Huch & Friends
Smart Zone Games
Autoři: John Yianni
Rok vydání: 2001

Hospodská hra

Autor: sydo | 2.3.2009 | 12

Pokud jste někdy dostali touhu trochu ozvláštnit vaše pivní dýchánky, případně si zahrát hru i s lidmi, které společenské hry zas tolik neberou, mohlo by vás Hive zaujmout. Jedná se o svižnou abstraktní hru s lehkými pravidly a potenciálem vám pěkně prověřit mozkové buňky.

Komponenty:
V krabici s Hivem najdete 22 kamenů (s obrázky brouků) z bytelného bakelitu, které rozhodně vydrží nějaký ten pád na zem či rozlitý půllitr. Kameny mají šestiúhelníkový tvar a jsou velmi příjemné na pohled i na dotek (během hry si budete mimoděk pohrávat s dílky, které jste ještě nepoložili). Aby se vám hra vešla do tašky i bez krabice, můžete si kameny schovat do přiloženého pytlíčku na zip.

Pravidla:
Jednoduchá jako facka. Každý hráč obdrží svých 11 kamenů (černých nebo bílých). Bílý začíná a jako první položí svůj kámen, poté k němu přiloží druhý hráč dílek černý. Poté se již hráči střídají v tazích. Mohou buď přiložit kámen tak, aby se dotýkal jejich kamene, ale ne soupeřova, nebo mohou nějakým svým broukem pohnout. Hráč, jehož Královna je ze všech stran obklíčena jinými brouky (ať už vlastními či soupeřovými či jejich kombinací) prohrává.

Druhy brouků:
  • Královna - hýbe se pouze o jedno pole (o jednu hranu sousedícího brouka). Hráč ji musí vyložit nejpozději ve čtvrtém kole a dokud ji nevyloží, nemůže se svými brouky hýbat.
  • Mravenec - rychlý úderník, může se pohybovat o libovolný počet polí.
  • Pavouk - nejslabší jednotka ve hře, je třeba jeho použití řádně rozmyslet. Hýbe se přesně o 3 pole.
  • Chrobák - hýbe se pouze o jedno pole, ale může vlézt na jiného brouka a tím ho znehybnit (navíc pokud je na soupeřově brouku, "přebarví" ho a vy poté můžete vesele přikládat vedle něj - obzvlášť vypečené, pokud sedíte na soupeřově královně).
  • Kobylka - skáče pouze tak, že přeskočí některé z okolních brouků, i když je jich za sebou více.
Poslední pravidla se týkají pohybu: není možné pohnout některým broukem tak, aby se hnízdo rozpojilo - nesmí být některá skupina brouků odpojena od ostatních. Není také možné přesunout brouka na sousední pole, pokud jsou obě dvě pole, která jediná sousedí s těmito dvěma poli obsazena - škvíra mezi kameny je příliš úzká a brouk mezi nimi neproleze (vyjma Chrobáka a Kobylky, která může do mezery skočit.

Jak vidíte, pravidla se vysvětlí do 5 minut a pak už vše závisí jen na vašich schopnostech. Útočíte, blokujete soupeřovy kameny a koumáte plán, jak ho obklíčit.
Hra se dá odehrát do 10 minut a je snadno přenosná. Pozornost celé hospody a výzvy ke hře od cizích lidí nejsou výjimkou. Ačkoli abstrakty moc nemusím, Hive si mě díky své svižnosti a nenáročnosti na pravidla získal a tahám ho s sebou téměř pokaždé. Rozhodně to není žádná herní pecka, ale hodí se, pokud nemáte čas a chuť na dlouhou hru nebo jako "dojezd" po nějaké náročnější partii. Jen pozor na nápoje - rozdíl 2 - 3 piv udělá ve hře své... :)

P.S. doporučuji zahrnout pravidlo, že se královna musí položit nejdříve ve třetím a nejpozději ve čtvrtém kole - předejdete tím častým remízám. Dále je k dispozici také rozšíření Komár (pohybuje se jako jakýkoli brouk, se kterým sousedí), které přináší do hry ještě více možností.

nesnasim hmyz:-)
nevim jestli bych se tehle hry nestitil, ale dle recenze zni zajimave. Skoda ze motivem je hmyz:-) Ale laka me to sakra. Jak bys to Sydo obodoval v stupnici 1 - 10?

2.3.2009 08:00:23

hodnocení
Tak není to hra, kterou bys hrál jako nějakou zásadní pecku, nelze ji postavit na úroveň regulérních her, je to spíše taková hra ve stylu "karty v hospodě". Prostě když nemáš co dělat nebo chceš třeba uspořádat menší turnaj, který jde odehrát za hodinu. Pokud k tomu budeš přistupovat takto, dal bych 7-8, spíše 8. Je to dobrá hra, ale neplánuješ si kvůli ní herní večer, asi takhle. Nosím ji s sebou a když je chuť, zahrajeme si (a chuť většinou je). Udělám nějaké fotky ještě, ale čekám na dobré světlo, teď je furt zataženo a chci to vyfotit někde v trávě, ať je to stylové ;)

2.3.2009 08:17:20

fotky
tak na ty fotky se tesim. Snih uz roztal...fotky v trave jsou realne. I kdyz v cerstve svetle zelene jarni trave by to asi bylo lepsi:-)

2.3.2009 14:43:22

2 SYDO
svym zpusobem nme uz kapku znas doporucil bys mi tedy Hive? - hraji v podstate vse co me zaujme, nemam rad nahodu, ale jak se ukazuje, tak hry s nahodou taky hraji velmi rad a mnohdy mi prijdou zabavnejsi nez ciste pocty, byt me ta nahoda radne vytaci. Jsem eurogamer, ale ameritrash je pro me neco jako tresnicka na dortu - strasne bych si chtel zahrat nejakou poradnou Ameritrash. Z tveho katalgu me nejvice zaujala Dune kterou jsem si hned vyrobil, dale me zaujal velmi Nexus Ops, Space Encounter, Pax Romana, Titan. Jedina hra po ktere z tvych oblibenych fakt netouzim je Aquire a The Hell Game:-) Bude pro takoveho cloveka jako jsem ja uspokojujici Hive?

2.3.2009 22:47:27

Ringo
Záleží na tom, co od ní čekáš, rozhodně k ní nelze přistupovat jako k Agricole nebo Tikalu. Ale jak tě znám, neuděláš s Hive chybu, za tu cenu bych to rozhodně zkusil. My už se dostali do stádia, kdy už s kamarádem máme nahráno 90 her a teď už jsou to opravdu partie na ostří nože - někdy i na 20 minut, kdy se útok a obrana přelévá ze strany na stranu. Pak většinou rozhodne to jedno pivo navíc :D Být tebou, zkusím to, je to skvělá hra třeba k vodě nebo na cestu do vlaku. A jak říkám, lehce přitáhne i nehráče.

3.3.2009 07:59:21

offtopic
btw Nexus Ops: Minulý týden jsem to naučil nové lidi a velmi je to zaujalo. Úsměvným momentem bylo, když jsem útočil a na kostkách padlo 5,6,6,5. Kamarád zařval "to už neni možný, dej sem ty kostky!". Dal jsem mu kostky, on hodil 1,1,2,3 a ostatní málem spadli pod stůl :) Ale kostky to nerozhodli, kluci se báli vlézt na monolit a nechali mě tam 3 kola :)

3.3.2009 08:03:33

2 SYDO
nad tim Hive pouvazuji. Jinak Nexus Ops se pro me stal ted prioritou, shanim kde se da:-)

3.3.2009 11:15:48

:D
Hehe, korunní princ AT dobývá další euro-baštu :) hodně štěstí při shánění, on není zas tak problém to sehnat, spíš je problém cena. Když si vezmu, že v USA je měli ve výprodeji za 5$...

3.3.2009 11:26:11

SYDO
ja vim, uz jsem ji mohl mit za dva litry, nasel jsem ale za mene a jde ted jen o postovne, ktery mi dotycny z BGG jaksi nechce stale sdelit:-)

3.3.2009 11:29:03

Perfektní hra!
Mé dojmy z této nedávno objevené hry jsou ohromné! Když jsem ji poprvé uviděl, nechápal jsem, co by na ní mohlo být zajímavého. Pak jsme si ji půjčili s manželkou na pár dní domů a stala se pro nás doslova návykovou. :-)

Z počátku mě manželka drtila jako ořechy v louskáčku, ale pak jsem se do toho najednou dostal a naše vzájemné partie začaly připomínat šachy. Pokud hra skončila remízou, považoval jsem to za neuspokojivý výsledek a jelo se dál. Nezřídka nám jedna hra trvala i přes třicet minut!

Hive je v tuto chvíli možné koupit včetně obou rošíření v cestovní verzi do 300,- Kč!!!
Kdo se neštítí brouků na herních kamenech, myslím, že bude touto hrou doslova pohlcen!

7.5.2012 01:01:40

Souhlas
Hru mám 2 dny v cestovní verzi a jsem nadšen! Hra je plná zvratů a po pár pomalejších hrách, než si hráči "osahají" možnosti tahů, to jde docela rychle. Kameny v Pocket verzi jsou velké tak akorát. Rozhodně doporučuji koupit Pocket verzi a ušetřit. Souhlasím s tím doporučením o vkládání královny do hry až jako třetí nebo čtvrtý kámen. Nicméně při zjištění, že můj tah vlastně vyvolá zablokování obou královen nás parádně rozesmál.

19.11.2013 22:43:49

Výborná hra. Hospodská? Nikoliv.
Dovoluji si nesouhlasit s termínem "hospodská hra". Hive je přenosná kamkoliv, její veliký plus, bez herní desky atd. Vzhledem k tomu, že je ve světě přirovnávána k šachům (královské hře :-), bych jí hospodskou nenazýval. (Baví mě jen ta představa vysvětlování pravidla One-Hive-Rule štamgastům).

19.5.2014 18:25:21

Myrmes
Myrmes