Kingdom of Heaven: The Crusader States 1097-1291 AD

xxxxxxxxxo hodnoceno 3x (Seznam vlastníků)

Kingdom of Heaven: The Crusader States 1097-1291 AD - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Středověk
Herní kategorie: válečná
Čeština: není
Vydavatelé: Multi-Man Publishing
Autoři: Scott de Brestian
Rok vydání: 2012
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Pravidla a komentáře k nim

V KoH jsou určité záludnosti a vždy, když na ně narazím, tak se zde pokusím stručně vysvětlit.
Budu rád za každý další komentář a názor:)
8.9.2014 07:54:59

Interception
Následující věta v pravidlech je trošku matoucí a často vyvolává otázky:
You may not intercept into a space with an enemy unit or stronghold unless a friendly unit is present.

Pokusím se tedy věc stručně vysvětlit:
Interceptovat můžete pouze pohybující se armádu, je to vlastně o zaskočení pohybující se armády, protože pohybující se armády v této době, tak to byl veliký zmatek a spousta zvířeného prachu:)

Opravdu nemůžete interceptovat do místa se soupeřovou pevností (hrad i město) anebo jednotkami. Je to dáno tím, že v případě pevnosti anebo přítomnosti jednotek se nedá docílit překvapení a přepadnout armádu na pohodu. Hra to bere tak, že se v oblasti pohybují průzkumníci soupeře, kteří pohybující se armádu včas varují. Pokud se tedy soupeřova armáda pohybuje do území, kde má pevnost anebo kde má jednotky, tak ji prostě interceptovat nemůžete. Z soupeřovi jednotky, které brání intercepci se amozřejmě nepočítají jednotky pohybující se armády.

Interceptovat do území se soupeřovou pevností ti umožní prostá přítomnost tvé jednotky v území s pevností. Tato jednotky může pevnost obléhat, pak je vše jasné, ale obléhat ji nemusí, protože obležení (siege) není povinné. Jednotka může s pevností (a jednotkami uvnitř) koexistovat (v souladu s pravidly), pokud to soupeř povolí a při vstupu do území s pevností ji nenapadne. V tomto případě se celá akce bere tak, že tvá armáda (ta která se o interception pokouší) jde a pomoci tvým jednotkám na území s pevností v boji proti pohybující se armádě soupeře.
Celá problematická věta by se tedy dala volně přeložit následovně:
Nesmíš se pokusit o intercepci (zachycení, lepší český pojem nemám) do území, kde se, před vstupem soupeřovi pohybující se armády, nacházeli jednotky soupeře. Nesmíš se pokusit o intercepci do území, kde se nachází soupeřova pevnost (hrad anebo město) pokud se tam zároveň nenachází tvoje jednoka/ky ať už obléhající anebo koexistující.

Tak snad jsme to dále nezatemnil

8.9.2014 07:55:23

Pohyb jednotek bez velitele
Tentokrát se budu věnovat určitém problému, na který jsme narazili s Ježurou a tak jsem ho pak pro jistotu konzultoval s autorem hry na BGG.
jak jistě víte, tak hra umožňuje jednak aktivaci armády přes strategický rating velitele (OPČ karty musí být stejné anebo větší než je tento rating a s velitelem se může pohnout libovolný počet podřízených velitelů a jednotek, tak jak to dovolí "line of command") a jednak aktivaci jedné jednotky za jeden bod z OPČ karty, kdy tedy můžete aktivovat až 3 jednotky a v případě, že jsou všechny jízdní, tak dokonce 4 (jedna je navíc). Tady chci jen upozornit, že při "volném" vasal move (tedy když máte méně karet než soupeř) se může pohnout právě jedna jednotka a bonus za jízdu se neuplatňuje. No a u vasal move v pravidlech je to napsáno tak, že to evokuje situaci, že se tyto jednotky musí pohybovat odděleně (tedy každá musí ukončit pohyb, než ho začne ta druhá).

Když jsme hráli druhý scénář s Mongoly, tak po zahrání jedné karty mi Ježura odeslal pryč všechny mongolské velitele a já tak měl na svojí straně Mongoly, ale mohl jsme s nimi hýbat jen přes vasal move. Protože jsme je chtěl použít k opruzování Ježurovy největší armády, tak jsme začal pravidlo o pohybu jednotek bez velitele více zkoumat a narazil jsem v pravidlech na zajímavou definici armády|:

Army: An Army consists of any number of leaders and/or units in a
space. The rules use “army” and “force” interchangeably. (kapitola 3., strana 4.)

Z tohoto pravidla je jasné, že autor považuje za armádu i skupinu (stack) jednotek bez velitele. Pokud se tedy dále kdekoliv pravidla odvolávají na armádu, tak se může jednat i o skupinu jednotek. Ještě jsem to ověřil u autora a jeho odpověď byla jasná:
Při vasal move můžeme aktivovat až 4 jednotky a ty se můžou volně pohybovat jako armády a můžou vykonávat všechny akce jako armáda.
Jednotky tedy společně mohou: vyvolat bitvu, vyzvat pevnost (hrad i město) aby se vzdala, oblehnout pevnost (hrad i město) a můžou společně i interceptovat (pouze jízdní, pěchota může interceptovat pouze s velitelem).

Myslím si, že toto pravidlo je logické, protože hra to bere tak, že každá jednotka má velitele, jen prostě někteří významnější mají i svůj žeton a jsou schopni jednotky lépe sjednotiti a donutiti k pochodu. Pokud armáda tohoto silného velitele nemá, tak mají akce s ní řadu nevýhod (pohyb je drahý, pravděpodobnost vzdání pevnosti je malá, v boji chybí bonus za velitele, interceptování ve skupině je skoro nemožné - nesmíte zapomenou, že na úspěch interception musíte hodit za každou jízdní jednotku a hodit 1 a až pak ty co to dokážou interceptují společně). Myslím si, že to krásně aplikuje tu rozháranost velení a různost cílů, když chybí vrchní velitel.

Na závěr bych ještě upozornil na jeden chyták a to je použití síly armády bez velitele při hodu na vzdání se pevnosti. Jistě si pamatujete pravidlo, že útočník (vyzývající) dostává postih -2, pokus je v dosahu pochodu armáda o síle alespoň poloviny jeho sil. A tady je právě použití termínu armáda zavádějící, protože to musí být armáda, která je schopna na pomoc přitáhnout (v souladu s pravidly). V praxi to znamená, že z armády libovolné velikosti, můžete použít jen sílu jendotek, které se při použití karty s OPČ 3 můžou vydat pevnosti na pomoc, což v případě, že se jedná o armádu bez velitele znamená, že se počítá síla max. tři pěších anebo čtyř jízdních jednotek.
-2 if there is, elsewhere, at least one unbesieged enemy army with a combat strength which is at least half that of the active force, and which has enough MPs to reach the space within one normal activation. This is a simple calculation of distance. Ignore any intervening troops from either side. It is not dependent on the defender having a card that could move the force. Command restrictions do apply (10.2). (kapitola 17.5, strana 21.)

8.9.2014 07:56:25

Vybíráme z Bazaru

Život na Dlani (rozbalené, nehrané)
Život na Dlani (rozbalené, nehrané)
Akt. cena: 205 Kč
Končí za: 1 den

Offcanvas