Kosmos
Tilsit
Autoři: Günter Cornett
Rok vydání: 1998

recenze hry

Autor: Terushka | 4.3.2011 | 3

V této hře se stanete dvěma kněžími z tichomořského atolu, kteří poměřují své síly. Mocnější bude ten, kterému se podaří získat nadvládu nad větším počtem ostrovů. Oba staví vlastní mosty mezi jednotlivými ostrovy. Kdo získá většinu mostů, které vedou k jednomu z dvanácti ostrovů, může jej označit svým kamenem Kahuna. Hra probíhá ve třech kolech, v každém z nich se boduje podle počtu obsazených ostrovů. Vyhraje ten, kdo bude mít na konci hry více bodů.

Balení hry Kahuna obsahuje 24 herních karet ostrovů (dvě pro každý ostrov), 10 kamenů a 25 mostů od každé barvy (černá, bílá), herní plocha - mapa ostrovů

Na začátku hry dostane každý hráč do ruky 3 karty ostrovů a tři karty ostrovů se vyloží vedle hrací plochy názvy ostrovů nahoru, zbytek karet je jako hrací balík. Z hracího balíku si každý hráč na konci tahu vezme vždy jen jednu kartu, nebo si vezme jednu kartu z vyložených tří karet vedle hrací plochy (nikdy obojí). Vyložené karty vedle plochy se při použití doplňují z hracího balíku. Pokud neprovede hráč žádný tah, tak si jen vezme kartu z hracího balíku či z vyložených karet. Na ruce může mít každý hráč max. 5 karet.

Kdo je na tahu, může vyložit kartu (i více) a spojit mostem ostrov na kartě se sousedním. Pokud přiložením mostu získal většinu v počtu mostů vedoucích na ostrov, umístí na něj svůj kámen Kahuna. Pokud získáte převahu nad ostrovem k němuž má veden most protihráč, tak mu získanou převahou a přiložením kamene kahuna jeho mosty k ostrovu zbouráte. Jinou možnou akcí je zahrát dvě karty a odstranit soupeřův most (karty musí mít názvy jednoho nebo druhého ostrova. př.:vede-li most soupeře např. z ostrova Kahu na ostrov Jojo, je třeba mít na zbourání tohoto mostu od každého z těchto strovů jednu kartu, či dvě karty Jojo či dvě karty Kahu). Máte-li pak ještě jednu odpovídající kartu, může hned postavit most vlastní. Na konci tahu se dobírá jedna karta buď ze tří vyložených, nebo z balíčku.

Hra se hraje ve třech kolech, což je to nejlepší a díky tomu mohou být také ve hře velké zvraty :-) Po každém kole si každý hráč spočítá kolik má obsazených ostrovů svými kameny Kahuna, takto i po kole druhém i třetím a nakonec si každý hráč sečte body za každé kolo a kdo má víc vyhrává. Může se stát že po sečtení bodů ze všech kol bude hra končit remízou, v tom připadě tozhodne počet mostů v posledním kole..kdo má víc vyhrál :-)

V prvních dvou kolech se ostrovy postupně zaplňují - budují se mosty, pak ale na nich začne být těsno a je třeba začít také bořit. Tím se budou měnit poměry sil a soupeři budou ztrácet nadvládu nad ostrovy. Radost ze získané nadvlády tak nemusí mít dlouhého trvání. Je třeba sledovat, jaké karty již byly zahrány a které si bere soupeř. Při správné kombinaci karet můžete ve třetím kole zvrátit i zdánlivě ztracenou hru. Pokud však byl soupeř chytřejší a lépe kombinoval, nepomůže vám ani sebevíc štěstí.

Pravidla jsou jednoduchá, takže do nich rychle proniknete. Hrát tedy můžete bez zdlouhavého čtení pravidel. Pokud se do hry ponoříte, stane se skutečným soubojem o nadvládu nad ostrovy s mnoha zvraty.

Herní doba Kahuny je od 20 min. - do 45 min.