (Agricolu máme taky - vyrobenou, ale to je fuj :-). Po cca dvaceti hrách jsem nalezl optimální strategii a zatím jsem s ní neprohrál, takže hra pro mě dost ztratila kouzlo ...

Cesta k vítězství je poměrně jasná - kašlat na jídlo (brát půjčky, v poslední třetině hry se snadno splatí), stavět budovy, stavět lodě, pořídit optimálně důl, koksovnu, železárnu a ocelárnu a zbytek hry jen těžit uhlí, měnit na koks, těžit železo, měnit na ocel a ocel (případně i koks) vyvážet ... jedním vývozem se dá v pohodě vydělat kolem 50 peněz, což u jiné budovy naprosto není šance - viz diskuze o příliš silné kartě lodní společnosti, která je zatím bez odezvy ...

Zatím jsem to vyzkoušel ve dvou a třech hráčích. Chcem to někdy zkusit s přítulkyní bez lodní společnosti, pak nebude vítězná strategie tak jasná ...

24.9.2009 11:18:50

to Merlin
No a když to soupeři hrají stejně jako ty :-) ???

24.9.2009 11:28:38

to Křen
Nojo, pak už je to jen přetahování o kartičky, každopádně zábava se vytrácí víc a víc ... no uvidíme, podle mě bude řešení hrát bez lodní společnosti ... někdy zkusím a dám vědět, ale poslední dobou nějak nebyla motivace hrát Le Havre...

24.9.2009 12:27:01

druhá hra
Safra, že já si to včera nepřečetl pořádně. Včera proběhla druhá hra a skončil jsem na pěkném třetím místě. :-)

Hrálo se v pěti, ze začátku jsem postavil 2 budovy, než mi došlo dřevo. Pak jsem se asi 6 kol nedostal k novému dřevu, protože jsem nechtěl brát 2 žetonky a jak to narostlo, schramstnul to vždycky někdo přede mnou. Když už jsem se ke dřevu dostal a postavil z něj 2 dřevěné lodě, už se hra chýlila k závěru. No a jak mě klepli přes prsty se strategií vyvézt na dřevěné lodi hromadu žetonků stejného zboží, tak jsem byl namydlen. Navíc mi chyběl 1 tah abych překonvertil asi 15 obilí na chleby, takže jsem ve finále přes Seinu tahal žetonky potrojicích. No bída.

Ale mám ze včerejška neodbytný pocit, že 5 lidí už je na tuhle hru moc. Příliš mnoho dělníků okupuje stavby, téměř po každém tahu následuje krmení, prostě není moc prostoru pro strategii.

I když včerejší vítěz, majitel tří výletních parníků, si to asi nemyslí... Skóre: 168:134:129:90:70 (zhruba)

1.10.2009 08:47:32

husak
I když jsme to v pěti ještě nehráli, tak si myslím, že máš pravdu v tom, že v pěti už to nebude ono. K těm tvým důvodům bych ještě přidal dlouhé čekání, než se zase dostanu na tah.
My hrajeme ve třech nebo ve dvou a to má spád.
PS: Gratuluju k bronzové medaili :-)

1.10.2009 08:59:23

to husak
Přesně, já to hrál nejvíc ve třech a už jsem měl mírněj dojem, že nestíhám :-) Ve čtyřech to bude běs a v pěti peklo :-)

1.10.2009 09:27:43

čekání
čekání jsem si krátil tím, že jsem většinou v předstihu dělal první fázi za většinu hráčů. Popostrkoval jsem jim škunery a házel surky do nabídek.

A pak jsem taky v mezičasech prudil, když někdo s někým měnil suroviny. To je myslím v pravidlech zakázáno, ale jednou jsme to povolili jako mimořádku a nakonec se to zvrhlo do permanentního měnění. No a jelikož s námi hrála 12-letá holka kterou to asi po hodině celé zprudilo, tak se bavila tím, že si stavěla z žetonků obrazce a když jí nějaký chyběl/přebýval, nabídla ho na černém trhu. :D

1.10.2009 11:38:51

to Husak
A nehráli jste něco špatně? každopádně jak jsem ti psal, tak se NEVYVÁŽÍ počet DRUHŮ zboží, ale jen počet zboží (tedy počet žetonků).
Pak bych dost pochyboval, že je možné získat jedním člověkem 3 výletní parníky, notabene při hře 5 hráčů.
A s tím obsazením budov to taky není tak žhavé. Jestli jste to náhodou nehráli taky špatně - je to dost častá chyba:
Když jsem na řadě a vstoupím s dělníkem do nějaké budovy, tak je počínaje mým tahem tato budova pro ostatní obsazena dokud se znovu nedostanu na řadu. Potud v pořádku. Ale pak až znovu přijdu na řadu, tak nemůžu svým dělníkem, který na té budově zůstal tu budovu znovu využít. Buď tam dělník zůstane a já beru suroviny z mola a nebo musím budovu uvolnit a jít dělníkem využít jinou budovu. Čili pro ostatní mohu dlouhodobě blokovat nějakou budovu jen do té doby dokud budu brát suroviny z mola. Jakmile chci ale stavět a nebo využít dělníka musím z obsazené budovy pryč!

1.10.2009 12:10:21

ještě to Husak
Rád si s tebou někdy LeHavre zahraju, ale taky tak maximálně ve třech.

1.10.2009 12:12:37

kren
Tak my to hrajeme dobře, dík za potvrzení :-)
Taky se mi nezdají ty tři výletní lodě. Málokdy se mi povede získat jedna, ale že hned tři?

1.10.2009 12:38:41

Lodě
No loděnice jsou dvě a my jsme na lodě celou hru kašlali, takže byly permanentně neobsazené. Takže on si klidně přeskočil z jedné loděnice do druhé a stavěl parníky za ingoty, které si v průběhu hry nějak namamonil. Aspoň myslím, moc jsem ho nesledoval. Ale to, že nesmíme 2x za sebou využít stejnou budovu, to víme. A vývoz přes lodní společnost se snad neuskutečnil ani 1x za celou hru.

1.10.2009 14:09:18

to husak
"A vývoz přes lodní společnost se snad neuskutečnil ani 1x za celou hru."

Tak to docela nechápu, na tom se daj vydělat neskutečný prachy.

1.10.2009 14:15:10

Vybíráme z Bazaru

Galaxy Trucker (CZ, stará verze)
Galaxy Trucker (CZ, stará verze)
Akt. cena: 620 Kč
Končí za: 23 hodin

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas