Čeština: vydání ohlášeno
Autoři: Antoine Bauza
Esteban Bauza

Máte rádi sushi? Tak si pojďte naporcovat jednoho přerostlého hlavonožce!

Autor: Meeshab | 26.9.2022 | 1

„Bacha na levoboku! Rychle, ucpěte něčím tu díru, nebo půjdeme ke dnu! Ta otravná žížala už mi začíná lézt na nervy, pusťte mě na ni!“

Hra Kraken zuří, kterou na český trh přinesla firma Albi, je kooperativní bojovka pro 1–4 hráče od 8 let. Cílí převážně na mladší hráče, kterým bude vyhovovat hravý vizuál i postavička krakena a jeho chapadel.

Kraken sám ostatně vykukuje už z krabice, kde je pro něj připravené okénko překryté průhlednou fólií. Stejně jako kraken sednou i ostatní komponenty do dobře nadesignovaného plastového inzertu, který je součástí hry. Inzert ovšem budete muset pokaždé vyndat, abyste se dostali k hernímu plánu, který se má vkládat pod něj. Pokud tedy chcete, aby byl kraken vidět, jinak samozřejmě můžete uložit herní plán i pod víko – nijak nezavazí a krabice jde zavřít dobře. Ale ani vyndávání inzertu se nemusíte obávat, protože je vyroben z kvalitního plastu a velmi dobře se s ním manipuluje. Kromě již zmíněné plastové postavičky krakena najdete ve hře ještě osm plastových krakenových chapadel ve dvou barvách, šest kostek, čtyři dřevěné postavičky námořníků, osm plastových lodních zábradlí, žetony děr, zásahů a vírů a konečně také karty – pro každého z námořníků po deseti. Pak už jen herní plán s lodí, desku pro sledování krakena a přehledně psaný návod. Všechny komponenty jsou v dobré kvalitě, k ničemu nemám co vytknout.

Příprava pro hru 4 hráčů

A teď konečně ke hře samotné. Jako posádka lodi bráníte vaše plavidlo útokům krakena a jeho chapadel. Vaše plavidlo se nachází ve středu hracího plánu, je tvořeno čtyřmi sektory – dvěma na levoboku a dvěma na pravoboku. V každém sektoru se na počátku hry nachází dva díly lodního zábradlí vedoucí k cestičkám, kterými se k vám blíží zákeřná krakenova chapadla. Každá z cestiček je označena nějakým mořským zvířátkem – ráčkem, medúzou, hvězdicí a mořským ďasem. Tyto potvůrky jsou pak zobrazeny i na každé z šesti kostek (tří červených a tří modrých), které budete mít ve hře postupně k dispozici. Zbylé dvě stěny tvoří krakenovo oko a prázdná strana.

Hned na počátku hry si hráči rozmístí své statečné námořníky do jednotlivých sektorů na lodi (v jednom sektoru může být i více námořníků), na strany plánu umístíte krakenova chapadla – na jednu stranu čtyři červená a na druhou čtyři modrá tak, aby vždy jedno od každé barvy bylo mimo dostřel, dvě zasažitelná dělem a jedno pistolí.

Před příď lodi umístěte desku pro sledování krakena, po které se k vám bude blížit, na start postavte krakena a na předem určená místa čtyři zbývající kostky. Každý hráč si zamíchá svou hromádku karet, položí ji lícem dolů a dolízne si dvě karty.

Ve hře vždy hrajete za nějakou postavu, která je obdařena speciální schopností. Někdo umí ignorovat krakenovo oko na hozených kostkách, jiný může zkopírovat libovolnou akci ze své karty, či střílet kanónem nebo pistolí s větším dosahem. To zohledňují i hráčské balíčky – každý z nich je trošku jiný, aby podpořil právě speciální schopnost své postavy

Ruby karet hráčů, na nichž jsou vidět jejich speciální schopnosti

Hráč, který je na řadě, hodí dvěma kostkami (červenou a modrou) a zkontroluje výsledek. Podle výsledku posune chapadla krakena směrem k lodi tak, aby se chapadlo, jehož obrázek se na kostce ukáže, posunulo o jeden dílek směrem k lodi. Padne-li na některé kostce krakenovo oko, posunou se směrem k lodi všechna chapadla dané barvy. Je-li některé z chapadel již na políčku těsně u lodi a mělo by se posunout, odstraní hráč příslušný dílek lodního zábradlí. Pokud už na místě zábradlí není, dá hráč na místo něj žeton díry (žetonů díry může být na jednom poli i více). Poté přesune chapadlo zpět k okraji mapy do bublinového prostoru, mimo dostřel. Pak se hráč rozhodne, kterou ze dvou svých karet použije. Na každé kartě je kombinace několika symbolů. Symbol stopy umožňuje přesun do ortogonálně sousedícího sektoru, kladívko vám v případě poškození lodě umožní znovu postavit zbořené zábradlí a jednotlivé druhy zbraní vám dovolují zasáhnout chapadla v různých vzdálenostech – kanón tři pole od lodi, pistole dvě pole a šavle jedno. Chapadlo se po zasažení stáhne zpátky k okraji mapy do bublinové oblasti. Pokud máte na kartě pirátskou vlajku, jedná se o žolíka a můžete provést kteroukoliv z výše uvedených akcí.

Samuel a dvě z jeho akčních karet (jedna s veselým obličejem)

Je-li na kartě, kterou jste použili, veselý obličej, posunete krakena o jedno políčko dopředu na jeho cestě k lodi. Pokud se při pohybu ocitne na políčku s kostkou, přemístíte kostku do společné zásoby. Tím se vám počet vrhaných kostek postupně zvyšuje až na celkových šest (tři od každé barvy). Jakmile kraken doputuje až k lodi, nahradíte jím jedno libovolné chapadlo a hrajete dál podle stejných pravidel. Je-li na kartě akcí, kterou použijete, veselý obličej, posunete krakena o jedno pole blíže k lodi. Zasáhnete-li svou zbraní krakena, dáte mu žeton zranění a posunete ho zpět k okraji plánu.

No a jak hra končí? Podaří-li se vám krakenovi způsobit tři zranění, vyhráváte. Nadělá-li naopak kraken a jeho chapadla do vaší kocábky čtyři díry, jdete ke dnu a vítězí kraken.

Kraken v akci (se dvěma zásahy)

Jak se nám to hrálo?

Hra Kraken zuří se u nás stala velmi rychle oblíbenou. Pravidlově jednoduchá kooperativní rychlovka je žánr, který nám sedí. Líbí se nám, jak hra postupně graduje. Zatímco z počátku to vypadá na nenáročnou zívačku, při které chapadla kosíte bez vynaložení větší snahy, s přibývajícími kostkami začíná jít často do tuhého. Vaše loď ztrácí zábradlí rychleji než školák mléčné zuby a vy musíte pečlivě plánovat, co kdo udělá. A kostky vám do toho dokáží pěkně hodit vidle. Když vám padne na několika kostkách krakenovo oko, jste skoro odepsaní. Náročnost je tak akorát na hraně a základní hru se vám většinou na poslední chvíli podaří tak nějak vyhrát. Mnohem větší problém přichází s rozšířením, které je v krabici obsaženo – s vodními víry. Pokud si chcete hru okořenit, můžete na některá políčka umístit žeton víru. Políčko, na kterém je žeton víru, urychlí pohyb krakena a jeho chapadel. Ti políčko s vírem přeskočí a k lodi se tak blíží podstatně rychleji. Pokud na plán rozmístíte všechny čtyři víry, je hra už opravdu extrémně náročná a případná výhra je opravdu tvrdě vydřenou zásluhou extrémně dobré spolupráce a šťastných hodů.

Hra s jedním vírem

Hru Kraken zuří můžu doporučit všem, kdo mají rádi svižné kooperativní hry a nevadí jim vyšší podíl náhody. Přestože je určena spíše dětem mladšího školního věku, dokáže zabavit i starší děti a dospělé. Zvláště když se použijí vodní víry.  Takže šavle do ruky a vzhůru na palubu!

Karty nápovědy – první strana pro hru s krakenem na cestě, druhá pro krakena v moři