Ludofy Creative
Mandoo Games
Thunderworks Games
Autoři: Jordy Adan

Vítejte ve vysněných tukaních kartografech: azurově modré edici

Autor: PJ | 29.1.2021 | 15

Jak to tak vypadá, stále populárnější vlna novodobého deskovkářského Binga v podobě her typu roll & write (hoď a piš), resp. flip & write (liž a piš) dorazila i k nám, konkrétně k nám domů. Z určité počáteční skepse nad variací Binga převlečeného do kabátku moderní deskovky (nebo spíše tužkovky) se záhy vyklubala hra, která se v našem herním kutlochu stala hitem loňských Vánoc (2020) a jednou z nejoblíbenějších her poslední doby. A její recenzi si právě čtete – třebaže jak už titulek napovídá, pustím se i do srovnání s dalšímu hrami stejného typu, které jsou aktuálně k mání od tuzemských vydavatelů (pokud vás ostatní hry nezajímají, skočte rovnou na kapitolu A teď konečně ke Kartografům…).

O co v jádru jde?

Na samotný úvod něco k základnímu mechanismu – ve zcela obecné rovině jde o to, že se buďto hodí kostkami nebo otočí karty a na základě právě zjevené informace všichni hráči (jejichž počet je v zásadě limitován pouze kapacitou stolu či dalších vodorovných ploch k sezení, popř. stání) něco zaznamenají či zakreslí do svého aršíku/mapky/nákresu, který slouží jako individuální herní plán. Náhody ve formě tažených karet či hozených kostek je sice značná porce, ale ta je elegantně kompenzována tím, že všichni hráči danou akci provádí současně a mají tak stejné podmínky, tedy (ne-)štěstěna je ke všem (ne-)spravedlivá rovným dílem. Navíc odpadá čekání na tahy spoluhráčů a hra příjemně odsýpá. Na druhou stranu je určitým nešvarem těchto her velmi nízká interakce mezi hráči a nutnost časem vytisknout, dokoupit či jinak získat další aršíky k zapisování v případě spotřebování těch, které jsou obsaženy v krabici.

Trocha historie a exkurz do dalších titulů

První čmárací hra, která se u nás dostala na stůl, byla Railroad Ink: azurově modrá edice, která byla zakoupena v zásadě na blind kvůli nízké ceně a mašinkovému tématu. Hratelnost je krystalicky simplicitní: hodí se čtyřmi kostkami a každý hráč zakreslí podle své úvahy právě hozené symboly, které tvoří různé železniční a silniční úseky, stanice, mosty, atp. Cílem je vybudovat optimální dopravní síť ideálně bez „slepých“ nedokončených úseků. Nespornou výhodou je kromě skutečně jednoduchoučkých pravidel také možnost přidat jedno ze dvou minirozšíření, která jsou obsažena již v základním balení hry. Potěší také provedení ve formě zafóliovaných zapisovacích tabulek a mazacích fixů, takže odpadá starost se sháněním nových podkladů. Snad jediným kazem na kráse je skutečně naprostá absence jakékoliv interakce mezi hráči, jde tedy o čistokrevný multiplayer-solitér. Celkově se jedná o moc pěknou malou hru a osobně se velice těším na zelenou edici.

Railroad Ink - azurově modrá edice

Druhý kousek, který rozšířil herní sbírku, je hra s poněkud krkolomným názvem Vítejte ve svém vysněném domově, která se odkazuje k masivní developerské stavařině za velkou louží v padesátých letech minulého století. Jedná se o nejstrategičtější hru ze všech jmenovaných, ve které už hráči ve svém tahu vybírají jednu ze tří dvojic karet, jejichž akce provedou. Nebudu zabíhat do detailů (přečtěte si popis), jen vypíchnu určitou nutnost v této hře strategicky plánovat na více tahů dopředu a celkem široké množství různých cest k vítězství. Plusem je i určitý prvek interakce v podobě karet stavebních projektů – body se udělují pouze prvním hráčům, tedy platí, že kdo dřív staví, ten víc boduje. Další výhodou je možnost výběru z celé palety minirozšíření, která přidávají kromě dalšího balíku zapisovacích aršíků (většinou nějak tematicky laděných) i další možnosti bodování, pár nových bodovacích karet, atp. Velmi zdařilý kousek, který ovšem nemusí sedět každému z důvodu možného paralytického záseku daného počítáním karet a pravděpodobnosti. Nicméně z mé strany rozhodně palec nahoru!

Vítejte ve vysněném domově - závěrečné skórování

A teď konečně ke Kartografům…

…k našem třetímu a zatím poslednímu přírůstku z rodiny her „liž a piš“. Ten je oděn do fantasy kabátku, což je sice jeden z mých nejméně oblíbených žánrů, ale tady mně téma sedlo i proto, že hlavní náplní hry je průzkum neprobádaných území a území ve fantasy světě bývají fajn a prostá neestetické industrializace.

Hráči tak postupně odhalují velmi příjemně ilustrované karty průzkumu a zakreslují do své mapy (aršík 11 × 11 políček) vesničky, lesy, pole a říčky vždy v kartami určených „tetrominových“ tvarech.

Každá partie se hraje na 4 fáze, kdy je v každé vytažen určitý počet karet a bodují se dva „královniny výnosy“. Karet výnosů ve hře najdeme celkem 16, v každé partii se tak bude bodovat něco jiného a v odlišném pořadí (např. souvisle zmapované řádky či sloupce, lesy zmapované podél hranic, co největší město atp.). Možných kombinací je mraky (konkrétně 6144) a takto zvolený mechanismus bodování zhusta zvyšuje variabilitu a znovuhratelnost. Příjemnou libůstkou je i příběhové pozadí každé karty výnosu. Možnost rozhodování v rámci tahu je někde mezi Railroad Ink a Vítejte… – odhalená karta průzkumu nabízí dle typu:

1. možnost zmapovat, tj. zakreslit jeden tvar a vyplnit jej jedním ze dvou možných typů terénu, např. ovocný sad může být kartografem vnímán jako les nebo zemědělská půda, což funguje skvěle tematicky.
  2. možnost zmapovat, tj. zakreslit kartou určený typ terénu a zvolit si jeho tvar, např. vodní plocha může být malá rovná říčka zurčící na třech políčkách či veletok klikatící se pěti políčky ve tvaru „W“.
Karty průzkumu

Najdeme zde i „žolíkovou“ kartu Trhliny v prostoru, která umožní zakreslit a zmapovat sice jediné políčko, ale zato libovolného druhu terénu či karty zřícenin, které požadují zakreslit další kartu průzkumu na políčka s ikonou ruin. To je v zásadě jediná direktiva, kterou hra ukládá – na rozdíl od Railroad Ink či Vítejte… nejsme omezováni pravidly navazování či pořadí zakreslovaného. Mezi kartami průzkumu se však může objevit i karta přepadení a tím se dostáváme k mechanismu, kterým se Kartografové zásadně odlišují od podobných her. Tím je:

Interakce mezi hráči

Karty přepadení obsahují nestvůry v podobě gnollů, koboldů, goblinů a podobné fantasy havěti. Jakmile je takováto karta vytažena, hráči pošlou své mapy sousedovi po pravici či po levici a přepadávající potvoráky vám tak do mapy zakreslí laskavý spoluhráč, pochopitelně přesně na to nejhorší možné místo. V duchu rčení „kdo jinému jámu jámu, sám do ní sám“ uděláte totéž a mapy si vrátíte. Aby to nebylo málo, zakreslený terén s nestvůrami nejenže kardinálně překáží, ale také odečítá za každé sousední nezmapované políčko po jednom vítězném bodu – nestvůry tak mohou zásadně změnit taktiku, kdy se je raději snažíte mapováním „obklíčit“ a vyhnout se tak potenciálně značné ztrátě bodů, namísto zakreslování terénů vedoucích k maximalizaci zisku bodů z aktuálních výnosů.

Nové karty přepadení z promo minirozšíření
Karty přepadení

Osobně jako eurař nejsem zastáncem škodících elementů, ale tady to funguje skvěle. Karta přepadení se do karet průzkumu vždy zamíchává pouze jedna na každou fázi hry a po vytažení se odstraňuje ze hry. To je naprosto přesná dávka prasícího koření, která do multiplayer-solitéru přináší příjemný adrenalinový party-feeling a přitom jej není tolik, aby ochromilo strategie a plánování do dalších kol.

Jádro pudla a další libůstky

Co dělá z mého pohledu Kartografy tou nejlepší čmáračkou? Právě ono čmárání! Na rozdíl od prostého zapisování čísel ve Vítejte… nebo minimalistického zakreslování silniček a železniček v Railroad Ink se v Kartografech může Vaše představivost a výtvarný um rozlétnout, kam až spoluhráči dovolí. Můžete správně namítnout, že pokud je výtvarník a estét ve skupině jen jeden, bude svým kreslením a vybarvováním domečků a stromečků zdržovat tužkové minimalisty. Pokud se však u stolu sejde více stejně naladěných estétů a dohodnou se, že kreslení má zelenou, stává se z Kartografů i přes přítomnost přepadení nestvůrami téměř zenová relaxační hra, kde si za doprovodu atmosférického fantasy soundtracku prostě malujete a představujete neprobádanou říši a je to vynikající relax, který jde vysoko nad pocity z klasického zážitku z hraní. Po každé partii Vám tak může zbýt hezky pomalovaná mapička, která, dáte-li si péči, může vypadat třeba i klidně takto nebo takto:

Odehraná partie - akvarelové pastelky a popisovač 0,3 mm
Odehráno a namalováno pomocí akvarelových pastelek a popisovače 0,03 mm

Další výhodou je propojení se světem hry Hrdina v kostce. Pokud krabičku s kartografy opravdu „důkladně zmapujete“, objevíte kartu příběhu do Hrdiny. Skvělé, tematické, originální! REXhry navíc přibalují i dvě mini rozšíření, které kromě dalších nestvůr přidávají možnost používání dovedností – tyto karty představují modifikované dovednosti právě z Hrdiny v kostce. Pokud tedy máte obě hry, jejich vzájemné propojení je další přidanou hodnotou. Mě osobně ona nalezená karta přiměla k pořízení Hrdiny, čímž se sbírka rozrostla o další moc pěkný kousek.

Tím ale rozšiřitelnost a variabilita Kartografů nekončí – REXíci oznámili na letošek vydání samostatně hratelného rozšíření Kartografové – Hrdinové. Kartografy s tímto rozšířením lze pak hrát s celkem 32 bodovacími kartami, 2 různými balíčky karet průzkumů, možností přidat do hry karty hrdinů včetně zvláštních nestvůr a 4 druhy mapovacích aršíků.

Kartografové - Hrdinové

Příznivci mobilních her pak mají možnost sáhnout po zdařilé aplikaci, která je velmi příjemně hratelná jako sólovka.

Stran znovuhratelnosti a variability Kartografové vedle dalších uvedených her opět vedou na celé čáře.

Zmapováno jest

Nad ostatními hrami stejného typu vynikají Kartografové nejen zábavnou „prasící“ interakcí mezi hráči, ale i perfektním propojením tématu a mechanismů, nemluvě o propojení se hrou Hrdina v kostce. Největší přidanou hodnotu pak zcela jednoznačně vidím v možnosti pastelkového zenu. Kartografové se zkrátka povedli na výbornou a mohu je s klidným svědomím doporučit nejen jako příjemný filler, ale pro výtvarně nadanější hráče či příznivce map jako jedinečnou možnost spojit své dva koníčky do jednoho. Tak ať vám střelka kompasu ukazuje vždy na sever!

PS: Nadpis recenze se odkazuje ještě ke čtvrté, v textu nezmíněné hře, Stezky tukanů. Tu autor recenze sice neměl možnost osobně vyzkoušet, ale po seznámí s pravidly usoudil, že nepřináší krom případné počáteční asymetrie nic nového ani zajímavého…