Iniciativa - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 8 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Současnost
Herní kategorie: kooperativní
Čeština: vydání ohlášeno
Vydavatelé:
ADC Blackfire Entertainment - logo
Autoři: Corey Konieczka
Rok vydání: 2021
Sdílej: Facebook

Špionské derby aneb Vážně jsou tam tři v jednom?

Autor: martinsun | 4.6.2021 | 6

Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).

Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu

– „Jsou tam všude kamery. Tam jít nemůžeme. Odhalí nás a budeme muset potupně utéct.“

– „Jenomže jsou tam ty složky s dokumenty, které nutně potřebujeme. Bez nich se dál k prolomení šifry nedostaneme.“

– „Víte co? Já se tam pokusím proplížit a vše jim vzít pod nosem…“

Privátní: Iniciativa - Krabice.jpg
Drama ve vile

 

Ve hře Iniciativa se hráči nejprve vtělí do party teenagerů, kteří získali tajemnou hru The Key, kterou se chystají hrát. Jakmile ji rozehrají, začínají se dít věci i v jejich osobním životě. Každý z hráčů hraje za jednoho kamaráda z party, který ovládá svého avatara ve špiónské hře. Společným cílem je nasbírat na mapě dostatek indicií a uhodnout šifru v dané misi. Do cesty se jim staví překážky ve formě nastražených pastí a nepřátel. 

Privátní: Iniciativa - Krabice detail 1.jpg
Hrdina a zloděj

 

Příprava hry

Každý hráč si vybere jednu z postav, za kterou bude hrát. Postava je představována kartou a „standee“ figurkou. Každá postava má svou speciální schopnost.

Zvolíte si misi a poté se podíváte do knihy příběhů, která je zpracována do docela obstojného komiksu. Marvelácký styl tu ale nečekejte, spíš mi to připomíná staré komiksy z Komety. Po přečtení dané části příběhu buď začnete přímo hrát nebo budete plnit některou z hádanek vložených do příběhu.

Podle zvolené kapitoly (mise) nachystáte patřičnou desku herního plánu a na ni náhodně položíte žetony stop, vchod a později i nepřátel a nástrah. 

Privátní: Iniciativa - Karta mise.jpg
Karta mise vám řekne, jak bude vypadat herní plán.

 

Poté se karta mise zastrčí do stojánku a otočí. Na její druhé straně je šifra, kterou musíte vyluštit.  

 

Průběh hry

Samotná hra na hrací desce je poměrně jednoduchá. Na začátku svého kola máte v ruce vždy 4 karty. Ty používáte, abyste spouštěli jednotlivé akce, pohybovali se po mapě, odhalovali a sbírali stopy. 

Ve hře jsou 4 základní akce (představované akčními kartami):

  • Běh: Dovoluje vám pohnout se až o tři místnosti.
  • Sběr stop: Můžete sebrat až dvě stopy v místnosti, v níž právě stojíte.
  • Rozvědka: Můžete odhalit kdekoliv na mapě až dvě stopy.
  • Přeskupení: Můžete odstranit všechny karty zdrojů a žetony z kterékoliv z předchozích akčních karet. 
Privátní: Iniciativa - Akční karty.jpg
Základní akce

 

Kartu z ruky hrajete (pokládáte) na jednu z výše uvedených akčních karet, které máte položeny na stole. Háček spočívá v tom, že můžete na danou akční kartu položit vždy jen kartu s vyšší hodnotou. Ve svém tahu můžete udělat dvě akce. 

Privátní: Iniciativa - Hrací karty.jpg
Jednoduchá krása karet

 

Postupně sbíráte stopy, které jsou náhodně rozmístěny po celé mapě. Některé z nich místo hledaných symbolů obsahují pasti, které vás nutí odhazovat karty nebo blokují první tři základní akce.

Privátní: Iniciativa - Stopy.jpg
Stopy a pasti

 

Ve svém tahu můžete udělat jednu z výše uvedených akcí. To vás stojí jednu odehranou kartu z ruky položenou na akční kartu. Nebo odhodíte dvě karty, použijete speciální schopnost své postavy a použité karty putují na odkládací balíček. 

Privátní: Iniciativa - Odhazovací hromádka.jpg
Ve hře má vše své místo – i odkládací hromádka

 

Čas

Na konci svého tahu si vždy povinně doberete do 4 karet v ruce. A právě tímto mechanismem hra odměřuje čas. Po vybrání všech karet z dobíracího balíčku si vytvoříte nový balíček z karet položených na odkládacím balíčku. Navíc do nich zamícháte 4 karty se stopkami. Na třech z nich je jeden symbol stopek, na jedné dva. Vytvořením nového balíčku se spouští stav nebezpečí. Jakmile si na konci svého tahu doberete kartu se stopkami, hned ji odhodíte. Ve stavu nebezpečí není dobírání karet povinné. Hra končí, jakmile jsou takto odhozeny tři symboly stopek.

Privátní: Iniciativa - Čas.jpg
Tři symboly se stopkami vážně vidět nechcete.

 

Konec hry

Daná mise končí v okamžiku, kdy jste buď:

  • nasbírali dostatek indicií k odhalení šifry a vrhli jste se na její vyluštění, nebo
  • jste ze zamíchaného dobíracího balíčku vytáhli třetí symbol se stopkami (v takovém případě nastává okamžitý konec a vy nemůžete ani hádat hádanku).

Následně si přečtete patřičnou kapitolu v knize příběhů. 

Privátní: Iniciativa - Komiks.jpg
Kniha příběhů – vše se odehrává v ní.

 

Trojitý zásah a jedna vedle

Špiónské vybavení (komponenty)

  1. Na první pohled mě zaujala poměrně velká krabice s ilustrací komiksově vyvedené ženské hlavy, uvnitř níž je plán domu, který se někdo snaží prošmejdit a nalézt v něm ty správné stopy. Mile mě překvapilo, že i na krabici najdete jednu ze šifer. 
  2. Radost mi udělaly tlusté žetony stop i ostatních herních komponent ve hře. Na první pohled vypadají skvěle. Co musím vyzdvihnout je tlustý kartonový hrací plán, který je potažený lesklým papírem. Je prostě radost ho brát do ruky. Hrací karty jsou namalované v komiksovém duchu a jsou pevné a kvalitní. Přesto jsem je raději obalil, protože se docela často míchají.
    Privátní: Iniciativa - Žetony.jpg
    Žetony jsou oboustranné a velmi kvalitní (čti festovní)
  3. Velmi dobře je řešený i stojánek, do kterého dáváte kartu mise, na jejíž zadní straně se nachází šifra. Stojánek má malá vyklápěcí okénka, která vám zakrývají řešení šifry. Jak postupně sbíráte patřičné stopy, okénka odkrýváte a odhalujete skrytý text. Je to šikovné řešení, které jsem zatím nikde jinde neviděl a dokáži si představit jeho širší využití i v dalších exit hrách.
    Privátní: Iniciativa - Šifra.jpg
    Šifra v celé své nahotě (bez rámečku).

X. Po otevření krabice a vyjmutí hracího plánu zjistíte, že zbytek komponent je uložen zhruba ve čtvrtině krabice. Zbylou část tvoří kartonová výplň. I když s krásnými ilustracemi, tak pořád jen výplň.

Tlusté žetony mají i svou nevýhodu. Hůře se berou do ruky a když jsme dohrávali kampaň, na některé rožky jsme museli být opatrnější, protože začínaly být lehce roztřepené. Největší peklo však nastalo, když jsme upevňovali „standees“ do přiložených stojánků. Nejedna postava má kvůli tomu ve své spodní části šrám. Tím chci říct, že můžete zapomenout na to, že byste „standees“ z podstavců vyndávali.

Privátní: Iniciativa - Krabice detail 2.jpg
Další hrdinka…

 

Manuál začínajícího špióna (pravidla)

  1. Pravidla jsou velmi jednoduchá a zabírají pouze 4 stránky. Navíc jsou v nich pro naše pochopení nezbytné příklady.
  2. Část pravidel najdete i v komiksové části, kde jsou zároveň takovým nárazníkem, abyste neskočili rovnou do příběhu.
  3. Záznamník mise na poslední straně pravidel (komiksu) je docela užitečný a v průběhu kampaně se k němu budete často vracet. Říká Vám, kterou část příběhu si máte přečíst. Zaznamenáváte zde i své úspěchy i prohry. Navíc je zde uveden průběh kola.
    Privátní: Iniciativa - Pravidla.jpg
    Průvodce hrou

X. Samotná pravidla mi občas přišla chaotická. Ztracen jsem byl v některých pojmech. Pochopit, že „akční karta“ je vlastně jen označení pole, bylo docela náročné. Naštěstí to zachránily všudypřítomné příklady. 

 

Špionská agentura (počet hráčů a postavy)

1. Hra má své kouzlo v každém počtu hráčů, což mě příjemně překvapilo:

  • 1 hráč: V klidu si rozmýšlíte své tahy a hru uzpůsobujete speciální vlastnosti své postavy. Absolutně nepotřebujete hrát dvě akce, protože si po každé své odehrané akci doberete kartu a její hodnota Vám řekne, jakou akci bude nejlepší hrát dál. Nevýhodou je, že na luštění šifer a hádanek jste sami. A tím přicházíte o radost ze společného vyluštění.  
  • 2 hráči: Lze se dobře domluvit na tom, co uděláte a navíc si ani moc „nešpiníte“ akční pole. 
  • 3 hráči: Za mě nejlepší možnost, kde nejvíce vyniknou speciální vlastnosti jednotlivých postav a to, jak skvěle se umí doplňovat. Navíc ani dobírací balíček ještě nemizí závratnou rychlostí.
  • 4 hráči: Než se nadějete, je tu dobraný dobírací balíček. A i když máte ve hře všechny speciální vlastnosti, moc je nemůžete používat, protože by vám o to rychleji běžel vyměřený čas. 

2. Speciální vlastnosti jednotlivých postav:

  • Fil (technik): Umožní Vám otočit 3 žetony v sousedních místnostech a to bez spuštění pastí.
  • Prothna (vůdce): Může posunout kohokoliv až o 5 místností.
  • Brock (silák): Když to nejde silou, jde to ještě větší silou – můžete hrát blokované akce.
  • Jenni (analytik): Sebere žetony ze své i vedlejší místnosti.

Bavilo mě podle vybrané postavy uzpůsobovat styl hry a pohyby po mapě.

Privátní: Iniciativa - Postavy.jpg
Postavy a jejich speciální vlastnosti 

 

3. Každá špionská agentura má své protivníky. Setkáte se s nimi později ve hře. Někteří kradou žetony, jiní blokují váš pohyb nebo sběr stop. Ve hře jsou celkem 4 a můžete je porazit pomocí karet, které máte v ruce. 

 

X. Postavy jsou sice zajímavé, ale k srdci nám nikomu nepřirostly. 

Hra s nepřáteli se nám zdála docela jednotvárná. Prvním našim cílem byla jejich likvidace a pak už nám nadále do scénáře nezasahovali. Možná, že kdyby někteří nešli zlikvidovat, hruby to posunulo na vyšší úroveň obtížnosti.

Privátní: Iniciativa - Krabice detail 3.jpg
Dobrák od kosti…

 

Report z mise (příběh)

  1. Samotný příběh vyprávěný formou komiksu vám přibližuje partu středoškoláků, kteří koupí ve výprodeji hru a postupně ji začínají hrát. Když hrají hru oni, vy hrajete taky a na scénu přichází naši špioni. Komiks je psaný i kreslený lehkou formou, na kterou si postupně zvyknete.
    Privátní: komiks k iniciativa .jpg
    Nebojte, takto komiks nevypadá… ale mně to prostě tu starou Kometu prostě nějak připomínalo…
  2. Luštění šifer je součástí samotného příběhu. Vyluštěná šifra vždy nějak zapadá do dané kapitoly. To je jedna z věcí, která nás potěšila a někdy nám posloužila i k tomu, abychom uhodli znění šifry. 
  3. Část příběhu i šifer najdete na objevených kartách tajemství, což bylo velmi vítané překvapení. 

X. Občas se stalo, že po dohrání jednotlivé mise se nečetla žádná další část příběhu a pokračovalo se rovnou na další. A my se po sobě dívali a říkali si, že tu něco chybí. 

 

Špionské krytí (šifrování)

  1. Jednoznačně nejlepší část hry, na kterou jsem se všichni vždy těšili. Připravená šifra čekající na prolomení je velmi silné lákadlo. 
  2. Příjemným překvapením bylo, že samotná hra obsahuje několik druhů šifer a vy je postupně objevuje a kombinujete. Hra vám i popíše postup jak se takové šifry vytváří a prolomení je pak na Vás. 
  3. Nečekaným překvapením byly karty tajemství, které obsahují jak samotné šifry, tak návody na jejich řešení nebo nápovědy pro další hádanky. Na tajemství jsme se těšili nejvíc.
    Privátní: Iniciativa - Tajemství.jpg
    Části příběhu, ale hlavně nové šifry i návody na jejich luštění

X. Pomyslnou kulkou mezi oči bylo, když jsme prošvihli čas a podle pravidel jsme šifru v dané misi nemohli řešit. To nám prostě nedávalo smysl, a šifru jsme i tak vyluštili. Přece jenom jsme se nechtěli připravit o nejlepší část hry. 

Privátní: Iniciativa - V nebezpečí.jpg
Tato karta Vám dokáže zabránit v luštění šifer. Ona a tři modré symboly stopek...

 

Padouch dopaden (odhalení)

  1. Velmi nás bavilo luštit šifry a objevovat skryté hádanky a nová pravidla. To je zajisté to nejlepší, co může hra nabídnout. Na hádanky jsme se těšili a jejich obtížnost byla pro nás tak akorát. A karty tajemství, na kterých jsou popsány principy šifrování, se hodí určitě i do dalších her podobného typu.  
  2. Samotný příběh není nijak excelentní, konec je docela přestřelený, ale i tak je to něco, co nás hnalo v kampani dál.
  3. V samotné hře je jedno odhalení přímo typu „legacy“, které Vás prostě dostane a moc si ho užíváte. A to je jeden z momentů, který rozhodně stojí za to.

X. Pořád mi nějak nezapadá do sebe, proč musím před samotnou hádankou hrát hru. Ta je sama o sobě velmi náhodná a někdy jsme po pár sebraných stopách znali řešení, ale jindy jsme museli na mapě sebrat téměř vše, protože hledané symboly byly na posledních neotočených žetonech. Náhoda je zde až příliš velká. Jednoduše se těšíte až budete mít herní část za sebou a budete se moci vrhnout do toho, co má opravdu smysl.

Privátní: Iniciativa - Hrací plán.jpg
Zde hledáte stopy – plán vypadá vymazleně, kdyby ještě jenom lépe ladil se zbylými částmi hry…

 

X. Hra po dohrání kampaně obsahuje dalších 24 misí, ale nějak jsme se nemohli donutit k tomu, abychom je zahráli. Jediným lákadlem zůstávají neodhalené karty tajemství, které na nás mrkají z neotevřeného balíčku. 

X. Slibovaný mix „3 v 1“ (hra + příběh + šifry) tu bohužel moc nefunguje, ale „2 v 1“ ano. A skvěle! Příběh a do něj zasazené šifry a hádanky se parádně doplňují. Poslední kamarád z naší trojky si hraje sám ve svém pokoji a občas něco na své dva silnější druhy zakřičí, těm sice jeho rada pomůže, ale klidně by se bez ní obešli.

Privátní: Iniciativa - Krabice detail 4.jpg
Pes Vás dokáže pěkně prohnat po mapě.

 

Závěrečný briefing 

Pokud máte rádi exit hry, určitě si užijete hádanky a šifry, kterých je zde plno. Jejich obtížnost je tak akorát pro ty, kteří se rádi nad hrou zamyslí a chvíli dumají nad tím, jak daný rébus vyřešit. Příběhová část se taky příjemně čte.

Bohužel samotná herní část působí odtrženě od zbytku. Hra sice běží lehce a je jednoduchá, ale chybí jí kousek k tomu, aby byla zbylým dvěma částem rovnocenným partnerem. 

Samotnou hru tedy můžu doporučit, protože většinu času se u luštění budete skvěle bavit. Na druhou stranu po jejím dohrání ji s klidným srdcem pustím dál. Tedy až potom, co si ofotím skvělé karty tajemství se základy šifrování.

Privátní: Iniciativa - Barevné stopy.jpg
Odhalte šifru a pošlete ji dál…

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

The King is Dead + obaly
The King is Dead + obaly
Akt. cena: 510 Kč
Končí za: 12 dnů

Offcanvas