KeyForge: Call of the Archons - obrázek

Autoři: Richard Garfield
Rok vydání: 2018

KeyForge: Call of the Archons - unikátní, zábavná karetní hra

Autor: Hanzman | 2.12.2018 | 12

Nová karetní hra KeyForge: Call of the Archons (dále jen KeyForge) je venku a je kolem ní veliké haló. Tedy aspoň na dostupných deskoherních kanálech a kanálech hráčů karetních her.

Hráči karetních her se dělí na tři tábory. Máme tady ty, které systém sběratelských karetních her vůbec nezajímá, zejména z finančního důvodu, ti pak většinou volí karetní hry nesběratelské. Dále jsou tady ti, kteří sběratelské hry hrají, jejich hraní berou jako výzvu a vítězství jako odměnu za dlouhé hodiny strávené tvorbou a laděním herních balíků. Takoví hráči se většinou upnou k 1-2 her, chodí na turnaje a vyhrávají. Nakonec máme ty, které hraní sběratelských her baví. Jsou ochotní obětovat nemalé peníze, ale jakmile dojde na lámání chleba, „deckbuilding“ (tvorba herních balíků) se pro ně stává noční můrou, nebo na něj nemají čas. Tito hráči na turnaje z počátku chodí, ale když zjistí, že proti „deckbuilderům“ nemají šanci, hodně rychle hraní hry vzdávají. Těchto hráčů je, troufám si říci, v komunitě nejvíce a právě KeyForge je pro takové hráče. Takové kteří rádi hrají a baví se, ale tvoření balíků nemusí řešit.

Bourání zaběhlých pravidel sběratelských karetních her

Na počátku tady bylo CCG resp. TCG (Collectible / Trading Card Game - Obchodující / Sběratelská karetní hra), přicházející s modelem náhodně losovaných karet v startovních (starter) a rozšířujících (booster) balíčcích. Tento systém zavedl Richard Garfield v nejslavnější sběratelce světa Magic: The Gathering a tento model velice rychle převzala obrovská spousta reálných i digitálních karetních her. S příchodem karetních her od Fantasy Flight Games (dále jen FFG) přišel model LCG (Living Card Game / Žijící karetní hra). S ním už víte, jaké karty přesně jsou v tom a v tom rozšíření. Nejúspěšnější hry jako Android: Netrunner, Pán Prstenů: Karetní hra, nebo Hra po Trůny: Karetní hra narostly do několika desítek rozšíření. A proč takový velký úvod? Protože KeyForge přichází s modelem třetím, novým a prakticky bourá veškeré zaběhlé standardy. Už se totiž nedá mluvit o nějakém sbírání karet nebo deckbuildingu, ale sbírání strojově generovaných plně hratelných hracích balíků - tzv. UDG (Unique Deck Game - Hra unikátních balíků).

Síla Archonů

Svět KeyForge se odehrává ve fiktivním světě Crucible, což je umělý svět skládající se z množství nesčetných planet rozprostřených skrze celý vesmír. Všechno je zde možné. Tento svět byl postaven pro Archony, božské bytosti, které pro svou moc vědí jen málo o svém původu. Archonové se setkávají v neustálém boji a vedou do bitvy společenství různých frakcí, aby mohli vytvořit klíče a odemknout skryté poklady, obsahující znalosti a sílu.

Frakcí je v KeyForge sedm a každá z nich je unikátní. Brobnar jsou blázniví lidé, kteří milují dobrý boj. Mars používá „tradiční“ paprsky a létající talíře. Andělští křižáci Sanctum plavou na zlatých křídlech, chrání slabé a ničí rouhačské. Učitelé Logos hledají pravé pochopení, často prostřednictvím technických experimentů. Démoni Dis jsou bezohlední, krutí a kradou duše svých zničených oponentů. Shadow je frakcí zlodějů a kriminálníků, kteří se pokouší přežít z toho, co ukradnou od ostatních. A nakonec Untamed odmítají civilizaci a žijí v divočině Crucible. Každý Archon má schopnost velet trojici frakcí a pečlivě si vybírá, kdo bude stát v jeho bojových řadách.

Při zakoupení základní sady se vám dostane do rukou kupka žetonů, dva výukové balíky a dvojice náhodných Archon balíků. Právě ty tvoří celé jádro hry. Každý z těchto balíků je unikátní a není na světě druhý, který by byl totožný. V pozadí totiž stojí geniální systém složitého algoritmu, který vám vybere a rovnou namíchá balík obsahující 36 karet a unikátní jméno Archona, které každá karta v něm obsahuje. Každý balík je tak plně hratelný a obsahuje kombinaci karet ze tří frakcí.

Systém vše udělá za vás a plně vám tak nechává prostor se s balíkem ztotožnit, najit jeho plusy, mínusy a v podstatě se s ním naučit hrát. V základní verzi je 370 karet (52 pro každou frakci) a celkových kombinací je něco okolo 104 quadriliónů, těch hratelných okolo 700 biliónů a vy nikdy nevíte, který z nich dostanete. Balík si poté můžete registrovat na portále, který bude v budoucnu sledovat výsledky na turnajích a systémem hendikepu (ve hře se nazývá Chain) bude penalizovat lepší balíky nad horšími.

Æmbery a klíče

Samotná jedna hra zabere zhruba 45-60 min, dá se ale samozřejmě zahrát rychleji nebo lze naopak hru natáhnout na opravdu dlouho. Po zamíchání balíků si vezmete na ruku 6 karet (začínající hráč 7) a kolo hráče vypadá následovně:

1. Zkontroluje počet Æmberů - pokud jich má 6 a více, odevzdá jich právě 6 a vytvoří tím klíč (Key).
  2. Vybere si jednu frakci, kterou bude dané kolo hrát. Pokud mu to nedovoluje nějaká karta nebo schopnost, může hrát a využívat pouze karty zvolené frakce.

3. Hraní karet. Ve hře najdeme pouhé 4 typy karet: Bytosti (Creature), Artefakty (Artifact), Akce (Action), Vylepšení (Upgrade). Je možné karty:
    • Vyložit (bytosti a artefakty se vykládají vyčerpané, tj. o 90° otočené). Při vyložení se spouští schopnost typu „Při vyložení“ (Play), pokud bytost nějakou má.
    • Použít jejich schopnost: Hráč vyčerpá Artefakt nebo Bytost a použije schopnost uvozenou na kartě slovem Action.
    • Těžit jimi Æmber: Hráč vyčerpá Bytost a natěží jeden Æmber. Pokud bytost obsahuje schopnost Reap, tak se navíc taky spustí.
    • Bojovat jimi: Hráč vyčerpá Bytost a zaútočí na libovolnou bytost soupeře. Pokud má útočící bytost schopnost typu Fight, tato schopnost se spustí. Souboj je jednoduchý, obě bytosti se současně navzájem zraní za tolik bodů poškození, kolik činí jejich síla.
    • Použít schopnost Omni: Hráč vyčerpá Artefakt s touto schopností a provede, co je na kartě napsáno.
    • Odhodit: Hráč zahodí z ruky libovolný počet karet příslušně frakce, pokud chce.
  4. Pokud má hráč dostatečný počet Æmberů k vytvoření klíče v dalším kole, oznámí soupeři „šach“ („Check“).
  5. Všechny vyčerpané karty otočí zpět o 90° a stávají se aktivními.
  6. Dobere si karty do šesti.

Hra samozřejmě obsahuje řadu dílčích pravidel, ale nic, co by se nedalo během pár her naučit. Kola hráčů jsou rychlá a svižná, častokrát se snažíte zabránit hráči aby vytvoření klíče na začátku dalšího tahu a sami se snažíte získat Æmber a dát „Check“. Jakmile někdo vytvoří třetí klíč, hra okamžitě končí jeho vítězstvím.

Je nutné hrát používat a odhazovat karty jen frakce, kterou jste si v daném kole zvolili. Tento prvek dokáže často být dost nemilostrdný a je nutné své tahy plánovat. Bytosti a artefakty jsou jen podpůrnou silou a potenciálním zdrojem Æmberů, souboje tak mají jiný význam, než v jiných hrách.

Každý balík je jiný a zkoumání jeho možností je asi tou největší zábavou. Některá komba objevíte hned, jiná si uvědomíte až po několika hrách. No a pokud vás balík omrzí, tak si proste za nějakých 250 kaček pořidíte Archona nového, případně balík vyměníte s jiným hráčem. Není nutné tak neustále kupovat nové a nové balíky, ale přesto věřím, že tohle sbírání balíků a objevování jejich možností při hraní bude hlavní zábavou. Mohu říct, že už jsme měl štěstí na lepší i horší kombinace karet, ale rozhodně se všemi se dá bez problému hrát.

Kruh se uzavírá

FFG opět naservírovalo kvalitní výrobek, včetně materiálů a komponent, jak je u nich zvykem. Karty jsou klasického pokerového formátu a nejlépe na ně sedí FFG obaly, ale lze samozřejmě použít i jiné. Žetony jsou z tvrdého kartonu a rozhodně něco vydrží. Základní balení obsahuje pravidla pouze pro rychlou hru a jejich plné znění se slovníčkem pojmů je k dostání v PDF na stránkách hry. Důvodem je plánované pilování pravidel po spuštění turnajů.

Za hrou KeyForge stojí (stejně jako za hrou Magic: The Gathering) stejný autor - Richard Garfield. Ten je něco jako Vlaada Chvátil karetních her - vidíte jméno, vidíte kvalitu. Kruh sběratelských karetních her se tak uzavřel.

KeyForge: Call of the Archons je skvělá karetní hra, která navíc přichází s originálním herním systémem a je dostupná všem hráčům, kteří nemají čas na tvorbu komplexních balíků. I ti tak mají šanci na případný úspěch na turnajích nebo mezi přáteli.

(Použité obrázky pocházejí z webu FFG.)