Čeština: vydání ohlášeno
Vydavatelé: BoardBros
IELLO

Do měst antického Řecka za slávou a vojenskými úspěchy

Autor: Lucies | 26.8.2022 | 6

V září 2022 vyjde nová civilizační hra, tentokrát ji na český trh vypouští méně známé deskoherní vydavatelství BoardBros.

Hra Khóra: Zlatý věk nás zavádí do starověkého Řecka, kde se stanete hlavou jednoho z významných měst. Bude jen na vás postarat se o jeho obyvatele, zařídit, aby mělo dostatečně velkou armádu na obranu a zároveň se přitom proslavit. Vyvážit všechny aspekty městské prosperity rozhodně není jednoduché.

Na první pohled další civilizační a budovatelská hra v nabídce, pojďme se na ní tedy podívat detailněji a zjistit, jestli má hráčům deskových her co nabídnout.

Hra Khóra je určená pro dva až čtyři hráče a jedna partie vám podle výrobce zabere šedesát až devadesát minut. Doporučována je pro děti až od 12 let, já ale nevidím důvod, proč by ji nemohly hrát i šikovné mladší děti, hra totiž není až tak složitá a komplexní, jen častokrát hodně abstraktní a o počítání toho, co je výhodnější.

Komponenty a obsah krabice

Začneme komponenty a obsahem krabice. Už na začátku vás možná překvapí, že na to, kolik Khóra stojí, má poměrně velkou a těžkou krabici. Vydavatele rozhodně musíme pochválit, že se jim za přijatelnou cenu podařilo krabici naplnit krásným a kvalitním herním materiálem. Hra obsahuje jeden velký herní plán z pevného kartonu, který jen tak něco nepoškodí. Každý hráč má také svou vlastní desku hráče s vyřezanými políčky pro různé žetonky. To je za mě určitě velké plus, protože si během hry nebudete neustále omylem posouvat žetonky po stupnicích a zkrátka zůstanou tam, kde mají. Do desky hráče si každý ještě vloží jednu ze sedmi dostupných destiček města. Ty jsou vyrobeny ze stejně kvalitního kartonu a opatřeny jednoduchými, ale hezkými ilustracemi. Pro každého hráče se v krabici schovává ještě sedm destiček akcí v jeho vlastní barvě. I ty by bylo možné jednoduše nahradit kartami, ale je vidět, že si výrobci dali záležet a nedělali ústupky.

Určitě bych se neměla zapomenout zmínit také o sadě dřevěných ukazatelů pro každého hráče v jeho barvě. Vypadají pěkně, jsou odolné a už jen to, že jsou vyrobeny ze dřeva a ne z plastu, zlepšuje herní zážitek. Ukazatele využijete na označování své úrovně na mnoha stupnicích na desce hráče i na velké společné herní desce. Kromě dřevěných ukazatelů obsahuje hra také kartonové žetony trofejí, úspěchů, svitků a platidel. Právě mince jsou sice vyrobené z kartonu, ale každý má možnost si ke hře pořídit ještě zvlášť kovové mince, které určitě udělají radost a navodí pocit opravdových peněz.

Privátní: Žetony malých trofejí.jpg

Každý hráč dostane ještě tři průhledné šestistěnné kostky ve své barvě. Společnou zásobu potom tvoří série velkých karet událostí a menší politické karty. Karty jsou kvalitní a odolné s pěknými ilustracemi, které se zjevně snaží propojovat hru s reálnými událostmi ve starém Řecku. Ke komponentům mám snad jedinou menší výhradu. Ve hře je herní materiál ve čtyřech barvách a dvě z nich jsou si poměrně hodně podobné. To mi přijde zvláštní ve chvíli, kdy je potřeba odlišit jen čtyři barvy, a nikoliv třeba dvanáct barev. Rozumím, že zde byla snaha komponenty nabarvit tak, aby ladily s ilustracemi a celkovým designem hry, ale modrá a zelená jsou si v tomto případě zkrátka až příliš podobné a některým hráčům může jejich rozlišování během hry dělat problémy.

Součástí hry je i opravdu povedený insert z tvrdého, odolného plastu. Na insert jsem poměrně náročná a musím říct, že právě takto si představuji ideální insert u větší euro hry, která má spoustu různých žetonů, ukazatelů a karet. Příprava hry je tak najednou mnohem rychlejší a snazší, když člověk nemusí neustále něco hledat v krabici a zároveň je prostor v krabici využit poměrně efektivně.

Privátní: Naplněný insert hry.jpg

Obsah a zhodnocení pravidel

Součástí hry Khóra jsou samozřejmě také velká pravidla, která by vás měla připravit na všechny situace, s nimiž se můžete ve hře setkat. Pravidla mají 16 stran s tím, že první strana je úvodní a poslední strana jen popisuje téma hry. Pravidla jsou bohatě ilustrovaná a poměrně přehledně popisují, jak hru připravit i jak ji později hrát. Možná by nebylo od věci ještě přidat stranu se soupisem komponentů, protože v pravidlech jsou později komponenty zmiňovány pod nějakými názvy, a ne každý musí hned vědět, o kterém z nich je tedy řeč. Na druhou stranu se z pravidel všechno dá s trochou snahy vyčíst, takže to určitě není velká výtka. Samotné herní mechanismy potom pravidla popisují jednoduše a přehledně, takže nám stačilo jediné přečtení, abychom byli schopni hru plnohodnotně hrát s občasným nakouknutím do pravidel. Pár situací, jež mohou během hry nastat, je v návodu trochu nedovysvětlených, ale většinou jdou poměrně jednoduše vyřešit. Navíc jsou pravidla obohacena také o verzi hry od vydavatelství BoardBros, kterou si můžete také vyzkoušet zahrát a posoudit, jak vás hra baví více.

Jak se hra hraje?

Každá partie hry Khóra je rozdělena na devět kol, které se vždy skládají ze stejných fází. Tyto fáze, označené písmeny A až G, jsou naznačeny na desce každého hráče, abyste si během hry vždy mohli připomenout, jak pokračovat. Na konci devátého kola se sečtou všechny body, přičemž vítězem hry se stává právě ten hráč, který nasbíral největší množství bodů. Pro počítání bodů lze využít stupnici na okraji velkého herního plánu. Ústředním mechanismem je volba akcí na základě čísel, která vám padnou na kostkách tak, aby mělo na konci vaše město co nejvíce bodů.

Na začátku hry si každý hráč vezme svou desku hráče a vylosuje si destičku města, za něž bude následně hrát. Umístí své dřevěné ukazatele na počáteční hodnotu všech stupnic a na desku hráče dá jednu dosud zamknutou kostku. Volně k dispozici bude mít čtyři mince, sedm destiček akcí a dvě kostky. Někteří hráči navíc obdrží počáteční výhodu, tu udává destička města. Poté následuje úvodní draft karet. Všichni dostanou po pěti politických kartách, z nichž si vyberou jednu a zbytek pošlou dalšímu hráči. Takto si hráči vybírají karty, dokud nemá každý pět politických karet, se kterými začíná hru.

Privátní: Rozehraná partie tří hráčů.jpg

Herní kolo vždy začíná tažením události a jejím přečtením. Vyhodnocení události nastane až později, ale hráči už dopředu vědí, jestli se mají připravit třeba na Mor v Athénách nebo příchod Třiceti tyranů. Následuje zdanění, při kterém hráči získají peníze podle svého ukazatele na stupnici zdanění. Poté hodí všemi dostupnými kostkami a ke každé kostce přidělí jednu z destiček akcí. Pokud je hodnota na destičce akce vyšší než na kostce, musí rozdíl doplatit ze své stupnice občanů. V další fázi hráči postupně provádějí jednotlivé akce od těch s nejnižším číslem po nejvyšší. Mohou tak například získat další peníze, občany, nové svitky nebo vyložit některou z politických karet. Na jednotlivé herní akce se podíváme podrobněji ještě později. Jakmile všichni hráči provedou své akce, může se každý hráč po uhrazení nákladů posunout na jedné ze stupnic na své desce hráče a rozvinout tak své město. Na řadu přichází vyhodnocení dříve tažené události a kontrola, jestli někdo nedosáhl některého úspěchu. Úspěchy jsou různé úkoly, kterých se hráči snaží dosáhnout co nejdříve a mohou za ně získat nějakou výhodu. Tím končí herní kolo a další začíná tažením nové události.

Ve hře jsou hráčům dostupné následující akce:

• Filosofie: Hráč získá jeden svitek.
  • Kultura: Hráč získá body podle toho, jaká je úroveň jeho stupnice Kultura.
  • Legislativa: Hráč získá tři občany a může táhnout dvě politické karty, z nichž si nechá jednu.
  • Obchod: Hráč získá peníze podle své stupnice ekonomiky, a navíc si může zakoupit jednu malou trofej.
  • Dobývání: Hráč se posune na stupnici armády a může si vzít jednu malou, nebo velkou trofej z velkého herního plánu.
  • Politika: Hráč může zahrát politickou kartu z ruky.
  • Rozvoj: Hráč posune svůj ukazatel rozvoje města na další stupeň, čímž získá nějakou výhodu.

Aby mohli hráči hrát politické karty a provádět rozvoj, potřebují nasbírat různé trofeje, které mohou na konci hry také přeměnit na vítězné body. Dále se ve hře používají ještě svitky, jež můžete použít různým způsobem a v některých fázích hry vám mohou velmi pomoci.

Na konci hráči sečtou všechny získané body. Body můžete nasbírat díky efektům různých politických karet, efektům na své hráčské desce a destičce města. Všichni hráči také získají body za své velké trofeje, jejichž počet se násobí hodnotou na stupnici slávy.

Dojmy ze hry

Hry s tématikou starověkých civilizací máme moc rádi, takže jsme se těšili i na Khóru. Po řadě odehraných partií jsem si už utřídila názory ohledně této hry, jaké z ní tedy mám dojmy? A stojí za to si ji pořídit i na váš herní stůl?

První partie Khóry mi přišla super. Pravidla jsme se naučili rychle, hra nás bavila, a navíc byla odehraná poměrně rychle. Až později jsem začala objevovat řadu nedostatků, které hra má. Pojďme s nimi tedy začít, ať si to pozitivní mohu nechat na konec. Hru jsme vyzkoušeli ve všech počtech hráčů a najednou nám došlo, že se vlastně odehraná partie ve dvou a čtyřech hráčích nijak zvlášť neliší. Proč? Ve hře je nulová interakce mezi hráči. Každý ve hře hraje sám za sebe a na konci se jen porovnají získané počty vítězných bodů. Jediným důvodem, proč vůbec věnovat pozornost svým spoluhráčům, jsou případné události. Ostatní hráči vám mohou také sebrat některý váš vymodlený žeton trofeje, ale těch je ve hře tolik, že jediné, o co se doopravdy soutěží, je dobytí Persepole. Žádná z politických karet, které nám prošly rukama, nijak neovlivňovala další hráče.

Díky tomu je možné hru hrát simultánně, takže rychleji ubíhá a žádný z hráčů se během partie nenudí. na druhou stranu je hra sama o sobě dost svižná a simultánnost jednotlivých tahů do hry může přinést trochu zmatek. Určitě ji ale ocení ti hráči, kteří hledají opravdu rychlou hru, při níž nebudou muset čekat, až spoluhráč odehraje svůj tah.

Privátní: Herní deska hráče během hry.jpg

Souboje a různé interakce mezi hráči měly do jisté míry ve hře asi nahradit karty událostí. Drtivá většina karet událostí totiž udává, že hráči s největší armádou se stane něco pozitivního, zatímco tomu s nejmenší armádou to nějak uškodí. To je sice dobrý nápad, ale trochu smazává možnost zabývat se ve hře něčím jiným než budováním vojska. Každý hráč zkrátka musí budovat vojsko, jinak postupně během událostí přijde o peníze, karty v ruce a další výhody. Karet událostí je ve hře také poměrně málo a už po třech, čtyřech partiích nás nemohlo nic překvapit. Určitě bych tedy byla pro do hry zařadit další události, které by se netýkaly stupnice armády.

Zvláštní je také to, že počet žetonů dostupných trofejí se nijak nemění podle počtu hráčů. Při čtyřech hráčích už je potřeba dát si opravdu pozor na to, abyste získali trofeje, které se vám hodí. Ve dvou hráčích je naopak dostupných trofejí tolik, že vlastně o nic nejde a nemusíte se snažit předběhnout druhého hráče. Totéž platí o úspěších, i když v menší míře.

Co mě u hry poměrně hodně zklamalo, je její znovuhratelnost. Zpočátku to vypadalo nadějně – ve hře je sedm destiček měst a pro každé se hodí trochu jiná strategie. Problémem je, že jakmile si vyzkoušíte hru za všechna města, zjistíte, jak je ideální hrát za každé město a pokaždé postupujete stejně. Jinak totiž zůstává všechno ve hře víceméně identické. Sice se nalosují nové události, ale ty jsou skoro všechny typově podobné, takže stejně víte, na co se připravit. Po pár partiích jsme zkrátka ztratili chuť hrát znovu, protože každá hra skončila velmi podobně.

Privátní: Volba destiček akcí.jpg

Na hře se mi rozhodně líbily její mechanismy – jsou trochu jiné než u ostatních euro her, a to mě baví. Oceňují snahu zařadit do hry kostky, které udávají, jaké akce můžete použít, případně kolik občanů je třeba doplatit. Ve vydavatelství BoardBros se nejspíše báli, že by hráče mohl odradit velký vliv náhody, a tak přidali vlastní verzi, ve které mohou hráči kostky přehazovat, nebo mají všichni stejné počáteční hodnoty. Je to určitě zajímavá obměna, i když hru to ve výsledku vlastně až tak moc nemění, protože s nedostatkem občanů jsme ve hře nikdy neměli problém, a tak jsme při jakémkoliv výsledku hodu jednoduše doplatili rozdíl. Příjemný je určitě také počáteční draft karet, kdy si hráči postupně vybírají karty ze stejných balíčků. Není to sice nic extra nového, ale hru to příjemně ozvláštní.

Naprosto super je, že hra dobře funguje ve všech počtech hráčů. Sice je to dáno tím, že se hráči mezi sebou ovlivňují jen velmi málo, ale rozhodně nebudete zklamaní, ať už si hru budete chtít užít ve větší skupině, nebo jen ve dvou. Skvělá je také krátká herní doba, která se u takto poměrně komplexního eura nevidí příliš často. Ve dvou hru zvládneme odehrát i za necelých 40 minut, ale to opravdu hrajeme rychle. Do hodinky by to ale podle mě neměl být problém pro všechny.

Hru poměrně snadno vysvětlíte i začátečníkům a už první partii si užijí, i když asi nebudou mít šanci na výhru. Ve výsledku jsem si tak Khóru zařadila spíše mezi jednodušší tituly a nebála bych se jí vzít s sebou na víkend, kde většina hráčů nebude příliš zkušená. Každý si navíc může na druhé straně své destičky města přečíst něco o historii a kultuře starého Řecka, další informace o tématice karet a událostí jsou popsané ještě v pravidlech.

Celkové zhodnocení

Ze hry Khóra: Zlatý věk jsem poněkud rozpačitá. Naprosto mě nadchly krásné komponenty a kvalitní insert, celá hra se mi opravdu líbí, a to jak téma, tak použité mechanismy. Jen mi přijde, že hra vlastně vypadá lépe, než jaká poté doopravdy je. Zklamala mě zejména nízká znovuhratelnost a minimální interakce mezi jednotlivými hráči. Na druhou stranu je to určitě příjemná hra, pokud potřebujete něco rychlého a nepříliš obtížného na vysvětlení ostatním hráčům. Navíc za super cenu na to, jak je krabice velká a nabušená. Ale nebude to asi prostě ta nejlepší euro hra, která mi letos přistála na stole…