Doporučený věk: od 5 let
Herní kategorie: úniková hra
Vydavatelé: (Self-published)

Kombix, hra která není

Autor: Miner | 21.2.2021 | 18

Kombix, hra která není

Kombix – úniková hra je nový přírůstek do rodiny únikových her, a to z české produkce. A protože „únikovky“ jsou mým oblíbeným typem her a jedním z mála typů her, které si zahraji i manželkou, byl jsem skutečně zvědavý, co může nabídnout a jak se popere s našlapanou konkurencí v žánru. Bude lepší než série Exit nebo Unlock!? Nebo půjde spíš o jednoduší hru typu Únikovka? Tak se pojďme Kombixu podívat na zoubek.

Co je v krabici?

V krabičce menších rozměrů najdeme 9 větších karet, představujících místnosti, 33 karet předmětů, 1 knihu pravidel a 3 knihy scénářů, odstupňovaných podle obtížnosti. Už při rozbalování jsem si nemohl nevšimnout grafiky hry, která vypadá, jako kdyby se grafik rozhodl vyrabovat clip art galerii nějaké starší verze Microsoft Office. Zdání atmosféry by v tom našel snad jen fanatický milovník Power Pointu a i ten by asi měl pocit, že všechny objekty už v nějaké prezentaci viděl. Kvalita karet také není valná, jde o tvrdší papír s nepříliš kvalitním ořezem, ale vzhledem ke kvalitě grafiky šlo asi o rozumné rozhodnutí. Krabička samotná je pak solidní pevný karton s lesklou povrchovou úpravou a ukázkou grafiky na víku, což je fér, protože aspoň víte, do čeho jdete. Ale co, komponenty hru nedělají, jde nejspíš o prvotinu a třeba se pod nevábnou grafickou slupkou skrývá skvělá hra.

Kombix
Karty předmětů

Kde je hra?

Přesně tuhle otázku jsem se kladl ve chvíli, kdy jsem přečetl pravidla hry. Kombix totiž žádnou hru, pokud se tedy máme bavit o herních mechanismech, neobsahuje. Jak to tedy funguje?

Hráči se rozdělí na vypravěče (jeden hráč) a unikače (ostatní hráči). V knize scénářů si vyberete scénář, položíte před unikače kartu místnosti, ze které unikají a může se začít hrát. Unikači si prohlíží objekty v místnosti a informují vypravěče o tom, které objekty prohlížejí a vypravěč jim na základě informací z knihy scénářů popisuje co našli. Ve chvíli, kdy najdou předmět, dostanou patřičnou kartičku a pak mohou předmět použít na jiný předmět nebo objekt v místnosti. Scénáře jsou složené čistě z piktogramů a veškeré popisy a vyprávění obstarává vypravěč.

Jestli jste hráli nějakou hru ze série Exit, jistě znáte dekódovací kolo, které umožňuje hráčům ověřovat odpovědi a pokračovat ve hře. Pokud jste hráli Unlock, tak máte zkušenost s aplikací, která hru řídí, pokud jste hráli Escape Room: Úniková hra, pak jste se neobešli bez chrono decoderu, který vám umožňoval dešifrovat hádanky a navíc měřil čas. Navíc mají všechny tyto a další hry nějaký příběh, který postupně odkrýváte a procházíte. S ničím z toho si autoři hry Kombix nelámali hlavu a prostě vše nechali na vás. Kniha scénářů je de facto jen schéma objektů a předmětů, která vám prozradí, jaký předmět najdete při prohlídce kterého objektu, případně jaký předmět na objekt můžete použít, a co se stane, když tak učiníte. A to je vše. Veškerou „omáčku“ si musíte vymyslet sami, a to ať se na mě autoři nezlobí, považuji za odfláknutou práci. Prostě takové „udělej si sám“.

Místnost
Místnost

Kde je zábava?

S jistou dávkou pesimismu, ale odhodláni dát Kombixu šanci jsme se pustili do hraní. Ale bohužel, žádné překvapení se nekonalo. Ani nevím jestli lze unikání z Kombixu nazvat hraním, ale rozhodně vím, že to nelze nazývat zábavou. Celá zábava spočívá v tom, že unikač prohlíží vše, co v místnosti najde a následně zkouší nalezené předměty používat na jiné objekty. Je to jako, kdybyste si místo hrání point and click adventure hry o hraní povídali, a to prostě není zábava. K tomu samozřejmě nepřispívá sterilní vzhled clip artové grafiky, ani hromada piktogramů, které popisují scénář – kdy vypravěč často listuje brožurou pravidel, aby odhalil význam konkrétního piktogramu, který ve výsledku nikoho nezajímá. Pokud byste chtěli provozovat „unikání“ tak, jak ho Kombix nabízí, určitě k tomu nepotřebujete těch 9 karet místností a 33 karet předmětů, teoreticky by se daly použít scénáře, ale ani tam není o co stát.

Například ve scénáři potřebujete získat ovladač televize, který je ukrytý v troubě, která je přepásaná páskou, kterou musíte rozříznout. Abyste ji mohli rozříznout, musíte použít kladivo na okno a je jedno, že už jste dříve našli kleště, na okno musíte použít kladivo. Logicky by se nabízelo, po použití kladiva na okno získáte ostrý střep, kterým rozříznete pásku (kterou nejde roztrhnout kleštěmi), ale ve scénáři je dáno, že získáte nůž a v kartách předmětů naleznete nůž, ale nikoliv střep. Takže pokud chcete být kreativní, využít kostru scénáře ke smysluplnému vyprávění a zkusit tak dodat hraní na zábavě, pak vás herní komponenty naopak limitují a opět jsme u toho, že pokud byste to chtěli pojmout jako RPG únikovku, nepotřebujete k tomu Kombix. Příběh si musíte vymyslet sami tak jako tak, scénáře nejsou nijak objevné, naopak spíš omezující, stejně jako komponenty.

Kombix je určený pro hráče od pěti let a autoři uvádějí, že jde o únikovou hru nejen pro děti. Takže ještě zbývala poslední šance, že by Kombix mohl bavit děti. Ale ani u těch se nedočkal Kombix ocenění, už při hraní prvního scénáře narážely na limitace dané scénářem a další hru už hrát nechtěly, protože je vůbec nebavila. Tak aspoň, že je Kombix konzistentní a stejně zábavný pro děti jako pro dospělé.

Coup de grâce

Pokud někde Kombix uvidíte, tak se mu vyhněte obloukem. Maximálně si ho z dálky vyfoťte, aby neměl šanci se k vám přiblížit, a fotky pak ukazujte s varováním dalším. Kombix je naprosto zbytečný počin, který nejenže neobstojí ve srovnání s konkurencí na trhu, ale Kombix by byl špatný, i kdyby to byla jediná únikovka na světě. Než unikat z Kombixu, radši si nakreslím kartu s pistolí, která bude beztak nejhezčím obrázkem ve hře (a to neumím kreslit) a prostřelím si hlavu.

Miner
Kvalitně vystavěná hranice.
Závěrečné škrtnutí sirkou bylo profesionálně chladnokrevné!
------------------------------------
Deskoherní Inkvizitor
Zakládající člen hnutí "Jednorožce s duhou do záhlaví Zatrolenek"

21.2.2021 16:07:24

mh

No to je síla
Tím nemyslím recenzi, ale samotný Kombix. A teď si představte, že za tohle veledílo, který je zadarmo drahý, chtějí 990 Kč! A jestli si vytvoření recenze sami poptali (neboť je součástí recenzního programu), tak dostali tvrdou zpětnou vazbu a odkaz na ni si asi na své webové stránky nedají.

22.2.2021 04:07:33

Samovydavatel
Cena odpovídá tomu, že se jedná o samovydavatele. Na jednu stranu je hezké, že si lidi plní své sny a vydávají si sami hry, na druhou stranu tyto hry nemají v konkurenci profesionálů žádnou šanci. Většinou to má malý náklad a rozeberou si to osoby blízké autorovi a tím to skončí, možná se jim to bude i líbit, protože nic lepšího kromě Člověče a Monopoly v životě nehráli. Podobně funguje třeba samovydávání amatérských knížek apod.

22.2.2021 11:54:09

mh

Droll
Tak úplně to v tomhle případě nejspíš nebude. Objednávat se to dá na adrese www.kombix.cz (jinde jsem to zatím nenašel), kde je e-shop s jedinou položkou (a tou je tato hra) a jako autor je tam uvedeno nějaké eseročko. Je to dražší než Unlock nebo Escape Room (kde je navíc dekodér), což tedy absolutně neodpovídá realitě.

22.2.2021 16:49:50

mh
s.r.o. si může vytvořit kdokoliv za kačku a pokud bych někdy něco vydával, určitě bych to nedělal jako fysicka osoba, vždycky se tam hodi to "omezené ručení", tady to je do výše 48 000 od pana Štrosse a pana Ryšavého, které bych tipoval na autory hry - což je svým způsobem smutné, že se pod své dílo ani nepodepíšou...
obecně to vypada přesně jako něco, co jsem vyráběl pro své přátele - také ukradená grafika z netu vytištená na inkoustovce a kdyby to tak zůstalo, tak bych jim i zatleskal... ale když s tím jdou na trh, tak musí očekávat, že se k nim trh bude chovat jako ke každému jinému.
tahle hra není určená hráčům, ale třeba to nějaká mamka objeví na facebooku a koupí svým dětem... kolik takových potřebují při téhle ceně, aby byli v zisku? 200? 300? to asi reálné je...

24.2.2021 09:58:15

doplnění
zeptal jsem se na fcb a vskutku:
Design: Filip Krawiec, Autoři: Petr Štross a Filip Ryšavý
prý je to na obalu hry... na přední straně to není, zadní jsem neviděl...

24.2.2021 11:05:57

vyjádření autorů
POZOR! TENTO KOMENTÁŘ OBSAHUJE SPOILER, PROTO BY JEJ NEMĚL ČÍST NIKDO, KDO KOMBIX NEHRÁL (tj. téměř nikdo)

Po přečtení recenze Ing. Nepožítka jsme měli sto chutí přivázat magnet na provaz, pomocí toho vytáhnout z vysoké vázy kovový klíč, klíčem odemknout skříňku, vytáhnout z ní baterky, vložit je do plyšového medvídka s laserovýma očima a poslat ho na nebohého Bohumíra! Nakonec jsme se uklidnili a napadlo nás, že mnohem účinnější bude, když jako neohrožení virtuální hrdinové zatočíme s jeho nehoráznou recenzi zde na internetu.

Všichni, s kým jsme si KOMBIX zahráli, nám přece říkali, že je ta hra úžasná a měli bychom ji vydat! Bylo to jako bychom byli amatérští zpěváci a lidé v našem okolí nás přesvědčovali, že zpíváme perfektně a že se máme přihlásit do SuperStar. Ale kdo mohl tušit, že nás Bohumír pošle přímo do hvězdné pěchoty! Jaký šok!

Ale stejně jako amatérští zpěváci, ani my se svého snu nevzdáme a trváme si na tom, že KOMBIX je nejlepší hra od dob Kloboučku, hop! A už dokonce chystáme další tituly. Kupříkladu edukativní hra "Hej, ty!", aneb jak se s grácií vypořádat s nenávistnými komentáři na internetu, nebo lehce lechtivá hra s pracovním názvem "vnikovka", která potěší zejména partnerky mužů bez fantazie a představivosti, kteří potřebují ke každé činnosti nějaký příběh. A rozhodně nebudou stát tisícovku! Budou stát dvě, abyste věděli, že naše hry jsou opravdu kvalitní a hodnotné!

Ale zpět k báječné hře KOMBIX, která zde na Zatrolenkách aspiruje na hru s největším počtem komentářů od lidí, kteří ji nehráli. Hezky to shrnul ve svém komentáři Droll: ano, plníme si sny; ano, máme malý náklad; ano, osoby blízké samozřejmě svoje vydání s podpisy a věnováním autorů dostaly. Ale důrazně se ohrazujeme proti tomu, že by naše osoby blízké hrály jen Člověče a Monopoly! Taková drzost a urážka! Je vidět, že Droll o hrách a hráčích neví vůbec nic, protože jinak by do toho výčtu uvedl i Dobble, to hrál přece každý!

A že nemáme v konkurenci profesionálů žádnou šanci? To se ještě uvidí! Nepochybujeme o tom, že KOMBIX se bude brzy šířit rychleji než COVID, už jednáme s Čínou, jestli by nám s tím nemohla nějak píchnout. Tady v ČR je totiž výroba všeho děsně drahá, ať už jde o hru nebo o virus. Na tomto místě se sluší poděkovat našim dodavatelům za skvěle odvedenou práci a těch hloupých komentářů, kde se někdo veřejně chlubí tím, že krade grafiku na netu a tiskne na inkoustovce, si nemá smysl všímat.

Stejně tak není moc důležité porovnání KOMBIX s Unlock, Exit, Escape Room, které adoruje Bohumír. KOMBIX možná neobsahuje dekodér, kuchařskou minutku ani pistoli, zato ale obsahuje originální styl hraní, možnost tvořit si vlastní scénáře a nekonečnou znovuhratelnost, což jinde nenajdete. V sekci "O hře" to hezky popsal Vacsik, který si hru koupil, pochopil, zahrál a dokázal ocenit její kouzlo, za což mu tímto vřele děkujeme.

KOMBIX nepotřebuje šílené profesory, strašidelná sklepení ani cestování časem. Stačí jen vypravěč s určitou dávkou představivosti a umění vtáhnout spoluhráče do hry. Pak je to zábava pro všechny zúčastněné a třeba vás při hraní i napadne, že při rozbití okna kladivem prostě vypadly všechny střepy ven a nejdou použít. A že se u hry musí povídat? No fuj, co si to ti autoři dovolují?!

Takže pokud někde KOMBIX uvidíte, tak se mu vyhněte obloukem. Protože jakmile ho začnete hrát, tak se může stát, že na něm začnete být závislí a strávíte s ním spoustu hodin zábavy, kterou byste jinak mohli strávit s profesionální konkurencí.

A závěrem ještě vzkaz pro ostatní komentující: prosím nechte toho "kdybych, já bych, tak bych" a zkuste taky vydat nějakou vlastní hru a jít s kůží na trh! Třeba se prozpíváte až do finále a natřete to všem závistivcům! Berete to takhle: horší než KOMBIX to být nemůže...

Dělám si srandu, KOMBIX je výborná hra. Vážně.

Díky všem za vše,

Petr Štross a Filip Ryšavý
Hrdí autoři hry KOMBIX (najdete nás na každém zadku KOMBIX)

PS. pane inžinýre, bylo by prosím možné, že byste nám vrátil zpět recenzní vydání KOMBIX? Chápu, že podle Recenzních pravidel je to Vaše odměna za recenzi, ale přece si doma nebudete nechávat něco tak hrozného, co Vás přivádí do sebevražedných stavů! To je jako by si někdo doma dobrovolně nechával panenku Annabelle. Někomu jinému by hra určitě udělala radost! Poštovné samozřejmě hradíme! Předem děkujeme!

28.2.2021 20:51:52

občas se to nepovede, to se stává, ale každá chyba posune v
To, že hra nesklidila pozitivní ohlas není nic špatného. Pro vás je to skvělá zkušenost co a jak udělat příště jinak - tak jak píšete - už jednáte s čínou - to do budoucna může extrémně pomoct vašemu vydávání.

Možná ale jedna chyba - která se rýsuje do budoucnosti: lechtivá hra vniknutí ?
...... ehn .... pokud je vám 18 a nevíte za co vyhodit peníze ...... myslím si že monopol zbytečných rádoby vtipných/lechtivých putovních dárků - deskovek, které jsou odsouzeny k nehrání na dně skříně tady drží Albi :-)

Pokud mám super mechaniku, tak podložit nějakým slušným tématem - tyhle "lechtivé věci" jsou skvělé jen na špatné dárky :-D
__________________________________________________________________________
The Renegade

Deskoherní koutek

4.3.2021 15:35:31

strossik
Hrdí autoři hry KOMBIX,
jednou, možná až odhodíte svoji sebestřednost budete schopni unést názory recenzenta a možná budete dělat i parádní hry. Zatím jste očividně hodně ukřivdění a tím si ale vůbec nepomůžete. Vězte, že není problém, aby tu byla kupa recenzí od jiných autorů, kde třeba někteří hru i do nebes vychválí. Za mne to bude tak dobře. Ale otázkou je ... stane se tak?

Nejste první podobný projekt s podobným přístupem, který za ta léta okolo deskovek vidím a ani vaše prezentace tady není zásadně originální a neočekávaná. Neberte to extra osobně, ale je to tak.
Vidím tu náznaky klasických symptomů těchto projektů:
* "Všichni, s kým jsme si hru zahráli" je obvykle malá skupina kamarádů a příbuzných. O pořádně testované hře je v komunitě slyšet.
* Na základě nadšených ohlasů (té skupinky) se autoři pustí do výroby a ta něco stojí ... což vede ke stresu, když někdo ohrozí představu, že jde o báječnou hru a tedy i pravděpodobnost návratu investovaných peněz. (Ale třeba se vám už při té ceně vrátili, že jo.)
* Myšlenka ve smyslu "Vy jste nevydali, ale my ... my umíme jít s kůží na trh! Až něco vydáte, tak teprve máte právo hodnotit." Božínku, kde jsem tohle už viděl ... u filmů, muziky, počítačových her, ...? Popravdě spousta zdejších uživatelů má své prototypy her, ladí a testují nebo třeba kontaktují CBG, které pomůže. Vězte, že vám to tu nekomentují žádní nýmandi s Dobble a zapomeňte, že by vám aktuální situaci nějak záviděli.
* Soudnost, kdy je produkt konkurenceschopný. To je důvod, proč se her začínajících autorů, kteří většinou houfně oslovují vydavatele vydá nakonec tak málo. Splnit si sen je hezká věc a má svoji cenu. Není problém, když jste ji ochotni zaplatit, ale nemá to nic společného s recenzí.

Přijmout kritiku jako chlapy, tak vám držím palce ať se hra prodá a vrátí náklady. Takhle? Dobře si ty drahocenné krabičky opečovávejte :-).

Možná se v kde čem mýlím, ale bojím se, že zásadním nikoli.
Honza Mamut

---
Mimochodem tohle je děsná osobní haluz "... potěší zejména partnerky mužů bez fantazie a představivosti, kteří potřebují ke každé činnosti nějaký příběh." Inženýrování či jmenné útoky raději pomíjím.

5.3.2021 00:39:48

strossik
Alespoň, že jste nenarvali horentní sumy do grafiky a prezentace jako někteří jiní.
Honza Mamut

5.3.2021 00:42:05

Autorům
Milí autoři,

když vám posílal Wolfsen odkaz na zveřejněnou recenzi s tím, že bohužel hra nedopadla úplně dobře, odpovědí mu bylo poděkování za recenzi, ať už dopadla dobře nebo špatně. Taková reakce mi udělala velkou radost a rozhodně byla hodná respektu. Škoda, že u toho nezůstalo. Ale co, jsme jen lidé. :)

Každopádně, abyste snad neměli obavu, že jsem se na vaší hře nějak obohatil, tak jsem hru hodil na Aukro, od koruny, s tím, že výtěžek + jednou tolik pošlu na dobrou věc. Hra se prodala za 221,- a já tedy poslal 500,- na speciální školu Smiling Crocodile (https://www.smilingcrocodile.org/). Tak vám třeba udělá radost, že váš počin posloužil dobré věci. Potvrzení kdyžtak zašlu na vyžádání.

9.3.2021 11:34:40

mh

Au!
Srážka s realitou bolí a autoři ji evidentně nevydýchali. Je pravda, že recenze je tvrdá a nekompromisní. Ovšem místo reakce ve stylu "vezmeme si vaše připomínky k srdci a příště se pokusíme být lepší" anebo aspoň žádné reakce, přišlo to nejhorší. Autoři se ve své zhrzené ješitnosti obuli do recenzenta "ad hominem" v rádoby "odlehčeném" stylu, aby to jako vypadalo, že jsou nad věcí. Ale nejsou a z reakce to je vidět. Oslovování "pane inžinýre" a žádost o vrácení zaslaného vzorku jsou toho dokladem.

Nevím, jestli sem pánové autoři ještě někdy zavítají, ale pokud ano, mám pro ně námět na další skvělou hru: Hráči si sednou kolem stolu, jeden z nich vymyslí příběh a ten bude ostatním po částech vyprávět. Zbylí hráči pak na to budou reagovat tím, že odvypráví další kousek příběhu. Mezitím se občas některý z nich podívá do trouby, jestli se v ní náhodou nenachází klíč. Pokud člověk není škarohlíd bez fantazie, tak mu dojde, že mohl vypadnout z kapsy tomu trpaslíkovi, kterého jsme si tam včera upekli k večeři. No vidíte, pánové, a dokonce se obejdete i bez grafiky a dalších zbytečných komponent. No a dostáváme se k otázce ceny. Že jste to vy a ať nežeru, prodám vám tento námět za pouhých sto tisíc. Tu stovku krabic po tisícovce hravě prodáte (takovou bomba hru si každý rád pořídí) a všechny další už vám začnou vydělávat. Číslo mého bankovního účtu je: 314159 2/6535.

12.3.2021 09:40:31

Při čtení reakce od uživatele strossik jsem měl pocit, že si někdo z místních dělá legraci a musel jsem si začátek přečíst opakovaně. Nicméně podle podpisu (nápadná shoda jména s ID) a dalších reakcí jsem nabyl přesvědčení, že je to myšleno vážně a že jde opravdu o vyjádření autorů hry!!! NTVL…

21.9.2021 09:37:03

Válka v říši divů
Válka v říši divů