Khôra: Zlatý věk

xxxxxxxxoo hodnoceno 39x (Seznam vlastníků)

Khôra: Zlatý věk - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 75 min
Herní svět: Starověk
Herní kategorie: budovatelská
Čeština: vydání ohlášeno
Vydavatelé: BoardBros
IELLO
Autoři: neuvedeno
Rok vydání: 2021
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

Zlatý věk starověkého Řecka se blíží a městské státy se snaží získat co největší vliv. Kováři vyrábí meče i brnění, hoplíté se seřazují do falang, obchodníci plují na triérách až do malé Asie, Sokrates řeční na agoře a v Athénách roste Parthenón. Kdo ale ví, co chystají záludní Peršané…?

Ve hře Khôra: Zlatý věk se hráči stanou vládci antických městských států, které usilují o moc. Jejich cílem je rozvíjet svoje město, získávat vítězné body přes kulturu i dobývání a efektivně využívat nadraftované i dobrané karty.

Příprava hry:

Každý hráč umístí hráčskou desku před sebe. Do prostoru v levé části umístí náhodně vybranou nebo zvolenou destičku města. Dřevěné ukazatele ekonomiky, kultury a vojenství vloží do odpovídajících okének úrovně jedna každé ze stupnic pokroku. Ukazatel rozvoje vloží do nejspodnějšího okénka pod destičkou města. Jednu z kostek vloží do okénka pod stupnicí kultury. Zbylé komponenty ve své barvě – žetony úspěchů, žeton 90 vítězných bodů a 7 destiček akcí v odpovídající barvě – nechá před sebou. Vezme si 4 drachmy.

Herní plán hráči dají doprostřed stolu a na odpovídající počítadla umístí svoje ukazatele občanů, daní, slávy a armád. Počítadlo vítězných bodů dají na políčko 0 na bodovací stupnici. Na odpovídající místa na herním plánu položí 36 žetonů trofejí. Pozor, aby velké trofeje s vavřínovými věnci odpovídaly svým políčkům!

Poté hráči vytvoří balíček událostí. Karty Růst měst a Dobytí Persepole položí stranou. Ze zbylých karet náhodně vyberou 7 karet a zamíchají je. Kartu Růst měst položí na ně a Dobytí Persepole pod ně. Takto vznikne balíček 9 karet.

Všichni hráči provedou instrukce z prvního stupně rozvoje dle své destičky města.

Nakonec si každý z hráčů dobere 5 politických karet. Jednu si vezme a další pošle hráči po své levici. Takto si všichni rozdraftují všechny dobrané karty.

Průběh hry:

Partie hry Khôra se hraje na 9 kol. Každé se odehraje dle schématu uvedeného v pravé části hráčské desky. Kolo je rozděleno na 7 fází v pevně daném pořadí:

  1. Odhalení události (A) – začínající hráč otočí vrchní kartu z balíčku událostí, položí ji poblíž herního plánu lícem nahoru a nahlas přečte text na kartě. Ten nyní nemá žádný vliv, bude se vyhodnocovat až ve fázi F: Vyhodnocení události. Jedinou výjimkou je karta Růst populace, která se vyhodnocuje již ve fázi C: Hod kostkami a výběr akcí.
  2. Zdanění (B) – každý hráč získá tolik drachem, kolik je jeho hodnota na počítadle daní.
  3. Hod kostkami a výběr akcí (C) – všichni hráči hodí tolika kostkami, kolik jich mají k dispozici (ze začátku dvě, případně si mohou otevřít třetí kostku). Hráč s nejnižším součtem hodnot na kostkách se stane začínajícím hráčem. Každý hráč tajně přidělí ke každé kostce jednu ze svých akcí. Jakmile tak hráči učiní, odhalí svoje akce. Každý hráč zaplatí za každou akci, jejíž číslo převyšuje číslo na kostce, tolik občanů, kolik činí rozdíl obou hodnot.
  4. Vyhodnocení akcí (D) – hráči postupně vyhodnocují akce počínaje Filosofií (0) ve vzestupném pořadí. Všechny akce mohou hráči vyhodnocovat současně nezávisle na sobě s výjimkou akce 4 – Dobývání. Pokud alespoň 2 hráči zvolili Dobývání, vyhodnotí tuto akci v pořadí kola. Vyhodnocení efektů všech akcí je dobrovolné. Akce budou vysvětleny níže.
  5. Pokrok (E) – počínaje začínajícím hráčem může každý hráč postoupit na jedné ze stupnic na hráčské desce (ekonomika, kultura, vojenství). Aby hráč mohl postoupit, musí zaplatit tolik drachem, kolik je číslo uvedené v políčku, kam se jeho ukazatel posune. Zároveň získá bonus, který je mezi políčky zobrazen.
  6. Vyhodnocení události (F) – hráči vyhodnotí kartu události, která byla odhalena ve fázi A.
  7. Na herním plánu je vyznačeno pět polí pro označení úspěchů (G). Pokud hráč nějakého dosáhl, posune buď ukazatel daní, nebo slávy. Pokud úspěchu dosáhlo více hráčů naráz, posunou se všichni, a to striktně na ukazateli daní. Poté umístí svoje žetony úspěchů na dané pole na herním plánu. Tyto úspěchy již nejde získat.

Akce:

  • 0 Filosofie – získejte 1 svitek.
  • 1 Legislativa – přidejte si 3 občany, poté si doberte 2 politické karty, jednu si nechte a druhou zahoďte.
  • 2 Kultura – získejte tolik vítězných bodů, kolik je vaše stupnice kultury.
  • 3 Obchod – získejte tolik drachem, kolik je vaše stupnice ekonomiky + 1. Poté si můžete koupit malou trofej za 5 drachem.
  • 4 Dobývání – získejte tolik armád, kolik je vaše úroveň vojenství. Poté můžete jednou prozkoumávat (tedy získat trofej a další benefity z herního plánu, máte-li dost armád).
  • 5 Politika – zahrajte jednu politickou kartu: žluté mají okamžitý efekt, fialové trvalý, červené mají efekt na konci hry.
  • 6 Rozvoj – odemkněte novou schopnost na stupnici rozvoje vašeho města, máte-li požadované trofeje.

Svitky: za každý svitek můžete získat tři občany, postoupit ve fázi E: Pokrok na kterékoliv stupnici (navíc oproti běžnému jednomu postupu, ale musíte za to normálně zaplatit) či za dva svitky ignorovat jednu libovolnou požadovanou trofej, která je podmínkou pro zahrání karty nebo odemknutí další úrovně rozvoje.

Konec partie:

Každý hráč přidá ke svým vítězným bodům následující:

  • body za efekty na odemčených úrovních rozvoje
  • body na zahraných politických kartách
  • součin úrovně slávy a množství velkých trofejí, které vlastní.

Hráč s nejvíce vítěznými body se stane vítězem hry. V případě remízy rozhoduje množství drachem.

Autor: Laadevil

Další názvy této společenské hry

Vybíráme z Bazaru

Adrift A Puzzletale (EN)
Akt. cena: 600 Kč
Končí za: 12 dnů

Offcanvas