Labyrinth: The War on Terror

xxxxxxxxxo hodnoceno 35x (Seznam vlastníků)

Labyrinth: The War on Terror - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 2
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Současnost
Herní kategorie: strategická, válečná
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: GMT Games
Autoři: Volko Ruhnke
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Ideologická averze ke hře

Tak jsem si přečetl několik recenzí téhle hry a zaujal mě zajímavý apekt opakující se v každé recenzi. A to upozornění na odpor některých lidí k této hře vzhledem k tématu a především odpor hrát za teroristy. Je vidět, že pro Američany je tohle vysice citlivé téma a v každé recenzi bylo opakováno, že je téma té teroristické strany hry pojato velice citlivě a hlavně jsem z těch recenzí cítil to, jak opatrně se recenzenti o tomhle vyjadřovali. Je jasné, že někomu vůbec válečné hry nesedí a že má někdo třeba problém hrát za fašistické Německo, ale byl jsem překvapen, jak je to téma terorismu pro Amíky tabu.
12.4.2011 13:24:38

Ideologie
Američany nutno brát s rezervou. Na hře nevidím nic tak kontroverzního, to by si člověk nesměl zahrát žádnou hru z 2. světové války za Němce a když to vezmeme ad absurdum, tak by někdo mohl mít výhrady za hraní Julia Caesara, protože neměl rád Galy... ;-) Když už, tak jsou tady jiné počiny zasluhující označení "kontroverzní" nebo i "urážlivé" apod.

12.4.2011 13:27:34

ideologie
rozdíl je podle mně v tom, že tohle je pořád ještě aktuální téma, například 2. světová je už historie

12.4.2011 13:30:08

cSF.Loser
V tom máš nepochybně pravdu, ale přesto se mi nezdá, že by zrovna tahle hra měla budit nějaké velké emoce. Stačí se podívat na hru Suicide Bomber (nebo tak nějak, musel bych to dohledat), která by si takovou pozornost dle mého zasloužila víc.

12.4.2011 13:37:07

ad Loser
No přestože je to aktuální téma, tak z těch textů čiší něco víc, než jenom, že to téma je žhavé zatímco II.WW už je historie. Spíš jakoby z toho čišela to americké vlastenectví, že přece nebudou hrát za teroristy proti své zemi. I z toho opatrnického způsobu jakým to recenzenti zmiňovali bylo cítit, že s tím Amíci fakt mají problém.

12.4.2011 13:45:20

...
to same krizacke vypravy. zda se, ze vsechna zverstva casem vycichnou...

12.4.2011 13:55:54

amici
maji problem tak je to defakto prvni utok na jejich uzemi pokud nepocitam pearl harbor. sou z toho uplne mimo no. docela odvaha to vydavat v usa.

12.4.2011 13:56:43

to Loser
Přesně jsi to vystihl :). A přesně takový pocit jsem z těch textů měl.

12.4.2011 14:03:06

kren
oni jsou celkove přecitlivělí. četl jsem dokonce, že spoustě lidí vadí téma Letters from Whitechapel, tak se nedivím, že tohle s nimi mává ještě víc.

12.4.2011 14:13:00

kandelabr
ad Letters: já se ani nedivím, vzhledem k tomu, že si teďka někdo v New Yorku hraje na Jacka Rozparovače :)

ad teroristi: mě osobně by taky nějak extra nelákalo hrát ve hře za teroristy

12.4.2011 14:19:33

Vidíte, vidíte ...
... určitě si někdo koupil Mr. Jack v New Yorku a teď to takhle dopadá.

12.4.2011 14:25:20

odmítnuli jste někdo něco hrát z "ideologických" důvodů?
já tedy ne. Zajímají mě mnohá historická období, ale myslím, že jsem schopen rozlišit mezi tím, že považuji za fascinující to, jak mohutnou říši dobyl Alexandr a tím, že by mi přišlo jako dobrý nápad jej následovat :) Navíc pokud je hra udělaná dobře (což Labyrinth třeba je), tak se z ní člověk může mnohému přiučit a poučit se, třeba taky trochu jak terorismus funguje a proč je to vlastně taková hrozba a v tom vidím jasný přínos.
jinak můj kamarád-zapřísáhlý zelenomilec, francouz a levičák při hře vysokého napětí zásadně odmítal kupovat jiné elektrárny než větrné :) Tomu říkám metagaming. Samozřejmě, já se zhostil role uhlobarona, jemu natruc :)

12.4.2011 14:39:05

to Kandelabr
Já ano, a to Hellgame. Částečně kvůli tématu a částečně kvůli designu a ilustracím.

12.4.2011 14:56:42

Kandelabr
Ne, maximálně mě téma neoslovilo, nebo se mi nelíbil vzhled hry apod., ale ještě jsem se nedostal ke hře, kterou bych odmítl kvůli zobrazovanému tématu ve smyslu odporu k němu. A přesně jsi řekl, že dokud člověk rozlišuje mezi skutečností a hrou, je v zásadě jedno, co hraje. Magor bude magorem i bez TV, PC her nebo deskovek.

12.4.2011 15:08:52

ideologická averze
Podle mě to není až tak černobílé, jako umět se oprostit od skutečnosti. Mně by třeba asi nebylo příjemné podporovat, byť jen jako, nějakou extrémistickou skupinu a páchat zločiny proti lidskosti jako zábavu. Jedna věc je pokud je hra pojatá nějak odlehčeně, ale regulérně terorismus na férovku? No nevím nevím. Souhlasím bez výhrad s Loserem, že aktuality jsou kontroverznější, než zvěrstva v minulosti. Ale na druhou stranu, vadila vám třeba seriózní hra, která by byla jenom o tom, že vyhraje ten, kdo v roli diktátora pošle víc lidí do koncetračních táborů? Takovou hru bych osobně odmítnul. Nebo hra, kde se snažíte vyvraždit vlastní rodinu (prý existuje)? Co takhle hra o znásilňování a dětské pornografii? Každý má svoje meze a rozhdoně bych se nikomu nevysmíval, že je přehnaný patriot neo pokrytec.

12.4.2011 15:36:34

Havelock
samozřejmě, tuhle hranici má každý jinak nastavenou, ale dle mého je něco jiného simulovat historický konflikt (válečné hry, ať historické či současné), kde jsou chtě nechtě dvě znepřátelené strany a druhá věc je vymyslet tématicky nevhodnou a celospolečensky nepřijatelnou hru.

12.4.2011 15:48:36

kandelabr
Mě ideologické pozadí hry odradilo. Je mi celkem jedno jestli za USA nebo za USA-mu, protože ani jedna strana není můj šálek kávy.

Je to podobné jako u jiných her. Pokud mě neosloví téma, tak je to jednoznačně mínus.
A u Labyrinthu to má pro mě takovou zvláštní pachuť něčeho, co nedovedu dobře popsat.

Rozhodně nesouhlasím s terorismem. Ale na druhou stranu ani americká kultura (Mc Donald, ohromná nákupní centra atd, atd..) není něco co by nějak zvlášť nadchlo.

Nicméně to co jsem napsal, neříká nic o kvalitě hry!

12.4.2011 15:51:39

parxel
on je ale rozdíl mezi tím, jestli tě to odradilo tématicky nebo ideologicky. Mě třeba nebaví válka severu proti jihu, takže mě míjí i hry s tímto tématem. Ale neměl bych problém hrát za sever nebo za jih, pokud by mě někdo překecal, že ta hra fakt stojí za to.

12.4.2011 15:58:39

terorizmus
Tiež by mi nebolo po chuti zahrať si za teroristov (a ešte horšie proti nim - čistá bezmocnosť!), ak by pár rokov predtým zhodili v Bratislave (dtto v Prahe) dve najvyššie budovy a zahynulo by pri tom pár stoviek ľudí (možno aj takých, ktorých poznám).

Predpokladám, že ani v Japonsku teraz (a asi ešte dlhý čas do budúcna) nepôjdu na dračku atómové elektrárne v Power Grid - Japan (ak sa vôbec hra dostane niekde na stôl) ...

Asi je jednoduhšie sa odosobniť a hrať niečo, čo sa ťa priamo nedotklo, neviem. Možno tam ani nie je treba hľadať ideológiu, ale takú tú typickú morálnu stránku pohľadu na veci a udalosti našej "západnej" civilizácie.

12.4.2011 16:03:49 | Upraveno autorem (porovnej)

pecovarhy
s tou osobní zkušeností zcela souhlasím.dobrá připomínka.

12.4.2011 16:19:03

.
Ať chcete nebo ne, problém blízkého východu, světové války, mraky jiných válek, holocausty, propagandy a všechny podobné zlé nepěkné věci jsou součástí našich globálních dějin. Nemá smysl se k tomu nijak s odporem otáčet zády nebo problematiku přehlížet, stalo se a to se nezmění. Alespoň se z toho mohli a hlavně měli poučit.

Někomu se možná příčí, že by měl hrát (tedy bavit se) hry s touhle tématikou v roli teroristů, nacistů apod. Pokud je hra ztvárněna na úrovni a podává historii syrově a pravdivě (o čemž u GMT není pochyb), dosáhne přirozenou cestou k edukativnímu účinku (Škola hrou - J. A. Komenský). Budu si o to lépe pamatovat, jaká svinstva se děly během WWII, když budu hrát za nacisty a mít plnou pazouru karet s jejich eventy.

K otázce Labyrintu... Jsem poměrně udiven, že Labyrinth se američanům příčí a oproti tomu TS se těší velké oblibě. Pokud se jich tak dotýkají tyhle problematiky, tak mi nějak nejde do hlavy, že jim nevadí, že si v TS zastřeli prezidenta, shodí atomovou bombu na Japonsko, postaví nějakou tu jadernou ponorku, bouchnou Černobyl, vybombardují Libyi, škoda mluvit o Che Quevarovi a takhle bych mohl pokračovat dále.

12.4.2011 18:27:19

re
Já v podstatě vyhledávám hry "na hraně", které tak trošku provokují svým tématem. Mám rád Kill the Hippies, Gloom, líbí se mi Hell Game...
Nicméně tady je to podle mě o něčem jiném, Labyrinth téma terorismu zpracovává nanejvýš citlivě a striktně historicky. O tom krom jiného svědčí i věta na začátku pravidel, která upozorňuje, že hra není v žádném případě zaměřena proti mírumilovným muslimům a proto islamistické teroristy označuje termínem "jihadist".
Ano, toto téma může některým američanům připadat příliš traumatizující, ale určitě si část z nich hru s chutí zahraje i za Jihadistu a bude je to bavit, aniž by měli pocit viny, když náhodou vyhrají...

12.4.2011 18:27:22

Zajímavé téma...
Také jsem si toho všimnul, když jsem si četl recenze. Každopádně je to zajímavé téma, takže se trochu rozepíšu :-)

Podle mě je Amerika pořád neuvěřitelně prudérní (lepší slovo mě nenapadlo). Akorát se to neprojevuje bojem s krátkými sukněmi a odhalenými koleny, ale pohoršováním při tématech jako je terorismus a tak dále.

Navíc nesmíme zapomenout, že narozdíl od nás jsou Američani do jisté míry až hysteričtí vlastenci. Takže zatímco my jsme vlastenci jenom při finále mistrovství světa v hokeji, jich se jakýkoliv útok na USA strašně dotkne, ať už volí Bushe, Obamu, nebo Mažňáka.

Takže odmítání hry s teroristickou tématikou chápu, ale osobně si ale myslím, že Labyrinth hranici vkusu nijak nepřekračuje a je politicky korektní.

12.4.2011 20:35:19

VinasSolamnus
Tvůj příspěvěk je takový pěkňoučký chameleón. Tohle píšu hlavně jako reakci na to, že v tuto chvíli máš +3. Celkové vyznění je vesměs neutrální a poslední odstavec nutí člověka říct hmm, to je pěkné, asi jsem vážně horká hlava. Ale chce to číst po odstavcích a ne jako celek, aby člověk odhalil to, co skutečně říkáš, a neskočil ti na špek.

V druhém odstavci srovnáváš odsuzování terorismu s bojem proti krátkým sukním. To prosím nevytrhávám z kontextu. To se tam skutečně píše. To jakože teda terorismus je jenom tendenční záležitost a za nějakou dobu, nejlépe s novými trendy v módě, se změní celosvětový názor, teroristům se budou dělat ústupky a všichni budeme kamarádi? Skutečně je Amerika v tomhle ohledu tak "prudérní"?

Třetí odstavec je taky výživný. Tady je zas srovnání české apatie a flegmatismu, který vychází z uvolnění situace po 89., s americkou histerií, která vychází z útoku na USA (ať už vykonstruovaného, nebo ne). Nás by se asi taky jakýkoliv útok na ČR strašně dotknul. Jestli myslíš, že ne, tak si zkus představit Lidice a Ležáky posunuté do doby tak před 10 lety. A teď si představte hru na tom postavenou. Stále byste chtěli hrát za stranu, která způsobila smrt třeba i někoho vám blízkého? Je to stále ještě zábava?

Omlouvám se za konfrontační tón. Neber to jako hádku, ale debatu/argumentaci apod. S mínusama pochopitelně počítám (třeba trhnu rekord), ale tvoje názory jsou poměrně silná káva, tedy ovšem pokud to není další recese a sarkasmus, který mi unikl...

13.4.2011 05:23:49

tak na to koukám
a myslím si, že se to občas přehání. Lidi brblaj a moralizují, ale kdyby GMT udělalo wargame z prostředí války v Afganistanu nikdo ani necekne a budou s klidným svědomím posílat proti sobě vojáky na smrt.
Mi osobně nevadí hrát za tu špatnou stranu. Když si vzpomenu na své pařanské léta, tak třeba při nainstalování Warcrafta 3 byla první volba strany nekromanti nebo orci, čili ta zlá. Protože si člověk třeba chtěl zkusit jaké je to být ten "špatný".
Takže Křene počítej se mnou jako s "Džihadistou".

13.4.2011 06:37:40

to Havelock
Každý názor je zjednodušení a já bych VinasSolamnus nekritizoval, protože zjednodušeně charakterizoval naši a americkou povahu a myslím, že se nemýlil. Že jsou američané v některých věcech prudérní co nám by nepřišlo je pravda. Že jsou extrémní vlastenci je taky pravda a že my jsme vlastenci akorát když vyhrajeme v hokeji je taky pravda.

Stejně tak, jak se VinaSolamnus "dopustil" zjednodušení, tak jsi se úplně stejně dopustil zjednodušení ty. Srovnávat Lidice s útokem na Dvojčata v New Yorku je taky silně nefér, už jenom kvůli tomu, že naše země byla kompletně okupovaná nenáviděnými Němci a v Americe šlo spíše o útok na jejich symbol prosperity v samém centru svobodné Ameriky. Samozřejmě, že tam i tam zahynuli lidé a ti, kdo mají s takovou smrtí osobní zkušenost, tak těžko budou nadšeni hrou za tu "špatnou" stranu. O to mi ale vůbec při založení téhle diskuze nešlo a spíše mi šlo o pocit z celkového "amerického" postoje k tomuhle problému, než o konkrétní lidi, kterých se teroristické útoky nějakým způsobem osobně dotkly.

Mne jenom udivuje ten americký postoj obzvlášť, když mají američani v souvislosti s Irákem a jiným jejich působením ve světě sami máslo na hlavě.

Kdybych to měl zhodnotit, tak můj osobní názor je, že s takovým Twilight Struggle američané problém nemají a klidně budou s nadšením hrát za Sovětský svaz i když je to taky historie poměrně nedávná. Ve studené válce totiž USA vyhrály a podařilo se jim dostat SSSR na kolena až k jejímu definitivnímu rozpadu a jsou na to hrdí.

Jenže nad terorismem přes velké Bushovi proklamace se jim vyhrát nepodařilo (a podle mne to ani nejde - proto je taky v označní konce období u hry otazník) a tak jsou z toho dost frustrovaní. Zdá se mi, že tenhle problém prostě vychází spíše než z nějaké zkušenosti se smrtí spoluobčanů spíše z pošramocení jejich národní hrdosti.

13.4.2011 08:05:52

Vybíráme z Bazaru

Psí park + 2 rozšíření
Psí park + 2 rozšíření
Akt. cena: 710 Kč
Končí za: 3 dny

Offcanvas