Herní kategorie: desková hra, vývoj postavy
Autoři: Petr Mikša
Roman Hladík
Rok vydání: 2017

recenze hry: Karak

Autor: 1a2a3a4 | 10.2.2018 | 4

Když jsme vzali hru ještě ve fólii, pobavila nás „Oprava! Krabice neobsahuje 30 žetonů životů, ale 25...“. Zpod fólie na nás vykoukl selektivní lak a krabice rázem vypadá luxusněji (palec nahoru). Nicméně tím naše nadšení z rozbalování končí. Ač obsahuje hra ±95 % kartonových komponent vše je v krabici už vyloupáno :-( PROČ? VŽDYŤ TO JE NA ROZBALOVÁNÍ HRY TO NEJLEPŠÍ! No a pak se prohrabeš vším tím vyloupaným kartonem a dostaneš se k pytlíku na losování příšer a pokladů, NO FUJ! Horší materiál na to vzít nemohli! 100% recyklovaný plastový odpad, co se vyvážel do Číny... Přesně takové detaily kazí zážitek z hraní! My si to však kazit nenecháme, pytlík letěl rovnou do koše a do krabice poputuje nový ušitý ze 100% bavlněného plátna!

Jinak samotná hra vypadá sympaticky, malebná grafika. Pravidla mají sice 7 stránek, ale samotných pravidel (důležitého textu) jsou max. 2 stránky. Takže pravidla jsou opravdu jednoduchá :) a napsána srozumitelně.

Hra je zcela řízená náhodou. Vy jakožto hráč sice můžete ovlivnit to, kterým směrem půjdete, ale co bude dál, už je jen na vašem losu a štěstí. Nejprve losujete (sejmete horní dílek z některé hromádky s dílky katakomb) a zjistíte, zda jste vešli do chodby, nebo místnosti. Je-li to chodba, vlastně nic extra se neděje, jen jste vyplácali jeden ze svých 4 pohybů, které máte na jedno kolo. A můžete losovat další dílek. Dostanete-li se do místnosti, vezmete pytlík s příšerkami a poklady a opět losujete. Tentokrát, na co nebo koho narazíte. Můžou tu být různé příšery nebo zamčené truhly s pokladem. Je-li to příšera, MUSÍTE s ní bojovat a za poražení dostanete nějaké vybavení (poklad, klíč, zbraň, kouzlo). Nicméně i když má vaše postava „ruce“ i „batoh“ plný a víte, že tato příšera vám nedá nic lepšího, než už máte, stejně se ji musíte snažit porazit. A pak danou věc nechat ležet v místnosti, kde si ji může už zdarma bez boje vyzvednout váš soupeř. A jak se bojuje? Opět hlavně štěstím (hod kostkami), ke kterému přičtete sílu zbraní (které získáte tak, že zvládnete vyhrát již předtím jiný boj nebo zvednete zbraň, kterou někde mohl nechat soupeř, protože měl sám už lepší...) a také sílu kouzel (ty jsou na rozdíl od zbraní jen na jedno použití). Pokud boj prohrajete (máte menší součet než je síla příšery) ztrácíte jeden ze svých pěti životů. Pokud ztratíte všech pět životů, nejste mrtví, neztrácíte své vybavení, jen jste jedno kolo v „kómatu“ (tzn. nehrajete), pak se vám zase jeden život sám obnoví a můžete pokračovat ve hře. Narazíte-li při losování na zamčený poklad a nemáte u sebe klíč, truhlu musíte nechat ležet a můžete jít dál (pokud vám zbývá pohyb). Po boji, odemčení truhly nebo zvednutí předmětů váš tah končí, i kdyby vám pohyb zbýval! Kdy končí hra? Jakmile někdo porazí draka. Kde a kdy se objeví drak? Drak je v losovacím pytlíku s příšerami, takže klidně jako první příšera ve hře. A jak se pozná, kdo vyhrál? Ten, kdo má na konci nejvíc pokladů.

Jako rodinná hra nebo hra pro děti je celkem fajn hlavně svojí malebnou grafikou a snadnými pravidly. Pro hráče nebo kolektiv dospělých to je spíš lehká oddechovka.

Kombinací slabých příšer a silných zbraní je hra celkem jednoduchá - např. v druhé polovině naší partie nebylo potřeba už většinou ani házet kostkami, jelikož příšera by byla poražena, i kdyby padly dvě jedničky. Napadla mě tedy možnost zvýšit obtížnost a tím hru přiblížit i hráčské skupině dospělých. Jelikož aktuálně má drak sílu 15 (nejsilnější nestvůra - jejím poražením končí hra) a když ho chcete porazit, potřebujete alespoň 16 (což není moc problém - k dispozici máte 2 šestistěnné kostky + možnost 2 seker o síle 3 + možnost 3 kouzel o síle 1 - takže jde dosáhnout až 21), mé vylepšení tedy je nahradit alespoň jednu šestistěnnou kostku 4stěnnou… případně obě dvě :-)