Herní svět: Zvířátka
Herní kategorie: dětská hra
Autoři: Susanne Kummer
Rok vydání: 2016

Když do toho kočka praští, nestačíte se divit

Autor: Oldovy deskovky | 4.9.2018 | 0

Všechny jsme se seběhly na velký voňavý sýr. Divíte se nám? Vypadá lákavě, jen si pochutnat. Pozor však než se objeví Karla, kočka s ostrými drápky. My myšky jsme ale hbité a utíkáme, jen jak ji zahlédneme. Běda však pokud se některá z nás opozdí…

Kočka Karla je dovednostní postřehová hra pro nejmenší děti, vychází ze staré hry Nervíky (a jím podobných). Jeden z hráčů si vezme velký dřevěný kelímek ve tvaru kočky, ostatní obdrží dřevěné myšky s dlouhými ocásky. Své myšky umístí na filcovou podložku ve tvaru sýra a drží je za ocásky.

Hráč v roli kočky hází kostkou. Dokud na kostce padá symbol myšky, nic se neděje, kočka nesmí reagovat a myšky se nesmí hnout ze sýra. Pokud však padne symbol kočky vydá se čičinka na lov. Úkolem hráče v roli kočky je přikrýt hbitě kelímkem některou myš, zatímco hráči v roli myší potáhnutím za ocásek se snaží svojí myškou utéci ze sýru. Podle výsledku tohoto mini-souboje se role kočky posouvá nebo se ubírají životy myškám (podrobnější informace naleznete v pravidlech třeba tady na Zatrolenkách).

Herní materiál a balení

Kočka Karla je jako správná dětská hra pořádně robustní co do krabice i do herního materiálu. Krabice je velká s vkusnou dětskou ilustrací, vše se do ní možná až příliš pohodlně vejde. Komponenty jsou odolné, odpovídající svému účelu (bouchání, házení, škubání). V základu jsou dřevěné, doplněné krásným malováním a textilními doplňky, ocásky, oušky apod.

Testovali jsme hru s dětmi v oddíle - čili dostala skutečně zabrat. Nutno říci, že byť jsme měli jisté pochybnosti o tom, zda se ocásky myšek nevytrhnou, stále drží. To nás příjemně překvapilo.

Dojmy ze hry

Tato hra je klasika ověřená léty. Využívá notoricky známý herní princip, který oživuje v novém a pro děti velmi poutavém kabátku s kvalitními komponenty. Zde vydavatel nemohl šlápnout vedle. U dětí je hra velmi oblíbená jak pro svou jednoduchost a akční náplň, tak i pro velký rozsah v počtu hráčů. Rozvíjí postřeh a soustředění, schopnost udržet nervy na uzdě a necuknout dříve, než se kočka na kostce objeví. V konkurenci ostatních her u nás v oddíle je jedničkou, zvládají ji předškoláci i mladší děti a je u ní sranda.

Tempo hry stagnuje v případě, že se role kočky ujme pomalejší dítko, kterému se dlouho nedaří chytit nějakou tu myšku. Role kočky se zdála ze zkušenosti z hraní o dost náročnější. Pak je na zvážení, zda nezvolit nějaký počet kol na držení kočky, nebo jinou úpravu (některé jsou vepsány i do variací hry) aby hra měla stále spád a dítě nebylo demotivované svými neúspěchy. To je však jediná výtka, a její váha se vždy bude odvíjet od složení herní skupinky.

Děti nicméně baví bouchání kočkou i utíkání před ní. To, že dělá hra rámus nemusí být zrovna výhodou například večer v bytě v paneláku, stejně tak když rodiče chtějí odpočívat. Hra, byť nepřináší žádný nový princip, je prvotřídní dětskou zábavou a zcela odpovídá své cílové skupině, přitom není „hloupá“.

A jako nejedna dětská hra se po pár vypitých pivech stává i tato vynikající party hrou pro dospělé. I potom oceníte robustní komponenty, které nepodléhají zkáze ani na politém stole.