Kingdomino - obrázek

Autoři: Bruno Cathala
Rok vydání: 2016

Recenze z GeekCave.cz

Autor: Edric | 26.9.2017 | 2

Bruno Cathala je v našich luzích a hájích známým autorem stolních her - vždyť stojí za hrami jako 7 Divů Světa: Duel nebo Shadows over Camelot. Nyní nám přináší své Kingdomino. Nebojte, nejde o klasické domino, kde musíte skládat černé tečky nebo obrázky na kamenech, i když princip je podobný, ale o tom dále. Jedná se o rychlou (asi 15 min na partii) nekonfliktní rodinnou hru pro 2-4 hráče, kde si každý hraje tak nějak na svém „písečku“ a z obdélníkových dílků si staví své království, ze kterého se snaží získat maximální počet bodů. Kromě inspirací dominem je zde i princip podobný Carcassonnu či hře Limes, tedy vytváření krajiny z jednotlivých vybraných dílků.

V poměrně malé (a tím i přenosné – sláva!) čtvercové krabičce naleznete kromě obligátních pravidel i 4 startovní dílky (ty jediné jsou čtvercové), 4 trojrozměrné hrady, které si musíte nejprve složit, ale hezky dokreslují herní atmosféru, 8 dřevěných figurek králů (dva v každé barvě) a samozřejmě dominové dílky pro stavbu vašich království. Těch je ve hře celkem 48 a nejde nevyzdvihnout jejich kreslenou a místy vtipnou grafiku, která se jistě bude líbit nejen dětem, ale i dospělým. Ostatně grafika je jedním z velkých plusů celé hry.

Jak se hraje?

Po sestavení hradů a jejich postavení na startovní dílek si každý z hráčů vybere figurku jedné barvy (v případě hry dvou hráčů si každý vezme dvě figurky), zamíchají se všechny dílky krajiny a vloží do krabice lícem dolů. Po tomto kroku dochází k následující modifikaci podle počtu hráčů – v případě hry dvou hráčů se odebere náhodných 24 dílů krajiny, v případě tří 12 a v případě 4 se nechá všech 48. Náhodně se zvolí pořadí hráčů (losování figurek, nejmladší hráč apod.) a první kolo může začít! Ze zásoby dominových dílů krajiny se vezmou první 4 a vyskládají se vedle sebe v pořadí podle čísel na zadní straně. Následně postupně od prvního hráče každý vezme svojí figurku a na jeden (volný) díl jí umístí. Takto se rozdraftuje celá nabídka a pokračujeme k dalšímu kroku, kterým je vytvoření druhé seřazené řady opět o 4 dílcích. Poté opět od prvního hráče každý provede dvě akce – vezme dílek, na kterém je jeho figurka a umístí ji do svého království, přičemž má jen dvě omezení. Za prvé je limitován imaginárním polem 5x5 dílů a za druhé musí nový díl přiložit alespoň jednou částí k již existujícímu království, přičemž oba dílky spolu musí souhlasit aspoň v jednom bodě přiložení (tedy pole s polem, les s lesem atd. - startovní dílek je v tomto ohledu žolík). Nemůže-li hráč dílek takto přiložit, musí ho zahodit. Ať tak či onak, svou figurku přesune na nový neobsazený dílek z další řady. V případě 3-4 hráčů takto proběhne 12 kol, ve dvou hráčích jen 6. Po rozebrání a umístění (zahození) všech dílů nastává závěrečné bodování. Je opravdu jednoduché, stejně jako celá hra! Na některých čtvercích krajiny jsou korunky a podle nich se v podstatě určuje bodové ohodnocení. Spočítáte počet kousků krajiny v dané oblasti, vynásobíte počtem korunek (samozřejmě můžete mít více stejných oblastí – tedy více polí, více lesů atd.) a všechny takto vypočítané body za jednotlivé části sečtete (nebojte, pravidla jsou skvěle přehledná a plná ilustrací). Pokud budete chtít, hra nabízí i několik dalších variant, aby se dala přizpůsobit dle chuti hráčů.

Jaká je?

Jak jsem již psal na začátku, Kingdomino je rychlá rodinná hra, která si naprosto zaslouží všechna ocenění a nadšené ohlasy. Čím více her jsem odehrál a s čím větším počtem různých protihráčů, tím víc se mi hra líbí. Ať už hrajete doma s dětmi nebo se zkušenějšími harcovníky, hra vás skvěle zabaví a rozhodně nezůstane jen u jedné partie. Mladší jí rychle pochopí a starší budou moci více taktizovat. Jedná se jak o skvělou vstupní hru do světa deskových her, tak o rychlý filler pro zkušenější, když se vám zrovna nechce rozkládat třeba Teraformaci Marsu. Další palec nahoru patří za líbivé grafické zpracování. Kingdomino stojí minimálně za vyzkoušení a věřím, že mu snadno propadnete a zamilujete si ho.

Původní recenze vyšla jako vždy na GeekCave.cz :-)